S
sambaengi
Sv: Trött på informationsfelen på SIFs hemsida!
Tack snälla Maggan för den upplysningen! Du gjorde mig väldigt glad och du måste vara glad å din unghingst vägnar också! Nu kan han få en chans! Då är det ju precis som det skall vara. Alla islandshästar likvärdiga islandshästar nu och det glädjer mig enormt! Då kan jag betala in medlemsavgiften till SIF med gott samvete! Vem som än ligger bakom denna förändring så är jag mycket glad! Tack igen Maggan! Du lyfte bort en tung sten! Underbart!
Maggan P skrev:Förstår att man blir frustrerad över att inte få några svar, kanske kan jag hjälpa till.
Jag ha idag fått besked om att det inte finns någon B-stambok eller bilaga till stambok längre. När den försvann vete katten, så sent som i våras fanns den. Men skit samma. Den är tydligen borta nu.
Och skönt är väl det.
Alla föl efter registrerade föräldrar SKA registreras i World Fengur efter att först ha fått ett svenst hästpass. Föl efter icke godkänd hingst SKA såväl som föräldrarna DNA-typas.
I WF vill man göra en notering om att fölet är efter icke godkänd hingst, men det tvivlar jag på är möjligt. Helt ointressant.
Jag gillar inte förbud, man kommer längre med information, upplysning och utbildning. Det finns å andra sidan så många bra godkända hingstar, någon borde väl passa alla. För att använda en icke godkänd ska den ha någon alldeles extra egenskap som gör att jag skulle använda den.
Alla vill vi väl nå framgång med vår avel, lyckas även om vi så bara tar ett enda föl. Min och de allra flesta avlares uppfattning är att man kommer längst med "säkra kort", dvs hästar godkända för avel.
Den avel vi strävar efter som med tanke på det stora urvalet absolut inte behöver bli allsidig.
Någon skrev något om att om det kanske går bättre på bedömningarna för dom ryttare/ägare som domarna känner, men jag kan garantera att så inte är fallet. De domare som anlitas är kunniga och inte påverkbara. De är måna om sitt renommé och sin domarlicens. Däremot har ryttaren betydelse för utgången, en dålig ryttare/ridning påverkar givetvis hästens förmåga att kunna visa sin potential.
Jag kan också upplysa om att SIFs/Avels hemsida är under omarbetning/revidering och beräknas bli klar i början av nästa år. Och då ska den förhoppningsvis vara korrekt hoppas jag.
Hälsningar Maggan Pålsson, "hjälpreda" i avelsutskottet
Tack snälla Maggan för den upplysningen! Du gjorde mig väldigt glad och du måste vara glad å din unghingst vägnar också! Nu kan han få en chans! Då är det ju precis som det skall vara. Alla islandshästar likvärdiga islandshästar nu och det glädjer mig enormt! Då kan jag betala in medlemsavgiften till SIF med gott samvete! Vem som än ligger bakom denna förändring så är jag mycket glad! Tack igen Maggan! Du lyfte bort en tung sten! Underbart!