Svenska halvblod - Gångarter

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ciazon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 112
  • Visningar Visningar 9 340
C

Ciazon

Jag tycker att gångarterna hos svenska halvblod har förändrat sig i takt med att hästarna har blivit vackrare, smäckrare, mer i uppförsbacke med långa ben. Jag tycker att den gamla sortens halvblod hade mer schvung och elasticitet medan många hästar nu är mer balettliknande i sina rörelser. Vad är det man vill ha egentligen, kan det finnas dressyrhästar som är för lätta i typen?

Sv: Svenska halvblod - Gångarter

Jag tycker att gamla tidens halvblod mest tog stora långa steg... Förmåga att göra travökningar premierade, men förmåga att samla sig var bortglömt...

Vad *man* vill ha vet jag inte, men själv tycker jag att dressyrhästar ska vara balettdansare med power.

Jag tycker att gamla tidens halvblod mest tog stora långa steg... Förmåga att göra travökningar premierade, men förmåga att samla sig var bortglömt...

Vad *man* vill ha vet jag inte, men själv tycker jag att dressyrhästar ska vara balettdansare med power.

håller med det här om balett. jag tycker vi har tagit ett steg i rätt riktning när vi vill få våra hästar lättare. framför allt på skade sidan, har arbetat med att rehabilitera hästar, många stora av den gamla sortens halvblod, deras ben håller inte, (min egen åsikt). själv har jag valt mitt föl med om sorg följt den lättalinjen, den tror jag på :)

Jag både håller med och inte. Typen har blivit bättre på den moderna idealhästen, och det skulle ju betyda att den är mer lättriden, eller iallafall at den har mer lätt för sig, om den är byggd med backen på rätt håll. Tyvärr har bakbenen tappats i många fall, verkar som det i många fall räcker att kunna sprattla ordentligt med frambenen så kommer det ston.
Jag kan se en risk i om det blir för tunnbenat, funderade en del när jag valde hingst, valde en med rejäla ben. Mitt sto är modell större på alla håll o kanter. Allt är stort och störst är nog hjärtat.:love: men om jag skulle välja en hingst som var sådär superädel så var jag rädd att den skulle få hennes kropp o hans smala ben och den tror jag inte alls på. Valde en hingst med bra typ o rejäla ben o hur det än blir så borde det bli något som fungerar.. inbillar jag mig ;). Stoet i sig har power så det räcker o blir över, men jag har ingen aning om hur hon nedärver det, så jag valde en hingst som jag sett nedärver trevliga rörelser, eller snarare det som jag bedömmer som trevliga rörelser. Jag vet inte hur försiktig man ska vara om man överväger att lägga en hyperelegant hingst på ett rejält sto eller tvärt om, det kanske inte alls är någon fara. Kan ju bli ett mellanting, men man anar inte hur nästa generation slår..
U

Jág glömde att skriva.. Jag tror rörelsemönstret har mer att göra vilka vinklar skelettet har än hur långa/tunna benen är, givetvis ser det flashigare ut med långa ben, oc hvissa rörelser blir kanske lättare att utföra.. Sedan spelar ju ryttaren också roll...
u

Den gamla typen utav halvblod som jag tror du menar, rörde sig ofta med mkt stor gång och lite "långsamma" fötter. Vilket resulterar i en enorm takt. Dessa hästar är ofta mkt svåra att påverka vid ridning, då dom lätt blir mkt "entaktiga", alltså svåra att rubba ur sin takt.

Det man eftersträvar nu är fortfarande en bra takt, men med snabbare och betydligt lättare fötter. Gången behöver heller inte vara så enormt stor, däremot vill man att den ska vara "rund", rörlig och elastisk. En sådan häst är lätt att påverka.

Typmässigt så kan även en ganska tung häst se lätt ut när den börjar röra sig (om den rör sig på rätt sätt).
Men det ser ännu lättare och mer balettlikt ut med en långbent lätt häst, vilket är dagens ideal.

Jag tycker att gångarterna hos svenska halvblod har förändrat sig i takt med att hästarna har blivit vackrare, smäckrare, mer i uppförsbacke med långa ben.

Och generellt, ju vackrare, smäckrare, mer i uppförsbacke med långa ben destu mer utländskt, företrädesvis, tyskt blod.

precis, "svenska" halvblod i dag är inte särskilt svenska... finns ju briar men inte så många andra.

jag är lite rädd för utvecklingen, tänker då främst på att hästarna får för långa ben. Jag föredrar hästar som är proportionerliga dvs en stor häst ska ha rejäla ben. Men allt som människan har del i ska alltid överdrivas. Det är mer eftertraktat med stora hästar men samtidigt ska dem vara så ädla och med lååånga ben, det går inte ihop, det krävs enormt mycket muskler för att bära upp en sådan häst.

precis, "svenska" halvblod i dag är inte särskilt svenska... finns ju briar men inte så många andra.
Har de någonsin varit det?
jag är lite rädd för utvecklingen, tänker då främst på att hästarna får för långa ben. Jag föredrar hästar som är proportionerliga dvs en stor häst ska ha rejäla ben. Men allt som människan har del i ska alltid överdrivas. Det är mer eftertraktat med stora hästar men samtidigt ska dem vara så ädla och med lååånga ben, det går inte ihop, det krävs enormt mycket muskler för att bära upp en sådan häst.
Mnja... Jag håller bara delvis med dig.

Många vill ha höga hästar idag. De höga hästar som finns idag är företrädesvis långbenta med liten-medelstor kropp och den mindre kroppen gör att det blir färre kilon för benen att släpa runt på.
Hade de höga hästarna varit stora exemplar av 70-80-talshalvbloden, DÅ hade vi börjat kunna snacka hållbarhetsproblem... :eek:

Om man ska räkna så så finns det väl inga helsvenska hingstar alls:angel:, knappast några heltyska heller kanske...:rofl:

Det ligger mycket fokus på typen i dag, en faktor som jag tycker är mindre viktig egentligen. Diskuterar vi sporthästar som ska prestera på tävlingsbanan är typen underordnad utstrålning, gångarter, temperament och ridbarhet.

Jag vill ha hästar med register och aktivitet, särskilt bak. Elasticiteten är det som oftast skiljer ut de riktigt bra hästarna från de mindre bra - förmågan till flera växlar i en och samma gångart. Överlag kan jag förvånas ibland över hur få individer bland våra halvblod det är som rör sig 8-mässigt och över i alla tre gångarterna.

Det ligger mycket fokus på typen i dag, en faktor som jag tycker är mindre viktig egentligen. Diskuterar vi sporthästar som ska prestera på tävlingsbanan är typen underordnad utstrålning, gångarter, temperament och ridbarhet.

Och det är ju det vi alla gör, diskuterar sporthästar !

Och detta med typen är rätt, man kan bara snegla på hoppaveln, där de faktiskt skitit i typen så långt det ibland går och avlat på hoppförmågan, och vad har de fått fram? Högklassig prestation, hopphästar som faktiskt hävdar sig internationellt på ett helt annat sätt än gångartsaveln.

På vilket sätt?
I dagens avelsarbete har det väl blivit rätt viktigt att avelsmatrialet fungerar som sporthästar?

Det är för mig stor skillnad i krav på en bra sporthäst och en bra avelshäst. En avelshäst behöver ha en ändamålsenlig exteriör, vilket inte spelar lika stor roll på sporthästen så länge den håller för det den gör. En sporthäst kan ha ett knepigt temperament, men så länge den presterar under den ryttare som tävlar den är allt väl. I aveln är det knappast lika positivt att använda en häst som bara en person klarar av. En tävlingshäst behöver inte ha bra nedärvning, det måste avelshästen ha. osv osv.

Det är för mig stor skillnad i krav på en bra sporthäst och en bra avelshäst. En avelshäst behöver ha en ändamålsenlig exteriör, vilket inte spelar lika stor roll på sporthästen så länge den håller för det den gör. En sporthäst kan ha ett knepigt temperament, men så länge den presterar under den ryttare som tävlar den är allt väl. I aveln är det knappast lika positivt att använda en häst som bara en person klarar av. En tävlingshäst behöver inte ha bra nedärvning, det måste avelshästen ha. osv osv.

Varför skulle inte en sporthäst kunna verka i aveln? Vad avlar du med för hingstar egentligen? Hingstar utan prestation eller sporthingstar?

Och detta med typen är rätt, man kan bara snegla på hoppaveln, där de faktiskt skitit i typen så långt det ibland går och avlat på hoppförmågan, och vad har de fått fram? Högklassig prestation, hopphästar som faktiskt hävdar sig internationellt på ett helt annat sätt än gångartsaveln.
SWB ligger bättre till som dressyrhästar än vad de gör som hopphästar. Vad menar du?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 751
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 909
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 098
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 340
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?