Svart arab?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pheonix
  • Startdatum Startdatum
Sv: Svart arab?

Är lite förvånad över kommentarerna, en sån ung häst har givetvis inte hunnit att utvecklas färdigt.
Borde väl ni veta om ni har stuteri och uppfödning.
Vad jag kommer ihåg så hade han över 90 poäng av A-domare,
men de kanske inte kan....men man kan alltid bäst hemma i soffan.
Som tur va för mig är jag ingen uppfödare så kan inte känna av denna avundsjuka.

Ps.jag ville bara ge stuteriförslag till som startade tråden. DS.

Tja, jag är inte avundsjuk på denna hästen.;)
Det finns många hästar jag är avundsjuk på, och gärna skulle vilja ha i stallet. Men de har en sån bra exteriör att jag inte behöver rada upp fel på dom.
Har denna häst fått 90 poäng så känner jag mig väldigt nöjd med att ha gjort valet att inte använda mina hästar till utställning...

får jag fråga vad du tycker är enbra arab?
alltså inte i vaga termer, utan specifikt vilken/vilka?

Ja, det får du fråga, men jag tänker inte säga några namn, för då blir det väl ett himla liv om att det är reklam.:angel:

Det jag vill se är ett trevligt huvud, med ögon man kommer ihåg. Inte särskilt dishat, men det ska inte vara nån tvekan om att det är en arab.
Viktigt med en bra ansatt, lagom lång hals. Stark rygg, men absolut inte för rak.
Rejält bakparti, avskyr hästar som är toppiga bakifrån. Sen det viktigaste, benen.
Rätt inskenade i framknä och has. Absolut inga större avvikelser såsom sabelbent, knipta eller allför kohasiga. Jag gillar inte heller att de är för rakhasiga.
Kotorna ska vara lagom långa, är de längre än vad jag egentligen vill, är det viktigt att att de inte är veka.

Ungefär så.

*knapplån*

Nu har jag åter raderat ett gäng inlägg i denna tråd. :smirk:
LÅT BLI att länka till stuterier och att tipsa om vilka stuterier man ska leta hos!
TACK!

(snart hivar jag tråden i papperskorgen, om ni inte kan hålla Er till gällande regler!)

Ser ut som om bilderna är från Blommeröd.
Poäng
19 19 18 16 19
19 18 18 16 19
19 18 18 16 19
// Linda

Hade du citerat med den lilla fyrkanten bredvid citatsvar (man kan citera flera inlägg i samma svar med hjälp av den) så hade jag fått hjälp att hitta dem också!

tack för ditt tips!

jag har uppenbart missat...
Men ärligt talat, jag ska inte ens BEHÖVA missa sånt, för NI (g'ller alla) som skriver här har godkänt gällande regler när ni reggade Er och då ska ni också följa dem!

tillägg:
nu har jag raderat det jag fick tips om av annaJ - och eftersom hon citerat dessa inlägg i sitt inlägg så fick jag radera även detta...
Och svaret på frågan ifall denna tråd har berättigande alls är - gränsfall. Det är inte tillåtet att efterlysa stuterier på aveksforumet. Kan ni hålla er ifrån det så är tråden okej.

Senast ändrad:

Vad då mitt tips??? :confused:
Du har ju varit regelbundet inne på tråden, i mellan dessa inlägg.
Du "Ni" borde sett dom för länge sen.
Därför nämnde jag de andra stuterierna.
Det borde man väl kallt räkna med att när "stuterier" är i forumet.
Så givetvis så kommer "de" att skriva om sig själva samt deras vänner. Och andra följer efter.
Jag svarade på en fråga, eftersom att stuterier har nämnts i tråden tidigare.
Vad är ett forum till för annars?
Det är ju ingen kommersiell reklam, det är upplysningar.

Gränsen mellan reklam och upplysningar är ibland hårfin.
Men det är inte tillåtet att "tipsa" om var man kan hitta *vad det nu kan vara*

Det finns forumregler som är till för att följas, vissa saker ska helt enkelt hållas utanför detta forum. Allt är inte accepterat.

Intressant om du kunde svara varför du satte in bilden på
hingsten.

Flera har ju reagerat negativt på honom och knappast
pga avundsjuka.
Det här är en hingst jag skulle vilja
se hur han gick på en avelsvärdering.

Jag kan förstå att han blir ett läckert blickfång
på en utställning men vad han kan bidra med
i avelssamanhang har jag svårt att se.

Oj, här har de hänt mycket sen sist. Om jag får säga min åsikt så tyckte inte jag den hästen hade ett fint huvud. Då är jag visseligen inte proffs på rasen. Men sen vill jag även tillägga att jag faktiskt inte tycker linjer och sånt är de mest relevanta. Huvudsaken tycker jag är att man avlar på friska, sunda hästar med bra temperament. Sen ska man självklart avla efter hur rasstandarden ser ut. Man ska ju se vad de är för ras. Men hälsa och temperament måste ju ändå vara de viktigaste. Tror säkert att hästen på bilden är trevlig. Men jag personligen föll inte för hästen på bilden.

Oj, här har de hänt mycket sen sist. Om jag får säga min åsikt så tyckte inte jag den hästen hade ett fint huvud. Då är jag visseligen inte proffs på rasen. Men sen vill jag även tillägga att jag faktiskt inte tycker linjer och sånt är de mest relevanta. Huvudsaken tycker jag är att man avlar på friska, sunda hästar med bra temperament. Sen ska man självklart avla efter hur rasstandarden ser ut. Man ska ju se vad de är för ras. Men hälsa och temperament måste ju ändå vara de viktigaste. Tror säkert att hästen på bilden är trevlig. Men jag personligen föll inte för hästen på bilden.
Det är ju det man använder kunskapen om blodslinjerna till... att öka chansen att få friska, sunda avkommor med bra rastyp och trevligt temperament.

Carina på Silver Arabians

Hej Phoenix, ja det här hänt mycket i denna tråd.
Tyvärr togs ett av min inlägg bort pga jag skrev en massa stuterier.
Det ansågs reklam.
Jag uttryckte att jag själv letar efter svart arab, men det är inte lätt.
Jag har letat länge och under har jag hittat annan info svart som kan vara intressant.
Bla med sjukdomar har jag inte hittat något som skulle vara speciellt för svart. Det jag har hittat var att de kan ha klåda i man/svans, men det har ju andra färger också.
I samband med det skrev jag upp stuterierna som jag hade hittat, så var ett av stuterierna mer intressant för pga denna hingst som det pratas om.
Han har blivit Res.Champion på flera utställningar samt vann Nordic show Champion cup colt. Han är bedömd som arab och inte som en svart arab.
Annika_L, då kan väl du förstå varför jag satte in bilderna.

Phoenix, jag sa bla detta också - Jag läste på tråden "Är färgavel oseriöst?"
Så fort man nämner färgen svart, så är det det enda det handlar om.
Om den är homozygot, eller vilka indvider lämnar bara svart osv.
Jag tycker man går ifrån ämnet arab.
Vad är en arab, vad ska den ha med sig.
Först å främst ska den hålla rasstandard.
Det innebär för mig att indviden går efter kraven på typ samt att det är en frisk och sund indvid.
Färgen är bara en smaksak.
Tycker man om svart så tycker man om svart, tycker man om fux så tycker man fux.
Det är som att välja tröja, man väljer hellre en tröja som har bra kvalite.
Det är inte troligt att dessa domare som dömt denna häst inte kan dömma. Jag gick in på din hemsida och såg att du har använt Rohara Baccara, han hade samma domare.
Kan inte domarna då :confused:

Pheonix - jag hoppas att denna lilla info kan hjälpa dig.

Jag förstår varför du satte in bilderna.
Domarna kan nog men tid för närmare studier har dom inte.
Sen blir det väl lite tokigt att jämföra en ettårshingst
med en färdigvuxen hingst.
Å andra sidan har jag inte betäckt med Rohara Bacara pga
utställningspoängen utan jag har bedömt honom som en
mycket bra hingst till mina ston vilket avkommorna också
visade sig bli.

Du tar hjälp av inlägg där de säger att de inte vet hur en arab ska se ut.
Och ”de” som kan se och är insatta i utställningsvärlden vet att hästarna får en position som gör att de står på ”tå”.
För att utveckla detta så måste väl ”ni” hålla med att det finns fler vinklar i en utställningspose som ser onaturlig ut för en häst.

En stund säger du att man inte kan jämföra en unghäst mot en vuxen individ och andra stunden jämför du den yngre i avelssammanhang.
Vad jag menar var att domarna måste ju ha samma tycke för typ och ras-standard.
Annars skulle ingen av hingstarna hamna i topp.

När du ställde ut dina unghästar i den åldern vad fick du för bedömning på dem?
Poängen måste du ju ändå anse som viktig, eftersom du berättar vad ditt sto har fått.
Och det gör du på din hemsida.
Men som du påstår ”domarna hinner inte titta”.
Och med det vill du mena att det slipper igenom felaktigheter.
Ja vid ett utställningstillfälle kan det hända men vid tre.

Så då är mitt råd har du bra poäng på din häst vid ett tillfälle ställ inte ut igen,
nästa gång kanske ”domarna” hinner titta.

För att återkomma till början av detta inlägg.
Domarna har ju också tycke och smak, samma som du och jag.
Jag fann denna tråd och ville ge upplysningar och samtidigt utryckte jag min åsikt.

Tar hjälp av de som inte vet hur en arab ser ut?
Det gör jag knappast.

Självklart är jag intrresserad av vilka poäng och
placeringar som ges.
Vad skulle jag annars göra på en utställning?
Visst ger domarna en väsentlig ledning.
Inte tu tal om det men.....
måhända att en häst ger bra showintryck och många gånger
innebär det att domare stryker på foten för ev. brister
och ger höga poäng ändå.

Angående unghäst och äldre sto med föl som du åsyftar på
min hemsida så har hennes poäng och placeringar varit ungefär detsamma genom alla år.
Hon har hållit.
Bättre resultat finns än det jag visar på hemsidan.

Jag avlar inte för enbart show utan vill avla fram
bra korrekta allroundhästar med allt vad det innebär.

När man siktar in sig på att avla specifikt på någon egenskap och inte tar hänsyn till annat, det är då defekterna tittar fram. Då den genetiska spridningen förminskas och ej genom tänkt linje avel förekommer lite väl ofta. Det kan vara en liten population man har att välja på. Det är då det som kallas KUNSKAP är så väldigt viktigt. Man kan se på andra djurslag än häst att det har blivit problem och man får lösa detta genom att hitta ett bredare avels urval genom import och ET. Eller helt enkelt ändra sitt mål. Men att köpa en arab bara för att färgen är den rätta:confused: Nej det tycker inte jag är ett bra val, det är så mycket annat som måste till...
Angående bilden på hästen med väldigt mycket vitt... arab eller:confused: Är jag helt antik, men jag har fått lära mig en gång i tiden att vita stora tecken på huvud och ben arab inte är önskvärt, Att vitt inte får förekomma som fläckar på kroppen.

Angående bilden på hästen med väldigt mycket vitt... arab eller:confused: Är jag helt antik, men jag har fått lära mig en gång i tiden att vita stora tecken på huvud och ben arab inte är önskvärt, Att vitt inte får förekomma som fläckar på kroppen.

Araber har sabinoanlag dvs kan se ut så. Har sett även andra live som i det närmaste varit skäckar men sabino enligt definition.

white1.jpg

*förlåt för trådstöld* denna häst är s.k sabino, och vad jag förstått av andra (inte här på buke) så är hennes teckning inte önskvärd på show?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 982
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 884
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 480
Senast: Klara
·
Hundavel & Ras Jag mötte en hund på promenad tidigare och blev spontant (men för sent för att komma mig för att fråga människan som höll i kopplet)...
Svar
8
· Visningar
1 250
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka