Svininfluensavaccinet

Sv: Svininfluensavaccinet

*kl*
Mitt ex vaccinerade sig då han är diabetiker. Således har även då sonen diabetes i släkten.;)
VC tyckte att det kunde vara bra att vaccinera Loke p.g.a det.
Jag är även vaccinerad då jag vill minimera risken ytterligare att Loke skulle bli sjuk.
Biverkningarna för mig var att jag kände mig lite krasslig och hade ont i armen. Det känns fortfarande lite även om det var 2 dagar sedan. Loke har tydligen inte reagerat något.

Hade först inte tänkt på att vaccinera mig eller Loke, men efter att VC tyckte det, så varför inte? Känns säkrare då han har sjukdomar i släkten.

Suck. Ska man ta hänsyn till EVENTUELL diabetes som kanske dyker upp om 10 år eller kanske inte alls? Har man inte diabetes borde ju anlagen inte spela någon roll kan jag tycka. (Miltons pappa är också typ 1 diabetiker, dock inget som går i släkten)

Lupin: Som sagt, vuxna får ju bara en dos nu. Om ett barn får två halva doser blir det ju lika mycket som en vuxen får.

Jag suckade inte åt dig utan åt rådet du fått. Jag tycker som sagt att det är ett konstigt resonemang, är alla som har diabetes i släkten i riskgruppen då? (inte en fråga till dig).

Fast så konstigt är det väl ändå inte.

Små barn under 3 år blir i större utsträckning sjukare, dvs behöver i större grad intensivvård om dom drabbas av svininfluensan och har man då diabetes väldigt nära så är det väl skäl nog för BVC att rekomendera sprutan?!

kl

Jag är osäker på om jag vill ge Emilia andra dosen, hon fick en hel vuxendos, hon som vaccinerade tittade konstigt på oss när vi frågade om barn fick lika mycket som vuxna. Dessutom fick hon i armen och jag läste nu på en svensk sida att det var jätteviktigt att vaccinet gick in i muskeln och därför vaccinerar man barnen i benet för armmuskeln är så svår att träffa.

Ja barn i sverige får i låret och det är inte ens bestämt om man ska vaccinera småttingar som E 2 ggr än ( det är vad dom sa när vi vaccinerade ).

Dom andra vaccinen Emilia fått hos barnläkaren har hon fått i låret. Ska nog ringa till henne (barnläkaren alltså) och fråga henne.

Vi fick en ny "tid" för vaccinering om 3 veckor.

Lite lätt feber kvällen efter, sen inget annat.

Det sa dom faktiskt ingenting om, men de tyckte att det var lika bra. Kanske tänkt: Just in case?

Så som jag har uppfattat det så är det större chans att Lokes fastrar får diabetas än han själv, så jag räknar inte in Loke i någon riskgrupp. Men de tyckte antagligen eftersom att hans pappa är i en riskgrupp och att han har det i släkten(Lokes pappas mormor hade tydligen det), så var det lika bra att vaccinera honom. Kanske för att det finns en liten risk att Loke har sämre immunförsvar? Vet inte, de sa som sagt ingenting om det. Utan de höll med mig när jag sa att Lokes pappa har diabetes om att det kunde kanske vara smart att vaccinera. Och därför tog vi beslutet att göra det.

Det var klantigt skrivet av mig, jag menade förståss barn i Es ålder, dvs under 1 år. Jag vet inte hur långt upp i åldern som sprutan ges i benet dock.

Båda barnen har fått i armen så så värst knepigt kan det inte vara att träffa muskeln.

Lupin: Som sagt, vuxna får ju bara en dos nu. Om ett barn får två halva doser blir det ju lika mycket som en vuxen får.

Och som sagt, igen, barnen får inte en hel dos på en och samma gång. De får en halv dos med flera veckor emellan. Det är ju en stor skillnad, tycker jag.

Jag tillhör en riskgrupp och har passat på och fått min andra spruta.

Vår 3½-åring fick också sin spruta i armen, nu väntar jag på att han ska få spruta nr 2.

här får man i benet när man är två år.

Vi läste häromdagen att barn ska få sprutan i benet, men vår 3½-åring fick den i armen (13/10). Nu blir man ju orolig för att inte vaccinet ska ha tagit ordentligt, för hon som vaccinerade är dessutom kass på att sätta sprutor på barnen. :(

Som jag fattat det (kan vara fel) under 3 år = benet. När vi vaccinerade oss såg jag att de äldre fick i armen. En äldre tjej vägrade och fick då i benet.

Som jag fattat det (kan vara fel) under 3 år = benet. När vi vaccinerade oss såg jag att de äldre fick i armen. En äldre tjej vägrade och fick då i benet.

Ah, ok då förstår jag. Sonen är ju över tre nu (3½), så det kanske var därför han fick det i armen. Antar att lillplutten, 6½ mån, får sin spruta i benet/låret på måndag i så fall.

T

Ang svin vaccinet så klarade vi ju fågelinfluensan förra året???

!

Det beror på att fågelinfluensan visade sig vara svårsmittat mellan människor - människor. Det smittade fågel-människa och eftersom vi dels inte fick in den bland tamfåglarna TACK VARE skydssåtgärder, och dels inte lever så nära tamfåglar som man gör i asien blev det inte ett problem för människor sverige.

Svininfluensan smittas uppenbarligen väldigt snabbt mellan människor.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 365
Senast: Blyger
·
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 549
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 292
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 517
Senast: Lejanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Uppdateringstråd 30