Sporthorse
Trådstartare
Borde Sverige gå ur EU?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Även om britterna lämnar?Verkligen inte gå ur.
Vi har så oändligt mycket större möjlighet att påverka inifrån. Jag var emot inträdet men i den form och storlek EU har idag vore det vansinne att stå utanför.
Spelar ingen roll för möjligheten för Sverige att påverka. Vi får inte färre ledamöter i parlamentet för att GB går ur.Även om britterna lämnar?
Ang valutan så skulle jag inte bli förvånad ifall vi går mot euron. Man börjar smått och dom nya sedlarna ser väldigt mycket ut som euron. Man ser klart och tydligt var inspirationen kommer ifrån
Självklart ska vi inte gå ut ur EU. Jag tror inte att folk fattar hur det skulle påverka deras egen privatekonomi. EU är en tullunion. Om vi inte är med i EU kommer vi att åter igen få betala tull och moms på tex tomater och apelsiner från Spanien. Dessutom försvinner bidragen till våra svenska lantbrukare, så den svenskproducerade maten kommer också att bli dyrare. Inte ens de svenska mjölkbönderna skulle gynnas av att importen av mjölk skulle minska eftersom de förlorar så mycket EU-stöd. Det är mer eller mindre mitt enda argument, för det skulle kunna gå att skriva en hel uppsats om det.
Självklart ska vi inte gå ut ur EU. Jag tror inte att folk fattar hur det skulle påverka deras egen privatekonomi. EU är en tullunion. Om vi inte är med i EU kommer vi att åter igen få betala tull och moms på tex tomater och apelsiner från Spanien. Dessutom försvinner bidragen till våra svenska lantbrukare, så den svenskproducerade maten kommer också att bli dyrare. Inte ens de svenska mjölkbönderna skulle gynnas av att importen av mjölk skulle minska eftersom de förlorar så mycket EU-stöd. Det är mer eller mindre mitt enda argument, för det skulle kunna gå att skriva en hel uppsats om det.
Fast nej, det funkar inte så. Du lurar dig själv. Se bara på hästnäringen i Norge. Idag importerar, och framför allt exporterar, Sverige en hel del häst till resten av EU. Det kommer inte att förbli så på samma lätta sätt ifall vi går ut ur EU, just för att det blir andra införselregler.Motargumentet till detta skulle vara att vi fortfarande kommer ha tillgång till den gemensamma marknaden och vara med i tullunionen o.s.v genom att gå med i EEA och EFTA. Vi betalar även mer i EU-avgift än vad vi får tillbaka så pengarna vi sparar kan användas till att ersätta de bidrag lantbrukare med flera förlorar.
Fast nej, det funkar inte så. Du lurar dig själv.
....Men tittar du överlag vad det skulle kosta med tull och moms och förlorade intäkter för industrin...
Nja, jag som handlat enormt mycket med Norge vet att det inte riktigt fungerar så, och dessutom är det en massa pappersarbete med allting. Så man uppskattar liksom inte riktigt kunder från Norge såsom man borde göra.Norge är med i den inre marknaden vilket innebär fri rörlighet av tjänster, kapital, varor och personer. De betalar alltså ingen tull utan handeln fungerar (med väldigt små undantag) precis som om de vore med i EU.
Nja, jag som handlat enormt mycket med Norge vet att det inte riktigt fungerar så, och dessutom är det en massa pappersarbete med allting. Så man uppskattar liksom inte riktigt kunder från Norge såsom man borde göra.
Finns ju en anledning till att allting är så dyrt i Norge.