Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

En liten bifråga - finns det några islandshingstar i avel i Sverige idag som är inkörda och används till signifikant del till körning?

Askur och flera av hans avkommor har körts en del. Jag tror inte det krävs annat än stabil trav och bra lynne så går de flesta islänningar att köra.

De som jag har "kört in" har jag liksom bara satt för vagnen :o
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

En liten bifråga - finns det några islandshingstar i avel i Sverige idag som är inkörda och används till signifikant del till körning?
Godi frá Audholtshjáleigu visas framför vagn här:
http://www.frotunagard.se/inotillridn.html
Även Ofsi är inkörd, och deras tidigare Ás fanns också avbildad framför vagn för några år sedan. Dock används körningen som en del av träning, inte för körning som sådan. Men de kan köras ;)
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

En grym MISSUPPFATTNING!! Om vi avlar mot det som anses vara toppen idag, vilket är gångartstävlingsprestanda, har aveln urartat och vi missar flera andra användningsområden!!! Dessutom är inte en topphäst i gångartstävling och en "trevlig, lugn" skogsmulle allt en islandshäst används till idag.

Jag tycer att det är du som missuppfattar om du ursäktar. Jag vet att efter många topphingstar så kommer det skogsmullar, topphästar och allt där emellan. Hästarna blir oftast vad vi gör dom till. Vill man ha en supertävlingshäst så rider och tränar man den mot det och vill man ha en superlugn och säker familjehäst som både skuttar hinder och drar vagn så tränar man ju mot det.
Jag tycker att under mina år som turridningsinnehavare var väldigt lärorika. Jag köpte in hästar oftast med bra stam, E: Hrafn 802, Blakkur 977, Mergur 963, þáttur 722,Eidfaxi 958, Kolfinnur 1020 mfl och tänk, alla gick att använda i turridning. 3 var dessutom inkörda eller blev det här. Vi red hubertusjakt på dom och sen tävlade jag dom emellanåt och fick hyfsade poäng och placeringar.
Jag vet turridningar i dag som har avkommor efter dagens populära hingstar och dom fungerar.

Min hingst som jag tyvärr fick ta bort för två år sen körde jag in som 15 åring. No problem, bara att spänna för och köra i stort sett.
Jag tror att dom flesta går att använda till allt bara ägaren/tränaren har intresset och kunskapen.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Eidfaxi från Kvarnbacka körs, jag har fått erbjudande att provköra honom.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Jag vet flera hästar efter elithingstarna Mökkur och Atli som fungerar utmärkt som verksamhetshästar.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Jag tycer att det är du som missuppfattar om du ursäktar. Jag vet att efter många topphingstar så kommer det skogsmullar, topphästar och allt där emellan. Hästarna blir oftast vad vi gör dom till. Vill man ha en supertävlingshäst så rider och tränar man den mot det och vill man ha en superlugn och säker familjehäst som både skuttar hinder och drar vagn så tränar man ju mot det.
Jag tycker att under mina år som turridningsinnehavare var väldigt lärorika. Jag köpte in hästar oftast med bra stam, E: Hrafn 802, Blakkur 977, Mergur 963, þáttur 722,Eidfaxi 958, Kolfinnur 1020 mfl och tänk, alla gick att använda i turridning. 3 var dessutom inkörda eller blev det här. Vi red hubertusjakt på dom och sen tävlade jag dom emellanåt och fick hyfsade poäng och placeringar.
Jag vet turridningar i dag som har avkommor efter dagens populära hingstar och dom fungerar.

Min hingst som jag tyvärr fick ta bort för två år sen körde jag in som 15 åring. No problem, bara att spänna för och köra i stort sett.
Jag tror att dom flesta går att använda till allt bara ägaren/tränaren har intresset och kunskapen.

Intressant att du nämner just gamla isländska hingstar! De tror jag också lämnade skogsmullar! Men hur många skogsmullar har det kommit efter svenska hingstar de senaste 10 åren! Ditt resonemang håller inte! Du kan ju prova göra skogsmulle av min livmoderimport med yngre topphingstar i stammen så får du se!

Sedan kan det komma en och annan och det finns alltid eto med i bilden! Men din inställning är farlig, att alla islänningar kan tränas till lugna skogsmullar! Det är en farlig reklam som jag inte ställer upp på! Och att den reklamen sprids är anledningen till att det trots en utförlig annons på vad för sorts häst jag säljer, ringer folk som vill ha en trygg skogsmulle! Men jag är inte så oseriös så jag skulle påstå att han blir en sådan med hjälp av tillridning! Han blir bra för en erfaren ryttare ja och går säkert bra på tur med sådana, men han kommer aldrig att bli en sådan häst man kan slänga upp oerfarna på turridning på! Däremot är han körd framför plog och drar stock på vägen, men med erfaren hästkarl! Han har enorm vilja och blir en skitrolig tävlingshäst men skogsmulle, nej aldrig!

Och just sådana här hästar avlar vi massor av i Sverige! Jag tror det är det som Johan Häggberg syftar på när han fäller sin kommentar om att vi inte bara skall avla sporthästar. En kommentar jag blev jätteglad för att kom från en elitryttare med hans bakgrund och tillika topphästavlare! De här hästarna har inget lynnesfel men de har inte det psyke som krävs för att vara en säker verksamhetshäst! Detta har man insett på Island och premierar lynnet och lättridenheten mer. De vet att man inte kan göra familjehäst av vad som helst som du vill påskina! Dig skulle jag inte våga köpa häst av om du resonerar så!
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

De tror jag också lämnade skogsmullar! Men hur många skogsmullar har det kommit efter svenska hingstar de senaste 10 åren!

Det här skapar ingen statistik, men i ett stall på 20 hästar är 18 familje hästar. Samtliga efter bedömda hingstar, de övriga två är efter hingstar av okänd variant. Så visst kommer det en hel del trevliga familje hästar ur den aveln också, alla blir ju inte den potentiella tävlings hästen även om nu uppfödaren gärna vill det.
Mitt sto har föräldrar med vad man kan kalla medelvilja kanske to m mot lata enligt en del erfarna, själv har jag ingen aning om hennes föräldrar. Vad kan man säga om henne, ja hon har mer än medelvilja vill jag lova. Avkomman blir inte precis stöpt efter sin far och mor, bara för att man har föräldrar med hög vilja innebär inte per automatik att avkomman får det också. Så det här med att den det inte skulle komma familjehästar från bedömda hingstar tror jag inte alls på, det är just bara att titta i tidningen för att inse hur det ligger till. Sen är det ju även fullt möjligt för en tävlande häst att fungera som en familjehäst, det vore ju förstås det absolut optimala vilket dessvärre inte händer lika ofta. Därför att det inte kommer fram lika många tävlingshästar som familjehästar, egentligen kan vi bara titta här på forumet. Många av hästarna är sk familjehästar, och efter bedömda hingstar.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Det här skapar ingen statistik, men i ett stall på 20 hästar är 18 familje hästar. Samtliga efter bedömda hingstar, de övriga två är efter hingstar av okänd variant. Så visst kommer det en hel del trevliga familje hästar ur den aveln också, alla blir ju inte den potentiella tävlings hästen även om nu uppfödaren gärna vill det.
Mitt sto har föräldrar med vad man kan kalla medelvilja kanske to m mot lata enligt en del erfarna, själv har jag ingen aning om hennes föräldrar. Vad kan man säga om henne, ja hon har mer än medelvilja vill jag lova. Så det här med att den det inte skulle komma familjehästar från bedömda hingstar tror jag inte alls på, det är just bara att titta i tidningen för att inse hur det ligger till. Sen är det ju även fullt möjligt för en tävlande häst att fungera som en familjehäst, det vore ju förstås det absolut optimala vilket dessvärre inte händer lika ofta. Därför att det inte kommer fram lika många tävlingshästar som familjehästar, egentligen kan vi bara titta här på forumet. Många av hästarna är sk familjehästar, och efter bedömda hingstar.

Det finns ju ett sto med i bilden också, som sagt! Om man betäcker ett lugnt familjesto med en hingst med mycket vilja, så borde teoretiskt hälften av avkommorna bli lugna familjehästar och hälften inte! Hur många familjehästar kommer det av ston med mycket vilja kombinerat med en hingst med mycket vilja?! Inte så många! Jag har avlat på ston med mycket vilja och med mer familjehästlynne och använt hingstar med mycket vilja. Jag har också flera bekanta som avlat på både lugna ston och ston med mycket vilja och som också använt hingstar med mycket vilja. Visst blev det trevliga hästar med bra lynne för erfarna ryttare men familjehästar värt namnet har vi bara fått om stoet varit av den typen men det har inte varit betydligt mindre än hälften efter familjestona som platsat som familjehäst efter dessa hingstar!

Den erfarenhet vi gjort är att det mesta som kommer ut av avel där man blandar medelgott lugnt sto med topphingst är tyvärr avkommor med för lite gång för att anses vara en riktigt bra tävlingshäst och för mycket vilja för att platsa som lugn skogsmulle. Det är hästar som kräver en van ryttre men som de vana ryttarna inte är så intresserade av och de är inte särskilt lättsålda. Chansen till en topphäst är minimal. Använder man ett toppsto till en topphingst, har man ganska stora chanser att få en bra gång, men endast ett fåtal av dessa är topphästar och andelen skogsmullar lika liten. Men man får i alla fall betydligt fler avkommor som är intressanta för erfarna ryttare. Men fortfarande fler än efterfrågan.

När jag och en del bekanta gick över till att tänka mer på lynnet och använda lugnare hingstar på våra ston, så ökade andelen lugnare avkommor, precis som väntat och ett lugnt medelgott sto med dito hingst, gav oftast en dito avkomma. Skall man ha störtst chans att nå ett mål, bör man avla efter det målet! Annars kan vi ju skippa allt vad bedömningar och avelstänkande heter!

Ärligt talat tycker jag inte man skall blanda de olika typerna. Jag tycker man skall göra som man faktiskt gjort och gör på Island. Vill man ha en familjehäst så bör man avla efter individer som har det psyket och vill man ha en häst med mycket framåtvilja, bör man välja två föräldradjur med de egenskaperna! Då ökar chanserna avsevärt att man får de man vill ha! Jag håller med om att vi har överproduktion på en viss sorts islandshästar, nämligen mellansegmentet som sträcker sig från att ha för mycket vilja till att vara familjehäst till för lite för att vara tävlingshäst, kräver för mycket ridning för att gå i verksamhet med rena gångarter och har för liten gång för att vara intressant som tävlingshäst för en erfaren ryttare! Med dagens avel hamnar de flesta hästar i detta fack så sett ur det perspektivet ger jag Johan rätt när han talar om att vi har en kvantitativ avel istället för att styra aveln efter just den kvalitet vi vill ha på avkomman! Man chansar med att betäcka ett medelgott familjesto med en topphingst, istället för att använda toppston till topphingstarna och lugnare hingst till familjestona och avla mer målmedvetet! Och alla avelsdjur anser jag skall ha åtminstone medelgoda gångarter och klockrena gångarter och tölt. Så jag anser inte kvalitén skall vara sämre på familjehästarna, men det är frågan vad som är rätt kvalitet på dem!

Sedan finns det pärlor bland både ston och hingstar som ger både och, men den optimala kombinationen är tyvärr alltför sällsynt, men målmedveten avel på både lynne, lättridenhet, bärighet, samling, lätt för klockrena gångarter, kan öka den andelen hästar. Varför göra aveln till mer lotteri än den är? Varför inte styra så mycket på målet som möjligt? Det är ju skillnad på att bara sätt sig på en flotte och låte vinden avgöra helt var man hamnar än att lära sig kryssa och segla ordentligt!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Eller en dubbelsidig missuppfattning. Jag tycker att dagens bedömningssystem ensidigt och smalt gynnar sporthästar, för gångartskvaliteter och klenbyggda. Det tycker jag är farligt. Och inte riktigt i klang med det nedskrivna avelsmålet för SIF.

Jag menar inte att alla eller ens en majoritet av de toppbedömda hästarna lämnar dåliga "verksamhets"-avkommor.
 
Senast ändrad:
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Intressant att du nämner just gamla isländska hingstar! De tror jag också lämnade skogsmullar!

Nu är det ju en del år sen jag slutade med turridningen och därav "gamla" hingstar. Men vem är förfäder till dagens yngre hingstar om inte dom gamla???

Självklart kan inte ALLA bli lugnaste familjehästen lika lite som ALLA kan bli topptävlingshästen.
Du kan däremot styra hästen mot det ena eller det andra -därmed inte sagt att du kan komma hela vägen fram.

Ett exempel från min tid med turridning, jag köpte en mycket villig valack E: Dreyri 834 frá Álfsnesi (passkung på Island). Säljaren sade att hästen bara kunde ridas av jättevana personer. Hästen var mycket pigg, taktade fram i skritten och uppenbart van att bli hållen tillbaka. Efter endast 3 veckor på tur med i början mig eller väldigt van ryttare så kunde en 12 åring rida honom på tur och efter ytterligare veckor gick han med nybörjare. Jag upplevde att dom bästa turhästarna fick jag av dom som i början var för heta. Dom som från början var lagom blev för slöa efter några månader på turridning.

Nu liksom förr i tiden så finns det vissa linjer man ska välja om man vill ha en avkomma med det eller det lynnet. Problemet är att man pratar inte öppet om det, man säger inte att X lämnar heta lättöltade avkommor eller att V lämnar snälla skogsmullar med passaktig tölt. Så gemene man har egentligen lite kunskap om vad hingstarna lämnar och vad som ligger i vissa linjer. Här vore en öppen het mer på sin plats, det finns ju en hästtyp som är drömmen för varje avlare. Sen har vi ju stona, vilka linjer ligger bakom här? Är jag rätta personen att värdera om mitt sto är lämpligt att ta föl efter? Man måste försöka vara självkritisk och inte bara avla för att avla. SKa jag själv ha avkomman eller ska den säljas? Vad vill folk i sådana fall köpa och vilken typ av häst kan jag få i den här kombinationien?
Hur hästen växer upp tycker jag också är av väldigt stor betydelse, dom måste få friheten, flocken och ytor.

Själv försöker jag (som vanligt) få allt i ett, jag vill att mina avkommor ska kunna användas till det mesta. Det finns linjer som jag absolut inte avlar på med mina mål.
Men jag avlar alltid på registrerade och godkända hingstar som förstärker mina ston och dom ska vara trevliga att handskas med och ha ett gott rykte för avkommor ( här är islänningarna bra att ha, dom pratar gärna om vad hingstar har lämnat på Island, men man bör ta en del med en stor nypa salt. Där precis som här är det lite svårt att bli profet i eget land och Jantelagen råder)
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Eller en dubbelsidig missuppfattning. Jag tycker att dagens bedömningssystem ensidigt och smalt gynnar sporthästar, för gångartskvaliteter. Det tycker jag är farligt.

Islandshästen är en gångartshäst, men som kan användas till så mycket annat.
Kanske vore det även idé att införa någon typ av bruksprov på våra hästar för att bredda det lite. Inte något alla var tvungen att genoföra men om man ville ha en extra merit på sin häst så kunde man få visa att den klarar bredden.

Att dagens bedömningar skulle ensidigt gynna sporthästar tycker jag är en liten missuppfattning. Bara för att man har hög bedömning så innebär det inte enbart kanonbra tävlingsresultat. Det skiljer för mycket mellan avelsvisning och tävling för det.
Däremot har många väldigt bra tävlingshästar en medioker bedömning.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Det här är en mycket intressant diskussion, men som är svår att driva ensidigt som en fråga om bilaga, etc. Personligen tycker jag att det ska vara en rejäl uppförsbacke att registrera en "hemma-avlad" häst. Sedan tycker jag att det är svårt att ta ställning till bilagefrågan, och egentligen- för min del- ligger frågan i huruvida aveln i Sverige är lagom stor eller inte och tillräckligt målinriktad eller inte. För mig personligen känner jag ingen konflikt. Mitt mål är att försöka avla utomordentliga sporthästar, utifrån mina ekonomiska ramar och mitt stomaterial. dessutom känner jag tillförlit till vår förmåga att utbilda dessa hästar på ett sådant sätt att utbildningen aldrig begränsar vår förmåga att kunna sälja hästarna till ett sådant pris att verksamheten har möjlighet att vara ekonomiskt lönsam. Den marknad jag personligen befinner mig i är mycket dynamisk och växande och överlever sannolikt både konjunkturväxlingar och en eventuell överproduktion i Sverige.
Det jag oroar mig för är hur det kommer att påverka rasens framtid i Sverige om vi producerar ett relativt stort antal hästar av ojämn kvalitet, samtidigt som vi har en relativt långsam utveckling vad gäller yrkesverksamma ryttare samt egenavlare som har en bred förmåga att tämja och vidareutbilda hästar. Att vänja en häst vid att bli riden är något helt annat än att utbilda den. Alltför många hästar avtrubbas istället för att utbildas. En avtrubbad häst får också ett svagt gångartsregister.
Det är oerhört svårt att som konsument orientera sig i hästmarknaden. Annonserna är ofta rätt likartade, men verkligheten när man som köpare far Sverige runt och prövar häst uppvisar häpnadsväckande skillnader. Många gånger, är jag rädd, vet helt enkelt inte säljaren vad det är de har till salu. Prisbilden är ibland ologisk. Svarar intresset för hästrasen i längden upp till alltför stora svårigheter att hitta rätt häst?
Överlever intresset hos en seriös avlare utan outtömliga resurser svårigheten med att nå ut med det faktum att man har en bra häst till salu?
Den här frågan är mycket komplex, men en vettig och självgranskande debatt är mycket viktig! Den svenska toppaveln mår rätt bra, men är hela bygget, i alla sina beståndsdelar, tillräckligt sunt?
Vad gäller frågan om spända contra trygga hästar tror jag att problemet är att alltför många hästar har en brist på en vettigt fungerande motor, inte tvärtom. Du måste har en känslighet även hos en fritidshäst, eller även en barnhäst. Lösgjordhet fordrar känslighet, inte avstängdhet.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

att ha sånna sjuuka höga priser slutar bara med att man skiter i att regga sin islandshäst.. tror jag iaf.. för vill man ha nåt billigt och då väljer en icke godkänd hingst kvittar de nog om den e reggad eller inte.. tävla får man ju göra iaf... iaf inom dressyr och hoppning och distans=)
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

att ha sånna sjuuka höga priser slutar bara med att man skiter i att regga sin islandshäst.. tror jag iaf.. för vill man ha nåt billigt och då väljer en icke godkänd hingst kvittar de nog om den e reggad eller inte.. tävla får man ju göra iaf... iaf inom dressyr och hoppning och distans=)

Fast då kan man lika väl byta ras.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Dubbeltrubbel
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Nu är det ju en del år sen jag slutade med turridningen och därav "gamla" hingstar. Men vem är förfäder till dagens yngre hingstar om inte dom gamla???

Självklart kan inte ALLA bli lugnaste familjehästen lika lite som ALLA kan bli topptävlingshästen.
Du kan däremot styra hästen mot det ena eller det andra -därmed inte sagt att du kan komma hela vägen fram.

Ett exempel från min tid med turridning, jag köpte en mycket villig valack E: Dreyri 834 frá Álfsnesi (passkung på Island). Säljaren sade att hästen bara kunde ridas av jättevana personer. Hästen var mycket pigg, taktade fram i skritten och uppenbart van att bli hållen tillbaka. Efter endast 3 veckor på tur med i början mig eller väldigt van ryttare så kunde en 12 åring rida honom på tur och efter ytterligare veckor gick han med nybörjare. Jag upplevde att dom bästa turhästarna fick jag av dom som i början var för heta. Dom som från början var lagom blev för slöa efter några månader på turridning.

Nu liksom förr i tiden så finns det vissa linjer man ska välja om man vill ha en avkomma med det eller det lynnet. Problemet är att man pratar inte öppet om det, man säger inte att X lämnar heta lättöltade avkommor eller att V lämnar snälla skogsmullar med passaktig tölt. Så gemene man har egentligen lite kunskap om vad hingstarna lämnar och vad som ligger i vissa linjer. Här vore en öppen het mer på sin plats, det finns ju en hästtyp som är drömmen för varje avlare. Sen har vi ju stona, vilka linjer ligger bakom här? Är jag rätta personen att värdera om mitt sto är lämpligt att ta föl efter? Man måste försöka vara självkritisk och inte bara avla för att avla. SKa jag själv ha avkomman eller ska den säljas? Vad vill folk i sådana fall köpa och vilken typ av häst kan jag få i den här kombinationien?
Hur hästen växer upp tycker jag också är av väldigt stor betydelse, dom måste få friheten, flocken och ytor.

Själv försöker jag (som vanligt) få allt i ett, jag vill att mina avkommor ska kunna användas till det mesta. Det finns linjer som jag absolut inte avlar på med mina mål.
Men jag avlar alltid på registrerade och godkända hingstar som förstärker mina ston och dom ska vara trevliga att handskas med och ha ett gott rykte för avkommor ( här är islänningarna bra att ha, dom pratar gärna om vad hingstar har lämnat på Island, men man bör ta en del med en stor nypa salt. Där precis som här är det lite svårt att bli profet i eget land och Jantelagen råder)

Åter igen finns alltid ett sto med i bilden även om det är "gamla" hingstar. Två spetsade föräldrar ger ju inte bara mer spets i steget utan också mer spets i lynne och vilja och det är ju de mest spetsade avkommorna som premieras att föra vidare generna till nästa generation!

Här skriver du annars en massa som jag håller med om, vilket glädjer mig! Ärligt talat skulle jag aldrig betäcka med en obedömd hingst som jag inte kände till mycket väl, dvs den måste tillhöra mig själv eller en nära bekant så jag verkligen känner till hästen! Fast de enda jag använt är mina egna, Silfur-Reynir, som nog hade gått in om han fått leva, och hans son som inte går att bedöma i Sverige därför att han är reggad i bilaga. Nu skall jag ställa några frågor till dig:

1. Om du har ett sto du är kanonnöjd med, hon är precis som du vill ha henne, skulle du tveka att ta föl på henne även om hon inte är bedömd?

2. Du har en hingst som är kanon, precis så som du vill ha honom men han går in pga att han inte har den önskvärda exteriören, men det är inga veterinära fel. Du älskar hästen just som han är. Skulle du inte ta föl efter honom om du gavs möjlighet?

3. Om det är en mycket lovande unghingst men inte hög blup, men han rör sig excellent och har verkligen toppexteriör och är allt du drömt om. Tyvärr skadar han sig och blir därefter inte ridbar. Visst skulle du vulja ha en avkomma efter honom då?

Fall 1 tycker alla är självklar men inte de två andra fallen! Varför? Jo då kommer det att en hingst ger fler avkommor. Jaha men hur många av er i denna tråden skulle välja att betäcka med en obedömd hingst? Är det inte bara de närmast sörjande som gör det? För de jag har träffat på har mestadels rört sig om avkommor efter just fall 2 och 3 eller tjuvbetäckningar. Såvida de inte är importer eller livmoderimporter för det finns det väldigt gott om och jag har ägt några stycken själv! Dessutom finns det ju godkända hingstar som bara får ett sto!

En bra hingst får många ston och en bra hingst skall man avla på, bedöms eller inte. En mindre bra får färre eller inga ston och de skall man inte avla på heller! Det finns faktiskt flera godkända hingstar som jag aldrig skulle använda i min avel hur billiga de än var att betäcka med eller ens om jag fick betäckningen gratis! Och det är här problemet kommer: Vem har rätt att bestämma om hästen är bra? Den enda objektiva tycker jag är en veterinär som ser utifrån sundhet, vilket gäller alla hästar. Och är hästen frisk och sund så är den ok att avla på! Det kommer aldrig bli så att en dålig häst blir populär! Ingen hingst som lämnar dåliga avkommor på något sätt får många ston och troligen vill man se vad en obedömd hingst gett. Så den som får lida för en dålig hingst är hingstägaren själv!

Jag kommer aldrig att ångra att jag tog en avkomma efter Silfur-Reynir. Jag visste han var dödssjuk och att han skulle dö inom en snar framtid av förtvinade njurar. De få % som överlever en ekollonförgiftning går tyvärr den vägen. Och jag har haft en himla tur som fick en så bra avkomma efter honom, för att inte tala om de helt kanon barnbarnen. Men tack vare SIF är jag fast i bilageavel och då kan jag inte bedöma och tvingas alltså att betala hutlösa priser om jag vill regga i SIF!

Jag anser dessutom att ju fler hingstar som finns tillgängliga ju bättre konkurrens och om det kommer en obedömd hingst som blir populär så måste det bero på att den ger oerhört bra avkommor i marknadens ögon! Det är troligen lättridna och lättränade hästar och inte topptävlingshästar och det är kanon om det kommer fram sådana. Jag missunnar inte en sådan hingstägare sin inkomst! Och kanske blir man tvungen att justera avelsvärderingarna så att även andra typer av hästar kan få bra bedömning. Jag är inte så intresserad av oekonomiskt höga lyft på en häst och skimmeln som en bekant har som gått SM och inte kan gå i en korrekt form utan att knocka sig själv med framknäna så hon blöder från nosen är ett skräckexempel på avel som är extrem!
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Islandshästen är en gångartshäst, men som kan användas till så mycket annat.
Kanske vore det även idé att införa någon typ av bruksprov på våra hästar för att bredda det lite. Inte något alla var tvungen att genoföra men om man ville ha en extra merit på sin häst så kunde man få visa att den klarar bredden.

Att dagens bedömningar skulle ensidigt gynna sporthästar tycker jag är en liten missuppfattning. Bara för att man har hög bedömning så innebär det inte enbart kanonbra tävlingsresultat. Det skiljer för mycket mellan avelsvisning och tävling för det.
Däremot har många väldigt bra tävlingshästar en medioker bedömning.

Nu börjar jag gilla dina inlägg! Det kommer ju mycket gott också av toppaveln. Jag gillar själv Audholtshjaleigu (säkert felstavat!) hästar, men här har Gunnar Árnason premierat lynnet som basen i sin avel. Jag har själv en 113-blupare efter Fannar som jag är helnöjd med. Jag tycker också att man kunde bredda bedömningen och få poäng på flera saker och jag tycker att exteriören inte skall vara avgörande så länge den är sund! Istället skall den beskriva hästen, typ och detaljer. De som har hingstar med ett otroligt gott lynne, vilket man inte vet om man inte känner hingsten väl, skulle säket nappa på det och det skulle vara en bra sållning vad hästarna lämpar sig för!
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Det här är en mycket intressant diskussion, men som är svår att driva ensidigt som en fråga om bilaga, etc. Personligen tycker jag att det ska vara en rejäl uppförsbacke att registrera en "hemma-avlad" häst. Sedan tycker jag att det är svårt att ta ställning till bilagefrågan, och egentligen- för min del- ligger frågan i huruvida aveln i Sverige är lagom stor eller inte och tillräckligt målinriktad eller inte. För mig personligen känner jag ingen konflikt. Mitt mål är att försöka avla utomordentliga sporthästar, utifrån mina ekonomiska ramar och mitt stomaterial. dessutom känner jag tillförlit till vår förmåga att utbilda dessa hästar på ett sådant sätt att utbildningen aldrig begränsar vår förmåga att kunna sälja hästarna till ett sådant pris att verksamheten har möjlighet att vara ekonomiskt lönsam. Den marknad jag personligen befinner mig i är mycket dynamisk och växande och överlever sannolikt både konjunkturväxlingar och en eventuell överproduktion i Sverige.
Det jag oroar mig för är hur det kommer att påverka rasens framtid i Sverige om vi producerar ett relativt stort antal hästar av ojämn kvalitet, samtidigt som vi har en relativt långsam utveckling vad gäller yrkesverksamma ryttare samt egenavlare som har en bred förmåga att tämja och vidareutbilda hästar. Att vänja en häst vid att bli riden är något helt annat än att utbilda den. Alltför många hästar avtrubbas istället för att utbildas. En avtrubbad häst får också ett svagt gångartsregister.
Det är oerhört svårt att som konsument orientera sig i hästmarknaden. Annonserna är ofta rätt likartade, men verkligheten när man som köpare far Sverige runt och prövar häst uppvisar häpnadsväckande skillnader. Många gånger, är jag rädd, vet helt enkelt inte säljaren vad det är de har till salu. Prisbilden är ibland ologisk. Svarar intresset för hästrasen i längden upp till alltför stora svårigheter att hitta rätt häst?
Överlever intresset hos en seriös avlare utan outtömliga resurser svårigheten med att nå ut med det faktum att man har en bra häst till salu?
Den här frågan är mycket komplex, men en vettig och självgranskande debatt är mycket viktig! Den svenska toppaveln mår rätt bra, men är hela bygget, i alla sina beståndsdelar, tillräckligt sunt?
Vad gäller frågan om spända contra trygga hästar tror jag att problemet är att alltför många hästar har en brist på en vettigt fungerande motor, inte tvärtom. Du måste har en känslighet även hos en fritidshäst, eller även en barnhäst. Lösgjordhet fordrar känslighet, inte avstängdhet.

Det här var ett bra inlägg! Och jag håller med, i allt utom uppförsbacken för häst avlad efter obedömd hingst! Vi har massor av sådana i Sverige och ca 99% (eller mer) är avlade på Island... Det är det som är det löjliga i i hela bilage och kostnaddebatten!

Men du betonar en sak jag alltid betonat: en häst skall inte vara avtrubbad och ridas okänslig! En häst skall vara pigg, framåt, glad, lyhörd, signalkänslig, godmodig och samarbetsvillig! Jag blir tokig på resonemanget att man skall rida en häst okänslig för att den skall fungera som familhehäst! Tvärtom, den skall vara väldigt lyhörd! Som den lilla shettisen vi hade till barnen när de var små, 88 cm hög, pigg och glad, men oerhört snäll och känslig. Hon stannade mjukt när hon kände de små började tappa balansen så när de kanade ner på sidan stod hon blick stilla. Men hon var känslig för skänkeln och känslig i munnen och mina grabbar fick lära sig att rida med små hjälper och vara snäll vid hästen!

Hästen var ung och inte riden innan hon kom till oss så de oerfarna barnen var de första ryttarna men hon hade det rätta psyket, det psyke jag premierar så högt. Min gårdhingst gjorde likadant när jag började rida in honom. Minsta lilla jag ändrade vikten, stannade han försiktigt. Hans far gjorde likadant. En häst som stannar mjukt när den är osäker på vad ryytaren gör är guld värd!

Felet många gör är att de sätter sätter en häst i ett fack pga av dess gångarter eller dess lynne och verkar inte kunna bedöma vad de har som helhet, som du så riktigt säger. Inget vidare steg = familjehäst fast hästen inte alls har ett lynne som passar det ändamålet dvs egentligen är det en dålig häst både i lynne och steg och borde hamna i frysboxen och i alla fall inte avlas på som en del gör! Het häst = tävlingshäst fast den inte har kapacitet nog i steget och alltså inte heller platsar till det ena eller det andra, utan också tillhör den här dussinhästen som vi har för många av.

Jag känner att man inte skall blanda äpplen med morötter för det blir alldeles för oförutsägbart vad man får. Lika barn leka bäst. Familjesto till familjehingst och toppsto till topphingst. Men kraven är inte mindre, bara annorlunda på familjehäst. Nu har jag hårda krav på en sådan. Medfött godmodigt lynne, säker i grundgångarter och tölt och de skall vara så naturliga så att de går taktrent även med nybörjare med dålig balans. De skall klara gå rent med svårt handikappade och vara lyhörda för alla ryttares behov, små som stora. Och vi behöver viktbärande hästar. Sedan finns det som sagt pärlor som är topphästar med handikapphästens perfekta lynne. Låt oss använda dem också, men inte enbart dem, i familjehästaveln också. Då får vi ett bra mellansegment också.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

varför de??.. man har ju fortfarande en islandshäst..

Jag har en reggad och kommer inte tävla vare sig tölt eller andra islänska ridgrenar..
Måste man tävla islandshäst grenar för att få ha en islandshäst??

Många är ju inte intresserade av att tävla...
utan ser träning åka iväg på kurser och sånt är mkt roligare
 

Liknande trådar

C
Avel Helt hypotetisk fundering, men jag undrar om nån har koll? Säg att vi har en fullblodshingst, ej visad. Om han skulle betäcka, hur...
2
Svar
25
· Visningar
2 688
Senast: cissiny
·
S
Islandshäst Citat under Avel-Om Avel-Betäckning: "För föl efter icke godkända hingstar eller unghingstar utan betäckningstillstånd, registreras inte...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 980
Senast: sambaengi
·
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar...
2
Svar
21
· Visningar
2 615
Senast: Kick
·
Avel Ja, jag tycker att det är konstiga regler inom den svenska varmblodsaveln. Om jag åker över till t ex Tyskland med mitt sto och betäcker...
Svar
8
· Visningar
1 565
Senast: Katinkas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp