Jag gillar inte den aggressiva tonen du haft i dina sista inlägg mot mig och kunde inte låta bli att säga ifrån. Jag skiter inte i vad folk tycker eller vad du tycker, och blir besviken på din inställning! Vill du ha friska hästar så se då till att det blir lösbart för alla ekonomiskt att genomgå hälsoundersökning och regga sina hästar i SIF! Dessutom, för att få betäcka andras ston så måste man genomgå det! Och jag förstår inte dina angrepp om kunskap och hälsa! Jag har hela tiden velat ha mer spridning av kunskap och att alla hästar, även ston, skall bedömas av veterinär.
I den hälsoundersökning som krävs för betäckningsbevis för gårdshingst ingår spattröntgen! Jag tycker du är oseriös som debattör när du låter påskina att så inte är fallet! Aveln är som sagt fri och och vill man ha kontroll på den och få den så bra som möjligt gäller det att få med så många som möjligt på tåget. Dit når man med kunskapsspridning, inte med avgifter som folk i allmänhet inte har råd med! Det gör aveln och ridningen till en rikemanshobby samtidigt som de mindre bemedlade söker andra vägar = ASRP-registering! Jag skriver inte heller alla, utan att många och de flesta jag talat med om detta, vilket är är väldigt många!
En annan sak är att vi bara har haft kravet att hingstarna skall spattröntgas i 3 säsonger! Och det är inte förbjudet att avla på vare sig eksemhingstar eller spatthingstar, vansinnigt nog, det skall bara varudeklareras! Nämn en enda gårdshingst i Sverige som har eksem eller spatt! En gårdshingst har sämre status och måste ha något alldeles extra för att man skall spara den! Den måste vara frisk och sund! De som inte har kunskap om det kommer knappast heller att våga sig på att hålla en gårdshingst eller har kunskapen att klara av det!
De flesta har enormt mycket mer respekt för en hingst, med all rätt, än för ett sto och väljer kastrering. För at ten gårdshingst skall slå igenom i aveln måste den som precis som alla stora hingstar vara något alldeles extra, och hur stor är den chansen? Hur kommer det sig då att fast det är billigare och "mer tillåtet" på Island, så slår inte gårdshingstarna igenom! Jo förresten, jag vet ett undantag; Glampi för Vatnaleysu som var gårdshingst tills han visades vid 12 års ålder. Men så är han kanonbra också!
Som jag ser det är det större risk att godkända hingstar med defekter används i aveln, än icke godkända, eftersom de senare blir mycket mer kritiskt bemötta och granskade! Tyvärr får ju en godkänd hingst en stämpel som bra och felfri i just okunniga människors ögon. Men sund inte är detsamma som godkännande! Det finns dåliga godkända hingstar, bra sådana och dito av gårdshingstar. Varken du eller jag kan svära oss fria från defekter eller hur brett utbrett det är vad gäller varken godkända eller gårdshingstar.
Det finns ju spatt på godkända hingstar på Island också. Jag tycker inte man antyda att det skulle vara mer eller mindre vanligt bland den ena eller andra sorten. Ingen sådan statistik finns ju att tillgå! Däremot kommer alltid en gårdshingst att betraktas med mer kritiska ögon och även dess avkommor och okunniga och osäkra tar det säkra före det osäkra och väljer en godkänd hingst, så de skräckscenario som du och andra målar upp tror jag inte ett dugg på!
Eftersom fortfarande gårdsaveln på Island är större än efter den efter godkända hingstar och den aveln varit den dominerande, så är borde ju då rasen vara förstörd för länge sedan! Men det är trots allt en av de sundaste raserna enligt försäkringsstatistiken. Och så mycket dummare är inte vi avlare i Sverige än på Island! Som du säger är inte kunskapen medfödd så man kan inte kreditera sig tidigare generationers kunskap utan varje generation och individ börjar på noll!
Din sista mening ställer jag däremot upp på till 100%. OIch rasens bästa är att få så många som möjligt att regga i SIF, vilket man inte kommer lyckas med om man har bötesbelopp på flera tusenlappar. Få med alla, utbilda, informera, låt veterinärer av göra hälsan och om exteriören och rörelsemönstret är sunt, sedan kan var och en välja om den vill avla den lättbyggda tävlingshästar, grövre viktbärande hästar, höga lyft, medellyft, naturtöltare osv. SIF har för höga avgifter överlag. Det är många som klagar på den höga hingstlicensen tex. Den sållar bort de som bara tar något föl efter sin hingst och det finns tom ASRP-reggade islandshästar efter godkänd gårdshingst pga det! Hur tror du då folk reagerar på 8000 i böter för att regga en efter icke godkänd hingst?!
De höga avgifterna leder till att det kommer att bli allt fler ASRP-reggade renrasiga islandshästar! Tycker du det verkligen är för rasens bästa?! Det gör inte jag!