Tatueringar i arbetslivet

Tror du att synliga tatueringar begränsar en individs anställningsmöjligheter?

  • Ja

  • Nej

  • Beror på motiv och antal tatueringar


Resultat syns endast efter röstning.
Jag tror inte det stora hindret är företagskulturer som mer eller mindre unisont inte tycker det är bra med synliga tatueringar, utan mer förekomsten hos enskilda rekryterare som tolkar tatueringen på ett negativt sätt (de flesta tatueringar bör väl tolkas neutralt i en sådan situation, om de inte verkar explicit i strid med företagets värdegrund eller så). Som gör att det blir lite svårare att få ett jobb i konkurrens.

Känns lite enkelt att skylla frånvaron av synliga tatueringar på bank/företagsledare på ”enstaka rekryterare”. Krävs att företaget vill ha mer mångfald om det ska rekryteras mer mångfald. Företagskultur är komplext och svårt att förändra.
 
1 Arbetsgivare har inte ett skit med min privatekonomi att göra.

2 En arbetsgivare har ingen aning om priset om den inte vet om det är på en studio, vän eller en själv som gjort tatueringen.
Det är mycket mer komplicerat än så.
Och arbetsgivare har faktiskt med privatekonomin att göra.

I anställningar där man skall hantera pengar på något sätt så är det ju önskvärt att medarbetaren har en bra ekonomi.
I många yrken så får man t ex. inte ha skulder hos Kronofogden.
Ibland därför att risk för utpressning då kan föreligga.

Som arbetsgivare vill man också att medarbetaren prioriterar på ett ekonomiskt vis.
Detta för att medarbetaren skall vara aktsam om företagets resurser.
 
Känns lite enkelt att skylla frånvaron av synliga tatueringar på bank/företagsledare på ”enstaka rekryterare”. Krävs att företaget vill ha mer mångfald om det ska rekryteras mer mångfald. Företagskultur är komplext och svårt att förändra.
Nu var det inte alls så jag tänkte. I vissa branscher som du nämner finns det säkert en mer kompakt norm, jag menade att det större problemet är att det påverkar beslut längst ned i rekryteringsprocessen trots att företaget har mycket tydliga och kommunicerade policys kring mångfald.

Inget företag vill ju stå för att man diskriminerar personer med arabisk-klingande namn, ändå krävs att den gruppen söker mer än 10 gånger så många jobb för att lyckas få ett erbjudande på svensk arbetsmarknad inom många branscher.

Jag gissar att tatueringar inte är samma effekt, men säkert dubbelt så många.
 
Det är mycket mer komplicerat än så.
Och arbetsgivare har faktiskt med privatekonomin att göra.

I anställningar där man skall hantera pengar på något sätt så är det ju önskvärt att medarbetaren har en bra ekonomi.
I många yrken så får man t ex. inte ha skulder hos Kronofogden.
Ibland därför att risk för utpressning då kan föreligga.

Som arbetsgivare vill man också att medarbetaren prioriterar på ett ekonomiskt vis.
Detta för att medarbetaren skall vara aktsam om företagets resurser.
Eller inom försvarsindustrin. Det är av största vikt att man inte utgör en mycket större risk för påtryckningar. Både privat ekonomi och privat ekonomiskt beteende nagelfars i säkerhetsprövningar liksom privat umgänge.
 
Eller inom försvarsindustrin. Det är av största vikt att man inte utgör en mycket större risk för påtryckningar. Både privat ekonomi och privat ekonomiskt beteende nagelfars i säkerhetsprövningar liksom privat umgänge.
Ja precis.
Jag har varit Säkad för försvarsindustri.
Flygradar.
Och det var en massa saker om allt möjligt i den.
Det var många som inte gick igenom.
 
1. Det beror på vilket arbete det är du söker.
Det är mycket mer komplicerat än så.
Och arbetsgivare har faktiskt med privatekonomin att göra.

I anställningar där man skall hantera pengar på något sätt så är det ju önskvärt att medarbetaren har en bra ekonomi.
I många yrken så får man t ex. inte ha skulder hos Kronofogden.
Ibland därför att risk för utpressning då kan föreligga.

Som arbetsgivare vill man också att medarbetaren prioriterar på ett ekonomiskt vis.
Detta för att medarbetaren skall vara aktsam om företagets resurser.
Inte i den ingående detaljen om vad jag väljer att lägga mina pengar på tatuering som arbetsgivaren inte har en aning om hur mycket den kostade eller om jag lägger det på min j häst eller resa till Thailand.
 
Inte i den ingående detaljen om vad jag väljer att lägga mina pengar på tatuering som arbetsgivaren inte har en aning om hur mycket den kostade eller om jag lägger det på min j häst eller resa till Thailand.
Jo.
Det är sådant som ibland spelar roll.
Beroende på vilket arbete det rör sig om.

Finansvärlden t.ex. frågar nog efter det
Jobba på bank som ekonomisk rådgivare kräver ju att man vet vad man gör.
 
Ja, det verkar ju vara många som tycker att personer med ekonomiska bekymmer ska leva så innehållslösa liv som någonsin är möjligt.
Nej, man kan göra mycket med knaper ekonomi, eller ja, en del. Förstående är jag dessutom över mycket när det kommer till dålig ekonomi, tex rökning och sämre matvanor osv, men tatueringar, som är rätt dyra, det har jag svårt att kunna se som annat än att prioritera fel i sin ekonomi. Speciellt om det rör sig om många och stora.
 
@Inte_Ung @sjoberga Hur många promille av bukefalisterna har de jobb ni pratar om här?
Vet ej. Inom ingenjörsdiscipliner är det ganska vanligt, både som direkt försvarsanställd eller indirekt på enstaka projekt/uppdrag.

Jag framtidsspanar att det kommer att bli vanligare i det integritetssvaga samhälle vi springer rakt in i. Något slags värde har kunskapen även inom vården och industrin i övrigt - och sätter man värdet på integritet nära noll - kommer vi få se det bredas ut. (Tänker att taskig privatekonomi eller orimliga utgifter skulle kunna vara tecken på oegentligheter eller risker för påtryckningar ).
 
Resan till Thailand skulle de vara intresserade av att ha koll på .
För övrigt så kan det vara intressant att kolla upp även hästägare om det är ett jobb som det finns intresse i att kolla upp vad någon gjort på en resa.
När jag var en del på travet som tonåring så var det mer än 1person som valde att ha kvar en hosthäst som inte kunde starta pga att ägaren ville ha hostmedicinen till sig själv/sälja.
 
Jag svarade att det beror på motiv och antal, för jag tänker att numera är det nog mer det som avgör än ATT någon har en/flera tatueringar.

Jag tror absolut att det på vissa jobb skulle vara negativt beroende på var, vad för slags och antal tatueringar personen har, men jag tror mycket ligger i arbetsgivarens egna åsikter också. Är personen medveten om känslan tatueringar väcker hos denne själv, om det gör det, och kan tänka "så var det förr, inte nu" och gå vidare, eller är det fastetsat i hjärnan utan att gå att ändra och arbetsgivaren säger nej pga det (väljer annan)?
 
Sveriges två största myndigheter, Polisen och Försvaret, anställer mer än någon promille av befolkningen och är mycket intresserade av precis sådana förhållanden som diskuteras.
Intresserad av min ekonomi i den grad att dom undrar över ekonomin för att någon har tatueringar.
 

Liknande trådar

Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 456
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så dök det då äntligen upp två kallelser till anställningsintervjuer - efter dryga 2 månads jobbsök. Jag ÄLSKAR att gå på...
Svar
11
· Visningar
1 793
Senast: cassiopeja
·
Relationer Tvekade på att sätta relationer eller skola/jobb som prefix, för det är lite både och som ligger bakom. De frågor jag är mest...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 788
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 476
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp