Hade ni ätit?

En larv i salladen till hamburgaren från Max, vad hade ni gjort?

  • Plockat bort larven och ätit resten

    Röster: 28 23,5%
  • Slängt eller lämnat tillbaka

    Röster: 91 76,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    119
Jag hade inte ätit. Dels hade jag känt mig äcklad (även om jag förstår rent logiskt att det är bra att maten inte är så hårt besprutad att inget överlever osv), men jag hade också börjat fundera kring deras hantering av maten rent allmänt.

Ang att "gråta ut i tidningen" så har jag själv flertalet gånger blivit kontaktad av journalister som velat skriva om något i en tidning, något som jag skrivit om på facebook. Varje gång har jag tackat nej, eftersom jag vet hur de många gånger kan vara duktiga på att vrida och vända på saker och ting för att få fler klick på nätet. Skulle alltså inte ta för givet att personen i artikeln själv kontaktat tidningen, journalisterna idag verkar mest hänga på facebook och andra sociala medier.
 
Det här är ju så ologiskt men... När jag plockar grönsaker från egna odlingar kan jag lätt plocka bort larver och grejer. Samma om jag köper ett salladshuvud eller något. Däremot, om det ligger i själva måltiden blir det en krock i min hjärna. Larverna ska bort innan den hamnar i den rätten jag ska äta, annars blir det otrevligt 🫣
 
Jag hade troligt tappat aptiten och inte ätit upp, men eftersom det verkar vara en fjärilslarv så hade jag nog kunnat gå tillbaka. Skillnad om den varit vit och kunnat komma från köttet, då hade jag aldrig någonsin gått dit igen. Hade meddelat restaurangen om mitt fynd och gärna tagit kompensation, men inte gått till tidningen.
 
Jag hade nog inte blivit nämnvärt äcklad, men hade nog gått till kassan, visat, och sedan bett om ny hamburgare.

Hade jag hemma haft någon mask i salladen hade jag bara plockat bort masken och fortsatt äta. Kanske hade jag sköljt den sallad som var klar lite mer noga.

Vet inte varför jag gör skillnad på de två scenariorna. :p
 
Jag hade nog tappat aptiten lite, men tänkt att det är sådant som kan hända. Hade bett om en ny hamburgare. Svårare än så behöver det väl ändå inte vara?
Jag är nog mer glad att sådant kan hända - det tyder på en hyfsat naturlig odling Det vore tragiskt med en väld där det inte förekommer mat som små kryp kan komma åt eller mycket gifter. Hellre en larv i salladen än besprutad sallad.
 
Jag hade lyft ut larven med salladsbladet, och övrig sallad, och burit ut den och försiktigt lagt den och salladsbladen skyddade i en buske där den kunde äta färdigt. Sen hade jag visat personalen filmen med larven och förhoppningsvis hade de gått igenom sina salladspåsar och sköljt dem noga. Sen hade jag bett om nya salladsblad till min burgare och ätit upp den.

En liten grön larv som äter salladsblad är ju inte detsamma som en larv i burgaren.
 
Jag hade inte ätit resten. Hade tappat matlusten. Spår av gödsel på sallad i trädgårdslandet är också naturligt men jag vill inte ha koskit på min tallrik för det.

Jag gissar att Max, i alla fall den dagen, inte sköljde igenom sin sallad utan klippte upp påsen och serverade. Bara det är äckligt.

Det är ju ett flötigt hamburgehak med mycket ungdomar som jobbar, jag förväntar mig ingen större noggrannhet från den typen av restaurang faktiskt 😁
 
  • Gilla
Reactions: Sel
När det är en växtlarv eller insekter från naturen som följt med hade jag inte brytt mig. Plockat bort och ätit resten. Det där är ju en som är väldigt lätt att se den hör till den kategorin.

Med dåligt-kött-larver är det en helt annan sak, de är symptom på att det är något med maten som inte är bra. Fick jag en sådan skulle jag ha svårt att gå tillbaka till samma ställe rätt länge efteråt. Och meddela kommunens miljökontor.
 
Senast ändrad:
Det beror väl på vad det är för typ av sallad? På de påsar jag oftast köper står det att salladen är sköljd 3 gånger och färdig att ätas. Inte sköljer jag den en extra gång. Men det kanske inte är sådan sallad som Max använder, det har jag ingen aning om.

Färdigskuren sallad är en riskprodukt och känslig för t ex förvaringstemperatur. Vad var och en gör i sina hem är en sak men livsmedelsföretagare med vettig haccp bör skölja sin "redo att äta"-sallad.
 
Det är ju ett flötigt hamburgehak med mycket ungdomar som jobbar, jag förväntar mig ingen större noggrannhet från den typen av restaurang faktiskt 😁

Du skulle bara veta hur arroganta "gamla kockar" kan vara i hygienfrågor, vidrigaste kökspersonalen jag mött har lätt alla minst 20-30 år i branschen🤮
 
Du skulle bara veta hur arroganta "gamla kockar" kan vara i hygienfrågor, vidrigaste kökspersonalen jag mött har lätt alla minst 20-30 år i branschen🤮

Jag är inte ett dugg förvånad faktiskt 😁
Tur jag är så kräsen att jag föredrar att laga min egen mat. Dock så är jag väldigt mycket, det som inte dödar, härdar så jag är inte så känslig 😁
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Kryp i sallad och grönsaker bryr jag mig inte mycket om.

Huruvida jag skulle äta upp en burgare från snabbmatskedja vid upptäckt av en larv beror nog ärligt talat på om jag hunnit hem med maten och hur hungrig jag är. 😅

(Samt såklart vad för typ av kryp, vissa, som någon nämde ovan, tyder ju på mat som absolut inte ska ätas 🤢)
 
Den där larven var ju supersöt. :D Typisk sallads-connaisseur. Jag tycker vi kan se det som ett tecken på att salladen höll god kvalité, tillräckligt god kvalité för att den där larven var redo att riskera livet för den. ;)

(När jag läste rubriken tänkte jag först en larv i köttet - alltså dåligt kött. Det hade varit illa. Rubriken lämnar avsiktligen mycket upp till tolkning.)
 
Just gällande Max så har jag senaste året blivit matförgiftad två gånger på vårt lokala Max. Så jag äter inte där länge, och hade inte ätit upp.
Och justja, ena gången var ett bugermål, och den andra gången en sallad, med den enda gemensamma nämnaren just sallad. Såatteh...
 
Att du gick tillbaka till samma ställe efter första matförgiftningen var vågat. 😅
Jag har ätit där nån ibland i typ tio års tid och det har gått bra förut, så tänkte att det kanske var otur en gång. Men jag beställde för säkerhets skull en burgare och inte samma maträtt, det var också några månader senare. Det gick ju inte som tänkt, kan man säga. Synd, för de har goda burgare tyckte jag. Dock inte värt sjukdagar.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 932
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ibland fastnar jag i någon hopplös känsla av att alla människor är så hatiska och jag känner mig så obekväm i dagens samhälle. Det är...
Svar
3
· Visningar
1 116
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 505
Senast: Lilahnee
·
Utrustning Trodde vi hade hittat ett iaf hyfsat bra bett ur 3-åringens synvinkel men i helgen tröttnade jag, igen. Jag vet att det tar tid och jag...
Svar
9
· Visningar
1 507

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp