Svartsjuka

Sv: Svartsjuka

Oj, shit så olika det kan vara. Jag hade verkligen inte blivit intresserad av min partner om han varit typen som uttalade sig om kvinnor som "billiga". Snacka om sexistiskt och kvinnoföraktande!

Plusett på det...

Vad gäller övrigt i billighetsdiskussionen så har jag jättesvårt att se en lättklädd kvinna som billig oavsett om hon klär sig i en nätdräkt och krälar runt på borden eller "bara" är lättklädd. Jag tycker just "billigt" när man pratar om människor är så fruktansvärt nedvärderande, varor och tjänster kan vara billiga. Inte människor!

Bra formulerat!
Det var lite detta jag var inne på också. Om någon i min närhet objektifierar en annan människa, även om det är en främling, till en vara så säger jag ifrån. I min värld är inte det okej, andra kan få tycka det, men det är ingenting jag vill höra.
Då handlar det inte om svartsjuka enligt mig, utan om en kass människosyn. De flesta uttrycker sig så dessutom omedvetet och omedvetna om dess konsekvenser och därför anmärker jag om jag hör någon sådan kommentar. :)

Senast ändrad:

Då hade du inte velat vara tillsammans med någon i hans umgängeskrets. ;)

Snacket går mer eller mindre i dom ordalagen NÄR dom väl kommer på tal. Det är heller inte ovanligt att det diskuteras senaste ligget ingående heller.
Visst säger vi flickvänner ifrån när det blir lite väl 'fula ord' men annars så har vi valt att hänga med och allt vad det innebär.

Jag vet att i slutänden så är det mitt "ass" som han tycker är snyggast och väljer i första rummet. :o:D

Det är ju bra att du är medveten om att det är dig han väljer i första hand.;)

Men samtidigt verkar det ändå som att detta är något som du och de andra flickvännerna egentligen inte tycker är okej, vilket jag absolut förstår.
Jag har själv suttit och valt att stå ut med sådana kommentarer från tidigare pojkvänner och känt i efterhand att "hur kunde jag göra det?". Om ni inte tycker att det är ett okej sätt att prata om andra människor borde de väl lyssna och inte skylla på sitt kön? Jag skulle aldrig acceptera det idag.

Han har inte använt ordet billig, det var jag som valde det uttrycket. Men oavsett så uppskattar ingen av oss den typen av tjejer.

Ingen här har väl skrivit något om att tvinga någon från att ha kompisar av motsatt kön?

Tja, någon skrev ju att hon ville "låsa in" sin snubbe ibland. Sen fattar jag ju med att det är ett skämt, men ja...

Och du skrev ju att du var glad att du lärt känna en kille utan tjejkompisar? NEJ - du skrev inte att han inte får ha tjejkompisar, det vet jag. Men att vara glad över att ens kille inte har kompisar av motsatt kön känns nästan lite på samma vis. Tycker jag.

Nu vill jag bara förtydliga, att jag tog den tjejen som exempel för att ni skulle förstå vad jag tycker med vad ordet "billig" betyder sen om ni tycker samma eller inte det får ni göra som ni vill. men det är vad JAG tycker och tänker inte pådyvla vad ni ska tycka odet "billig"!

Sedan har inte jag nämn något om svarsjuka ang "billigt". Utan ännu en gång förtydliga att jag personligen tycker det är jobbigt att gå till ett allmänt gym med min sambo där både jag och han möts av tjejer som är väl lätt klädda. (de kan likväl gå nakna för att de kläder täcker knappt något, alltså visar de nästan redan allt) De kanske har dålig självkänsla inte vet jag. men jag tycker i alla fall att det är jobbigt för det känns som att min sambo "kollar" även fast han kanske inte gör det. men så känns det för mig!

Även fast jag själv vet att jag har inte har topp självkänsla, så går jag inte så mer än hemma. Jag vet vad jag har, hur min kropp ser ut inget jag behöver visa vart jag än går. som vissa andra.. Kanske är så enkelt?! :eek:

Men sen är det också att om nu min sambo tycker de tjejerna är så mycket mer attraktiva än mig, sad but true -->, det är hans förlust.. Gäller även er andra här som är oroliga/svartsjuka. Ni är troligtvis kanon bra tjejer (misstänker det bara är tjejer här annars får ni väl säga till, så ber jag om ursäkt.) och ni är ju svartsjuka för att ni bryr er om den andra hälft ni nu har och vill aldrig (precis som jag) att de ska ta slut. Men det är er partners förlust om han nu går till någon annan ist för att vara med er!

Sen skapade jag den här tråden för att vi som har den svartsjuka och oroligasidan skulle kunna dela med oss om vår svartsjuka och försöka råda bot på ett eller annat sätt genom buke. Tex, hur du/ni ska tänka vid olika tillfällen då ni känner att de bubblar inom er osv osv. Inte märka ord och skapa en hetsig diskussion för då kan vi starta en ny tråd ang just hur man ser på vissa ord!

Eller vad tycker ni? O_o

Senast ändrad:

Jag var extremt svartsjuk tidigare. Dagens medier gör inte det lätt för oss som har ett behov av att se vad den andre gör. Och i många fall handlar det om ens självkänsla.

Idag är jag inte rädd att förlora min pojkvän till någon annan, just för jag vill vara den jag är. Och jag vill bli älskad för den jag är. Skulle han lämna mig för någon annan så är det fine, liksom. Då vill jag inte ha honom. Jag är med honom av en anledning och skulle för all del i hela världen inte vilja byta bort honom. Han är inte perfekt. Det är jag inte heller. Jag vet att det finns alltid någon snyggare, bättre, smartare än mig. Men det är ju jag som person som spelar roll.

Det har lett till att jag inte tar illa upp av att pojkvännen tittar på porr (förr klarade jag inte av det, med mina ex). Det enda jag inte skulle bli förtjust i är om han nu skulle aktivt välja att kolla på brudar med stora bröst just för jag inte har några stora bröst, då känns det helt enkelt som att han vill ha mer som jag inte kan erbjuda. Men det problemet existerar inte så det är lugnt :)

Han är nog mer svartsjuk än vad jag är också, vilket är ovanligt men det handlar som sagt i grund och botten om självkänslan. Kommunikation är väldigt viktigt och utan den skulle inte någonting fungera. Han spelar bas i ett band och är ofta ute på spelningar och jag är medveten om att han kan bli påstött men jag tänker inte på det eftersom det är mest synd om tjejerna som stöter på honom, han vill ju inte ha dem :D Detsamma gäller om jag festar utan honom, jag blir ofta påstött men jag säger ju nej till dem. Varför inte han också?

Det här med att titta på andra är ju helt ok egentligen men jag har inget intresse. Kanske finns det någon snygg kropp men det är lite "Jaha" där, jag tänder på min pojkvän så mycket mer, jag är helt... :love: i honom. Och han säger själv att när han tittar på mig så är det precis så här :love: han tittar på mig. Jag litar på det.

Skulle det dyka upp något som ger mig ont i magen så pratar jag med honom. Annars inte, oftast är det bara tankar som är lite dumma. Skulle det dyka upp något som gjorde att jag misstänkte att det var något skumt så pratar jag om det med honom. Jag älskar honom av hela mitt hjärta och vill verkligen inte mista honom men tänker inte vara rädd att förlora honom till någon annan. Jag ser det som att varje dag han är med mig har han aktivt valt att vara med mig och det är jag tusen tacksam för. Och jag väljer honom varje dag så länge jag är med honom.

Det är så himla skönt att inte vara ständigt svartsjuk. Men ibland så kommer den där lilla kontrolldjävulen i mig fram och snokar reda på saker kring honom som finns offentligt men jag har sagt till mig själv att ge fan i det eftersom jag inte mår bra av det. Det som varit förr etc är inte relevant för idag. Saker förändras och det viktiga är var vi står idag.

De kanske har dålig självkänsla inte vet jag. men jag tycker i alla fall att det är jobbigt för det känns som att min sambo "kollar" även fast han kanske inte gör det. men så känns det för mig!

Sen skapade jag den här tråden för att vi som har den svartsjuka och oroligasidan skulle kunna dela med oss om vår svartsjuka och försöka råda bot på ett eller annat sätt genom buke. Tex, hur du/ni ska tänka vid olika tillfällen då ni känner att de bubblar inom er osv osv. Inte märka ord och skapa en hetsig diskussion för då kan vi starta en ny tråd ang just hur man ser på vissa ord!

Eller, så harf de bra självkänsla och gillar att titta på sina kroppar när de tränar? Det är ju inget ovanligt att snubbar tränar utan linne/tröja för att kunna se hur musklerna spänns, så varför skulle inte en tjej kunna göra det utan att bli anklagad för att ha dålig självkänsla och vara billig?! :crazy:

I diskussionsforum blir det diskussioner. Reagerar folk på något som skrivs så får man räkna med att det kommenteras.

Eller, så harf de bra självkänsla och gillar att titta på sina kroppar när de tränar? Det är ju inget ovanligt att snubbar tränar utan linne/tröja för att kunna se hur musklerna spänns, så varför skulle inte en tjej kunna göra det utan att bli anklagad för att ha dålig självkänsla och vara billig?! :crazy:

I diskussionsforum blir det diskussioner. Reagerar folk på något som skrivs så får man räkna med att det kommenteras.

+1 på det!

Tjejer ska väl kunna träna i bara topp och korta shorts. Men de behöver väl inte ha halvstring dock, ganska ofräscht på ett gym :D Naken överkropp är också lika ofräscht i mina ögon. Billigt eller inte bryr jag mig inte om.

Men precis! :bow:

Inom bb och fitness går ju nästan alla i så lite som möjligt och utseende (musklerna då) är rätt viktigt. Typisk jante att inte få visa upp en schysst kropp och vara stolt över den...

Ellerhur. Hade jag haft en riktigt schyst kropp hade jag också tränat i sportBH på gymmet, haha. :D

Kan ju säga direkt att jag skäms inte över min kropp på något sätt, men tycker det hör till (om man då inte tävlar i body building som dessa tjejer ej gör) att ha på sig kläder kan säga hade killarna på gymmet stått med bar överkropp så hade jag blivit skogstokig så de handlar inte om tjejerna endast på gymmet.

Utan för mig handlar det om går man till gymmet går man dit för att träna inte visa upp sig som de tjejer som går lätt klätt gör eller vad de nu sysslar med för tränar gör de då rakt inte. :laugh:

Vi tjejer som har på sig kläder det är vi som "tränar" för att bygga muskler och inte går dit för något annat.

Märks skillnad kan jag säga! synd att ni inte går på de gymmet för ni hade förstått vad jag menar. :D

Ser det fenomenet ofta. Killar/tjejer som går dit men bara för att hänga och spänna sig framför spegeln. De kan ju gå hem då tycker jag och spänna sig halvnaken framför spegeln istället för på gymmet. De tar ju bara upp plats ;)

Jaha, dom är nakna (dvs utan kläder)! Då förstår jag att du reagerar, jag skulle inte heller tycka de vore okej att springa runt näck på ett gym. Kläder för könsorganen och analen vill jag gärna se att mina medgymmare har på sig, av estetiska och hälsomässiga skäl.

Kan ju säga direkt att jag skäms inte över min kropp på något sätt, men tycker det hör till (om man då inte tävlar i body building som dessa tjejer ej gör) att ha på sig kläder kan säga hade killarna på gymmet stått med bar överkropp så hade jag blivit skogstokig så de handlar inte om tjejerna endast på gymmet.

Utan för mig handlar det om går man till gymmet går man dit för att träna inte visa upp sig som de tjejer som går lätt klätt gör eller vad de nu sysslar med för tränar gör de då rakt inte. :laugh:

Vi tjejer som har på sig kläder det är vi som "tränar" för att bygga muskler och inte går dit för något annat.

Märks skillnad kan jag säga! synd att ni inte går på de gymmet för ni hade förstått vad jag menar. :D

Jag förstår nog precis vad du menar (för jag antar att du inte menar att dessa personer är helt nakna?). När jag tränar, även på gym, har jag väldigt ofta sport-bh och shorts i "hotpants-modell". Det är bekvämt, jag vill vara så befriad i rörelser som möjligt, jag gillar inte känslan av en svettig t-shirt, etc. så det är det bästa alternativet för mig. Vad det har med andra att göra förstår jag inte riktigt? När jag går till gymmet går jag dit för att träna. Vad andra har på sig eller gör spelar mindre roll. De som är där för att bara "visa upp sig" för de finns säkerligen, gör väl mest sig själv en otjänst eftersom de betalar ganska många tusenlappar för ingenting. Men de påverkar ju inte min träning, eller mitt liv i övrigt.

Vad betyder ordet "billigt" för er?

Jag väljer att inte använda ord som är såpass nedsättande om andra personer. Sedan betyder inte det att jag tycker att allt alla har på sig är snyggt, smakfullt eller något jag skulle välja att ha, men på något vis väljer vi vilket samhälle vi ska ha genom hur vi ser på andra runt omkring oss, att tänka nedsättande om kvinnor har gett oss ett samhälle där många anser att kvinnor inte kan våldtas av sin partner, där 30 000 misshandelsfall om året anmäls (mörkertal på den? :eek:) där kvinnor misshandlas av sin partner, etc. Och det är inte ett sådant samhälle jag vill ha.

Om jag råkar komma in i sådana tankegånger där jag tänker såpass nedsättande om ffa andra kvinnor ger jag mig själv en mental slap så jag börjar tänka på hur jag beter mig egentligen. För det är ok att råka falla in i de tankegånger som uppmuntras av samhället, bara man tänker om när man komma på sig själv eller någon annan kommer på det åt en.

Korsetten täckte nätt och jämnt tuttarna och underlivet, men resterande såg man i med att resten var snörning!

Gäller även killar att de har kläder på sig (tycker jag) även fast de inte har något och skyla men är man bland folk ska kläder vara på. Lätt klätt kan man gå hemma, på stranden eller i badhus då de är ok!

Så killar har "inget att skyla"? Men tjejer behöver skyla mer än bröst och underliv för att det ska vara ok? Vad är det som tjejer behöver skyla men som killar inte har, mer än bröst och underliv?

Sedan har inte jag nämn något om svarsjuka ang "billigt". Utan ännu en gång förtydliga att jag personligen tycker det är jobbigt att gå till ett allmänt gym med min sambo där både jag och han möts av tjejer som är väl lätt klädda. (de kan likväl gå nakna för att de kläder täcker knappt något, alltså visar de nästan redan allt) De kanske har dålig självkänsla inte vet jag. men jag tycker i alla fall att det är jobbigt för det känns som att min sambo "kollar" även fast han kanske inte gör det. men så känns det för mig!

Vad är det som är jobbigt med att behöva se folk med lite kläder på sig? Är det värre med folk som har lite kläder på sig på gymmen än kläder som inte följer klädkod vid andra tillfällen? (T ex jobb, fest etc?) Är det lika jobbigt att se folk i bikini på stranden, eller är det just på gymmet det är jobbigt?

Vad är det som är jobbigt med att din kille kollar på tjejerna? Är det lika jobbigt att han kollar på lättklädda tjejer på TV, i tidningar eller på datorn?

Sedan tycker jag att klädkoden på olika gym är ganska beroende på vilka som hänger där. På gym med äldre kunder tycker jag att folk ofta är mer påklädda. Friskis & svettis kanske kan ha en klädkod som passar dig bättre?

kl

Nu känns det som att vi svävar iväg lite från ämnet:p

Tycker inte alls att svartsjuka/missnöjdhet med sig själv och att klanka ner på andra tjejer är så vitt skilda spår, i väldigt många fall. För de som vill prata om ren svartsjuka utan att diskutera grunden så är det ju bara att göra det.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 935
Senast: Manji
·
Övr. Barn Som förälder stöter man på diverse svårigheter, just nu ligger mitt fokus på hur otroligt svårt det är att vara förälder till två...
11 12 13
Svar
253
· Visningar
15 534
Senast: Miks
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 432
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 860
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka