Tatueringar i arbetslivet

Tror du att synliga tatueringar begränsar en individs anställningsmöjligheter?

  • Ja

  • Nej

  • Beror på motiv och antal tatueringar


Resultat syns endast efter röstning.
Jag tänker att det beror dels på vart på kroppen tatueringarna sitter men också vad de föreställer. Jag har en kompis som har ett väldigt verklighetstroget kvinnligt könsorgan tatuerat på ena armen. Känns som det kanske inte är helt optimalt i alla branscher.
 
Intresserad av min ekonomi i den grad att dom undrar över ekonomin för att någon har tatueringar.
Nej, de är intresserade av ekonomiska förhållanden hos ALLA de anställer. Men du tycker ju att arbetsgivaren inte har något att göra med dina ekonomiska förhållanden, vilket jag i och för sig kan ha förståelse för. Men att anställa någon som har pengaproblem på poster där man antagligen har tillgång till pengar eller till information som kan säljas är dumt.
 
Oj då! Jag gjorde tyvärr en ganska hård omröstning, no backsies. 😅
Borde även ha lagt till placering och att man kunnat välja fler alternativ, men jag lär mig.

Fråga till alla: Säg att ni har tatuering som går att täcka. Hade ni vågat visa tatuering på jobbintervju, t.ex genom att bära kortärmat, eller skulle ni ta det säkra före det osäkra och täcka? Tror ni tatueringen hade influerat intervjuarens inställning till er?
Jag har inga tatueringar, men jag skulle täcka om jag hade just eftersom jag tänker att alla faktiskt inte är medvetna om att de har en förlegad syn på tatueringar och dömer folk utefter sådana. Jag vet ju inte vem jag möter i intervjusituationen. En med en förlegad syn som inte tänker förändra sitt sätt att tänka eller en person som är öppen? Jag tycker inte att det är snyggt med tatueringar och har svårt för det, jag är medveten om mina egna känslor och kan alltså hantera dem så jag inte dömer folk utefter dem, för i dag är det inte så att det bara är kriminella och missbrukare som är tatuerade. Men hur vet man hur personen mitt emot tänker om samma sak? När det rent faktiskt förekommer just trista fördomar och förlegade åsikter, rätt öppet? Då hade jag föredragit att dölja mina i sådana fall.
 
Nej, de är intresserade av ekonomiska förhållanden hos ALLA de anställer. Men du tycker ju att arbetsgivaren inte har något att göra med dina ekonomiska förhållanden, vilket jag i och för sig kan ha förståelse för. Men att anställa någon som har pengaproblem på poster där man antagligen har tillgång till pengar eller till information som kan säljas är dumt.
Menar du mer insyn i ekonomin än vad kronofogden och taxeringskalendern kan ge.
För jo jag tycket det är fel att hålla den kollen på sina anställda till den graden att dom vill veta om den anställda lägger min inkomst på hästar, resor och/ eller tatueringar
 
Menar du mer insyn i ekonomin än vad kronofogden och taxeringskalendern kan ge.
För jo jag tycket det är fel att hålla den kollen på sina anställda till den graden att dom vill veta om den anställda lägger min inkomst på hästar, resor och/ eller tatueringar
Att kräva den kollen är ju som att kräva att kolla vad dom anställda har i matlådan.
 
Min fråga handlade dock inte om Sveriges befolkning utan om bukefalisterna.
Bukefalisterna som grupp är har mer svenskt ursprung än den svenska befolkningen i genomsnitt. Just nu är det tyvärr så att svenskar med ryskt, iranskt eller kinesiskt ursprung inte anställs statligt på någon känslig post. Dessutom är hästar och djur inte något vanligt intresse bland nya svenskar, alltså är de underrepresenterade på Bukefalos.

Alltså är bukefalos-medlemmar mer troliga på poster inom polisen eller försvaret.
 
Är det så det kallas att prioritera sin ekonomi.
Intressant.
Du har inte funderat på vilka signaler det ger till en eventuell arbetsgivare?
Vilka signaler det sänder till en arbetsgivare att jag inte har synpunkter på kollingen mellan andras tatueringar och deras ekonomi? Nej, det har ingen arbetsgivare frågat mig om. Det vore ju en jättekonstig fråga.
 
Menar du mer insyn i ekonomin än vad kronofogden och taxeringskalendern kan ge.
För jo jag tycket det är fel att hålla den kollen på sina anställda till den graden att dom vill veta om den anställda lägger min inkomst på hästar, resor och/ eller tatueringar
Ja, MYCKET mer insyn. Du kan ha en mycket skakig ekonomi utan att finnas hos fogden. Du kan vara höginkomsttagare och ha urdålig ekonomi om du spelar eller drogar.
 
Skulle först vi paff och sedan undrat vad fan hen har med saken att göra för är lärd att pengafråger som kan antyda om hur ekonomin ser ut frågar man inte någon om man inte känner personen väl.
Svaret från mig hade varit att jag inte kommer ihåg vilket är det sanna svaret.
Jag skulle bli väldigt förvånad över den frågan på en anställningsintervju. Det skulle vara att intressera sig för så för mitt arbete extremt irrelevanta saker, att jag skulle tappa målföret helt.
 
Ja, MYCKET mer insyn. Du kan ha en mycket skakig ekonomi utan att finnas hos fogden. Du kan vara höginkomsttagare och ha urdålig ekonomi om du spelar eller drogar.
Nej, ser det inte som konstigt att ha problem med beroende oavsett inkomst.
Taxeringskalendern visar ju inte bara inkomst utan även lån.
 
Jag har inga tatueringar, men jag skulle täcka om jag hade just eftersom jag tänker att alla faktiskt inte är medvetna om att de har en förlegad syn på tatueringar och dömer folk utefter sådana. Jag vet ju inte vem jag möter i intervjusituationen. En med en förlegad syn som inte tänker förändra sitt sätt att tänka eller en person som är öppen? Jag tycker inte att det är snyggt med tatueringar och har svårt för det, jag är medveten om mina egna känslor och kan alltså hantera dem så jag inte dömer folk utefter dem, för i dag är det inte så att det bara är kriminella och missbrukare som är tatuerade. Men hur vet man hur personen mitt emot tänker om samma sak? När det rent faktiskt förekommer just trista fördomar och förlegade åsikter, rätt öppet? Då hade jag föredragit att dölja mina i sådana fall.
Jag tänker samma sak, att jag hade dolt mina tatueringar i ett första skede.
Jag har haft jobb där man ska ha ett visst yttre och se vårdad ut, naturlig hårfärg, inga synliga tatueringar eller piercingar. Det är ju bara att köpa läget då.
 
Nej, ser det inte som konstigt att ha problem med beroende oavsett inkomst.
Taxeringskalendern visar ju inte bara inkomst utan även lån.
Eftersom både polisen, försvaret, FRA, Rymdstyrelsen, andra känsliga myndigheter och privata företag som arbetar mot säkerhetsklassade myndigheter, gör ingående och kostsamma undersökningar och intervjuer innan de anställer någon för säkerhetsklassade arbeten kan du vara HELT säker på att det inte räcker med en koll i taxeringskalendern och hos kronofogden.
 
Oj då! Jag gjorde tyvärr en ganska hård omröstning, no backsies. 😅
Borde även ha lagt till placering och att man kunnat välja fler alternativ, men jag lär mig.

Fråga till alla: Säg att ni har tatuering som går att täcka. Hade ni vågat visa tatuering på jobbintervju, t.ex genom att bära kortärmat, eller skulle ni ta det säkra före det osäkra och täcka? Tror ni tatueringen hade influerat intervjuarens inställning till er?
Alltså.. jag är ju försiktig med det men det men min sista intervju bar jag långärmat, tills jag höll på att svettas ihjäl och insett att det nog var rätt ok med tanke på att minst en av de som intervjuade mig själv hade synlig tatuering(ar?).
 
Jag har en typ halv sleeve, skulle inte dölja med flit, mer sannolikt ändå dra upp ärmarna pga nervös. 😅 Men ny arbetsplats skulle vara inom samma yrke mer eller mindre så jag skulle utgå ifrån att toleransnivån var densamma, annars hade jag ändå inte orkat jobba där.
Jag skulle tippa på, om jag får gissa, att fördelen med att täcka tatueringar på intervjuerna är att de ser personen utan förutfattade meningar. Sen är ju frågan, som du säger, om man vill jobba på en plats där dessa förutfattade meningar finns.
 
Eftersom både polisen, försvaret, FRA, Rymdstyrelsen, andra känsliga myndigheter och privata företag som arbetar mot säkerhetsklassade myndigheter, gör ingående och kostsamma undersökningar och intervjuer innan de anställer någon för säkerhetsklassade arbeten kan du vara HELT säker på att det inte räcker med en koll i taxeringskalendern och hos kronofogden.
Och din jobben vill ha ett kontoutdrag rörande kostnader för en tatuering
 

Liknande trådar

Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 457
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så dök det då äntligen upp två kallelser till anställningsintervjuer - efter dryga 2 månads jobbsök. Jag ÄLSKAR att gå på...
Svar
11
· Visningar
1 793
Senast: cassiopeja
·
Relationer Tvekade på att sätta relationer eller skola/jobb som prefix, för det är lite både och som ligger bakom. De frågor jag är mest...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 788
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 476
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp