Svininfluensavaccinet

Sv: Svininfluensavaccinet

*KL*

William (2 år och 4 mån) och jag (gravid) vaccinerade oss i onsdags. På William har det inte märkts någon biverkning alls, han har varit precis som vanligt. När jag har frågat honom om han har ont i sin arm har han sagt nej. Jag själv fick lite småbiverkningar: trött, lite huvudvärk dagen efter och värk i den muskeln som sprutan togs i, det är väl det som kallas muskelvärk antar jag. Kvällen efter sprutan och igår hade jag skitont när jag lyfte upp armen men idag känns det bara som lite träningsvärk.

Jag ska själv till BVC 26:e så då kan jag prata med min barnmorska istället, hade varit skönt om man kunde få reda på det i förväg så man hinner väga för- och emot innan dess. :)

Jag säger inte att läkaren gör rätt men det verkar inte vara samma "vaccinationshets" (hets var fel ord, menade inte att det skulle låta negativt) i alla länder...

Det är nog för epedemin bara finns i Norge än så länge. När nya zeeland hade sin epedemi (de är friska där nu) insjuknade 12% av befolkningen. Norge ligger nu på 13% och som sagt folk fortsätter bli sjuka i samma takt.

Idag är det fredag, ny rapport från smi. Och denna vecka har antalet positiva labb-prover dubblerats igen! Det är ju inte så att det ökar med några till personer varje vecka utan det dubbleras hela tiden. Tycker jag visar ganska tydligt hur otroligt fort det sprider sig.

Jag och barnen vaccinera oss i onsdags, jag blev nog mest påverkad av oss och hade rejäl huvudvärk i går, idag har jag bara lite ont i armen.
Jag försöker övertala karln att oxå vaccinera sig, men han tycker inte att han har tid... :crazy: I dagarna bekräftades det första fallet av svininfluensa i våran lilla stad, så jag hoppas att vaccineringen hinner göra nytta innan man blir utsatt för smittrisken! :D

...och jag kommer "tvinga" min man att vaccinera sig eftersom vi ska ha en bebis. Blir det värsta epidemin (kanske inte så troligt, men tänk om) i januari tänker jag inte låta någon som inte vaccinerat sig träffa min bebis. Då struntar jag i att tex bebisens morfar inte tänker vaccinera sig. Det blir säket inte så illa, men man vet ju aldrig...

KL.

Jag läste just i tidningen Lyckoslanten som dottern fick med sig hem från skolan, att 1 barn av 200 000 smittade blir så sjukt att det faktiskt dör i svininfluensan.
Jag läste också att man i USA vaccinerar alla barn över (eller var det under...) 8 år VARJE ÅR mot den vanliga influensan! Himmel!!
Vad jag vill säga med detta? Jag vet inte... Man vet inte mycket just nu. Allt känns som en rysk roulette. Förhoppningsvis blir det okej vilketdera man väljer...

Tack. En sista fråga:

Varför måste en bebis på 8 kg ta lika mycket vaccin som en vuxen man på 100 pannor?[/QUOTE]

Ingen som vet?

Hörde förresten igår att läkare i Finland låter bli att vaccinera sig med motiveringen "tar jag vaccinet blir jag sjuk i två dagar, får jag influensan blir jag sjuk i tre dagar".

Såvitt jag vet får barn en halv dos och vuxna en hel.

Hur kan läkaren i Finland veta vilken slags biverkning just han kommer att få av vaccinet? Själv fick jag ont i armen. Jag tror influensan kan vara värre att få, än bara ont i armen ett par dagar...

Min kompis har en granne vars son ligger på sjukhus just nu pga influensan. Han blev inte sjuk i bara tre dagar. De som fått skyhög feber hade nog hellre känt sig lite ruggiga i två dagar pga vaccinering.

Alla gör som de vill. För mig är inte läkare allvetande och helgonförklarade.

Jag tror att barn ska vaccineras två gånger med halv dos?? rätta mig gärna, jag är glad om jag bara behöver vaccinera sonen en gång (om vi nu får tag i vaccin vill säga...)

Enligt min bvc så är det inte riktigt klart hur många sprutor man skall ge till småttingar i E:s ålder.

*kl*

Tuva vaccinerades i torsdags. Om man ger sitt barn övriga vaccinationer så ser jag inget hinder varför man inte skulle ge detta :confused:

Tuva har inte haft några biverkningar som vi märkt av.

Nej jag tänker i samma banor ang vaccinering. Hur kan man lita på socialstyrelsen i ett avseende och misstro dom i ett annat?

Ella hade inte heller några biverkningar som gav sig till känna ..

Senast ändrad:

*kl*

Vi vaccinerar inte.

Vi följer inte vaccinationsplanen med övriga vacciner heller, så valet var inte så svårt inför denna influensa. Därmed inte sagt att valet är helt enkelt!

Vi kommer att vänta med de vanliga vaccinerna tills dottern är 3 år, då får hon för Polio, Difteri O Stelkramp(om vi inte ändrat oss till dess). Förslaget kom från BVC då vi diskuterade biverkningar av vaccin. Vid 3 års ålder följer inte vaccinet med bloder upp i hjärnan, utan där finns som ett "filter". Hon förklarade bättre, men det var ungefär så jag kommer ihåg att hon sa och därför brukade en del föräldrar vänta till 3 års ålder med vaccinering. Vi valde att göra så.

Men vi gör vad vi kan för att undvika stora folksamlingar, tänker oss för när vi ska träffa folk osv. Men några garantier finns ju inte. Beslutet känns rätt för oss.

*kl*

Vi vaccinerar inte.

Vi följer inte vaccinationsplanen med övriga vacciner heller, så valet var inte så svårt inför denna influensa. Därmed inte sagt att valet är helt enkelt!

Vi kommer att vänta med de vanliga vaccinerna tills dottern är 3 år, då får hon för Polio, Difteri O Stelkramp(om vi inte ändrat oss till dess). Förslaget kom från BVC då vi diskuterade biverkningar av vaccin. Vid 3 års ålder följer inte vaccinet med bloder upp i hjärnan, utan där finns som ett "filter". Hon förklarade bättre, men det var ungefär så jag kommer ihåg att hon sa och därför brukade en del föräldrar vänta till 3 års ålder med vaccinering. Vi valde att göra så.

Men vi gör vad vi kan för att undvika stora folksamlingar, tänker oss för när vi ska träffa folk osv. Men några garantier finns ju inte. Beslutet känns rätt för oss.

Tycker att alla BVC ska informera om detta! Hade jag vetat detta så hade John inte blivit vaccinerad. Nu är han ju 6 mån och har fått 4 sprutor redan så antar att "skadan" redan är skedd.

Ang svin vaccinet så klarade vi ju fågelinfluensan förra året???

Jag har fortfarande inte bestämt oss för hur vi ska göra. Mer än att jag ska ta sprutan före sonen isf. Jobbigt val!

Å andra sidan klarar sig barnen upp till tre års ålder just för att alla andra vaccinerar sina barn. Det är inte så att det inte finns t.ex. polio, men det hålls i schack för att vi vaccinerar. Det är endast en sjukdom som är helt utrotad och det är smittkoppor eller nått sånt. Minns inte riktigt, men det går ju att googla vad det var för något.

Skulle alla vänta med att vaccinera sina barn tills tre års ålder så skulle vi få en ökning av sjukdomarna hos våra små barn.

Ang svin vaccinet så klarade vi ju fågelinfluensan förra året???

För att det inte blev någon stor spridning av fågelinfluensan ja, men som du själv kan se om du går in på smi så är spridningen av svininfluensan i fullgång och det sprids snabbt!

Ang vaccination eller inte, anledningen till att jag valde att följa vaccinationsprogramet är följande ( att inte vaccinera alls eller vänta tills barnet är 3år gör ju att barnet kan drabbas av följande ) :

Difteri är en mycket smittsam och allvarlig halsinfektion som kan orsaka kvävning hos barn. Difteribakterien utsöndrar ett gift som kan ge livshotande skador på bland annat hjärta, njurar och nervsystem.

Stelkramp orsakas av en bakterie som finns i jord och kan infektera sår. Bakterien producerar ett starkt gift som orsakar svåra kramper och andningsförlamning, ofta med dödlig utgång. Sjukdomen är inte smittsam. Den kan alltså inte överföras mellan människor.

Kikhosta är en mycket smittsam luftvägsinfektion med svåra hostattacker som kan pågå i flera månader och medföra följdsjukdomar som lunginflammation. För spädbarn kan sjukdomen vara mycket påfrestande och till och med livshotande.

Polio (barnförlamning) är en virussjukdom som sprids via avlopp och förorenat vatten. En gång i tiden var det många som dog eller fick förlamningar eller skador för livet på grund av polio även i Sverige. Polio finns nu kvar i endast ett fåtal länder i Afrika och Asien.

Hib är en bakterie som kan orsaka allvarliga och snabbt förlöpande infektioner, framför allt hos barn under fem år. Risken för dödlig utgång vid hjärnhinneinflammation och blodförgiftning är fem till tio procent och de som överlever kan få bestående skador som dövhet eller krampanfall.

Pneumokocker är bakterier som kan orsaka lindrigare infektioner som öron- och bihåleinflammation, men de orsakar också mycket allvarliga och ibland livshotande sjukdomar som blodförgiftning och hjärnhinneinflammation. Det finns risk för komplikationer, t.ex. hörselskada eller olika former av hjärnskada. Vaccinet ger skydd mot sju av de pneumokocktyper som är vanligast bland små barn, vilket motsvarar ett skydd på ca 70 procent.

Mässling är en mycket smittsam och ofta besvärlig virussjukdom med hög feber, hosta och utslag. Mässling kan leda till följdsjukdomar som hjärn-, öron- eller luftrörsinflammation. Det finns ingen behandling mot själva sjukdomen och dödsfall förekommer bland ovaccinerade barn.

Påssjuka är en smittsam virussjukdom som drabbar spottkörtlarna och centrala nervsystemet. En vanlig följdsjukdom är hjärnhinneinflammation, som kan orsaka bestående hörselskada eller dövhet. Pojkar som blir sjuka efter puberteten kan drabbas av testikelinflammation, som i sällsynta fall kan leda till sterilitet.

Röda hund är som regel en beskedlig virussjukdom för barn och vuxna, men om en gravid kvinna blir sjuk finns det risk för allvarliga skador på fostrets hjärna, hjärta, syn och hörsel.

För mig är det givet att vaccinera E mot dessa hemskheter :/

Senast ändrad:

Som sagt så verkar det ju i dagsläget som att små barn ska vaccineras två gånger (även om man bestämt sig för endast en för vuxna.) 2 x ½=1 hel dos

Jag är fullkomligt inne på din linje :bow::bow::bow:

...och måste även tillägga att jag tycker att det är sorgligt att folk hellre går på skrönor än litar på vetenskapen. Visst vetenskapen kan ha fel, men risken att skrönorna har det är ju rätt mkt större...

*knapplån*

Vår lille 6,5 månaders son fick idag, i samband med 6-månaderskontroll på BVC. Det återstår att se om han får några biverkningar... Han fick en ½ dos, i benet, och skall få ½ till om tidigast 3 veckor.

Vi föräldrar får inte vaccinera oss förrens tidigast i början av december här i vårat landsting, så vi får vackert vänta...

Vi hade från början tänkt låta bli att vaccinera sonen och bara vaccinera oss, men nu när de vaccinerar alla barn så tänkte vi om. Dessutom fick en i mammagruppen svininfluensan förra veckan (konstaterad) så det känns rätt.

Vi vaccinerar enligt vaccinationsprogrammet för övrigt också.

kl

Vi vaccinerade oss hela familjen i måndags, jag fick lite ont i armen, Emilia var på lite dåligt humör på eftermiddagen (men det är hon ibalnd ändå), sambon kände inget alls.

Här får egentligen bara barn som tillhör riskgrupper men eftersom vi reser en del så kom vi fram till att det var bra om Emilia fick också. Här får bebisarna/barnen en lika stor dos som vuxna och vi ska ta en till om 3 veckor.

Det som skiljer vaccinet här mot det i Sverige är att här innehåller det inget skvalen och istället mer avdödat virus, vet inte om det är "bättre" eller "sämre" än det som ges i Sverige. Jag hoppas vi slipper bli sjuka nu iaf.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 365
Senast: Blyger
·
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 551
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 292
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 517
Senast: Lejanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar