Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
shampiz skrev:Gäller detta bara inom Islandshästaveln eller är det generellt?
Demon skrev:Får man ställa upp på en tävling med en häst i B-registret?
ang skrev:Lite allmänna reflektioner och svar ...
Nej, det är inte tillåtet som crixi skrev att använda en gårdshingst - hingst som används till avel skall ha löst hingstlicens vilket innebär att den måste avelsvärderas. Jag tror att B-registret är tänkt för tjuvbetäckningar etc, inte som en lösning på privatpersoners egna, planerade avel som inte följer förbundets riktlinjer.
OBS! Detta är vad jag TROR.
Att svensk lag nu ändras pga eu-dirketiv till att tillåta avel på vilka hingstar som helst är ju ett faktum inom kort. Men Island står utanför EU och är i detta fall att betrakta som stamboksförande land, så det är inte säkert att dessa hästar kommer att kunna registreras i SIF om inte föreningens krav följts såvitt jag förstått det hela.
Du kan alltså avla hästen men får regga den nån annanstans, precis som I_U skrev - och så kan det också möjligen bli i framtiden.
Och en häst som inte är reggad i SIF får heller inte tävla, eller avelsvärderas därigenom. I dag får en B-reggad häst tävlas, men hingst får inte avelsvärderas.
Själv tycker jag till trots att dagens avelssystem och registrering faktiskt är bra. Med runt 6.000 hästar i Sverige och uppemot 150 godkända hingstar så borde det väl gå att avla "inom reglerna"?
Det går ju trots allt inte att jämföra rakt av med Island där man har EN hästras och viss annan syn på avkommorna.
hofi skrev:En liten fråga. Man lyckas ju hålla andra raser "rena" utan de här konstiga bestämelserna som SIF har. Varför ska man inte kunna hålla den här rasen ren?
Inte_Ung skrev:Men jag vill veta.
För på förra årets Avels-seminarium så sade Avelsutskottets ordförande att man "redan nu kunde avla på egen hingst och registrera denna om man hade råd".
Det var till Sambaengi som han sade detta och jag och alla andra där på mötet hörde detta.
Så nu vill vi veta hur det egentligen förhåller sig.
Och vi vill se det officiellt på papper eller på hemsidan.
ang skrev:Ok Inte_Ung, därmed faller mitt "troende" från förra inlägget. För då har han ju redan påtalat att det är en möjlighet med egen avel efter egna idéer- inte att B-registret är till för just tjuvbetäckningar och "enstaka" fall. Då skulle jag också vilja ha fler kommentarer.
hofi, jag tror att avsikten med registrerade och avelsvärderade djur var/ är just att höja kvalitén på aveln - inte bara att bevara hästens renrasighet. Och jag är inte så gammal i gamet att jag kan påstå att det i så fall var rätt beslut att ta då, eller om beslutet bör ändras nu.
Sett till andra raser så har väl å andra sidan ASVH en snart regnbågsfärgad flora av gula, vita, grå och gröna papper för olika avkommor?!
Ibland är det så lätt att se saken i dagens ljus och från sitt synhåll, men om det är ett gammalt beslut som ligger till grund så kanske förhållandena var helt annorlunda då. OBS! Det är dock lika illa att ha skygglapparna på vilken sida man än företräder.
Rolle skrev:okay!
Jag förstår, det kostar mer att registrera en avkomma från en icke avelsbedömd hingst och den hamnar i B-registret. Men är totalkostnaden högre för en avkomma som hamnar i B-registret?
Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
Precis och jag tror det är de två skäl som jag nämnde i mitt trådskaparinlägg!Rolle skrev:Det problem som kvarstår är alltså att det mörkas att det finns ett B-register?
Rolle på Österlen
Ja, samt att reglerna kring detta då inte blir klara och tydliga.Rolle skrev:Det problem som kvarstår är alltså att det mörkas att det finns ett B-register?
sambaengi skrev:Men vad är kvalitet? För tävlingsryttaren en lättbyggd häst med höga lyft, stora rörelser och mycket vilja. För ridskolan är det en viktbärande häst med lätt för gångarterna och stabilt och lugnt psyke med god men inte för mycket vilja. Lyften är oviktiga utan gångartssäkerhet, gott lynne, viktbärighet och mjuk gång är av betydligt större värde och den bästa kvalitén på en tur-, nybörjar-, handikapp- och ridskolehäst. Och denna typen av häst är ca 10 ggr mer efterfrågad, om det räcker, än tävlingshästen!
Boj skrev:Saxat från SIF:
FRISKA & VÄLBYGGDA
Peter Häggberg bedriver avel och är tävlingsryttare med 15-talet SM-guld och två NM-guld på meritlistan.
"Kvaliteten är det viktigaste oavsett om vi husbehovsavlar eller satsar på avel i stor skala," menar Peter.
"Med kvalitet menar jag friska, välbyggda, hållbara hästar med bra vilja och lynne som har lättillgängliga gångarter med bra kapacitet".
Personligen tycker jag det är ett bra svar, och väldigt övergripande. Sen är det oväsentligt vad hästen skall användas till, den blir vad man gör den till.
Rolle skrev:Mmm....men är det inte en del större kostnader innan man kan få en hingst godkänd? Jag tänker på träning inför visning, någon som visar m.m. DNA kontroller för godkänd hingst och dess förfäder krävs väl också?
Jag bara frågar för att få veta, inte ifrågasätta i första hand
Rolle på Österlen
Boj skrev:Saxat från SIF:
FRISKA & VÄLBYGGDA
Peter Häggberg bedriver avel och är tävlingsryttare med 15-talet SM-guld och två NM-guld på meritlistan.
"Kvaliteten är det viktigaste oavsett om vi husbehovsavlar eller satsar på avel i stor skala," menar Peter.
"Med kvalitet menar jag friska, välbyggda, hållbara hästar med bra vilja och lynne som har lättillgängliga gångarter med bra kapacitet".
Personligen tycker jag det är ett bra svar, och väldigt övergripande. Sen är det oväsentligt vad hästen skall användas till, den blir vad man gör den till.
ripegarden skrev:Ja, den blir vad man gör den till men frågan är hur lång vägen DIT är? Det skall finnas alla varianter men mitt frågetecken är; varför skall bara ”storebror” styra? Kan vi inte tänka själv?
Rasrenheten är ju redan fastställd (DNA och kontroll) och dåliga/hopplösa hästar finns det ingen marknad för = självutrensande på sikt.
Så vad är SIF oroliga för?
Det kommer alltid att finnas efterfrågan på avelsvärderade hingstar, och avkommor efter icke avelsvärderade hingstar kommer att betinga ett lägre värde på marknaden, så jag har svårt att se hotet mot rasen/marknaden!
Jag undrar dock mest varför SIF valt att inte svara på direkta frågor ang. aveln (t ex Inte_Ung’s mail)? Denna tystnad kan ju inte precis ställa SIF i ett positivt läge gentemot allmänheten-verkligheten.
Elisabeth
sambaengi skrev:Men vad är kvalitet?