B
Bangsi
Sv: Avel och registrering efter nyår
Men gud vad bra! Då blir ju det mycket lättare om man skall köpa häst från Island. Och att dessutom förbundet etalar det för ston över 7,50 är ju toppen.
Jo jag tycker också det är helknas att man skall kräva DNA från äldre hingstar. Det blir ju ett problem när föräldrarna är döda. Och eftersom vi här i Sverige inte kan använda en hingst som inte har fullständig DNA så går det ju inte att sälja dem hit. Vet du om fler länder kräver det?
/Åsa
Kick skrev:Tack för att du håller med! ;O)
Självklart håller jag med om att man måste vara säker på att alla är renrasiga!
FAat hästar födda på Island är det därför lite onödigt att DNA kontrollera... de är ju garanterat renrasiga ;O)
Jo jag vet att SLU har hand om DNA och blodbanken. Det jag menade var att hästavelsföreningen här har tagit i problemet nu och kommer att starta massinsammling av DNA prover ifrån avelsston.
Kostnaden för bedömda ston med 7,50 och över betals av förbundet.
Det är ju i den ändan man skall börja. Att kräva DNA koll av äldre importerade hingstar är ju bra dumt när deras föräldrar varit döda i ett 10-tal år....
Mvh, Kristin
Men gud vad bra! Då blir ju det mycket lättare om man skall köpa häst från Island. Och att dessutom förbundet etalar det för ston över 7,50 är ju toppen.
Jo jag tycker också det är helknas att man skall kräva DNA från äldre hingstar. Det blir ju ett problem när föräldrarna är döda. Och eftersom vi här i Sverige inte kan använda en hingst som inte har fullständig DNA så går det ju inte att sälja dem hit. Vet du om fler länder kräver det?
/Åsa