Svårt att välja vovve

T

t-oka

Jag är ju i hundköpstankar och har då en annons på blocket att ja vill
köpa hund och nu kommer de svåra, va vill ja ha och va vill ja göra med vovven, ja är så himmla förvirrad och folk bombar mig med en jäkla massa olika raser och de är massor med korsningar hej vilt och de är mkt renrasigt osv, men frågan är va passar till vad igentligen och ja har ju vissa drömhundar som ja verkligen skulle vilja ha, och ja
är inte såå noga med va ja ska ha den till, huvudsaken vi trivs och har roligt tillsammans! :angel: Men ja är lite sugen på att börja ställa ut och träna lite olika saker, men vissa raser tycker ja verkar inte riktigt passa till vad som helst så va har ni för erfarenhet och va skulle ni göra med just dessa raser om ni fick välja! Jag är helt förvirrad och velar och velar hela tiden!! :angel::crazy:

1. grand danois (har drömt att en dag så vill ja äga en sådan)
2. schäfer
3. golden
4. labbe
5. cocker spaniel
6. rottis

osv, och nu har ja blivit erbjuden en 3 årig grandis hane och blev genast såååå sugen!!! Hjälp va ska ja göra!:confused: :grin:

Sv: Svårt att välja vovve

Jag skulle hoppa annonsen på blocket. Självklart tycker de som sitter med massa stora valpar att just deras valpar passar dig, men det är ju bara du själv som genom idogt tänkande vet vad som verkligen passar dig. När du har tänkt ut vilken ras du vill ha är det dags att börja leta efter en kennel som föder upp hundar som verkar passa dig. Det finns alltså skillnader inom raserna också, och mellan olika föräldrakombinationer kan det skilja mycket. Sen är det spklart bra om du gillar uppfödaren som person också.

tänk efter, och var helt ärlig mot dig själv. har du verkligen lust att lägga varje söndag på att sitta i en blöt skog med myror krypande överallt och träna sök? lägga upp mot 10 timmar i veckan på lydnadsträning? ligga och köra runt till olika klubbar för att miljöträna? konditionsträna när det regnar horisontellt?

har du det så behåller du schäfer,rottis, labbe och golden på din lista. kännder du att du vill göra nästan allt det där behåller du cocker och de utställningsavlade varianterna på ovanstående raser. känner du att du vill göra knappt hälften väljer du grandis.

alla hundar blir mysiga kompisar och fyller det behovet hos dig, bara de får sina behov tillgodosedda. och det är en enorm skillnad från ras till ras. låt rasväljandet ta sin tid!

Att sätta ut "hund köpes" på blocket är som att gå och handla när man är hungrig - det är oerhört lätt att man kommer hem med fel grejer bara för att man är sugen. Följ Cillamuffins råd och vaska fram den ras du är intresserad av och börja sedan leta efter rätt valp. Det är sällan rätt säljare som svarar på "hund köpes". De flesta seriösa vill att valpköparen har gjort ett medvetet val av ras, och att de ids leta efter uppfödare själv. Jag som uppfödare av cocker vill det i alla fall.

När man väl valt ras finns det rasklubbar att kontakta, och man kan även surfa in på blocket. Även seriösa kennlar använder blocket som annonsforum eftersom det når ut till många människor. Använd dig av SKKs hunddatabas när du hittat en intressant valp. Där kan du verifiera att de rasvisa hälsoundersökningarna är gjorda, och att föräldrarna har de meriter som hävdas. Alla officiella resultat (vilka är de enda som räknas) finns där.

Börja i andra änden istället (dvs skippa annonsen på Blocket), och ställ dig frågorna:

Vad vill du ha hunden till?
Vilka egenskaper vill du att hunden ska ha?
Vill du ha ett träningsfreak, en soffpotatis eller något mittemellan?
En stor eller liten hund, eller något mittemellan?
Vill du ställa ut? (Då är det ju renrasigt som gäller)

När du svarat dig själv på dessa frågor så är du närmre ett val. Läs då på om de raser du kan tänka dig, och kontakta gärna uppfödare av de olika raserna och berätta exakt hur du resonerar angående din hund. Uppfödarna kan då få en bild av ifall just deras ras skulle kunna passa dina ändamål. Åk på hundutställningar och prata med folk som har de raserna du är intresserad av och bilda dig en uppfattning om rasen.
När du väl bestämt dig för ras så kontaktar du antingen rasklubben (de har oftast valphänvisare) eller SKK´s valphänvisning.
Ett tips är att alltid köpa hund från kennel ansluten till SKK, och så är det (tycker iaf jag) också väldigt viktigt att man känner att personkemin mellan uppfödare och dig som köpare stämmer. Då får man ut mesta möjliga av sin hund.

Lycka till!

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 679
Senast: Ragdoll
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 431
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
23 694
Senast: Brie
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 074
Senast: inverterad
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hitta sin fysiska hobby
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur