G
Globus
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst
Heheh nä de sant.. de är en stor häst i liten format=)
Heheh nä de sant.. de är en stor häst i liten format=)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
1. Om du har ett sto du är kanonnöjd med, hon är precis som du vill ha henne, skulle du tveka att ta föl på henne även om hon inte är bedömd?
2. Du har en hingst som är kanon, precis så som du vill ha honom men han går in pga att han inte har den önskvärda exteriören, men det är inga veterinära fel. Du älskar hästen just som han är. Skulle du inte ta föl efter honom om du gavs möjlighet?
3. Om det är en mycket lovande unghingst men inte hög blup, men han rör sig excellent och har verkligen toppexteriör och är allt du drömt om. Tyvärr skadar han sig och blir därefter inte ridbar. Visst skulle du vulja ha en avkomma efter honom då?
Det jag oroar mig för är hur det kommer att påverka rasens framtid i Sverige om vi producerar ett relativt stort antal hästar av ojämn kvalitet, samtidigt som vi har en relativt långsam utveckling vad gäller yrkesverksamma ryttare samt egenavlare som har en bred förmåga att tämja och vidareutbilda hästar. Att vänja en häst vid att bli riden är något helt annat än att utbilda den. Alltför många hästar avtrubbas istället för att utbildas. En avtrubbad häst får också ett svagt gångartsregister.
varför de??.. man har ju fortfarande en islandshäst..
Jag har en reggad och kommer inte tävla vare sig tölt eller andra islänska ridgrenar..
Måste man tävla islandshäst grenar för att få ha en islandshäst??
Många är ju inte intresserade av att tävla...
utan ser träning åka iväg på kurser och sånt är mkt roligare
Jag skulle betäcka med ett obedömt sto som var mitt eget och som jag kände till väl, både + och -.
Däremot skulle jag inte betäcka efter ej godkänd hingst just för att den hamnar i bilagan. Jag vill ha hästar som kan användas till allt, bilagehästarna blir begränsade.
Men blir det verkligen roligare tror du? Tror du att man får mer för pengarna då?
Hur kan du veta att du inte kommer att vilja prova på att tävla?
Det finns raser som är bättre lämpade om man vill rida hopp och dressyr.
Dessutom om det måste vara så billigt varför köper man då en islandshäst. Man kan likaväl köpa sig en trevligt kallblod som ex. Nordsvensk eller fjordhäst.
Det jag oroar mig för är hur det kommer att påverka rasens framtid i Sverige om vi producerar ett relativt stort antal hästar av ojämn kvalitet, samtidigt som vi har en relativt långsam utveckling vad gäller yrkesverksamma ryttare samt egenavlare som har en bred förmåga att tämja och vidareutbilda hästar.
Det är oerhört svårt att som konsument orientera sig i hästmarknaden. Annonserna är ofta rätt likartade, men verkligheten när man som köpare far Sverige runt och prövar häst uppvisar häpnadsväckande skillnader. Många gånger, är jag rädd, vet helt enkelt inte säljaren vad det är de har till salu.
Överlever intresset hos en seriös avlare utan outtömliga resurser svårigheten med att nå ut med det faktum att man har en bra häst till salu?
Den svenska toppaveln mår rätt bra, men är hela bygget, i alla sina beståndsdelar, tillräckligt sunt?
Vad gäller frågan om spända contra trygga hästar tror jag att problemet är att alltför många hästar har en brist på en vettigt fungerande motor, inte tvärtom. Du måste har en känslighet även hos en fritidshäst, eller även en barnhäst.
Nä där håller jag med.. men är de vetenskapligt bevisat att exem ÄR ärftligt??
Och de kan ju inte vara ärftligt.. så de kanske finns 2 sorters exem? en som faktiskt är ärftligt och en som inte är de...
Jag kan tycka att har ett stå fått exem av foder och har extremt lite exem och man ska ha detta föl själv så varför skulle man inte kunna få ta ett föl??
Men som avlare so lever på att sälja fölen tycker jag inte att det är oki...
Det är ju svårt de där med exem.. om man avlar på ett sto som inte har exem.. år ett har hon inge.. sedan år 2 mednas hon är dräktig blossar exemen upp..
Då har man ju avlat p en exemhäst som har dolt som exem...
Så vart ska gränsen gå??
Ska alls ston och hingstar som avlas på göra blodtester för att kolla omde har exem latent??
Dessa underlag skulel jag vilja se.. och de räcker inte med att någon skrivit de i hästfocus=)
För vad jag vet så kan en häst få exem av fel foderoch de behöver inte alls vara av insekter..
Vet de isisar som fått de på vintern.. något är fel på taqrmfloran..
Och de kan ju inte vara ärftligt.. så de kanske finns 2 sorters exem? en som faktiskt är ärftligt och en som inte är de...
Jag kan tycka att har ett stå fått exem av foder och har extremt lite exem och man ska ha detta föl själv så varför skulle man inte kunna få ta ett föl??
Det är ju svårt de där med exem.. om man avlar på ett sto som inte har exem.. år ett har hon inge.. sedan år 2 mednas hon är dräktig blossar exemen upp..
Om de är ärftligt ligger de ju latent hos hästen och det behöver ju inte alltid vara utbryten exem utan stoet kan ge exemavkommer fasten stoet inte har exem!
Så vart ska gränsen gå??
Ska alls ston och hingstar som avlas på göra blodtester för att kolla omde har exem latent??
Dessa underlag skulel jag vilja se.. och de räcker inte med att någon skrivit de i hästfocus=)
För vad jag vet så kan en häst få exem av fel foderoch de behöver inte alls vara av insekter..
Vet de isisar som fått de på vintern.. något är fel på taqrmfloran..
Om de är ärftligt ligger de ju latent hos hästen och det behöver ju inte alltid vara utbryten exem utan stoet kan ge exemavkommer fasten stoet inte har exem!
Så vart ska gränsen gå??