Tatueringar i arbetslivet

Tror du att synliga tatueringar begränsar en individs anställningsmöjligheter?

  • Ja

  • Nej

  • Beror på motiv och antal tatueringar


Resultat syns endast efter röstning.
Oj då! Jag gjorde tyvärr en ganska hård omröstning, no backsies. 😅
Borde även ha lagt till placering och att man kunnat välja fler alternativ, men jag lär mig.

Fråga till alla: Säg att ni har tatuering som går att täcka. Hade ni vågat visa tatuering på jobbintervju, t.ex genom att bära kortärmat, eller skulle ni ta det säkra före det osäkra och täcka? Tror ni tatueringen hade influerat intervjuarens inställning till er?

Eftersom tatueringar som konstform är ett stort intresse för mig hade jag nämnt något i den stilen redan i ett personligt brev och därmed inte behövt tänka så mycket på att dölja dem vid en intervju eftersom arbetsgivaren redan bör veta detta. Alltså inte beskriva hur många eller var mina tatueringar sitter utan just att det är något som är viktigt för mig.

Men så har jag redan tatueringar som inte är helt lätta att dölja också. Det går såklart men det är inget jag vill behöva göra +40 h/vecka för att AG inte gillar dem.
 
Jag skulle tippa på, om jag får gissa, att fördelen med att täcka tatueringar på intervjuerna är att de ser personen utan förutfattade meningar. Sen är ju frågan, som du säger, om man vill jobba på en plats där dessa förutfattade meningar finns.
Problemet är att man riskerar bli ”dömd” av en enda person på arbetsplatsen, helt oavsett hur det funkar mer generellt. Om man vill jobba på en arbetsplats helt utan minsta spår av omedveten diskriminering hos alla individer får man nog leta länge.
 
Det tror jag inte, om jag har tolkat ditt svårtydda inlägg rätt.
Jag pratat om vad intresset finns för vad jag lägger mina vita inkomst på så länge det är lagligt, sedan om det är på tatueringar, hästar, golfklubbor eller resor så vad har arbetsgivaren med det att göra.
 
Jag pratat om vad intresset finns för vad jag lägger mina vita inkomst på så länge det är lagligt, sedan om det är på tatueringar, hästar, golfklubbor eller resor så vad har arbetsgivaren med det att göra.
Om du är på en plats där det finns information som inte ska komma ut, oavsett om du städar, bygger eller sitter som tjänsteman, är det av högsta vikt för dem att veta det. Skulle det vara så att de bedömer att du riskerar att spendera så mycket pengar att du skulle kunna falla för att sprida info mot ersättning är det en risk att ta in dig på arbetsplatsen.
 
För min del beror det på antal, motiv och placering.

En del tatueringar är skitsnygga, andra fula, en del töntiga (i mina ögon) och andra, en liten andel, får personen att sjunka i anseende hos mig.

Tatueringar speglar ju personen som har dem och om jag var arbetsgivare och valde mellan två i övrigt likvärdiga sökande hade jag ju valt den som jag kände att jag skulle komma bäst överens med. Som skulle passa bäst in i gruppen. Ibland kan tatueringarna bidra positivt och andra gånger negativt.
 
Problemet är att man riskerar bli ”dömd” av en enda person på arbetsplatsen, helt oavsett hur det funkar mer generellt. Om man vill jobba på en arbetsplats helt utan minsta spår av omedveten diskriminering hos alla individer får man nog leta länge.
Men om man blir "dömd", får man ju hoppas att chefen tar tag i arbetsmiljöproblemet. Vilket inte är tatueringen.
 
Inget konstigaste än att lägga pengar på att köpa dyr whisky eller vin. Finns det inga täcken på beroende så låt folk spela.
Det fungerar inte så.
Arbetsgivare har långtgående rätt att på alla sätt skydda sin verksamhet.
Och att välja bort sökande som inte bedöms som säkra.

Antingen så accepterar man det eller så söker man helt enkelt andra jobb.
 
Det fungerar inte så.
Arbetsgivare har långtgående rätt att på alla sätt skydda sin verksamhet.
Och att välja bort sökande som inte bedöms som säkra.

Antingen så accepterar man det eller så söker man helt enkelt andra jobb.
Lyssna/ läs honungsfällan och titta på den svarta svanen så inser du att det inte är så hårt. Ju högre upp ju mer tvivelaktigt och brottslig.
 
Men om man blir "dömd", får man ju hoppas att chefen tar tag i arbetsmiljöproblemet. Vilket inte är tatueringen.
Det hoppas vi alla på, men det finns på 99,8 procent av arbetsplatserna och syns inte. Det kan anas av de som drabbas, men inte ens de som ”dömer” (alltså bedömer mot varandra) skulle erkänna - kanske inte ens medvetna - om att det var just det som gjorde skillnad.
 
Så kan det vara men har man klättrat en bit upp finns det ju antagligen meriter av olika slag. Sen förekommer det ju att det slinker in lite folk som inte har där att göra också. Svårt att säkra sig helt.
Det sägs från håll att problemet idag i Europa är så stort att Al Capone kan ses som en småbuse.
Så maskorna i det nätet måste vara gigantiska.
 
Det sägs från håll att problemet idag i Europa är så stort att Al Capone kan ses som en småbuse.
Så maskorna i det nätet måste vara gigantiska.
Det ger arbetsgivare ännu större motiv till att vara hårda i sin rekrytering och interna kontroll.
Samhället har inte tillräcklig kontroll.
 
Det ger arbetsgivare ännu större motiv till att vara hårda i sin rekrytering och interna kontroll.
Samhället har inte tillräcklig kontroll.
Om dom på toppositioner redan är kriminella så spelar det ingen roll hur "rena" personerna är vid anställning.

Jag och du vill nog inte leva i samma samhälle då jag inte är för att storebror ser dig i allt du gör.
 

Liknande trådar

Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 457
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så dök det då äntligen upp två kallelser till anställningsintervjuer - efter dryga 2 månads jobbsök. Jag ÄLSKAR att gå på...
Svar
11
· Visningar
1 793
Senast: cassiopeja
·
Relationer Tvekade på att sätta relationer eller skola/jobb som prefix, för det är lite både och som ligger bakom. De frågor jag är mest...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 788
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 476
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp