Tatueringar i arbetslivet

Tror du att synliga tatueringar begränsar en individs anställningsmöjligheter?

  • Ja

  • Nej

  • Beror på motiv och antal tatueringar


Resultat syns endast efter röstning.
Sveriges två största myndigheter, Polisen och Försvaret, anställer mer än någon promille av befolkningen och är mycket intresserade av precis sådana förhållanden som diskuteras.
Min fråga handlade dock inte om Sveriges befolkning utan om bukefalisterna.
 
Vet ej. Inom ingenjörsdiscipliner är det ganska vanligt, både som direkt försvarsanställd eller indirekt på enstaka projekt/uppdrag.

Jag framtidsspanar att det kommer att bli vanligare i det integritetssvaga samhälle vi springer rakt in i. Något slags värde har kunskapen även inom vården och industrin i övrigt - och sätter man värdet på integritet nära noll - kommer vi få se det bredas ut. (Tänker att taskig privatekonomi eller orimliga utgifter skulle kunna vara tecken på oegentligheter eller risker för påtryckningar ).
Det låter ändå som rätt långt från de jobb folk här har. Och visst skulle man kunna skriva 200 inlägg om försvarsindustrin men då blir det en helt hypotetisk diskussion. En mer vardaglig vinkel, alltså sånt som vi kommer i kontakt med, borde vara intressantare.
 
Resan till Thailand skulle de vara intresserade av att ha koll på .
Inte i den ingående detaljen om vad jag väljer att lägga mina pengar på tatuering som arbetsgivaren inte har en aning om hur mycket den kostade eller om jag lägger det på min j häst eller resa till Thailand.
Jorå. Resor, vad du äger av värde (bilar, hästar, hus osv), skulder, sparkapital, inkomster vid sidan av, civilstånd, partners eventuella skulder, partners inkomster, vänner och dess eventuella bekymmer, släktingar och dess eventuella bekymmer etc. De där kontrollerna kan vara rejält omfattande, beroende på vad tjänsten handlar om.
 
Det låter ändå som rätt långt från de jobb folk här har. Och visst skulle man kunna skriva 200 inlägg om försvarsindustrin men då blir det en helt hypotetisk diskussion. En mer vardaglig vinkel, alltså sånt som vi kommer i kontakt med, borde vara intressantare.
Hoppsan, jag kommer i kontakt med det i vardagen och det verkar vara flera andra användare som också gjort, så det är nog en lite snäv tanke du anför tänker jag. Provar en enkät, men i vilket fall tycker jag det är allmänt intressant även om jag tänker att betydligt färre än 200 inlägg kan fixa allmänintresset.
 
Jorå. Resor, vad du äger av värde (bilar, hästar, hus osv), skulder, sparkapital, inkomster vid sidan av, civilstånd, partners eventuella skulder, partners inkomster, vänner och dess eventuella bekymmer, släktingar och dess eventuella bekymmer etc. De där kontrollerna kan vara rejält omfattande, beroende på vad tjänsten handlar om.
Inte konstigt att det finns tomma platser på polishögskolan om dom vill veta hur mycket någon lägger tillexempel på sina tatueringar sin häst eller på resor.
 
@sjoberga Fast på försvarsmaktens hemsida står det uttryckligen att synliga tatueringar är tillåtna inom verksamheten så länge de inte går emot försvarets värdegrund. Sedan finns det kanske yrken inom det militära som faller bort pga tex tatueringar men då är vi ju åter tillbaka på en väldigt liten del av befolkningen.
 
För övrigt så kan det vara intressant att kolla upp även hästägare om det är ett jobb som det finns intresse i att kolla upp vad någon gjort på en resa.
När jag var en del på travet som tonåring så var det mer än 1person som valde att ha kvar en hosthäst som inte kunde starta pga att ägaren ville ha hostmedicinen till sig själv/sälja.
Ja och även spelberoende inom travet är ju en potentiell risk.
Jag fick frågan om det när jag Säkades.

"Är det travhästar?"
 
@sjoberga Fast på försvarsmaktens hemsida står det uttryckligen att synliga tatueringar är tillåtna inom verksamheten så länge de inte går emot försvarets värdegrund. Sedan finns det kanske yrken inom det militära som faller bort pga tex tatueringar men då är vi ju åter tillbaka på en väldigt liten del av befolkningen.
Ber om ursäkt om något jag skrev togs som att försvaret skulle vara extra motsträviga mot att anställa människor med tatueringar. Det var inte alls min åsikt eller avsikt, Den subtråden sprang iväg lite från ämnet…
 
Nu var det inte alls så jag tänkte. I vissa branscher som du nämner finns det säkert en mer kompakt norm, jag menade att det större problemet är att det påverkar beslut längst ned i rekryteringsprocessen trots att företaget har mycket tydliga och kommunicerade policys kring mångfald.

Inget företag vill ju stå för att man diskriminerar personer med arabisk-klingande namn, ändå krävs att den gruppen söker mer än 10 gånger så många jobb för att lyckas få ett erbjudande på svensk arbetsmarknad inom många branscher.

Jag gissar att tatueringar inte är samma effekt, men säkert dubbelt så många.

Det räcker ju inte långt med en policy. Vill företaget verkligen ändra kulturen måste man göra mer, och följa upp resultatet.
 
Ber om ursäkt om något jag skrev togs som att försvaret skulle vara extra motsträviga mot att anställa människor med tatueringar. Det var inte alls min åsikt eller avsikt, Den subtråden sprang iväg lite från ämnet…

Ursäkta, inser att det var dumt av mig att tagga dig specifikt. Tråden drog iväg och jag fick för mig att det var du som skrivit om just försvaret och polisen men så var det ju inte.
 
Intresserad av min ekonomi i den grad att dom undrar över ekonomin för att någon har tatueringar.
De är duktiga på att fråga.
Typ:
"Fina tatueringar, var de dyra?"

Du har oftast ingen aning om vad de har lyckats med att ta reda på om dig.
Du kommer inte heller att få veta vad som fallerade om de väljer någon annan.
 
Jag tryckte på fel knapp och nu går det inte ändra rösten. Menade tvärtom!
Oj då! Jag gjorde tyvärr en ganska hård omröstning, no backsies. 😅
Borde även ha lagt till placering och att man kunnat välja fler alternativ, men jag lär mig.

Fråga till alla: Säg att ni har tatuering som går att täcka. Hade ni vågat visa tatuering på jobbintervju, t.ex genom att bära kortärmat, eller skulle ni ta det säkra före det osäkra och täcka? Tror ni tatueringen hade influerat intervjuarens inställning till er?
 
Oj då! Jag gjorde tyvärr en ganska hård omröstning, no backsies. 😅
Borde även ha lagt till placering och att man kunnat välja fler alternativ, men jag lär mig.

Fråga till alla: Säg att ni har tatuering som går att täcka. Hade ni vågat visa tatuering på jobbintervju, t.ex genom att bära kortärmat, eller skulle ni ta det säkra före det osäkra och täcka? Tror ni tatueringen hade influerat intervjuarens inställning till er?
Jag tror det finns en risk att den influerar så skulle nog täcka. Men det beror också på vad det är för slags tatuering, om den går lätt att misstolka på något sätt eller om den kan vara kontroversiell på något sätt.

Jag tänker att tatueringar är så vanligt idag, så om det är en liten som är helt utan kontroverser i tolkning eller misstolkning är risken minimal.


Har man en stor från tiden som forskare inom NeuroMagnetic Resonance analysis så kan det uppstå onödiga frågor på ett så tidigt stadium.
 
Senast ändrad:
Oj då! Jag gjorde tyvärr en ganska hård omröstning, no backsies. 😅
Borde även ha lagt till placering och att man kunnat välja fler alternativ, men jag lär mig.

Fråga till alla: Säg att ni har tatuering som går att täcka. Hade ni vågat visa tatuering på jobbintervju, t.ex genom att bära kortärmat, eller skulle ni ta det säkra före det osäkra och täcka? Tror ni tatueringen hade influerat intervjuarens inställning till er?
De tatueringarna jag har nu skulle jag inte behöva täcka för att söka (och få) jobb som lärare. Men de sitter såpass högt upp på armen att de oftast är täckta ändå.
 
De är duktiga på att fråga.
Typ:
"Fina tatueringar, var de dyra?"

Du har oftast ingen aning om vad de har lyckats med att ta reda på om dig.
Du kommer inte heller att få veta vad som fallerade om de väljer någon annan.
Skulle först vi paff och sedan undrat vad fan hen har med saken att göra för är lärd att pengafråger som kan antyda om hur ekonomin ser ut frågar man inte någon om man inte känner personen väl.
Svaret från mig hade varit att jag inte kommer ihåg vilket är det sanna svaret.
 
Det låter ändå som rätt långt från de jobb folk här har. Och visst skulle man kunna skriva 200 inlägg om försvarsindustrin men då blir det en helt hypotetisk diskussion. En mer vardaglig vinkel, alltså sånt som vi kommer i kontakt med, borde vara intressantare.
Vare sig du eller jag, vet egentligen vilka jobb som Bukefalisterna har.

Många är väldigt noga med att inte outa sig ett dugg, andra berättar lite mera.

Det är väldigt vanligt att ha olika jobb där privatekonomi, bisysslor (egen verksamhet som kan påverka det man gör i sin anställning), och kontaktnät granskas för att inte personen ska utgöra någon form av risk.

Det gäller jobb inom industrin där risk för industrispionage kan förekomma, det gäller statliga/regional/kommunala tjänstemän som fattar beslut om enskilda människor och stöd (ekonomiskt eller annat) till dessa, eller stöd till företag, det gäller diverse tjänstemän som hanterar penningtransaktioner inom diverse företag, banker eller försäkringsbolag för att ge några exempel.

Att folk med sådana anställningar inte ska vara lätta att muta eller påverka är viktigt, så med skakig privatekonomi eller privat livssituation, kan en jobbsökande mycket väl ratas till förmån för en annan person med stabilare förhållanden.

Detta handlar alltså inte om eventuella tatueringar.
 
Oj då! Jag gjorde tyvärr en ganska hård omröstning, no backsies. 😅
Borde även ha lagt till placering och att man kunnat välja fler alternativ, men jag lär mig.

Fråga till alla: Säg att ni har tatuering som går att täcka. Hade ni vågat visa tatuering på jobbintervju, t.ex genom att bära kortärmat, eller skulle ni ta det säkra före det osäkra och täcka? Tror ni tatueringen hade influerat intervjuarens inställning till er?

På min arbetsplats är det vanligt med tatueringar. Så jag hade nog inte tänkt på det.
 

Liknande trådar

Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 456
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så dök det då äntligen upp två kallelser till anställningsintervjuer - efter dryga 2 månads jobbsök. Jag ÄLSKAR att gå på...
Svar
11
· Visningar
1 793
Senast: cassiopeja
·
Relationer Tvekade på att sätta relationer eller skola/jobb som prefix, för det är lite både och som ligger bakom. De frågor jag är mest...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 788
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 476
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp