Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!
Boj skrev:
Man har ju möjligheten att regga avkommor som islandshäst, det finns många ,många toppavlade avkommor som numera går som familjehästar och att det skulle bli enbart spända nervvrak ser jag som nonsens. Men visst förekommer det, och det kommer även att ske med icke avelsvärderade hingstar. Så här kan ju bli en knäckfråga, vad man skall skylla på då?
Javisst det kostar mer att registrera avkomman i det sk B-registret, men ställer man den kostnaden och de andra för registrering kontra de kostnader man drabbas av vid användandet av en avelsvärderad hingst. Då kommer det inte att skilja så särdelse mycket, förmodligen blir det ändå billigare att använda den obedömda.
Sen är det ju detta som är charmen med islandshästen, det finns alla typer. Idag får man ju fram alla typer som kan tillgodose alla behov, så just nu ser jag inget problem med den frågan. Däremot ser jag att det finns dom som tycker att de skall använda sin gårdshingst på samma premisser som en avelsvärderad och dessutom strider för det. Och då ställer man sig snabbt frågan varför? Som den misstänksamma person jag är, så vet jag att myntet har en baksida också. Så frånsett nu att just din hingst är det undebaraste gud har skapat, och att han kommer att kunna producera en hel hög med familjehästar. Vad får du ut av det som ägare till denna hingst?
Ingen har sagt eller skrivit citat "att det skulle bli enbart spända nervvrak". Det är din egen tolkning. Min valack är inget nervvrak men det går inte att göra familjehäst av honom för det! Han har för mycket egen och stark vilja, vilket oftast de bästa tävlingshästarna har! Det är oftast kopplat till en stark tävlingsinstinkt helt enkelt, inte minst gäller det passhästarna och det är ju just 5-gångshästar som premieras högst inom avelsvärderingarna! Det krävs enormt mycket egen vilja i hästen för att det skall bli en vinnare i de snabba grenarna. Och i det långa loppet så kommer det genomsnittliga lynnet att förändras åt det hållet om vi enbart avlar på den typen av häst. Det är liksom så självklart och så väl bevisat inom all annan avel, inklusive hästavel så jag förstår inte att man kan komma med något annat påstående! Att sedan en skicklig ryttare kan rida även en sådan häst lugnt och samlat är inget nytt, men sätt inte en sådan häst i en nybörjares händer!
Att sedan det kommer några procent som också är familjehästar ur denna aveln, ser jag inte heller som konstigt och har heller inte nekat till, men det stora flertalet har inte de rätta förutsättningarna att bli det som de flesta kunder anser vara en familjehäst värd namnet! De har höga kvalitetskrav på en sådan vad gäller lynnet och de kraven uppfylls inte av minst 90% av de toppavlade hästarna efter ca 2 års träning, vilket jag inte anser vara oacceptabelt för att kalla det för lämpligt avlade familjehästar! Ju mer tävlingsinstinkt ju mer måste hästen tränas för att bli en häst för normalryttare (om det ens lyckas) och vem skall bekosta den träningen, för köparen av familjehästen har i regel inte den plånboken som toppryttaren har?! Varför avla fram något för ett ändamål som inte passar ändamålet och sedan behöva lägga massor av tid och jobb för att försöka förändra resultatet till att passa sitt ändamål när man kan gå en mycket enklare väg och avla på hästar som bevisligen är bra familjehästar när det är sådana man vill ha? Det finns ingen anledning att blanda in hästar med enorm tävlingsinstinkt i sådan avel för det ökar risken för att få familjehästar av sämre kvalitet eller att de inte fungerar alls som familjehästar.
Det är lika viktigt att använda rätt TVÅ individer, dvs både sto och hingst för att skapa en familjehäst som när man skapar en tävlingshäst. Men ändå finns det aldrig garantier. Det finns bara större eller mindre chans att få det resultat man önskar sig och givetvis skall man då använda två individer som har de bästa förutsättningar för just det avelsresultat man önskar för att ha den största chansen! Det är ju det som är avelsarbete!
Vad jag får ut av min hingst är egna ridhästar och framtida avelsmaterial och bevarandet av ett blod som jag uppskattar, dvs precis detsamma som alla andra får ut av sin hingst! För ingen skall säga annat än att alla har sina favoriter och avlar efter sin känsla, det är bara orsaken till varför man högaktar en häst som varierar och här måste ju var och en få avgöra vilka egenskaper man föredrar och det är så all avel skett i 1000 år på Island vilket skapat ett brett genetiskt arv och en härlig variation som gör att hästrasen passar de flesta! Det här vill jag bevara och min hingst bidrar till detta precis som alla olika typer av hingstar bidrar till att bredda aveln, vilket jag anser vara en av de viktigaste punkterna i bevarandet av en ras! Så han bidrar till att behålla charmen med den stora variationen bland islandshästarna, som du själv uttrycker det! Det finns så gott om exempel på vad en snäv genetisk ram på sikt orsakar för problem så jag förstår inte hur någon kan tänka i de snäva banorna!
Vad gäller kostnaden så måste man jämföra äpplen med äpplen och inte med morötter. Har man en egen hingst så skall man jämföra med att egen godkänd hingst, inte med att gå till annans godkända hingst. Eller tror du att en gårdshingstägare kommer att låta andra betäcka gratis med sin hingst??? Det tror inte jag! Så totalt blir det trots allt dyrare. Säg att det är ca 4-4500 dyrare om man själv äger hingstarna och jämför. Skulle någon annan betäcka med en gårdshingst så måste alltså språngavgiften vara så mycket lägre för att det skall bli intressant ur ekonomisk synvinkel, men då har du alltså begränsningar i användbarheten hos avkomman. Skall det vara så här dyrt så är det minsta man kan begära att hästen blir likvärdigt behandlad, dvs att den registreras i grundstambok.