Svininfluensavaccinet

Sv: Svininfluensavaccinet

Jag och sambon är vaccinerade- båda är sjuksköterskor

Jag ska vaccinera sonen imorgon. Jag skulle ALDRIG förlåta mig själv om han blir en av de få som hamnar i resp med en konstgjord lunga eller till och med dör, om jag hade kunnat stoppa det på nåt sätt.

Ludvig ska absolut vaccineras! Dock får vi vänta någon vecka eftersom han fick sitt ettårsvaccin dagen innan (!) det blev klart att även så små barn får vaccinera sig.

Jag är inte rädd för vaccin överhuvudtaget - tänk vad många farliga sjukdomar som t ex mässling mm som vi faktiskt utrotat med hjälp av det! Tror att skräckhistorierna om vaccinet mest är skrönor, och är lvertygad om att risken att Ludvig blir svårt sjuk i influensa är enormt mkt större än att han skulle få men av vaccinet.

Jag har inte hört talas om några än men det har varnats för det och hjärnskador ju nödvändigtvis inte uppmärksammas i direkt anslutning till vaccineringen.

Hur många har konstaterats med ADHD? ;)

Senast ändrad:

Vadå "det har varnats för det"? Vilka har varnat för det?

Äh, jag tror vad jag vill om det där med att vaccinering (överlag alltså, inte bara mot svinis) skulle ha med hjärnskador, autism, adhd och sådant att göra... dvs, det tror jag inte ett skvatt på.

Följer du vaccinationsprogramet?

Det varnas ju från vissa håll för dom vaccinationerna också, eller vem menar du har varnat för hjärnskador ?

Vi tänker nog ganska lika.

Många säger "hellre ADHD än död unge" och ja det är ju sant men hjärnskador utläser jag till mer än ADHD...

Den där "många" är jag och jag syftar på att kvicksilvret i vaccinet påverkar fostret jag har i magen. Att kvicksilvret ska påverka fostrets hjärna och ge någon t.ex. Neurologik skada eller enklare svårigheter.

Det kvicksilver som är i det här vaccinet har används i 60 år och i mycket större mängder. Skulle man bli påverkad utav det, eller fostret i magen. Hade man vetat de för länge sen.

Jag tar då faktiskt hellre risken att mitt foster får en sån skada, kanske utvecklar ADHD. Än att hon dör, eller att jag dör. Eller kanske vi båda två. P.ga. jag åker på svininfluensan.

Foster hos gravida kan bl a drabbas av hjärnskador med autism och Damp/ADHD som följd. Också utvecklingen av hjärnan hos barn i åldern upp till tio år kan hämmas av etylkvicksilvret. Sedan kan vuxna som har en ärftlig känslighet för kvicksilver få sjukdomssymtom. Av de tre riskgrupperna är de vuxna de minst utsatta.
Länk

Jag vet inte vad jag ska tro. Eller göra. Jag har hursomhelst en halv månad kvar att fundera innan det ens blir aktuellt... :crazy:

Det varnas ju från vissa håll för dom vaccinationerna också

När jag vaccinerade Rasmus mot pneumockoker så var det nästan så de på sjukhuset t.om. sa att "Du är inte klok som ger honom det vaccinet, tänk om han dör eller får någon allvarlig biverkning".

BVC vågade knappt ge honom hans 1 års spruta för han någon månad innan fått sin andra pne-spruta!

Sen gick det väl 8-10 månader och så började det vaccinet ingå för alla barn :confused:

(Om någon undrar varför jag valde att vaccinera mot pne. så var det pga jag vart med om vad de kan ställa till med när syrran åkte på hjärnhinneinflammation som 5 åring efter ett fästingbett)

Länk

Jag vet inte vad jag ska tro. Eller göra. Jag har hursomhelst en halv månad kvar att fundera innan det ens blir aktuellt... :crazy:

Etylkvicksilver användes fram till 92-93 i hela barnvaccinationsprogramet. De böt ut det då p.ga. hur kvicksilvret påverkar miljön.

Alla barn födda före 92 har alltså fått vaccin med etylkvicksilver, eftersom de började användas för 60 år sen och då i betydligt mkt större mängd/dos än det är i svin-sprutan.

Hur har det gått sen de började? Har barnen fått skador eller har man utrotat sjukdommar?

Nja, lite bättre på att räkna är jag, det är fler än du som säger det.

Ang. kvicksilver i sprutorna - bra att veta, har du källa? (jag tror inte att du hittar på men skulle vilja läsa själv ;))

vård i västra götaland skrev:
Varje dos vaccin innehåller 5 μg (mikrogram) tiomersal. Det understiger Livsmedelsverkets gränsvärde för kvicksilver i barnmat – 5 mikrogram per 100 gram barnmat. 5 μg (mikrogram) är ytterst lite och bedöms inte ge risk för några allvarliga biverkningar. Gränsvärdet för barnmat är dessutom anpassat för regelbunden konsumtion, medan vaccinet bara ges två gånger.
Läs mer på Läkemedelsverkets webbplats.

.......................

Tack. En sista fråga:

Varöfr måste en bebis på 8 kg ta lika mycket vaccin som en vuxen man på 100 pannor?

Japp, idag fick Martin första vaccinet, nästa spruta får han den 15/12!

Det gick så bra så, får se om han får feber eller hur det går?!

Jag tänker som så att även om han får lite feber och ont i benet där de stack så är det säkert lindrigare än om han skulle fått influensa :)
Sambon är även vaccinerad idag då han är astmatiker. När jag får vaccin är ju en annan fråga...

*kl*

Jag är vaccinerad (tillhör riskgrupp), min man är vaccinerad (i onsdags, "vanlig", egen företagare), vår äldste son 3½ år är vaccinerad och vi kommer att vaccinera vår bebis så fort vi blir kallade av BVC! Han blev 6 mån i söndags och eftersom jag har såpass kraftig astma (både allergisk + vanlig) finns risken att barnen har ärvt den. Storebror får förkylningsastma och har haft flera omgångar falsk krupp, lillebror fick sitt första anfall (rejält!) av falsk krupp förra veckan, såpass att vi fick åka in till barnakuten.

Tänker inte ta risken att något av våra barn blir svårt sjuka i svininfluensan när man kan vaccinera. Varken jag, min man eller storebror har fått andra biverkningar än ont i ett par tre dagar på området där man fick sprutan och lite allmän ruggighet som snabbt gick över. Jag tar hellre ont i överarmen två, tre dagar än att ligga nersövd och/eller i järnlunga i flera veckor.

Tack. En sista fråga:

Varför måste en bebis på 8 kg ta lika mycket vaccin som en vuxen man på 100 pannor?[/QUOTE]

Ingen som vet?

Hörde förresten igår att läkare i Finland låter bli att vaccinera sig med motiveringen "tar jag vaccinet blir jag sjuk i två dagar, får jag influensan blir jag sjuk i tre dagar".

Rasmus ska inte vaccineras först den 25e så då kan jag fråga.

Och visst kan man tänka som läkaren, man kan ju skriva om meningen oxå:
"Tar jag vaccinet blir jag sjuk i två dagar, får jag influensan blir jag sjuk i tre dagar och smittar ner hela dotterns dagis"

Det är ju faktiskt barnen som blir sjukast och behöver mest sjukhusvård. Tycker lite det tillhör det vuxna ansvaret att skydda barnen.

Min syster berättar nog gärna för den läkaren hur det är att vara 5 år gammal och ha hjärnhinneinflammation. Det är idag 15 år sen, och hela våran familj (utom lillebrorsan) minns hur det var. Jag kommer aldrig glömma när hon låg i mamma och pappas säng och skrek av kramperna i magen av medicinen medans vi allihopa försökte hjälpa henne.

*kl*

Vi vaccinerade oss själva för några veckor sen. För andras skull i första hand; vårt barn och sjuka människor som inte FÅR ta spruta pga sin sjukdom. Jag vill inte riskera bära på smitta som jag riskerar sprida vidare.

Sen släpptes vaccinet för barn under 3 år. Sambon ringde direkt BVC och sonen vaccinerades (han är 2 år) i tisdags. Han ska få nästa spruta den 8/12. Han har inte haft några som helst biverkningar mer än lite ont efter sticket samma kväll. (Jag o sambon hade däremot ett par dagar med ont i huvudet, ömhet i armen, illamående och lite "frossa"; dock ej så allvarligt att någon av oss måste vara hemma från jobbet).

Känns för mig självklart att följa vaccinationsplanen! Det finns risker med vaccin; ja, men det finns MER risker med vissa sjukdomar.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 365
Senast: Blyger
·
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 551
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 292
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 517
Senast: Lejanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar