Sv: Svårt välja ras... Dalmartin?!
Dalmatiner är en härlig ras... för den som har tålamod
Sagt med glimten i ögat. Min slyngel på 7 månader är en ganska så självständig kille med mycket egen vilja. Det är en hel del av attityden, jag SKA... om en kvart...
Sedan så är han väldigt frusen!! Det är alltid tjockt täcke på utomhus nu när det är kallt, även när han spårar, tränar lydnad eller busar i skogen..
Han är aningen miljö och störningskänslig men inget som kommer gå att jobba bort.
Han är en mattjuv till tusen. ALLT som möjligtvis kan gå att äta snor han så fort han får chansen. Spelar ingen roll hur många ggr jag haffat honom när han är på väg, han kan inte behärska sig för det.
Det var väl det "negativa" om honom.
Det positiva för mig iaf är att han är en fantastiskt rolig hund att jobba med. Går att motivera till max med en brödsmula i princip. Lättlärd, följsam, bra spårhund. Han har ett otroligt härligt föremålsintresse! Han är mkt mer arbetshund än vad jag förväntat mig. Denna hunden kommer utan problem kunna tävlas i lydnad om man vill det.
Han är även en riktig pajas, där han är händer det alltid något
Han är väldigt kelen och social. Vilket jag fick höra av alla när jag skaffade honom att nej inte en dryg dalmatiner... Men dryg är det sista han är, han älskar folk!
Det jag gick på när jag skaffade min var föräldrarnas temperament. Givetvis hälsa med. Men det finns tyvärr mycket rädslor hos dalmatinern som det kanske inte pratas så högt om. Men hundar som inte låter sig tas på under utställning är inte så ovanligt. Så att föräldrarna var framåt och sociala var viktigt. Även att det faktiskt gick att göra ngt med dom, villiga att arbeta.
Jag tror absolut en dalmatiner kan passa dig, om du får tag i en bra.
Men var beredd på att jobba med att ha den lös osv. Dom lyssnar inte på 5 röda utan motivering och att man jobbat med dom.
Såhär ser min prick ut:
En riktig pajas!