Svartsjuka

Sv: Svartsjuka

Tja, någon skrev ju att hon ville "låsa in" sin snubbe ibland. Sen fattar jag ju med att det är ett skämt, men ja...
Ja det är ju lite extremt.
Och du skrev ju att du var glad att du lärt känna en kille utan tjejkompisar? NEJ - du skrev inte att han inte får ha tjejkompisar, det vet jag. Men att vara glad över att ens kille inte har kompisar av motsatt kön känns nästan lite på samma vis. Tycker jag.
Det är ju absolut inte samma sak! :meh:
Det är ju som om någon inte gillar cigarettrök och träffar en partner som inte röker, det borde ju vara ett plus så slipper det som kan bli problematiskt eller jobbigt om partnern skulle röka.

Min sambo hade givetvis fått ha tjejkompisar om han hade några eller lärde känna några, men nu har han inte det (och då har jag inte heller behövt möta min svartsjuk och jobba med den). Jag har ett par killkompisar (som dock bor långt bort nu) och det rör inte honom i ryggen.

Fint, då är det bara du som är sexistisk och kvinnoföraktande då.
Tyck det du om det gör dig glad :)

Jag väljer att inte använda ord som är såpass nedsättande om andra personer. Sedan betyder inte det att jag tycker att allt alla har på sig är snyggt, smakfullt eller något jag skulle välja att ha, men på något vis väljer vi vilket samhälle vi ska ha genom hur vi ser på andra runt omkring oss, att tänka nedsättande om kvinnor har gett oss ett samhälle där många anser att kvinnor inte kan våldtas av sin partner, där 30 000 misshandelsfall om året anmäls (mörkertal på den? :eek:) där kvinnor misshandlas av sin partner, etc. Och det är inte ett sådant samhälle jag vill ha.

Bara för att någon klär sig på ett sätt som jag tycker är ruggigt betyder det ju inte att det är en dålig person på något vis, det har väl ingen skrivit? Däremot kanske man ska tänka på vad kläder ger för signaler, och det gäller många klädstilar. Och då menar jag inte att man har rätt att våldta kvinnor för att dom går nakna...
Tex hängbyxor som hänger i knävecken, det ger ju ett visst intryck för många, precis som att tjejer som visar väldigt mycket av sin kropp där det kan ses som olämpligt ger ett visst intryck för många. Men det är såklart bara kvinnliga klädstilar man inte får uttrycka sig negativt om?

Ja du har ju en poäng, helt klart!:) Det var inte så jag menade heller!
I de flesta fall grundar ju svartsjuka i missnöjdhet med sig själv och dåligt självförtroende.

Bara för att någon klär sig på ett sätt som jag tycker är ruggigt betyder det ju inte att det är en dålig person på något vis, det har väl ingen skrivit? Däremot kanske man ska tänka på vad kläder ger för signaler, och det gäller många klädstilar. Och då menar jag inte att man har rätt att våldta kvinnor för att dom går nakna...
Tex hängbyxor som hänger i knävecken, det ger ju ett visst intryck för många, precis som att tjejer som visar väldigt mycket av sin kropp där det kan ses som olämpligt ger ett visst intryck för många. Men det är såklart bara kvinnliga klädstilar man inte får uttrycka sig negativt om?

Självklart sänder man ut signaler med sin klädsel och sin anpassningsvilja till t ex olika klädkoder. Det är dock en sak att i all välmening prata med sin vän som är ledsen och konfunderad över att folk tittar på hen mer än på andra på gymmet, inte kommer längre än till intervju m.m., om att klädstilen kan vara en bidragande faktor. Sedan får ju hen avgöra om det är värt att anpassa sig eller om hen vill köra på sin stil ändå, men har ändå fått en förklaring till andras beteende. Det är en helt annan sak att prata nedvärderande om en person, antyda att hon är prostituerad, blänga på henne på gymmet eller förbjuda sin pojkvän att prata med henne!

Jag tolkar de flesta som pratat om billiga tjejer i den här tråden har tillhört den senare kategorin.

Om du inte far illa av hur en annan person klär sig, varför bry dig? Det är ju deras problem? Varför säga att hon ser ut som en prostituerad? Att sälja sex kan man väl göra med eller utan kläder? Om det är en tjej som inte är prostituerad men som väljer att visa upp sitt utseende, hur påverkar det ditt liv? Jag förutsätter att folk torkar av maskinerna på gymmet efter användning, men det ska man ju göra oavsett om man haft hud eller en svettig tröja mot den.

Men du skrev ju att man sänder ut signaler med sina kläder...
Det har ju varit så många våldtäktsfall där det sägs typ "Ja, men om man klär sig så, så man skylla sig själv".

Eller är jag helt ute och cyklar?:o:p

Ja, men du kan ju inte utifrån det dra slutsatsen att jag menar att det är rätt åt folk att de blir våldtagna...

Om du läser vidare så fortsätter jag efter den meningen:
Det är dock en sak att i all välmening prata med sin vän som är ledsen och konfunderad över att folk tittar på hen mer än på andra på gymmet, inte kommer längre än till intervju m.m., om att klädstilen kan vara en bidragande faktor. Sedan får ju hen avgöra om det är värt att anpassa sig eller om hen vill köra på sin stil ändå, men har ändå fått en förklaring till andras beteende. Det är en helt annan sak att prata nedvärderande om en person, antyda att hon är prostituerad, blänga på henne på gymmet eller förbjuda sin pojkvän att prata med henne!

Dvs jag menar att man i all välmening kan diskutera med sin vän om hur andra människor tänker och tycker, med rätt (t ex arbetsgivare i vissa fall) eller bara puckat (t ex gym), så att denne själv kan ta ställning till de normer vi trots allt lever bland. (Och då förhoppningsvig orka ta fajten när det är berättigat.)

Det har inget att göra med att man har en hästtröja som visar att man högst troligt gillar hästar eller att man vägrar bära företagets uniform för att man hellre vill ha sina egna kläder på jobbet.

Eller att man i allmänhet på ett forum och IRL, dissar tjejer som inte klär sig som man själv tycker är snyggt.

Ja, du är ute och cyklar ;)

Tyck det du om det gör dig glad :)

Vad menar du att uttalande om att vissa kvinnor är "billiga" innebär, om det inte är sexistiskt och kvinnohatande?

Nej. Men du uttalade dig om vissa kvinnor som "billiga". Det ger helt plötsligt en värdering, du förraktar de som klär sig så genom att kalla dem billiga. Och givetvis sänder kläder budskap, men du som betraktare kan ju också välja vilka budskap du läser in. Om vi båda ser en lättklädd tjej tänker vi uppenbarligen olika saker eftersom jag inte tänker "billig". OCh rent krasst, du kanske inte menar att män har rätt att våldta kvinnor som går lättklädda, men genom att använda uttryck som billig om de som gör det rättfärdigar du ändå den synen.

Sedan gillar jag rent generellt inte attityden om att uttrycka sig nedvärderande om ffa ungdomars klädval, och jag tycker att det är sorgligt med den våg vi såg förut där vuxna människor drev med unga mäns val att ha jättemycket häng. Det är liksom inte lätt att vara tonåring oavsett om man är kille eller tjej, och vuxna som driver med ungdomars klädval borde skämmas, oavsett om det är vuxna som driver med pojkars häng eller vuxna som kallar lättklädda tjejer billiga på ett forum.

Min pojkvän hade inte varit min pojkvän om han uttryckte sig sådär om andra tjejer. :o

Så olika det kan vara. Jag kan prata om snygga killar med mina kompisar även fast jag har sambo. Jag menar andra människor slutar inte existera bara för att man är i ett förhållande med någon. Klart jag kan tycka andra än honom är snygg men det betyder ju inte att jag gör något annat än att tycka att personen är snygg.

Finns en jättesnygg kille som är spinninginstruktör på gymmet där jag och en kompis gymmar. Vi kan "klaga" ganska mycket på hur snygg han är.

Halvt kl.
Självklart är det så. Men jag tror att man bara lurar sig själv om man tror att bara för att man är i ett förhållande så slutar man tycka andra är snygga.

Jag pratar inte med min sambo om en snygg spinning-instruktör te.x. Skriver jag ett sms till en kompis om att jag såg någon jag tyckte var sjukt snygg så är det ju inget han ska läsa. Jag förstår ju att han också ibland ser andra personer som han tycker är snygga. Det är ju hur man väljer att agera i dessa situationer som är det viktiga för förhållandet.
Jag skulle kanske inte heller blivit jätteglad om min sambo uttryckte det som så att han fick stånd av en annan tjej men å andra sidan vem är jag att bestämma hur han ska prata med sina kompisar?

Man är bara naiv om man tror att alla andra slutar existera bara för att man är i ett förhållande, tycker jag. Det kanske är så i början men när man varit tillsammans i te.x 5,5 år så är det väl ganska normalt att man någon gång under den tiden stött på en annan man/kvinna som man finner attraktiv? :)

Senast ändrad:

Om du inte far illa av hur en annan person klär sig, varför bry dig?
Nu handlade det ju inte om att bry sig. Jag går inte runt och studerar folks klädsel och tänker diverse saker om dom. Det enda jag kommenterade var att jag inte finner sådan klädstil attraktiv, och det gör inte min sambo heller. Vi tycker inte heller det är snyggt med massor av smink, att vara rejält överviktig eller att ha fullt med finnar i ansiktet. Är det bara en av dom sakerna man inte får tycka är oattraktivt?
Det betyder ju inte att man går och tänker jämt att "åh vad ful den personen var!" eller "vilken billig personlighet hon måste ha".

och vuxna som driver med ungdomars klädval borde skämmas, oavsett om det är vuxna som driver med pojkars häng eller vuxna som kallar lättklädda tjejer billiga på ett forum.
Jag skäms inte ett dugg :) Det är fritt att tycka vad man vill, alla tycker garanterat någonting är fult och/eller oattraktivt och det spelar ju egentligen ingen roll, så länge man kanske inte säger det till den personen.

Så olika det kan vara. Jag kan prata om snygga killar med mina kompisar även fast jag har sambo. Jag menar andra människor slutar inte existera bara för att man är i ett förhållande med någon. Klart jag kan tycka andra än honom är snygg men det betyder ju inte att jag gör något annat än att tycka att personen är snygg.

Finns en jättesnygg kille som är spinninginstruktör på gymmet där jag och en kompis gymmar. Vi kan "klaga" ganska mycket på hur snygg han är.
Fast nu syftade jag inte på att kalla någon snygg, utan att killen skrev att han får stånd varje morgon på grund av tjej med skittajt ass. Det reagerade vi båda på, vi har samma tankar kring sånt där.
Men om andra uttrycker sig så och är nöjda med det så är det ju så dom vill och får ha det.

Är oxå jättesvartsjuk av mig, vilket leder till att min partner nästan försöker undanhålla att han har kontakt med tjejkompisar, som om det gör det bättre liksom? Senast idag har vi haft diskussion om huruvida han inte borde ha alla sina ex och gamla strul på fb eftersom jag inte mår bra av att se att dom dom kommenterar å sådär, speciellt då han inte är så duktig på att nämna mig där + gillar typ alla tjejers egobilder.... men nix han ska absolut ha dom där, att jag inte har ett enda av MINA ex på fb och att han vetat min åsikt om ex sen innan vi ens blev tillsammans så förstår jag inte vad problemet är... förut hette det "Men dom är bara där, orkar inte ta bort, har ändå ingen kontakt" nu heter de "Äh vi pratar ibland, de är mina kompisar"

Fast vad är det du vill att han ska nämna på FB om dig?
Bara för att du inte har dina ex på FB så ska inte han få ha det?
Du vet ju att han är tillsammans med dig och ex är just ex av en anledning.
Folk som borde veta att ni är ett par vet om det, resten tycker jag inte spelar någon roll för då har dom uppenbarligen ingen närmre kontakt mer er.

Jag kan bara tänka till mig själv, är jag vän med ett ex tillexempel så skulle jag inte vilja höra "JAG har inte, så då ska inte du ha!". Likaså killkompisar osv. Hur skulle du reagera om din kille kommer en dag och säger "Måste du vara vän med den där Erik?" eller "Jag tycker inte om att du smsar med Anton".

Skulle min kille vara så pass svartsjuk att jag drog mig för att skriva/hänga med killkompisar så skulle vi ha en låååång pratstund och kan han inte med att ändra åsikt så skulle det aldrig fungera mellan oss. Jag är en person med ett eget liv och bestämmer därefter vem jag pratar med, det måste partnen kunna acceptera.

Var inte den här tråden till för att stötta och lösa problemet inte dumförklara varandra?
Tja, om DIN partner ena stunden säger att "Nja är inte kompis med ex/har inte kontakt" sen då man nämner att man inte känner sig bekväm/mår dåligt av att dessa kommenterar för dom var ju bara kvar där för han inte orkade ta bort + att personen hänger ut en iofs utan namn men med tydliga pikar på exakt vem h*n talar om på fb så blir det "Neeej de är min kompis kan absolut inte dra ner på kontakten" då hade inte alls du tappat visst förtroende?

Jag ser själv inget intresse av ex och gamla strul, de är för mig ett avslutat kapitel om man inte har t.ex. barn som håller en samman! PUNKT!

Fast återigen, det här är ett diskussionsforum. Och vi är ett gäng som reagerat på vad som skrivits i tråden och då kommenterar vi, även om det inte är för att vi själva är svartsjuka.

Jag är vän med flera strul/ex på Facebook och några umgås jag även med på fest ibland. Och jag hade ärligt talat blivit skitlack om min pojkvän sagt att han ville att jag skulle sluta vara vän med dem.
Vi är ju just vänner och inget annat?

Hade sen min pojkvän kommit och sagt att han mådde dåligt pga att jag är vän med dem känns det snarare som att vi skulle behövt ha ett samtal om tillit och ärlighet istället för att börja plocka väck vänner från Facebook och verkliga livet.

Jag är också väldigt svartsjuk och mår riktigt dåligt utav det. Har även diagnosen borderline som gör att jag är livrädd för separationer och inbillar mig en hel del, mycket hjärnspöken som ger mig grov ångest. Men just nu går jag i DBT-terapi där vi övar på bland annat relationsfärdigheter o.s.v. hoppas verkligen att det ska bli bättre. :)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 935
Senast: Manji
·
Övr. Barn Som förälder stöter man på diverse svårigheter, just nu ligger mitt fokus på hur otroligt svårt det är att vara förälder till två...
11 12 13
Svar
253
· Visningar
15 534
Senast: Miks
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 432
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 860
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka