Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst
Är det någon som är aggressiv är det du. Även jag kan tröttna på det.
Utropstecken hit och dit och påståenden om oseriösitet, dumhet och överlägsenhet. Jag har inte kallat någon för dum eller oseriös. "Dum" är ett ord du använder.
En helt fri avel - som det finns på island - innehåller inga krav på besiktning. Det vet du. Och obesiktigade gårdshingstar kan varken du eller jag garantera är friska. Och det där om att de som inte har kunskap inte avlar. Hur kan du vara säker på att de bedömer det så själva? Och återigen - jag kallar dem inte dumma för det.
Det är inte jämförbara förhållanden i Sverige och på Island när det gäller avel och uppfödning. Även Island har sina problem. Bästa sättet är att hitta en lösning som passar här i Sverige.
Så du vill antyda att jag är av sådan vikt i islandhästsverige och vill lägga ansvaret för islandshästens framtid i Sverige på mina skuldror
Nu låter du verkligen överkänslig om du reagerar på utropstecken!?! Och jag har inte kallat dig dum! Men den som tror man kan avla på en dålig gårdshingst, trots att man vet att den är det, och att hingsten skall bli populär så man kan tjäna pengar på avkommorna, eller på betäckningar, är dum! Jag inte varit aggressiv mot dig, men du påstår saker hela tiden som jag inte skrivit och antyder att gårdshingstarna i Sverige skulle vara helt okontrollerade! En gårdshingst som skall betäcka andras ston måste följa EU-reglerna den också och det innebär att den är kontrollerad hälsomässigt! Men om det blir för höga priser på betäckningsbevis och registrering, så struntar folk i detta. Man "köper" ett sto på papperet och betäcker och sedan kan man sälja det igen. Då har man inte betäckt någon annans sto, bara sitt eget. Och stoet kan vara av vilken ras som. Eller så säger man det är en tjuvbetäckning eller reggar med okänd stam.
Ju högre avgifter, ju fler väljer den vägen. Och det är synd att du inte kan erkänna att det är så! För någon som går arbetslös eller deltidsarbetar är 8000 i straffavgifter en hel månadslön! De är ytterst skickliga i att snåla så de har råd med sin häst, men de har inte råd med de pengarna! Sedan glömmer du att SIFs registreringsregler faktiskt lockar till att inte bara ta en avkomma, fört det blir en dyr sådan, utan flera samma år och att ta emot andras ston för att finansiera det hela. För om du tar en avkomma kostar det oavsett om den hingsten har betäckningsbevis eller ej, 8750 kr att regga. Tar du föl på egna ston behövs inte betäckningsbevis och då väljer man att inte ens hälsoundersöka för det kostar ytterligare ett par tusenlappar, minst, med röntgen och allt. Och de flesta reggas i ASRP. Men om man hälsoundersöker kan man lösa betäckningsbevis för 6000 och regga avkommorna för 2750. En avkomma blir svindyr men tar man flera ston och tar emot andras för kanske 2-3000 då blir den egna avkomman billigare. Så eftersom den första blir så fruktansvärt dyr, så lockas man till att finansiera den med att ta fler avkommor!
En annan dumhet är att man ändrar och höjer avgiften varje år så det som gällde när man betäckte gäller inte när fölet är fött! När tex mina 3-åringar tillverkades 2003 kostade det 3500 att regga en avkomma. När de föddes hade priserna höjts en dryg tusenlapp och när jag äntligen, efter nästan ett år, fick DNA-testerna på dem, den långa väntetiden pga att alla måste ha pass och att få fram alla prover men på något sätt har de strulat till det också på SLU, hade priset höjts till ett belopp jag inte kunde acceptera. Och när de tillverkades fanns det ingen möjlighet att söka betäckningsbevis eller några rullor, så de är tillverkade utanför rullorna och kostar idag 8750 st att regga, varav 6000/st i straffavgift för att de utanför rullorna som inte existerade när de tillverkades!!!
Vi är flera som råkat ut för detta pga långa köer på provsvar och pass! Därefter har jag bara tagit 2 men priserna har höjts varje år så förutsättningarna att regga har ändrats från betäckningsår till registreringsår. Från i fjol har det höjts från 6500 till 8750 tex. Och 50000 för att regga 5 avkommor i SIF är väldigt mycket pengar och inget jag har råd med nu, nyskild och allt! Och de flesta har inte råd med de summorna. Jag är ändå civilingenjör med en hyfsad inkomst men många har betydligt lägre lön och sliter och snålar för attt hålla sina hästar. De ger upp och blir förbannade på SIF och reggar i ASRP istället.
Det är för dyrt att regga i SIF. Reggar jag i ASRP kostar det 2000 för samtliga om jag reggar utan stam och under 10000 för samtliga om jag reggar med stam. Då kan jag ändå bevisa att det är renrasiga islandshästar! Vilket tror du de flesta väljer under de omständigheterna?! Jo, tyvärr blir det ASRP! Det här drabbar de som inte har gott om pengar, samma folk som inte har råd med dyra kurser och sadlar och alltså inte heller har samma möjligheter att utbilda sig och hästen och definitivt inte har råd att lämna den i träning heller. Jag ser flera sådana som sätter sina hästar före sig själv och snålar på allt till sig själv. Hästarna är välskötta och de klarar av att hålla dem ekonomiskt, men de klarar inte att ta sådan extrema kostnader för at tregga en avkomma. Det kan ju faktiskt vara en tjuvbetäckning också, och då har man inte ens själv valt det. Stoet har blivit betäckt av den egna eller grannens unghingst. Ibland vet man inte vilken och får DNA-testa flera unghingstar, pris 500 kr/st. Att då både ha pengar till att ta hand om en oplanerad fölunge i minst 6 månader, flera DNA-test och flera tusen i registreringskostnad, är en orimlig begäran. Så det blir ASRP, ofta utan stam... Det skall inte vara så att endast de rikt bemedlade skall ha råd att regga en sådan avkomma!
Sen ditt resonemang att jag tillskriva dig den enorma digniteten i islandshäst-Sverige, när jag bara undrar vad du tycker, är ju rent löjligt. Åter igen tillskriver du mig något jag inte har skrivit, vilket jag tycker är oseriös debatt! Och inte likt dig alls! Jag har alltid respekterat dina åsikter och dina debattinölägg som brukar hålla bra nivå och kvalité så det gör mig besviken och jag bryr mig, även om du inte gör det!
Att skriva om förhållandena på Island och den okontrollerade aveln, gör det ännu mer felaktigt att vi skall ha höga registreringskostnader på de fåtal svensktillverkade islandshästarna efter icke bedömd hingst, som är bättre kontrollerade än de isländska, samtidigt som SIF reggar de tillverkade på Island utan DNA-test, ibland utan känd far eller tom båda föräldrarna, påhittad stam osv till vanliga priset och i grundstambok! Och dessa är många tusen i Sverige! Hör du inte själv hur löjligt det låter att kräva "straff" ( + att de reggas i bilagan) på de fåtalet som är betydligt mer kontrollerade och släppa in många, många ggr fler utan straffavgift rätt in i grundstamboken! Det ger ett löjets skimmer över de argument SIF har till både bilaga och straffavgifter!