Tatueringar i arbetslivet

Tror du att synliga tatueringar begränsar en individs anställningsmöjligheter?

  • Ja

  • Nej

  • Beror på motiv och antal tatueringar


Resultat syns endast efter röstning.
Trenden kom till Sverige i mitten/slutet på 1990-talet, mycket pådriven av amerikanska reklam-tv program om tatuerare och en intensiv marknadsföring på Internet.
20-25 år är speciellt länge, givet hur gamla människor blir.

Den som hoppade på trenden som typ 20-åring när den kom, har knappast hunnit bli så värst rynkig än.

Dessutom var det fortfarande suspekt att tatuera sig, samtidigt som trenden kom, det var fräckt och lite upproriskt att tatuera sig i början av trenden. Medelålders har oftast slutat vara så värst upproriska, det är något som hör ungdomen till.

Så var träffar du alla de där åldrade, rynkiga med stora tatueringar?

Jag känner massor med folk som är låt säga mellan 20-30 med stora tatueringar, men knappast någon med mer än "en fjäril vid ankeln" typ, som är 50+.

Du vet att det går att tatuera sig senare i livet än 20 😁
Nu är det inte fräckt och upproriskt som du kallar det, för många är det ett intresse att smycka sin kropp.
Känner till flera 60 + med större tatueringar. Inte den gamla kåkfarar typen, utan snygga och välgjorda.
 
Du vet att det går att tatuera sig senare i livet än 20 😁
Nu är det inte fräckt och upproriskt som du kallar det, för många är det ett intresse att smycka sin kropp.
Känner till flera 60 + med större tatueringar. Inte den gamla kåkfarar typen, utan snygga och välgjorda.

En grundskolekamrats mamma tatuerade sig efter att hon överlevt bröstcancer (bör definitivt ha varit 50+ vid tillfället). Hon hade velat göra det länge och kände att nu får det minsann bli av.
 
Du behöver inte förstå eller hålla med om alla val som andra gör. Däremot respektera dem, och respektera och förstå det faktum att andra gör olika val och gillar olika.

Personligen tycker jag att några av de vackraste människorna som jag ser på Instagram, t.ex, ofta är just äldre kvinnor med mycket tatueringar.
Jag har gjort mina större tatueringar nu som 30+ (även om jag har ett gäng som jag gjorde tidigare i livet också. Min allra första är nu täckt av en av de stora, mest för att jag helt enkelt ville ha en stor tatuering på överarmen). Och flera stora lär det bli. Jag kan ärligt säga att jag hellre blir rynkig och färgglad när jag blir gammal, än bara rynkig - det är ju inte heller så att hela kroppen plötsligt kommer att se ut som ett russin när jag vaknar på min 65årsdag :laugh: . Mina tatueringar är konst som gör mig glad. De är inte det minsta upproriska, åtminstone inte motiven.

Tatueringar är inte heller vad jag skulle kalla för en trend. Det är ett väldigt gammalt sätt att "smycka" kroppen. Jag har träffat flertalet människor som är i 40-50årsåldern och äldre, med stora och synliga tatueringar. I Sverige. På stan, på fritiden, i yrkeslivet.
Nej, jag behöver inte alltid vara så där ängslig och bara hålla med om allt möjligt som "folk gör". Man får faktiskt "hålla emot" också.

Jag tror du har ganska underliga tankar om när man blir rynkig. Det är i varje fall knappast till 65 år i varje fall, som t.ex. överarmar blir rynkiga.

Att ha träffat några som är tatuerade med stora synliga tatueringar, innebär definitivt inte att majoriteten skulle vara tatuerad.

Du får gärna tycka att tatuerade personer är fina, men du måste tillåta mig att tycka att det är fult.
 
Nej, jag behöver inte alltid vara så där ängslig och bara hålla med om allt möjligt som "folk gör". Man får faktiskt "hålla emot" också.

Jag tror du har ganska underliga tankar om när man blir rynkig. Det är i varje fall knappast till 65 år i varje fall, som t.ex. överarmar blir rynkiga.

Att ha träffat några som är tatuerade med stora synliga tatueringar, innebär definitivt inte att majoriteten skulle vara tatuerad.

Du får gärna tycka att tatuerade personer är fina, men du måste tillåta mig att tycka att det är fult.

Du får absolut tycka det är fult. Men du går lite längre än så med din nedlåtande attityd gentemot tatueringar och det är rätt sunkigt.
 
Det är verkligen trist och förminskande att avfärda en konstform och kulturyttring som "trend". Det är en mycket gammal konstform som uppstått i många olika kulturer och religioner.
Ja, ja det är det skitsnacket om att återgå till ett primitivt barbariskt stadium som alltid dyker upp så fort någon vågar öppna munnen och tycka att det är just primitivt med tatueringar.

Ja, folk tatuerade sig på stenåldern så då måste man tatuera sig nu också?
 
Vadå, jag tycker att tvånget att acceptera tatueringar som något "fint" är sunkigt.

Folk vågar ju inte säga vad dom tycker, eftersom man kan råka kränka någon.

Seriöst, VEM säger att en måste tycka det är fint med tatueringar?! Det är klart att en får tycka det är fult men kan en hålla mer än en tanke i huvudet samtidigt borde en kunna respektera att andra tyder det är fint :grin:
 
En i mitt team gick från helt otatuerad till en full sleeve på några månader förra året, han är också 50+
Det är aldrig för sent 😄
Ekonomin tillät väl det.

Dessutom så har färgerna blivit allergitestade nu, så riskerna är betydligt mindre än förut.

Jag vågar fortfarande inte.
Anafylaktisk chock är dödligt.
Och så viktigt är det inte.
 
Seriöst, VEM säger att en måste tycka det är fint med tatueringar?! Det är klart att en får tycka det är fult men kan en hålla mer än en tanke i huvudet samtidigt borde en kunna respektera att andra tyder det är fint :grin:
Vänd på det:

Någon här skrev att måste tycka att tatueringar är fint (inte du), d.v.s. saknade respekt för att någon annan tycker att det är fult, och idiotförklarar den som tycker det är fult.
 
Kan tillägga att min partner tycker inte om tatueringar, i synnerhet inte på kvinnor (hans åsikt och den har han rätt till). Trots det är han tillsammans med mig och har aldrig sagt ett pip om min tatuering. Nu bör jag inte köra mer pga hälsan (fast vi får se, det kan bli att jag skiter i min läkare) och han kommer inte att säga något om det. Även om han inte lär bli överförtjust :D
 
Vadå, jag tycker att tvånget att acceptera tatueringar som något "fint" är sunkigt.

Folk vågar ju inte säga vad dom tycker, eftersom man kan råka kränka någon.

Det finns väl inget sånt tvång? Däremot finns det väl en helt rimlig förväntan att acceptera människan bakom tatueringen och att inte döma någon baserat på att hen har eller inte har tatueringar. Det finns, i mina ögon, både fina och fula tatueringar - precis som det finns kläder, frisyrer osv som jag tycker är snygga eller fula. Vi har alla olika preferenser och får givetvis tycka precis vad som helst om utseende, trender, mode och annat. Det betyder ju inte att det är fritt fram att trycka ner folk för deras val.
 
Ja, ja det är det skitsnacket om att återgå till ett primitivt barbariskt stadium som alltid dyker upp så fort någon vågar öppna munnen och tycka att det är just primitivt med tatueringar.

Ja, folk tatuerade sig på stenåldern så då måste man tatuera sig nu också?
Ja varför inte, om man tycker att det är fint?

ja du får tycka att det är fult med tatueringar, det gör jag också, men tatueringar är riktigt urgammalt, knappast en trend alls faktiskt, och jag tycker att man absolut ska få tatuera sig om man vill. Tycker inte du det?
 

Liknande trådar

Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 456
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så dök det då äntligen upp två kallelser till anställningsintervjuer - efter dryga 2 månads jobbsök. Jag ÄLSKAR att gå på...
Svar
11
· Visningar
1 793
Senast: cassiopeja
·
Relationer Tvekade på att sätta relationer eller skola/jobb som prefix, för det är lite både och som ligger bakom. De frågor jag är mest...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 788
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 476
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp