Svart arab?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pheonix
  • Startdatum Startdatum
Sv: Svart arab?

Två bruna KAN ge svart avkomma.
Två svarta kan däremot inte ge brun avkomma.

rent genetiskt

Två svarta kan visste ge brun avkomma. Det beror på vilka färganlag dom har.
Man har ju alltid två färgganlag, en från mamman och en från pappan.

Om vi då säger att föräldrarna är svarta, men att dom har färganlag för både svart färg och för brun färg, men dom är SVARTA för att den svarta färgen är dominant.
Om då deras barn får de båda bruna färganlagen som föräldrarna nedärver så kommer fölisen bli brun, eftersom att den bruna färgen recessiv och behöver båda de bruna färganlagen för att bryta ut.

Två svarta kan visste ge brun avkomma. Det beror på vilka färganlag dom har.
Man har ju alltid två färgganlag, en från mamman och en från pappan.

Om vi då säger att föräldrarna är svarta, men att dom har färganlag för både svart färg och för brun färg, men dom är SVARTA för att den svarta färgen är dominant.
Om då deras barn får de båda bruna färganlagen som föräldrarna nedärver så kommer fölisen bli brun, eftersom att den bruna färgen recessiv och behöver båda de bruna färganlagen för att bryta ut.
Nä, där blev det inte rätt. Svarta hästar kan inte bära på bruna anlag. Däremot kan en svart bära på ett fuxanlag. Två svarta kan alltså få en fux, men inte en brun. Fux är recessivt, men brunt är dominant. Bär hästen på ett brunt anlag, så är den brun (om den inte dessutom har ett skimmelanlag, förstås, då bleks den bruna färgen).

Den här sidan med färgtabell är himla bra.

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

Angående Partisan. Han registrerades först som 5 åring dvs i aug. 2007. Eventuellt avkommor har inte kunna registreras innan fadeshingsten va registrerade och därför finns dem inte i "stamboken".

kanske miss black menade färgen? För färgen är ju fräck, men hästen i sig var ju :crazy:
Japp jag menade färgen, att få fram svart är ju också färgavel:angel:
Det många missar är att det alltid är agouti genen som styr, och den måste man testa för och först då vet man om man har en Svart eller brun häst.:idea:

• EE = homozygous for black pigment
• Ee = heterozygous for black pigment
• ee = homozygous for red pigment (chestnut)
• AA = homozygous agouti, cannot produce black
• Aa = heterozygous agouti, can produce black
• aa = non-agouti, is black or can produce black

Nä, där blev det inte rätt. Svarta hästar kan inte bära på bruna anlag. Däremot kan en svart bära på ett fuxanlag. Två svarta kan alltså få en fux, men inte en brun. Fux är recessivt, men brunt är dominant. Bär hästen på ett brunt anlag, så är den brun (om den inte dessutom har ett skimmelanlag, förstås, då bleks den bruna färgen).

Den här sidan med färgtabell är himla bra.

Carina på Silver Arabians

Precis, när jag skrev menade jag FUX, inte brunt som jag vet är dominant. (fast fux är ju en sorts brun :) )
My bad, ursäkta : )

Senast ändrad av en moderator:

Håller med fullständigt...OFTA är det så att de som avlat med inriktning på färg tappar det övriga man önskar på vägen på nåt konstigt vis.Man får aldrig glömma bort VAD man avlar på...

Man får inte bli blind för flashiga bilder- det finns en anledning till varför vissa bilder är SÅ BRA...idag kan man mixtra med bilder så hälften är sej likt i slutenden...det finns en anledning till varför man i USA tex ofta bara fotar från bringan och upp eller bara när hästen är i rörelse tex.

För egen del skulle jag hellre köpa tex en fölunge som bara råkar födas svart efter föräldrar av helt annan färg av riktigt bra härstamning o modell+meriter än en som enbart är avlad för färgens skull...om man nu ska göra en jämförelse.

Jag håller med er alla.

Det svåraste med svarta araber är ju typen, det finns så många som avlar bara färg och tappar den. En bra svart hingst ska vara lika intressant som en brun eller skimmelhingst och hur många är det??? För många ser bara färgen och inte något annat.
Svar på din fråga, FLM Verdi, hans resultat talar för sig själv.

Här är bilder på FLM Verdi.

sverige7.jpg

sverige6.jpg

Bakbenen var ju mindre kul.
Så raka kotor!

Tycker många svarta araber har dåliga bakkärror.
En del svarta ser nästan hjulbenta ut.

Bakbenen var ju mindre kul.
Så raka kotor!

Tycker många svarta araber har dåliga bakkärror.
En del svarta ser nästan hjulbenta ut.

Frambenen ger jag inte heller mycket för.... Han ser både klen och knipt ut.
Sen tycker jag just den här typen av huvud också är fult. Små ögon, en bullig panna och nästan inga ganascher.

CK, som ser kritiskt på hästar..

Kan inte låta bli att tycka att han är extra vacker för att han är svart! Fin hals och arabtyp men jag tycker att han ser stum ut i kotorna särskilt bak samt något utåttåad (bak). Överlinjen var väl inte den bästa heller men antar att han står i växten.
Står han i Sverige?

Frambenen ger jag inte heller mycket för.... Han ser både klen och knipt ut.
Sen tycker jag just den här typen av huvud också är fult. Små ögon, en bullig panna och nästan inga ganascher.

CK, som ser kritiskt på hästar..

Jag gillar inte heller bullig panna är det det som kallas diba?

Är lite förvånad över kommentarerna, en sån ung häst har givetvis inte hunnit att utvecklas färdigt.
Borde väl ni veta om ni har stuteri och uppfödning.
Vad jag kommer ihåg så hade han över 90 poäng av A-domare,
men de kanske inte kan....men man kan alltid bäst hemma i soffan.
Som tur va för mig är jag ingen uppfödare så kan inte känna av denna avundsjuka.

Ps.jag ville bara ge stuteriförslag till som startade tråden. DS.

En sak man lär sig med tiden är vilka detaljer som utvecklas, växer bort eller kan tillta. Outvecklade ganasch växer till sig eftersom det är en 1-åring.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 982
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 884
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 480
Senast: Klara
·
Hundavel & Ras Jag mötte en hund på promenad tidigare och blev spontant (men för sent för att komma mig för att fråga människan som höll i kopplet)...
Svar
8
· Visningar
1 250
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka