Svart arab?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pheonix
  • Startdatum Startdatum
Sv: Svart arab?

Någon frågade om Tristin BP i verkligheten. Jag har sett honom!!! Han är verkligen otroligt snygg! Kolsvart, ubertypad, underbart steg och massor av utstrålning!! :)

Hej, hej!

Jag ska försöka svara på dina frågor. (Med reservation för eventuella fel...) De svarta hingstarna i Sverige som jag kommer på just nu är Armaani, CW Rih, Black Turbo, FLM Verdi, FLM Barbossa, Araasa Farid och Tristin BP.

Den äldsta hingsten av dessa är Armaani som har flest avkommor. Några tävlar dressyr, hopp, western, men vad jag vet inte på någon högre nivå. Han själv däremot är otroligt ridbar och utbildad MSV dressyr. Har två svarta avkommor med svarta ston. Lämnade i år många trevliga avkommor av den "enklare" typen.

Araasa Farid tävlar dressyr med framgång. Vet inte så mycket om honom, men tror han har några avkommor. Ingen svart vad jag vet.

Black Turbo får sina först avkommor i år.

CW Rih har en avkomma. Ett svart hingstföl med ett svart sto.

FLM Verdi och FLM Barbossa har inga avkommor. Meriter från show.

Tristin BP har inga avkommor, men skall betäcka några ston i sommar. Meriter från show.

Sedan finns det några stycken svarta arabston i Sverige. Stona är ju ändå otroligt viktiga att titta på och studera vid ett eventuellt köp av avkomma. En del tycks glömma det.

God Jul på er alla!
Kathleen

Åhh, tack äntligen ett svar som jag får ut något av. då finns de ju nästan tio i sverige iaf, som ska/har använts i avel. Jag ska försöka kolla närmare på dessa. tack för ditt svar. god jul// louise

Nordique finns i norra Sverige, han fick 84 p på Kumla i somras. Vet inte om han rids, tävlas eller något.

God jul från oss också!!!

madde++++

Jo nordique var de någon som nämnde tidigare i tråden. han såg rätt så stor ut. någon som vet?

Pasha Farid finns väl fortfarande kvar i Sverige, om jag inte har missat något :smirk:

Gud va folk är otrevliga mot varandra på det här forumet :eek: Undrar lite om ni hade pratat med varandra på samma sätt om ni stått öga mot öga, eller om folk bara missförstår varandra pga. felaktiga formuleringar :confused:

Min åsikt är att det finns bra och dåliga hästar av alla raser och färger. Man kan inte klanka ner på alla som avlar svarta araber pga av att dom är få till antalet. Det finns mindre seriösa uppfödare av "vanliga" färger också.

Mitt svarta arabsto är långt ifrån "perfekt" i typen, men hon har god ridbarhet, ett härligt temperament. Hon har ett vackert utrycksfullt huvud, välansatt hals, ngt. bred över bogarna, toppigt kors ( har inte hunnit muskla sig ännu, men hon kommer alltid att vara lite spettsig ), ngt. rak i haserna, bra skritt och trav, men ordinär galopp.

Hon har hoppat bana på 1 m utan problem, och går Lätt B dressyr hittills ( under utbildning ). Hon har en god grundkondition och älskar att vara ute i naturen, så distans ska vi absolut prova.

Vad jag vill säga är att oavsätt färg, så blir inte alla hästar perfekta. Min lilla har sina brister, men hon har också fördelar. Det är jätte viktigt att ha en plan för sitt avelsarbete, för att få så bra individer som möjligt ( självklart ). Det går inte att titta enbart på utställnings och premierings resultat, då hästar precis som människor, kan ha bra och dåliga dagar. Mitt råd till dig är! Åk och titta på massor av hästar på flera olika stuterier ( inte bara svarta ). Ta med dig någon med erfarenhet av rasen som kan hjälpa dig. och framför allt Titta inte bara på hästar som har gått bra på utställning. Du kan hitta en guldklimp bland dom andra.

Jag hoppas att ingen tar illa vid sig av mitt inlägg. Jag vill bara påpeka att alla hästar har för och nackdelar. Min häst har inga utställnings resultat ( aldrig visad ), men jag har själv ögon att se med. Jag är absolut inget proffs, men benställningar och enklare exteriör bedömning klara dom flesta av som håller på med hästar ( spelar ingen roll vilken ras ). Ska även säga att jag inte har något direkt intresse av arab utställningar, utan jag kommer att visa min häst på premiering i sommar för att få en bedömning av henne.

Hej

Jo de har varit många missuppfattningar. Sen antagligen lite sura miner för alla inte tycker lika. Men jag hoppas att de inte ska vara mer sånt i denna tråd.

Jag är som sagt bara en nyfiken tjej som vill veta mer. Jag blir glad av att läsa ditt inlägg. För de är precis de jag försökte få fram. Att alla hästar inte kan vara perfekta, men kanske har andra bra egenskaper. Så även om jag inte tycker om en hästs huvud så kanske de är en jätte trevlig häst. Därav inte sagt att jag ska skita i att kolla på den hästen.

Jo, jag har planerat att åka runt och kolla på flera olika stuterier. Jag ville bara få upp en grund för vart och vad man kan tänkas hitta. Min barndomskompis som jag hade hästarna ihop med när jag va mindre, har för några år skaffat sig en arabhäst. Så tänkte väll försöka få med mig henne trots vi inte har samma kontakt längre då vi jobbar och bor på olika håll. Men hon har nog större koll än mig vad som jag ska leta efter.

pasha farid, är han lite äldre? undrar då ni verkar osäkra på om han finns kvar i sverige? eller skulle han bara ha flyttat utomlands?

Tack för ditt svar. mvh louise:)

Någon frågade om Tristin BP i verkligheten. Jag har sett honom!!! Han är verkligen otroligt snygg! Kolsvart, ubertypad, underbart steg och massor av utstrålning!! :)

jo att han är snygg har man ju sett på bilderna. hann du få dig någon uppfattning om honom som häst oxå kanske? trevlig/grinig, tittig, pigg/lugn...berätta:)

Hej

Jo de har varit många missuppfattningar. Sen antagligen lite sura miner för alla inte tycker lika. Men jag hoppas att de inte ska vara mer sånt i denna tråd.

Jag är som sagt bara en nyfiken tjej som vill veta mer. Jag blir glad av att läsa ditt inlägg. För de är precis de jag försökte få fram. Att alla hästar inte kan vara perfekta, men kanske har andra bra egenskaper. Så även om jag inte tycker om en hästs huvud så kanske de är en jätte trevlig häst. Därav inte sagt att jag ska skita i att kolla på den hästen.

Jo, jag har planerat att åka runt och kolla på flera olika stuterier. Jag ville bara få upp en grund för vart och vad man kan tänkas hitta. Min barndomskompis som jag hade hästarna ihop med när jag va mindre, har för några år skaffat sig en arabhäst. Så tänkte väll försöka få med mig henne trots vi inte har samma kontakt längre då vi jobbar och bor på olika håll. Men hon har nog större koll än mig vad som jag ska leta efter.

pasha farid, är han lite äldre? undrar då ni verkar osäkra på om han finns kvar i sverige? eller skulle han bara ha flyttat utomlands?

Tack för ditt svar. mvh louise:)

Har sett Pasha Farid på IRL, han är inte svart utan mörkbrun. Brun på nosen och i ljumsken, det var ingen "solbränna".

madde++++

white1.jpg

*förlåt för trådstöld* denna häst är s.k sabino, och vad jag förstått av andra (inte här på buke) så är hennes teckning inte önskvärd på show?

Upp med hakan Camilla, det du 'hört' är på väg bort.. ivf utanför vårt land!!
Du kan t.ex åka till POLEN och visa henne!:idea:

Bia

Har också sett Pasha Farid IRL, och för mig var han då svart. Han är också reggad som svart. Är det verkligen samma häst vi tänker på.... för brun på nosen är han då absolut inte!

För mig är han inte svart, helt brun i ljumsken. En svart häst ska vara svart över hela kroppen. Men alla har ju olika åsikter om det också....

madde++++

Det är inte en åsikt utan en fakta. Det är mycket få hästar som är abaolut svarta året om. Båda mina svarta hästar som jag ägt har haft väldiga skiftningar i färgen beroende på hur solblekta dom blivit. Om detta är en riktig färgbenämning kan man ju dividera om i evigheter. Men kommer ihåg ifrån en annan tråd på buke, att det var nån som hade en ide att man kunde gör olika benämningar på svart. En riktigt svart häst ( som aldrig bleks ), skulle kunna bli benämd blåsvart tex. För det är ett tråkigt faktum att dom flesta svarta hästar blir mer eller mindre bruna i färgen när dom blekts :smirk:

Kan visa skillnaden på min dam. Första kortet är ifrån november, andra ifrån augusti. Hon är reggad som svart, men på andra kortet är hon ju så brun som nån kan bli :crazy: Måste ha täcke med hals på sommar halvåret för att hon ska hålla färgen. Trist men sant!

16859844.jpg

12781984.jpg

Ja, hon är svart. Men har man bruna ljumskar i början av mars är man inte svart! Den hästen finns inte som är solblekt i mars i Sverige.

madde++++

Min svarta arabkille blir också solblekt på sommaren. Och han är SVART. Det är väl så att dom flesta svarta hästar blir solblekta om man inte täcker dom på sommaren. Det är väl likaså frieserhästarna..dom är ju också nästan bruna på sommaren när de bleks.

[QUOTE

Måste ha täcke med hals på sommar halvåret för att hon ska hålla färgen. Trist men sant!

[/QUOTE]

Du menar väl inte att du har hästen täckad sommartid bara för att hon ska behålla den svarta färgen?

Nej, jag har inte täcke på hästen sommartid! Syns inte det på bilderna :crazy: Det jag sa var att om jag hade velat ha henne svart under hela året, så hade jag behövt ha täcke med hals på. Annars hade jag ju inte haft någon skillnad att visa eller hur :smirk:

Lite häftigt med shettisen som är svart på sommaren men brun på vintern. Har aldrig sett någon med den skiftningen tidigare..... intressant :)

Du skrev att du var tvungen att ha henne täckad på sommaren för att färgen skulle behållas och då tolkade jag det som att du hade börjat göra det också. Som tur var tolkade jag fel:)

jo att han är snygg har man ju sett på bilderna. hann du få dig någon uppfattning om honom som häst oxå kanske? trevlig/grinig, tittig, pigg/lugn...berätta:)

Jo, han verkade jättetrevlig. Pigg och glad och lite busig (han är ju bara två år...) Ägaren skulle börja tömköra honom och kanske köra in honom framöver.

white1.jpg

*förlåt för trådstöld* denna häst är s.k sabino, och vad jag förstått av andra (inte här på buke) så är hennes teckning inte önskvärd på show?

Får man fråga vem som är far och mor?
Du har en jättefin arab:love: vill ha jag med.

Det finns en fullblodsarab hingst som är 1 år i år som jag vet är homozygot svart alltså EE/aa lämnar aldrig fux efter Amadeus, en utsökt hingstunge. .

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 982
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 880
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 480
Senast: Klara
·
Hundavel & Ras Jag mötte en hund på promenad tidigare och blev spontant (men för sent för att komma mig för att fråga människan som höll i kopplet)...
Svar
8
· Visningar
1 250
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka