Svenskars relation till religion

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänker att vi blandar ihop saker lite nu. Sjukhuspräster och samtalsstöd genom kyrkan är inte samma grej.

Jag ser inte heller att ribban skulle sänkas eller höjas, utan ska vara neutral.

Fast det är ju sjukhuspräster som håller samtalsstöd med personer som ligger på sjukhus(om det finns någon tillgänglig, men annars är det ju bara samma läge som att ingen kurator finns).

Någon som så gärna trackar ner på andra religioners relativt harmlösa möjligheter till stöd måste ju vara livrädd för något. Jag tror inte själv jag skulle använda mig av stödet, men vill folk det så är det väl upp till dem och ingenting jag någonsin skulle störa mig på.
Då är vi i alla fall överens om några saker. Jag ”trackar” verkligen inte ned på någons möjligheter till stöd och kan avslöja att jag inte är det minsta livrädd. Religion och vård ska helt enkelt inte ha några organiserade samarbeten, utöver det som påkallas av individuella patienter, tycker jag. Och om det är vi ju inte överens.

Inte ens om det religiösa stödet var istället för kurator/psykolog?
Alltså. Det finns psykakut om man mår riktigt, riktigt dåligt. En kurator och en psykolog kan du inte ens jämföra. Jag förmodar att de flesta regioner anser att kuratorn kan sköta samtal under kontorstid. Mår man jättedåligt över att de är kassa på att lägga semester, ja då får man kanske ta det som finns alternativt tacka nej. Det är ju fortfarande inte sjukhusprästens fel.

Det är fortfarande ingens om ifrågasätter det. Och det är fortfarande inte prästens fel att vården anser att kurator är ett kontorsjobb. Det finns en psykakut om man mår väldigt dåligt. En kurator har verkligen inte den utbildningen som krävs för de som mår så otroligt dåligt ändå.
Mja. Jag tycker att det argumenteras ganska friskt för prästerskapets lämplighet som samtalsterapeuter och ifrågasätts varför det inte duger eftersom de ändå inte kommer att prata om religion. :)
Jag har inte nämnt något av det andra.

Mja. Jag tycker att det argumenteras ganska friskt för prästerskapets lämplighet som samtalsterapeuter och ifrågasätts varför det inte duger eftersom de ändå inte kommer att prata om religion. :)
Jag tycker nog mest att folk skriver vad det går ut på. Jag antar att du aldrig har varit hos en präst, med tanke på din ställning i tråden. Jag har varit där, det var till och med obligatoriskt. Inte ett ord om gud eller gudstro. Sedan gör väl var och en som de vill? Men att säga att en präst skulle pracka på en sin religion är ju direkt felaktigt, dessutom från folk som aldrig någonsin tagit emot det stödet och inte ens vet hur det går till och till och med säger att de tackat nej för de är rädda, och ska självklart inte stå oemotsagt.

De två anställda skulle som sagt ha sin tjänstgöring på sjukhuset, så det spelar ingen direkt roll att de är anställda av en pizzeria.
Får vilken organisation som helst bidra med alternativ? Om det inte spelar nån direkt roll? Kan tänka mig många olika slags organisationer som skulle vilja bli marknadsförda som alternativ till människor i kris på sjukhus.

Jag tycker självklart inte att man ska vända sig till en präst för samtalsstöd om man inte är bekväm med det.

Men att de inte pratar om religion är en av de saker som tagits upp eftersom det dykt upp en del fördomar om hur dessa samtal kan se ut, om man nu ändå skulle vilja ha dem. Att sådant rättas till innebär inte nödvändigtvis försöker övertala någon att samtal med en präst är rätt för alla.

Jag tycker nog mest att folk skriver vad det går ut på. Jag antar att du aldrig har varit hos en präst, med tanke på din ställning i tråden. Jag har varit där, det var till och med obligatoriskt. Inte ett ord om gud eller gudstro. Sedan gör väl var och en som de vill? Men att säga att en präst skulle pracka på en sin religion är ju direkt felaktigt, dessutom från folk som aldrig någonsin tagit emot det stödet och inte ens vet hur det går till och till och med säger att de tackat nej för de är rädda, och ska självklart inte stå oemotsagt.
Varför är det så provocerande att alla inte vill ha en präst som samtalsstöd?

Får vilken organisation som helst bidra med alternativ? Om det inte spelar nån direkt roll? Kan tänka mig många olika slags organisationer som skulle vilja bli marknadsförda som alternativ till människor i kris på sjukhus.

Får och får. Jag tolkade det som att du spekulerade och svarade bara på det.
Jag vet inte hur upplägget är utöver än hur det ser ut på ett ungefär för trossamfund.

Vem har sagt att de tackat nej för att de var rädda?

Jag är inte rädd för att prata med en präst. Jag ser bara absolut ingen poäng med att göra det då jag inte är i närheten av att dela prästens syn på livet. Jag anser att religion på det stora hela är av ondo för mänskligheten. Det hittades på (av människor) för att förklara sånt som människor inte förstod innan vetenskapens intåg (solens upp- och nedgång, missväxt, sjukdomar, liv och död etc). Sen tog mäktiga personer och skrev ner och modifierade för att passa deras eget syfte nämligen att hålla fast vid makt och rikedom och kontrollera massorna. Varför skulle jag vilja få samtalsstöd av en person som tror att det som står i Bibeln kommer från en gud? För mig är det obegripligt att någon kan tro på det. Folk får tro på det om de vill. Men jag vill inte ha med det att göra.

Jag tycker självklart inte att man ska vända sig till en präst för samtalsstöd om man inte är bekväm med det.

Men att de inte pratar om religion är en av de saker som tagits upp eftersom det dykt upp en del fördomar om hur dessa samtal kan se ut, om man nu ändå skulle vilja ha dem. Att sådant rättas till innebär inte nödvändigtvis försöker övertala någon att samtal med en präst är rätt för alla.
Kan du citera någon som säger sig inte vilja tala med en präst i den här tråden av rädsla för att bli påpackad kristendom? Jag kan ju ha missat det. Det känns som dina predikningar i ämnet är tämligen överflödiga annars.

Vem marknadsför präster som alternativ på sjukhus?

Att en människa i kris, i behov av stöd som vanlig vårdpersonal vare sig kan eller har tid att ge blir tillfrågad om man vill prata med en präst, när inte kurator/psykolog finns tillgänglig (dvs som sista alternativ) verkar vara oerhört provocerande.

Men visst, en pizzabagare som utbildar sig under några år i hur man bemöter människor i kris, duger väl lika bra som vilken annan som helst, förutsatt att 1) pizzerian står för lönen och 2) den blir godkänd för att jobba på sjukhuset.

Det viktiga i sammanhanget bör ju vara att personen har en grundlig utbildning i hur man bemöter människor i kris, sen om den är ateist, tror på gud, allah, ganesha, oden eller nån annan typ av gud är sekundärt i min värld.

Kan du citera någon som säger sig inte vilja tala med en präst i den här tråden av rädsla för att bli påpackad kristendom? Jag kan ju ha missat det. Det känns som dina predikningar i ämnet är tämligen överflödiga annars.

Jag misstänker att du felciterat.

Osäker? Rädd? Jag förstår verkligen inte. Jag har inget alls emot om någon vill ha en präst, en hund eller en ishockeytränare vid sin sida när det krisar.

Nu har jag varit döende (på sjukhus, inlagd en period) men jag var inte i skick för att erhålla några samtal. Kan inte minnas att det erbjöds heller, vare sig för egen skull eller anhörigas skull.
Nog för att jag förstår att det här är ett raljerande inlägg men jag tycker det är respektlöst att jämföra en person med _lång_ och krävande utbildning (dvs en präst) med en hund eller ishockeytränare.

Vilka andra yrkesgrupper ska vi se ner på?

Vem har sagt att de tackat nej för att de var rädda?

Jag är inte rädd för att prata med en präst. Jag ser bara absolut ingen poäng med att göra det då jag inte är i närheten av att dela prästens syn på livet. Jag anser att religion på det stora hela är av ondo för mänskligheten. Det hittades på (av människor) för att förklara sånt som människor inte förstod innan vetenskapens intåg (solens upp- och nedgång, missväxt, sjukdomar, liv och död etc). Sen tog mäktiga personer och skrev ner och modifierade för att passa deras eget syfte nämligen att hålla fast vid makt och rikedom och kontrollera massorna. Varför skulle jag vilja få samtalsstöd av en person som tror att det som står i Bibeln kommer från en gud? För mig är det obegripligt att någon kan tro på det. Folk får tro på det om de vill. Men jag vill inte ha med det att göra.
Du verkar väldigt rädd att bli påprackad religion. Det hade jag också varit och det är helt upp till dig att inte använda dig av det stöd som erbjuds. INGEN har sagt något annat. Men det ÄR en direkt felaktighet att en präst kommer att prata gudstro i en sådan situation. I ditt landsting var det ju bara att vänta till kontorstid och kuratorn är i tjänst igen. Men det dög ju tydligen inte heller. Oavsett är det INTE prästens fel, förstår inte du det?

Det problematiska är ju om hon måste äta kosher för att familjen/rabbin/församlingen anser det. Det är problematiskt om hon måste gå i synagogan för att släkten tycker det. Jag tycker att alla ska få leva som de vill. Ett av problemen med religion är att det väldigt effektivt skapar ett vi och ett dem där vi gör det som är rätt och då följer de regler som just vår religion har bestämt sig för och gör man inte det så tillhör man inte gruppen utan hamnar i gruppen "de andra" som inte är som vi. Det kan vara oerhört svårt för personer inte vill följa just de regler som hens familj anser att man ska följa. Juden som inte vill äta kosher, muslimen som vill dricka en öl, den katolska kvinnan som vill gifta sig med sin flickvän, hindun som vill äta en biff.

Du skriver: "Vem är jag att berätta för henne att hon inte borde leva ett judiskt liv?". Jag ställer frågan tillbaka: Vem är det som får berätta för någon hur denne ska leva sitt liv? Personen själv eller religionen hen råkade födas in i? Hur stor del av ens vilja är ens egen om man är i ett religiöst sammanhang där man är mån om att passa in?
Du vet att man kan vara religiös helt frivilligt i dag va? Att alla människor tvingas in i religion är en rätt gräslig fördom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att endel inte tycker att man ska prata om religion. Men jag bara vill få ut lite tankar om allt. Men som nog alla har sett så...
Svar
5
· Visningar
885
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 344
Senast: Enya
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
21 708
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar göra en (underbar!) rawfood frukoströra baserad på groddade nakenhavrekorn. För det ändamålet så groddar jag en stor bunke...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama