Svart arab?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pheonix
  • Startdatum Startdatum
Sv: Svart arab?

:confused: Hej!
Hur vet man om en häst är homozygot för någon färg? Skimmel, svart eller någon annan?

skulle jag oxå vilja veta
DNA-test. För skimmel finns dock inget test. Det kan man bara veta av erfarenhet. Om en hingst fått 200 skimmelavkommor och inga färgade, oavsett färg på stoet, så är han homozygot.

Ett sto får ju inte så många avkommor att man kan veta säkert, men sannolikheten för att hon är homozygot ökar såklart för varje skimmelföl hon får, speciellt om det bara är färgade pappor.

Carina på Silver Arabians

Det är mycket lätt att få reda på om ens häst är svart eller mörkt brun. Man drar lite tagel, stoppar i en plastpåse, skickar till ett labb där man gör färganalys på taglet. Resultatet kommer med ett brev på posten:D. Jättesmidigt.
Av någon anledning har det ibland varit svårt att få svarta hästar klassade som svarta pga skiftningar i brunt. Vi har helt enkelt varit för hårda i bedömingen.
Har testat min hingst och han är svart. Det var skönt pga ständiga diskussioner om hans färg (...är han inte lite lite brun...). Som många svarthästägare upplevt så blir de flesta lite solblekta. Men DNA säger att de är lika svarta allihopa:).
En homozygot svart arabhingst låter rätt fint. Den lär kosta om han är fin. Hur många år av mitt yngre liv var inte en svart arabhingst min dröm....
Och ang färgavel.
Om man har bra individer som dessutom har en färg man gillar (för säg inte att man inte har en favoritfärg!) är det oerhört kul att få fram fler utmärkta individer med en färg man gillar. Oavsett om man gillar skimlar, fuxar, bruna, svarta, skäckar, sabinos, isabeller eller buckskins. Lite ledsen att se att de flesta "färgavlare" automatiskt klassas som oseriösa.
Jag själv älskar buckskins:love:.
Recept på buckskin= leta reda på en perlino hingst till ett brunt sto eller vice versa. 11 månader senare har man en liten buckskin. Har för övrigt varken brun eller perlino hemma. Men två buckskins:angel:

Får man fråga vem som är far och mor?
Du har en jättefin arab:love: vill ha jag med.

hello tusen tack!! :) Hon är från danmark, tyvärr åkte modern på virusabort efter att min häst åkt så hon kastade sitt föl och har inte gått att betäcka om. Pappan heter Nazeem Ibn Jashana och är efter FS Eternal Flame (som i sin tur är efter Kubinec :love: )

Hans poäng var 32 på exteriör, att kalla det "uselt" är väl en överflödig benämning. Poäng för bruksprovet var 41, vilket var högre än någon annan fick då.

Letar man ambitiös dressyrhäst som alltid varit helt frisk med ett ovanligt fint temperament är Farid bra. För övrigt har jag så svårt att förstå människor som lägger energi på att kritisera andra hästar (hur orkar man?) samtidigt är det så uppenbart vad sådant betéende grundar sig i.

Hur var poängen fördelade och vad fick han för utlåtande?

Exteriör
Oädel hingst, kort brett ansatt hals. Djup bål, långt kors. Långa veka kotor. Taktmässig markbunden skritt med god steglängd. Lätt energisk trav med bra påskjut.

Arabtyp, huvud, hals 7
Överlinje, kropp 6
Extremiteter, rörelsernas korrekthet 5
Skritt 7
Trav 7
Summa 32

Tack! Tycker inte att han ser så oädel ut på de bilder jag sett men det kanske han är?

var skickar man taglet? hoppas att du får svara så att det inte är förbjudet att göra det.

Angående tagelprov. Skicka det i ett kuvert till SLU i Uppsala. Det kostar runt 700 kr att få en analys. Märk kuvertet Svart/Fux.

Mvh, Kathleen

Tack Kathleen! Jag ska skicka in ett prov så får vi se.

Hej Sverige :-)

Og specielt hej til Aziza Nova - det var sjovt at se billeder af hende. Det er mig der ejer Star Runner hendes mor. Så Nova har boet her hos mig indtil hun flyttede til Sverige.

Jeg har selv lige nu 4 sorte arabere i min stald - og venter 2 føl. Begge føl bliver sorte.

Falkhan Expresso:
monica2-1.jpg

Hingsten vi har hedder Falkhan Expresso efter Blacklord Falkhan - han er far til de 2 føl jeg venter i år. Han er imprteret fra USA sammen med Malabar Blackstar som jeg også har leaset. De er begge homozygotisk sorte - så det bliver føllet også. Den anden hoppe der venter føl er Star Runner. Og så har jeg også en 2 års sort hoppe efter Star Runner / Halim el Dahab (sort egypter)

Jeg prøver at lægge billeder ind af hestene - jeg er ny her på forum, så i må bære over med mig :-)

Star Runner:
hoved.jpg

Et mere :
stineogstar041.jpg

Lauges Fantasiah - på billedet omkring 1 år
krop1.jpg

Hingsten och filmstjärnan Expert ox står som svart men jag undrar om det kan stämma genetiskt då båda föräldrarna är bruna: e. Karnawal och u. Ex Diara, ue. Exelsjor (skimmel). Möjligt att Expert är svartbrun... Han är född 1989.

är expert efter karnawal??? oj då är det därför jag har "sett" honom men inte kunnat lägga varför (då jag är mest för bruna araber)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 880
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 480
Senast: Klara
·
Hundavel & Ras Jag mötte en hund på promenad tidigare och blev spontant (men för sent för att komma mig för att fråga människan som höll i kopplet)...
Svar
8
· Visningar
1 250
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka