Svårt välja ras... Dalmartin?!

JustMe

Trådstartare
Har länge funderat på att skaffa hund igen. Svårt att välja ras!!! Nu funderar jag på en Dalmatin. Dels för jag tycker dom är fina. Men låter som den kan passa mig i sättet. Bor på landet, har hästar och pålitliga hundvakter när jag jobbar. Hunden kommer att få vara lös varje dag under uppsikt. Vill ha en sällskapshund som även vill följa med ut på ridturer och princip överallt man får ha med sig hund. Dalmatiner verkar passa för detta vad jag kan läsa mig till. Självklart beror det på uppfostran till stor del! Jag har förstått att detta inte är någon nybörjar hundras. Är det någon som har erfarenhet av Dalmatiner och hur det funkar att ha med den i stall/ridturer mm?? Bra och dåliga sidor om rasen?

Sv: Svårt välja ras... Dalmartin?!

Dalmatiner heter det... ;) Det låter som en passande ras för er, men läs på om Dalmatinerns olika linjer och välj din kennel med omsorg

Jag vet stavningen... Råkade ändå få med ett R i rubriken. 

Det finns lite sjukdomar och allergier att hålla koll på. Och de fäller sjukt mycket.
Annars mysiga och vackra hundar som säkert kan passa ett aktivt liv :)

Finns två stora nackdelar:Fäller mycket och gillar inte kyla :D

Höll på att glömma: Om du tar med dig din dalmatiner så måste den ha minst en mjuk och tjock filt att ligga på. Allt annat är under dess värdighet.

Var noggran med vilken uppfödare du väljer. Tyvärr förekom det mycket dålig avel när dalmatiner blev så populära i samband med De 101 dalmatiner filmerna.

Jag tycker det låter som en ras som kan passa dig :)
Håller med tidigare talare, var noga när du väljer uppfödare. Det man ska passa sig för är allergier (som är ganska tabu-belagt ämne, missfärgningar och hudplitor vill folk helst förklara bort...) och välj en mentalitet som passar dig. Jag tycker en dalmatiner ska vara en framåt hund som hälsar glatt på folk, men det finns de som tycker annorlunda.

Det fungerar att köpa dalmatiner som förstahund, om man är en engagerad hundägare. En dalmatiner behöver man aldrig varva igång, stor del av valpåldern handlar om att lära sig koppla av och ta det lugnt. De fäller 365 dagar om året och är väldigt duktiga på att dra i koppel.
Jag tycker det är en bra gårdshund, mina har följt med ut på ridturer och är väldigt sköna att ha lösa. De rör sig i en 20-metersradie hela tiden och har stenkoll på var man är någonstans. Min ena tik har jaktlust, de tre andra har inte haft något intresse alls av vilt.

Det är ingen ras du tävlar i elitlydnad med, men de är väldigt duktiga på att spåra och gosa i soffan :D

Eller i sängen. Under täcket. I knävecken. Heeeeeeeela natten :D

Dalmatiner är en härlig ras... för den som har tålamod :D

Sagt med glimten i ögat. Min slyngel på 7 månader är en ganska så självständig kille med mycket egen vilja. Det är en hel del av attityden, jag SKA... om en kvart...
Sedan så är han väldigt frusen!! Det är alltid tjockt täcke på utomhus nu när det är kallt, även när han spårar, tränar lydnad eller busar i skogen..
Han är aningen miljö och störningskänslig men inget som kommer gå att jobba bort.
Han är en mattjuv till tusen. ALLT som möjligtvis kan gå att äta snor han så fort han får chansen. Spelar ingen roll hur många ggr jag haffat honom när han är på väg, han kan inte behärska sig för det.
Det var väl det "negativa" om honom.

Det positiva för mig iaf är att han är en fantastiskt rolig hund att jobba med. Går att motivera till max med en brödsmula i princip. Lättlärd, följsam, bra spårhund. Han har ett otroligt härligt föremålsintresse! Han är mkt mer arbetshund än vad jag förväntat mig. Denna hunden kommer utan problem kunna tävlas i lydnad om man vill det.
Han är även en riktig pajas, där han är händer det alltid något ;)
Han är väldigt kelen och social. Vilket jag fick höra av alla när jag skaffade honom att nej inte en dryg dalmatiner... Men dryg är det sista han är, han älskar folk!

Det jag gick på när jag skaffade min var föräldrarnas temperament. Givetvis hälsa med. Men det finns tyvärr mycket rädslor hos dalmatinern som det kanske inte pratas så högt om. Men hundar som inte låter sig tas på under utställning är inte så ovanligt. Så att föräldrarna var framåt och sociala var viktigt. Även att det faktiskt gick att göra ngt med dom, villiga att arbeta.

Jag tror absolut en dalmatiner kan passa dig, om du får tag i en bra.
Men var beredd på att jobba med att ha den lös osv. Dom lyssnar inte på 5 röda utan motivering och att man jobbat med dom.

Såhär ser min prick ut:

549896_10151464868786159_138931135_n.jpg

487143_10151464868611159_624310754_n.jpg

En riktig pajas!

Glömde skriva att han har lite attityd med! Han kan i vissa lägen blåsa upp sig, speciellt mot min andra hund här hemma. Men hittills har det varit lätt att avstyra och det blir mer och mer sällan.

Jättefin uppsyn! tycker om den modelen. Ser ut som en dalmatiner och inte en prickig rottweiler. Får man lov att fråga varifrån han är och/eller vilka föräldrar han har?

Lånar tråden lite i ren nyfikenhet... hur är det med dövhet på dalmatiner nu för tiden?

Lånar tråden lite i ren nyfikenhet... hur är det med dövhet på dalmatiner nu för tiden?

Det är som vanligt kan man säga. Den är ju inte ärftlig på det sättet. Två döva hundar kan få en kull med bara hörande valpar. Genen för dövhet sitter nära genen för vit färg. Så ju mörkare hunden är ju mindre risk för dövhet kan man säga.

Min syster har en dalmatiner. Trevlig, snäll och väluppfostrad, men då har syrran fått vara ganska tuff med honom.
Han har tyvärr pollenallergi och är halvdöv på ena örat. Allergin tog det ganska länge innan hon fick kläm på vad det var, hunden hade en hemsk klåda, så nu får han kortisonsprutor. Dövheten märktes egentligen först i vuxen hundålder då han inte verkade lyssna.
Hon både spårar och tränar agility med honom.

Det är en otroligt trevlig hund som gärna sitter i knät :love:

Ja jag är ingen expert på hur dalmatiner ska se ut, men en del hanar jag sett på utställningar ser ju ut som dalmatiner på anabola. Ursäkta men de är lite väl grova för min smak. Sedan så har nog inte min ett så rastypiskt huvud tror jag inte, han har dåligt markerat stop.
Jag kan PMa kennel.

kl

Jag tycker inte Dalmatin är en särskilt enkel ras. Mycket motion och mycket träning. Jag tycker inte dom funkar som enbart gårdshund som får springa lös hit och dit.

Men om man har tid att träna (inte bara låta hunden springa) och kan stå ut med vita hår som fastnar i allt :angel: så. Det är ingen hund man ska skaffa bara för att den är fin.

Vi har för övrigt en tjej som är 1 1/2 år, och sambons mamma har ett gäng.
Vi sköter hundarna väldigt olika och det märks också på dom, våran är duktig och fokuserad, men väldigt energisk. Haft lite svårt att koppla av tidigare men det har blivit mycket bättre. Vår har ganska mycket färg men ändå väldigt gott omdöme på resten.

Bilden var väldigt mörk och är uppljusad, så kan se lite märkligt ut i färgerna
IMG_7697_zpsce14bbe2.jpg

Hennes typiska uppmärksamhets-look :crazy:
IMG_7681_zps3da34e50.jpg

Som valp
IMG_0596_zpsa108fd3f.jpg

Det är som vanligt kan man säga. Den är ju inte ärftlig på det sättet. Två döva hundar kan få en kull med bara hörande valpar. Genen för dövhet sitter nära genen för vit färg. Så ju mörkare hunden är ju mindre risk för dövhet kan man säga.

Tack för svaret! Jag var själv inne på dalle för länge sedan nämligen men skrämdes av just dövheten. Nu har jag redan så många hundar som jag har tid med, men för framtida rasval så kan det ju vara bra att veta då jag skulle vilja ha lite större hund igen så småningom.

Fast det är klart - det där med fällandet är ett stooort minus för min del :angel:

Hon är väldigt söt och näpen, men skenet bedrar :D

Hon verkar då döv :angel: men ska snart hörseltestas och röntgas.

Jag upplever det som en väldigt energisk ras, våran har haft svårt att hålla vikten, så jag vet inte hur folk lyckas få dom feta :o

Får jag gissa, så dövar ägarna sitt dåliga samvete över den bristande motionen och aktiviteten, med mycket godis? :angel: Eller så har jag bara haft otur i vilka dalmatiners jag sett den sista tiden, ha ha (dessutom har de jag sett bott i stan, ofta betyder det ju tyvärr kopplade promenader, och då är det svårt att göra av med den där energin och bränna fett?)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 172
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 593
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 190
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 021
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit