Tatueringar i arbetslivet

Tror du att synliga tatueringar begränsar en individs anställningsmöjligheter?

  • Ja

  • Nej

  • Beror på motiv och antal tatueringar


Resultat syns endast efter röstning.
På mitt jobb skulle vissa typer av tatueringar säkert ligga en lite till last, ansikte eller stora motiv på hals och händer tex. Eller motiv med associationer som inte stämmer med våra "generella värderingar". En ordentlig sleeve eller liknande har rätt många. Tjänstemannajobb med väldigt höga krav på utbildning, men ingen dresscode utöver "hel och ren".
 
Alltså, jag hade inte reagerat om du skrivit att bara utsatta och sjömän hade tatueringar förr - jag reagerade bara på att du först skrev utsatta och sen såg ut att ta med sjömän som exempel i den kategorin.
Om du läser hela meningen, så står det... "det var DÅ". Vilket jag läser som att tanten menar att "det är INTE NU".
 
I vissa länder (tex Japan, delar av Sydamerika och Ryssland) är vissa tatueringar avgränsade till vissa grupper. Så jag skulle nog säga att det beror på omständigheterna - vilka arbetsuppgifter handlar det om, var ska de utföras och vad har personen för synliga tatueringar.
 
Jag svarade att det nog beror på motiv, tror såklart det kan bli svårare om man har något brutalt tatuerat rätt i pannan, typ ett hakkors eller en ACAB som ser helt nygjord ut.

Själv är jag rätt fullsketen men har snälla motiv, mest disneyfigurer o dyl, inte upplevt att jag har svårt att få anställning. Iof inte sökt jobb utan blivit rekommenderad, men inte stött på patrull på intervju. Aldrig hört ett ord om att jag borde täcka över etc heller. Inte heller om min klädstil i stort. Arbetar nu inom kontor med ganska mycket personalansvar och mycket kontakt med diverse enhets-/sektionschef, överläkare och annat.
 
Sant, en tatuering i ansiktet eller på armen ger olika intryck. När jag formade frågan utgick jag nog från det "vanliga" bruket av tatueringar av gemene man, måste jag erkänna. Ja, jag tänkte just synliga tatueringar, eller att man t.ex bär kortärmat på intervju och har sleeves. Har du döljt dina när du sökt jobb?

Näe, det har jag inte, inte medvetet i alla fall. Och de har inte hindrat att jag på nuvarande arbetsplats (inom IT) har fått en chefsposition :) Har sleeves på båda armarna, och diverse annat som sitter på ställen som man normalt inte exponerar på ett kontor 😂
 
ACAB o FTW liknande, drogliberalism och nazzesymboler skulle jag reagera på om kollegor hade. Handlar om.värdegrund. //Fritidsledarn
Ja precis. Jag kanske lever i någon fantasivärld men jag tror inte random tatueringar vart de än sitter är något folk ojar sig över nu för tiden?

Jag själv har över hela armarna, halsen, i pannan, på båda benen, händer/fingrar. Aldrig hört mer än "oh vilken vacker tatuering" typ.
 
Ja precis. Jag kanske lever i någon fantasivärld men jag tror inte random tatueringar vart de än sitter är något folk ojar sig över nu för tiden?

Jag själv har över hela armarna, halsen, i pannan, på båda benen, händer/fingrar. Aldrig hört mer än "oh vilken vacker tatuering" typ.
Ja, du lever i en fantasivärld. Och du har haft tur som inte diskrimineras pga ansiktstatueringar. Men du kanske för det mesta befinner dig i en miljö där det är mycket vanligt, tex tatuerare.

Jag jobbar med missbruk och många av våra klienter väljer att ta bort tatueringar i ansiktet eftersom de blir så dömda pga att de har dem. De flesta säger att de inte kommer ut ur sitt missbruk så länge de ser ut som missbrukare. Och det ligger nog mycket i det.
 
Har en bekant som är tatuerare samt själv är tatuerad överallt inklusive ansikte /huvud. Han har berättat att han är väldigt försiktig med vilka han tatuerar på typ huvud / ansikte. Han menar att man måste förstå att detta kommer påverka hur man blir bemött etc. Själv berättar han att många tar för givet att han är kriminell, är våldsam ich säljer droger pga sitt utseende. Han blir tex alltid stoppad i tullen och utfrågad om han reser. Trots att han aldrig ens provat att röka/ ta droger och aldrig dricker.
Men folk bildar sig sin uppfattning om dig utifrån utseende.
 
Ja, du lever i en fantasivärld. Och du har haft tur som inte diskrimineras pga ansiktstatueringar. Men du kanske för det mesta befinner dig i en miljö där det är mycket vanligt, tex tatuerare.

Jag jobbar med missbruk och många av våra klienter väljer att ta bort tatueringar i ansiktet eftersom de blir så dömda pga att de har dem. De flesta säger att de inte kommer ut ur sitt missbruk så länge de ser ut som missbrukare. Och det ligger nog mycket i det.
Nej, jag befinner mig inte särskilt ofta bland tatuerare. Beskrev mitt jobb här lite tidigare.
 
Där jag jobbar (tjänsteman, akademisk utbildning av högre slag krävs) är synliga tatueringar väldigt ovanligt men tror inte heller att det skulle vålla något problem om det hade kunnat döljas med kläder och så klart inte är ett stort hakkors i pannan typ. Ingen speciell klädkod, finns de som jobbar i jeans och huvtröja (jag) och de som har kostym. Typ ingen fysisk kundkontakt/kontakt med andra utanför huset mer än mejl/telefon.

Själv tycker jag tatueringar kan vara snyggt. Sleeves på en man tycker jag är fruktansvärt attraktivt. Jag hade en kollega på en tidigare arbetsplats som var fulltatuerad på armarna men gränsen gick där en skjortärm slutar. Han sa att han inte ville ha något på händer, hals eller i ansiktet så att han skulle kunna dölja allt med kläder vid seriösa tillfällen och som typ på en begravning.

Minns dock med fasa det ögonblick jag som barn insåg att jultomten inte fanns. Det var när rockärmen gled upp och blottade min farbrors tatuering på handleden. :rofl:
 
Apropå detta kom jag att tänka på en kollega som störde sig något enormt på att folk hade olika färg i håret. Det var ett tag då det var väldigt inne med olika pastellnyanser i håret och många, inklusive jag, hade hår med lite lätt babyrosa färg. Hon hade garanterat inte anställt någon med synliga tatueringar.
 

Liknande trådar

Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 449
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så dök det då äntligen upp två kallelser till anställningsintervjuer - efter dryga 2 månads jobbsök. Jag ÄLSKAR att gå på...
Svar
11
· Visningar
1 793
Senast: cassiopeja
·
Relationer Tvekade på att sätta relationer eller skola/jobb som prefix, för det är lite både och som ligger bakom. De frågor jag är mest...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 787
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 476
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp