Nej. Det var ett svar på vad du skrev.Jag har inte sagt något av det där.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej. Det var ett svar på vad du skrev.Jag har inte sagt något av det där.
Vem har sagt att de tackat nej för att de var rädda?
Jag är inte rädd för att prata med en präst. Jag ser bara absolut ingen poäng med att göra det då jag inte är i närheten av att dela prästens syn på livet. Jag anser att religion på det stora hela är av ondo för mänskligheten. Det hittades på (av människor) för att förklara sånt som människor inte förstod innan vetenskapens intåg (solens upp- och nedgång, missväxt, sjukdomar, liv och död etc). Sen tog mäktiga personer och skrev ner och modifierade för att passa deras eget syfte nämligen att hålla fast vid makt och rikedom och kontrollera massorna. Varför skulle jag vilja få samtalsstöd av en person som tror att det som står i Bibeln kommer från en gud? För mig är det obegripligt att någon kan tro på det. Folk får tro på det om de vill. Men jag vill inte ha med det att göra.
Jag tror inte att jag har läst att någon som inte vill vända sig till präst som samtalsstöd uttryckt oro för att samtalet ska Handla om just religion, utan att de inte har någon önskan att prata med specifikt en präst i sin yrkesroll. En yrkesroll som är baserad i just religion, oavsett hur det må stötas och blötas.Jag tycker självklart inte att man ska vända sig till en präst för samtalsstöd om man inte är bekväm med det.
Men att de inte pratar om religion är en av de saker som tagits upp eftersom det dykt upp en del fördomar om hur dessa samtal kan se ut, om man nu ändå skulle vilja ha dem. Att sådant rättas till innebär inte nödvändigtvis försöker övertala någon att samtal med en präst är rätt för alla.
Fördom? Du verkar glömma vad dopet är till för egentligen. Att tvinga in ett nyfött barn in i en religion hen inte har valt själv. Ett nyfött barn som inte har en chans att säga nej.
Så vitt jag vet är präster de facto akademiskt utbildade, medan det inte finns några sådana krav på vare sig hundar, ishockeytränare eller hur det nu var du uttryckte dig i all din respektlöshet: ja just det ja, pizzabagare.Jag, personligen skulle mycket hellre välja bort prästen, och ta nån av de andra som har lite mer verklighetsförankrade tankar att bidra med - när det gäller stöd till mig som individ.
Det är en person med lång och krävande utbildning som kanske har ett stort värde för dem som tänker att den världsbilden är något att basera sin gärning på.
För övrigt är många ishockeytränare välutbildade och har mycket kunskap om psykologi, konstruktivt tänkande och stor erfarenhet i att hantera människor och grupper i kriser. För min del skulle det vara ett intressant alternativ.
Även om jag skulle föredra hunden framför en präst, så kan jag stryka den i jämförelsen så som du framställer den.
Det var nog lite klumpigt uttryckt från min sida, för det var inte riktigt det jag ville få fram. Ber om ursäkt för oklarheten, förhoppningsvis blir detta lite klarare:Varför är det mer rimligt att erbjuda en präst (imam etc) till en icke troende än ett samtalsstöd som inte är uttalat religiös?
Så du med andra ord nekar även en bra psykolog eller stöd övht som hjälper dig om du får reda på att personen är troende? Det är ganska farligt tycker jag med den typen av åsikt, att värdera människor på det sättet beroende på deras tro.
Det är människor, precis som alla andra. Den enda skillnaden är att präster är öppna med sin tro. Det är människor som är beredda och vill lägga tid på att hjälpa och stötta.
Jag har en bekant som är både psykiater och prästutbildad.
Jag har inte läst att någon annan påstått det du skriver heller, inte i inlägg som handlat om fenomenet präster som samtalsstöd i alla fall. Eventuellt har jag missat några inlägg.Nej. Det var ett svar på vad du skrev.
Jag anser inte att min vilja och prioritering av hjälp vid behov är nedlåtande. Jag förstår till fullo att andra har andra viljor och prioriteringar, och ser helt andra värden än vad jag gör för min egen del i en sådan situation.Så vitt jag vet är präster de facto akademiskt utbildade, medan det inte finns några sådana krav på vare sig hundar, ishockeytränare eller hur det nu var du uttryckte dig i all din respektlöshet: ja just det ja, pizzabagare.
Att förlora en division 3-match måste verkligen vara jämförbart med att varje vecka möta personer vars livspartner eller barn dött.
Det jag verkligen, verkligen inte kan förstå är varför det ska vara så svårt att ens visa respekt för dem som t.ex är präster eller de som har en religiös tro?
MÅSTE man vara nedlåtande och skriva att en hund eller vem som helst är bättre än en präst?
(Prästyrket är f ö ett kall, inte vilket jobb som helst).
Jag har en bekant som är både psykiater och prästutbildad. Dock "marknadsför" hen inte sin prästutbildning men är intresserad av existentiella frågor och samtal.
En jag känner är utbildad kommunikatör och nu skolar om sig till präst. Så många åsikter om den stackars människanNu gav du många här inne mardrömmar
Jag tror inte att jag har läst att någon som inte vill vända sig till präst som samtalsstöd uttryckt oro för att samtalet ska Handla om just religion, utan att de inte har någon önskan att prata med specifikt en präst i sin yrkesroll. En yrkesroll som är baserad i just religion, oavsett hur det må stötas och blötas.
Jag upplever att det verkar vara svårt att acceptera att problemet för vissa av oss ligger i just ämbetet Präst och representationen av kyrkan - oavsett om samtalet berör religion eller inte är det ju därför prästen är där.
Vad är det som gör, anser du, en masterexamen i teologi mindre värd än min master inom internationell rätt? Prästutbildningen är ju i mångt och mycket den master man tar på universitet. Ser du ner på religionslärare också?Jag anser inte att min vilja och prioritering av hjälp vid behov är nedlåtande. Jag förstår till fullo att andra har andra viljor och prioriteringar, och ser helt andra värden än vad jag gör för min egen del i en sådan situation.
Blir definitivt årets sämsta kommunikatörEn jag känner är utbildad kommunikatör och nu skolar om sig till präst. Så många åsikter om den stackars människan
Vari ligger rimligheten att tro att en ateist skulle önska en religiös person före någon som inte är uttalat religiös i livets slutskede. Det finns andra som har erfarenhet inom området än religiösa.Att en sjukhuspräst (/liknande) erbjuds i livets slutskede anser jag är mer rimligt (än som ersättande av psykolog) eftersom det är inom prästen (/likandes) profession. Prästen är anställd för att vara där i själavårdande syfte = mer rimligt att tjänsten erbjuds. På Akademiska sjukhuset står det att: "Sjukhuskyrkan är ett samarbete mellan frikyrkor och Svenska kyrkan. Vi förmedlar också kontakter till andra religionsföreträdare." Så det behöver inte bara vara en präst. Sen kan man diskutera kristendomens särställning, men det är nog gissningsvis ett kulturellt arv om något.
Nej, jag tycker att den som behöver samtalsvård ska få det Genom Vården. Prästen bör inte vara ett "istället för" utan ett personligt val om man är intresserad helt enkelt. Ungefär som det funkar om man ringer jourhavande präst.Är det då ett bättre alternativ att istället för kurator eller psykolog erbjudas ingen alls att prata med? För det är tyvärr så det ofta ser ut. Kurator eller psykolog finns inte tillgänglig (prioriteras inte av vården). Man kan då erbjudas få prata med en präst.
Hur är det "religionens" fel, eller "religionen" som tagit ett steg för långt, när man som t. ex. Svenska kyrkan eller andra trosamfund, väljer att erbjuda ett stöd som vården inte erbjuder?
Jag förstår verkligen inte vad som är provocerande i det. Det är ju inte så att prästen skickar hem kuratorer till förmån för att själv få prata med patienter.
Mindre värd? Ja, att den baseras på en världsbild som är uppenbart kaputt och ligger helt på tvärs mot min världsbild. Lite som att ta en master i fantasifulla idéer om världen som sedan länge borde begravts som historia, men där bara en slags sedan länge given fantasi är tillåten. Men vad spelar det för roll, att jag ser den som helt värdelös i syfte att hjälpa mig i en kris eller som kunskap om den värld vi lever i? Om den hjälper andra får väl de använda den efter sina aktiva val? Så kan jag få ta till en hund eller en ishockeytränare om sådan vill finansieras av någon? Inte bör vården tillhandahålla ishockeytränare i allmänhet bara för att jag ser det som ett intressant alternativ för just mig.Vad är det som gör, anser du, en masterexamen i teologi mindre värd än min master inom internationell rätt? Prästutbildningen är ju i mångt och mycket den master man tar på universitet. Ser du ner på religionslärare också?
Du kanske ska höra av dig till brukshundsklubben och fråga om de vill finansiera det (det finns väl även vårdhundar så fenomenet är väl på gång i alla fall, och det går ju att ha två tankar i huvudet samtidigt, det ena behöver ju inte utesluta det andra liksom).Mindre värd? Ja, att den baseras på en världsbild som är uppenbart kaputt och ligger helt på tvärs mot min världsbild. Lite som att ta en master i fantasifulla idéer om världen som sedan länge borde begravts som historia, men där bara en slags sedan länge given fantasi är tillåten. Men vad spelar det för roll, att jag ser den som helt värdelös i syfte att hjälpa mig i en kris? Om den hjälper andra får väl de använda den efter sina aktiva val? Så kan jag få ta till en hund eller en ishockeytränare om sådan vill finansieras av någon?
Som sagt kanske ett feltänk, men jag tycker inte religion hör hemma inom sjukvården alls. Det borde inte vara något som självklart erbjuds utan något som efterfrågas.
Hur, exakt hur är det religionens fel om en vårdpersonal frågar om patienten vill prata med en präst?
Totalt ologiskt.