Svart arab?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pheonix
  • Startdatum Startdatum
Sv: Svart arab?

Anna J.

Jag tycker du verkligen är ute och cyklar ang ditt perspektiv - Unghingsten du pratar om är snart TVÅ ÅR!

Kom tillbaka när han 4 till 5 fem år så får tiden utvisa hans framtid som avelshingst....... Och allt vad det innebär!!!

Men visst har han gått bra som ettåring och det är JÄTTEKUL!!!

Okej, nu ska jag nog förklara lite vad jag menade i mitt förra inlägg. När jag skrev att linjer inte är allt, så menade jag att, om hästen kanske inte har en perfekt rygglinje till exempel så kanske inte de spelar så stor roll i aveln då hästen kanske har andra jätte bra egenskaper som man vill få fram i rasen. Som ett kanonbra temperament osv.

Sen är de ju självklart att man ska försöka avla för att behålla rasstandarden. Men man kan ju inte bara avla på utseende heller. eller? Men är de fel att avla färg även om man importerar in nytt blod? Jag är som sagt inte insatt i hästavel så mycket. Min mamma har kennel på pinscher hundar. Och hon åker utomlands för att få in nytt blod hela tiden då de finns för litet urval i sverige. Dock så avlar hon inte efter färg. Tycker bara de verkar vara många som tycker att avla färg är tabu. Men om man väljer avelsdjur med omsorg kan de väll ändå inte vara fel? förstår om man bara ser färgen som många skriver. Men om man ser både färg och kvalite?

angående bilderna så tyckte jag första hästen me vita tecken såg bedrövlig ut. såg verkligen inte ut som en arab. Häst nummer två, tyckte jag inte heller om. Men den kanske har som jag skrev andra kvaliteer som kan vara bra att få fram? observera att jag skriver som okunnig. Skriver efter min tankegång.

någon som har kanske en tecknad bild på en arab som är perfekt enligt rasstandard? då de inte finns en perfekt häst. alla hästar har sina briser. och vill hålla moderatorerna på trådens sida. så gärna om någon har en tecknad bild på hur en arab ska se ut enligt standard?

tack för alla synpunkter. oavsett vilket håll dem går mot. nyttigt för mig att höra flera åsikter=D

Då många verkar missat mitt första inlägg så lägger jag ut de igen.

Eftersom jag är lite ute och letar efter en arab till nästa år så tänkte jag bara fråga någon som kanske vet. Sett bilder på svarta araber. Dock inte sett några namn. Tycker dem är otroligt fina. Sen är ju inte färgen allt självklart. temperament och hälsa är viktigast. Men kan man kanske få allt?

Undrar hur vanligt de är med svarta araber?
Finns de ston/hingstar som alltid lämnat svarta avkommor?
Någon som vet vilka stuterier som har svarta araber?
Och vad dem isf har för temperament?

bara nyfiken. svart me vita tecken eller helsvart pratar jag om nu.
någon som vet nått?
//Louise

Jag är alltså inte BARA ute efter att köpa en svart arab. Jag vill veta mer. SKrev dessutom att hälsa och temperament är viktigast. Många tycks missa de. Men då jag tycker svarta araber är otroligt fina så blev jag nyfiken att veta mer. Hittar jag sen inte någon svart avkomma som klarar mina krav så blir de en arab av annan färg.

Men som de låter på många här så är de bara fel med svarta araber? så illa kan de inte vara. alla svarta arab-hästar kan inte va "dåliga". Måste väll även där finnas friska, sunda och rastypiska hästar....eller är jag ute och cyklar. låter iaf i mina öron helt absurt om ALLA svarta hästar bara har massa fel.:confused:

//Louise

Jag glömmer aldrig när Tärenäs kom ut med Bistro
på utställningar.
Mångfärgad var han och om jag inte minns fel så vann
han en hel del på utställningarna.

*KL*
Vet inte om jag är gammalmodig men jag gillar inte tecken, höga strumpor och bred bläs är inget önskvärt för mig. Hästar som är glosögda är inte heller något jag skulle vilja ha men jag har aldrig sett en arab som är det. Färg och tecken tycker jag dock inte är det viktigaste en bra häst har ingen färg.

Nej du är inte den enda som tycker det, jag har pratat med högt uppsatta arabdomare och de har alla sagt - fin häst, synd på alla dessa vita tecken bara... Hon på bilden har en blå fläck i ena ögat stor som en enkrona.

Alla kan inte tycka lika, själv föll jag pladask för hennes färg :o Det är intressant att höra vad ni andra tycker och jag blir absolut inte sur för att någon kritiserar min häst, tycker det är intressant att höra åsikter.

Pheonix – Jag har sett ditt inlägg och jag har sett att det är du som har startat tråden.
Jag har nu några gånger ”försökt” hjälpa dig så gott det går, på mitt sätt.

Som du har märkt så är det inte lämpligt att prata om stuterier.
För det är reklam och vi måste respektera detta.
Så du borde ta bort den frågan, för det är en reklamfråga.
Det enda rådet jag kan ge med stuterierna är att gå till rasens förening eller själv leta på nätet.

Nä, det är inte vanligt med svarta araber, men gäller många raser.
Om det där med att lämna bara svart, det gäller om hästen är homozygot eller inte.

Jag regerar på när du säger att du vill ha hälsa, temperament, frisk, sund och rastypisk individ. Är inte alla hästar det? Vill inte alla ha det?
Du skriver också att det är dina krav, då är det väldigt lätt att sälja häst till dig.
För det finns hur mycket som helst.

Det där med rastypisk, hästen nr 2 som du säger att du inte tycker om.
Tyvärr för dig men han är rastypisk.
Du borde välja en annan ras, kanske en svart nordsvensk?! :smirk:

Det där med temperament, vad är ett bra temperament för dig och andra?
Alla vill ha olika, en vill ha en lugn och mild individ och en annan vill ha en het och pigg individ. Smaken är som baken, delad.

Sedan skriver du också att du vill ha en tecknad bild på rasstandarden.
Du kan lika gärna rita av FLM Verdi :love: eller Ungaro :love: (tyvärr är han brun) som är utmärkta unghästar med en mycket god ras-standard eller så går du till rasens förening.
Och sedan skriver du också att det inte gör så mycket om rygglinjen e perfekt.
Utan det viktigaste för dig är ett bra temperament, ehh – hallåå!?:confused:
Jag respekterar din åsikt att du vill ha det så, men domarna vill ha en perfekt rygglinje.

Och det där du skriver om att det är bara fel på svarta araber, det kanske är så.
För om det är bara fel på hästen nr 2, så är det fel på alla svarta araber.

Min åsikt så tycker jag inte att det är fel att avla på färg, så länge man bara går efter rasstandarden och har en sund och frisk individ.
Att avla på färg har blivit tabu pga att det har vissa fall gått överstyr samt att ingen har lyckats att komma med något bra.
Men det har faktiskt kommit något bra, men folk vill inte se det…. :smirk:

Rasstandarden är en mall på hur en arab ska se ut, det är arabens kännetecken.
Om det inte är jätte viktigt att följa den helt, utan man vill ha en ”allroundarab”.
Allroundhäst menar jag att man ser tydligt att det är en arab men inget mer.
Så det helt okej, men då kan man inte kritisera en showindivid.
För då handlar allt om utseende.
Man kan inte jämföra en showarab med en allroundarab.
Det är som att jämföra en dressyrhäst med en galopphäst.

Det är alltid okej att ta in nytt blod, så länge den håller ras-standard och är en frisk individ.
Det skulle vara väsentligt att ta reda på vad hästen eller släktingar har lämnat och nedärver.
Det är inte så roligt att få en häst som håller ras-standard men lämnar lång rygg (Saddlebreed look) för det gör pappan och det har man inte kollat. Som ett ex. Magnum Psyche, dagens Paris Hilton. :rofl:
Han lämnar mycket långa ryggar och dess avkommer lämnar detta.

Julmys – Du nämner ”mitt perspektiv”, det är ren fakta samt min åsikt och den har jag rätt å ha. Unghingsten du nämner som är två år, vem är det?
FLM Verdi är 1år på de bilder som är på tråden, de är från Blommerödutställningen.
Varken du eller jag kan veta hur han ser ut när han är två år, juni 2008.
Avelshingst har inte jag pratat om, det får man se i framtiden, kanske…
Men det vet man ju inte om någon hingst.

Pheonix - Tack för ditt PM.
Du och jag har inte samma smak men är även förtjust i Black Turbo och givetvis FLM Verdi. Black Turbo har inte visat sig än, men jag väntar med spänning på detta.
Jag kan inte nämna några stuterier som du kan förstå.

Enda anledningen jag började skriva i denna tråd var att upplysa och hjälpa till.
Samtidigt uttryckte jag min åsikt om vad jag tyckte om.
Och det är uppenbart att man inte får lov det av några, det är väldigt tråkigt.
De ämnen jag har dragit upp har tydligt varit känsligt och ”infekterat”.
Jag inser nu att denna tråd har dragits upp i ren reklam för ett visst stuteri och en viss häst.

Jag är ju en av dem som gillar stora vita tecken, oavsett grundfärg.

Aversionen mot mkt vitt går långt tillbaka, inte bara bland arabfolk. Min mor fick t ex köpa ett fint halvblod när hon var ung pga av att han (ve och fasa) var skäck. Idag hade han förmodligen varit dubbel så dyr pga färgen istället...

I England "back in the day" var det förresten inte fint för damer att rida hästar med flashiga tecken eller färger. En brun häst, möjligen med en liten stjärn eller dyl var "lämpligt". Fuxar och hästar med mkt vitt skulle överlåtas åt herrarna, som ju hade större behov att stila.

Bewelinn- som har en gammal bok som dessutom innehåller matnyttiga råd hur man bör klä sig om man är en "volumniös ryttarinna". :rofl:

:rofl: den boken skulle vara rolig att läsa!

Ja precis, det var just detta med färgen som jag tänkte på i hennes fall. När jag köpte henne så visade jag denna bild för flera av varandra oberoende personer, "arabhästfolket" tyckte hon såg trevlig ut - förutom hennes vita tecken. De som inte kunde uttala sig om henne som "arab" tyckte de vita tecknena var ett plus. Jag kan tänka mig att hon skulle få "avdrag" på arabshow just pga hennes tecken, men jag hoppas ju inte det.

Idag är hon ett och ett halvt år och har tack och lov börjat växa "åt rätt håll" men hennes vita fläckar blir bara fler, hon har fått en fläck på bakknät och några strån på halsen!? Hon har dessutom visat att hon tänker bli nån variant av flashfux, mörkare på kroppen och ljus man men mörk svans.

Det är lite lustigt hur de vita tecknena uppstår eftersom jag har tittat i hennes stamtavla nu och hittar ingen annan häst med så mycket vitt, definitivt ingen med glosöga.

Tyvärr, du hjälper inte till. Du tycker bara en massa konstiga saker.

Att MP lämnar långa ryggar vet jag inte var du har fått ifrån men det kanske är i din "lilla" värld.

Du uttrycker att Ungaro och FLM Verdi skulle vara det optimala utifrån rastandaren, då har du har cyklat vilse igen.... Helt ok unga individer förvisso. Men låååångt ifrån det optimala - Den hästen finns nog inte!

Det är lätt att sitta på staketet och tycka en massa men snälla du det handlar verkligen inte vilket tröja man skall välja ( citat från tidigare inlägg av dig ) inför ett avelsuppdrag - det kräver lite mer känsla och erfarenhet än så!;)

annaj- jag vet du försöker hjälpa mig. Därav mitt pm. Jag kan inget óm rasen och vill veta så mycket som möjligt. därför jag gick med i buke. Och jag la ut mitt första inlägg igen bara för att de va många som hoppade på mig angående "att man inte bara kan tänka svart". de var mer som en påminnelse att jag faktiskt prioriterar andra saker, som hälsa och temperament. när jag skrev första inlägget tänkte jag inte på att de va en fråga man inte fick ställa. syftar på frågan om stuterier.

förstår inte vad du reagerar på när jag säger jag vill ha hälsa, temperament sund och rastypisk? vad är de att reagera på? Som jag vet då min mor kämpar på för pinschern ska hålla sig frisk så vet jag att innom hundaveln så finns de många oseriösa uppfödare som avlar på sjuka djur me grava fel. Och antar att de är likadant innom häst aveln. så antagligen vill inte alla ha de så, efterosm de finns många som inte avlar på lämpliga djur.

Jag anser därför att de inte är lätt att sälja häst åt mig. då jag faktiskt har krav för vad jag är ute efter. många vill bara köpa häst och skiter i resten.

de må hända att häst nummer två är rastypisk. Men jag tycker inte om huvudet på den hästen då jag tycker han har en bullig panna eller hur man ska förklara. satt och läste lite rasstandard på nätet igår och den är ju inte alltid så lätt att förstå. men vad jag förstod där så är de inte önskvärt iaf.

och om jag kanske skulle skaffa en svart nordsvensk istället? min mamma hade faktiskt just en svart nordsvensk och inget ont finns de att säga om henne. Men du måste isf missat att jag är intresserad av distans. Och som du kanske förstår så lämpar sig inte en nordsvensk sig så bra innom den sporten.

när jag säger jag vill ha en häst med bra temperament så menar jag självfallet att jag vill ha en häst som inte är elak. sen som sagt vill man ju ha olika saker. Men då jag riktar in mig på distans så kanske du oxå förstår att jag vill ha en pigg, snäll häst. vissa saker säger ju sig själv.

Sen har du åter misstolkat mig vad gäller att jag skrev att en perfekt rygglinje kanske inte är allt. de va btw bara ett exempel. hästen ska självklart vara så nära rasstandard som möjligt. Men som åter till hundaveln. nu är ju pinscher en liten ras, så samma problem kanske inte finns innom arabvärlden. Men de finns ingen perfekt pinscher. Alla har sina skavanker. Om man kan se de som uppfödare, och kompensera dem skavankerna hon den andra hunden tänkt till avel. så man kanske får bra valpar så tycker jag man kommit långt på väg. Men de kanske finns så många perfekta araber så man inte har dessa problem. har ju faktiskt skrivit vid flertal tillfällen att jag inte kan så mkt om rasen. så förstår inte varför jag attakeras för mina tankar och frågeställningar. Man kan ju välja hur man skriver saker.

Sen vet jag oxå att dommare är vanliga människor som inte alltid kollar på rasstandarden. tycker dommaren om just de huvudet på ett djur så kanske han ser svagare på något grövre fel som faktiskt oxå står är grövre fel. därför är utställningsbetyg något jag gärna kollar på men med kitiska ögon. en dommare dömmer inte alltid fram de han borde. om man sett Insider avsnittet där man granskade kennelklubben så vet man att man inte längre följer alla riktlinjer, inte ens när man dömmer på utställning.

Sen skrev jag aldrig att jag tyckte de va fel på svarta araber. Jag ifrågasatte alla som skriver att färgavel är fel. skrev Att de omöjligt kan vara så. Alltså menar jag att de måste ju finnas bra svarta hästar som följer rasstandard. man måste läsa ordentligt. eftersom jag gärna hade velat ha en svart arab så tyckte jag de skulle vara konstigt att många skriver dem bara får massa fel.

du skrev:Min åsikt så tycker jag inte att det är fel att avla på färg, så länge man bara går efter rasstandarden och har en sund och frisk individ.

jag håller helt med om detta.

du skrev även: Det är alltid okej att ta in nytt blod, så länge den håller ras-standard och är en frisk individ.Det skulle vara väsentligt att ta reda på vad hästen eller släktingar har lämnat och nedärver.
Det är inte så roligt att få en häst som håller ras-standard men lämnar lång rygg (Saddlebreed look) för det gör pappan och det har man inte kollat.

håller med dig här oxå. hade planer på att kolla upp avkommor. men har inte kommit så långt.

Jag tyckte dem bilderna jag såg på black turbo va otroligt fina. Men har planer på att åka runt och kolla på flera hästar innan jag bestämmer mig. som sagt. har inga planer på att ta första bästa.

undrar även vilken häst du menar denna tråd skulle ha dragits upp för? då jag inte träffat någon av hästarna i tråden nämnda. kände inte ens till dem innan. så verkar vara mycket du missuppfattat mig om tyvärr. Jag har infact inte träffat en ända svart arabhäst. så förstår inte hur denna tråd skulle kunna vara ämnad för någon enskild häst?

tack för allas upplysningar. tar gärna emot fler. men respektera då gärna reglerna så inte tråden tas bort.

mvh louise:rofl:

Pheonix – Anledningen att jag började intressera mig för ”detta” var att jag har varit nära å köpa en äldre hingst. Jag backade ur pga det hände saker samt upplevde det oseriöst.
Vid det tillfället var jag väldigt arg och ledsen att det blev som det blev.

Då insåg jag att jag kunde bara förlita mig på opartisk fakta och källor.
Du säger att du inte vet så mycket om rasen, men du säger att du vet att det inte ska vara ”bullig” panna, för du läste lite ras-standard igår.
Det är uppenbart att du inte har gått till en opartisk källa.
Och det är uppenbart att du inte har kollat rasens förening.

Jag ser att du har samma uppfattning som tidigare och tänker jag inte påverka på något sätt.
Och i så fall vad är dina krav?
Borde man inte räkna med när man köper häst att den ska vara snäll och frisk?
Det är upp till en själv att undersöka det, det kan ingen göra åt en.
Jag har inte missuppfattat det där med rygglinje, om du vill ha det så, så får du ha det så.
Men det skulle inte jag välja pga ras-standard och hur domare dömer.
Ja, just det domare – du skrev

Sen vet jag oxå att dommare är vanliga människor som inte alltid kollar på rasstandarden.

Det ät lika dumt sagt som att säga att domare inte hinner titta, som jag har skrivit i tidigare inlägg.
Så du menar detta, men vill inte din mamma vara rättvist bedömd.
Det kan inte vara så roligt att ha en domare som inte kan sin ras-standard.
Då borde denna domare inte vara domare.
Jag e ledsen om jag har varit dum på vissa punkter, tex. nordsvensk.
Du uttrycker väldigt noga att du inte vet så mycket och andra stunden vet du.
Bestäm dig.

När tråden skapades, såg man chansen att nämna en häst mer samt upprepa det.
På alla forum ”flachas” denna häst just nu.
Det är patetiskt, gör man så med andra hästar som kommer in.
Det finns fler importer och de ”prostituerar” sig inte som denna.

Ledsen att jag blev lite arg men när jag nämnde en häst som hade vunnit allt i sommar så var det var tydligen inte bra.
Lycka till.

Å här sitter jag på mitt staket, God jul

staket1.jpg

annaj: jag har aldrig skrivit att jag vet. jag har refererat till hur jag vet hur de är i hundvärlden. jag skriver till och med att jag inte vet hur de är i arabvärlden. skilda saker.

jag refererar även till att jag läst rasstandard. men jag skrev även att den inte är så lätt att tyda för en, som inte är kunnig i rasen. sa aldrig att de va så. va bara vad jag förstod efter att ha läst något.

jag blir ledsen av att bli attakerad över att fråga om hjälp. Och i övrigt tyckte jag hästen va fin. de jag reagera på va just att den hade så bullig panna. vilket jag aldrig sett på nån bild av arab förut. alla kan inte tycka lika. sen så kanske den hästen blir kanonfin om några år. de vet ju inte jag.

när de gäller domare. så går jag där oxå tillbaka till hundvärlden, och hur jag vet de fungerar där. schäfer tillexempel. som avlas och döms fram desto mer sluttande rygg dem har. trots de inte ska vara så enligt rasstandard. då går ju domaren bort från hur de ska vara till hur dem vill de ska vara. schäfer har dessutom fått dåliga höfter pga detta, en av anledningarna att polis och väktare börjat gått ifrån rasen mer och mer till en ras som liknar schäfern som den såg ut förut. Därför tänkte jag att de säkert är lika dant vad gäller hästutställningar. Så lika dant, tycker en domare om färgen svart till exempel. så dömer han atomatiskt heldre fram den än en brun som kanske ser bättre ut enligt rasstandard. men som sagt detta är hundutställning. Och utställning har egentligen aldrig intresserat mig. Mer intresserad av andra meriter. sen sa jag aldrig att alla domare gjorde så. så förstår inte varför du brusar upp.

jag har aldrig sagt att jag är mer kunnig än du. jag kanske ändrar uppfattning när jag letat och läst mer. Men jag måste ju ha en rätt att svara på dina frågor efter vad jag vet idag. inte mycket, jag vet. men måste man bli sur för de. jag kommer in i forumet och är villig att lära mig mer.

Jag är väldigt tacksam för att du informerat mig om denna hästen. jag har inte heller tänkt bara kasta all information jag fått. jag kommer nog kolla närmare på alla hästar som nämnts på detta forum.

tack alla ni som svarat på mitt inlägg iaf. Och om vi kanske skulle komma ifrån detta tjaffs och återgå till huvudtråden.

De jag vill veta, är vilka svara hästar som finns?
Vilka har lämnat svarta avkommor?
Vad har dessa hästar för meriter?
Hur är hästen?
Har någon lyckats innom distans? kanske western?

Finns de något mer jag borde veta?
Finns de någon häst som verkligen lyckats innom distansen...oavsett färg?

fler frågor kommer, men just nu är jag trött då jag jobbat inatt.
gonatt så länge. och tack igen för alla upplysningar hittills.
mvh louise

Hej, hej!

Jag ska försöka svara på dina frågor. (Med reservation för eventuella fel...) De svarta hingstarna i Sverige som jag kommer på just nu är Armaani, CW Rih, Black Turbo, FLM Verdi, FLM Barbossa, Araasa Farid och Tristin BP.

Den äldsta hingsten av dessa är Armaani som har flest avkommor. Några tävlar dressyr, hopp, western, men vad jag vet inte på någon högre nivå. Han själv däremot är otroligt ridbar och utbildad MSV dressyr. Har två svarta avkommor med svarta ston. Lämnade i år många trevliga avkommor av den "enklare" typen.

Araasa Farid tävlar dressyr med framgång. Vet inte så mycket om honom, men tror han har några avkommor. Ingen svart vad jag vet.

Black Turbo får sina först avkommor i år.

CW Rih har en avkomma. Ett svart hingstföl med ett svart sto.

FLM Verdi och FLM Barbossa har inga avkommor. Meriter från show.

Tristin BP har inga avkommor, men skall betäcka några ston i sommar. Meriter från show.

Sedan finns det några stycken svarta arabston i Sverige. Stona är ju ändå otroligt viktiga att titta på och studera vid ett eventuellt köp av avkomma. En del tycks glömma det.

God Jul på er alla!
Kathleen

Hej, hej!

Jag ska försöka svara på dina frågor. (Med reservation för eventuella fel...) De svarta hingstarna i Sverige som jag kommer på just nu är Armaani, CW Rih, Black Turbo, FLM Verdi, FLM Barbossa, Araasa Farid och Tristin BP.

Den äldsta hingsten av dessa är Armaani som har flest avkommor. Några tävlar dressyr, hopp, western, men vad jag vet inte på någon högre nivå. Han själv däremot är otroligt ridbar och utbildad MSV dressyr. Har två svarta avkommor med svarta ston. Lämnade i år många trevliga avkommor av den "enklare" typen.

Araasa Farid tävlar dressyr med framgång. Vet inte så mycket om honom, men tror han har några avkommor. Ingen svart vad jag vet.

Black Turbo får sina först avkommor i år.

CW Rih har en avkomma. Ett svart hingstföl med ett svart sto.

FLM Verdi och FLM Barbossa har inga avkommor. Meriter från show.

Tristin BP har inga avkommor, men skall betäcka några ston i sommar. Meriter från show.

Sedan finns det några stycken svarta arabston i Sverige. Stona är ju ändå otroligt viktiga att titta på och studera vid ett eventuellt köp av avkomma. En del tycks glömma det.

God Jul på er alla!
Kathleen

Nordique finns i norra Sverige, han fick 84 p på Kumla i somras. Vet inte om han rids, tävlas eller något.

God jul från oss också!!!

madde++++

Pasha Farid finns väl fortfarande kvar i Sverige, om jag inte har missat något :smirk:

Gud va folk är otrevliga mot varandra på det här forumet :eek: Undrar lite om ni hade pratat med varandra på samma sätt om ni stått öga mot öga, eller om folk bara missförstår varandra pga. felaktiga formuleringar :confused:

Min åsikt är att det finns bra och dåliga hästar av alla raser och färger. Man kan inte klanka ner på alla som avlar svarta araber pga av att dom är få till antalet. Det finns mindre seriösa uppfödare av "vanliga" färger också.

Mitt svarta arabsto är långt ifrån "perfekt" i typen, men hon har god ridbarhet, ett härligt temperament. Hon har ett vackert utrycksfullt huvud, välansatt hals, ngt. bred över bogarna, toppigt kors ( har inte hunnit muskla sig ännu, men hon kommer alltid att vara lite spettsig ), ngt. rak i haserna, bra skritt och trav, men ordinär galopp.

Hon har hoppat bana på 1 m utan problem, och går Lätt B dressyr hittills ( under utbildning ). Hon har en god grundkondition och älskar att vara ute i naturen, så distans ska vi absolut prova.

Vad jag vill säga är att oavsätt färg, så blir inte alla hästar perfekta. Min lilla har sina brister, men hon har också fördelar. Det är jätte viktigt att ha en plan för sitt avelsarbete, för att få så bra individer som möjligt ( självklart ). Det går inte att titta enbart på utställnings och premierings resultat, då hästar precis som människor, kan ha bra och dåliga dagar. Mitt råd till dig är! Åk och titta på massor av hästar på flera olika stuterier ( inte bara svarta ). Ta med dig någon med erfarenhet av rasen som kan hjälpa dig. och framför allt Titta inte bara på hästar som har gått bra på utställning. Du kan hitta en guldklimp bland dom andra.

Jag hoppas att ingen tar illa vid sig av mitt inlägg. Jag vill bara påpeka att alla hästar har för och nackdelar. Min häst har inga utställnings resultat ( aldrig visad ), men jag har själv ögon att se med. Jag är absolut inget proffs, men benställningar och enklare exteriör bedömning klara dom flesta av som håller på med hästar ( spelar ingen roll vilken ras ). Ska även säga att jag inte har något direkt intresse av arab utställningar, utan jag kommer att visa min häst på premiering i sommar för att få en bedömning av henne.

Barock-Pinto,

Håller med dig till fullo!!
Just det, Pasha Farid finns nog kvar i Sverige...

/Kathleen

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 880
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 480
Senast: Klara
·
Hundavel & Ras Jag mötte en hund på promenad tidigare och blev spontant (men för sent för att komma mig för att fråga människan som höll i kopplet)...
Svar
8
· Visningar
1 250
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka