Sv: Svår att fånga i hagen
Låt hästen komma till dig! du ska inte behöva springa runt i hagen flera timmar innan du får tag på honom. Ignorera honom när du är i hagen och han bara springer runt. Ha tålamodet, efter en stund ( kan vara en lång stund) tröttnar han på att springa runt och blir nyfiken på dig, och kommer fram till dig. Men när han närmar sig dig, kasta dig inte över honom och ta tag i grimman, han ska kunna stå vid dig utan att springa iväg. För att träna det här kan du ju börja klickerträna med honom.
Ha, det där hade jag kunnat gjort i timtal med min gammelhäst, hon hade aldrig någonsin kommit om hon hade varit på det humöret.
Hon kunde komma galopperandes med spetsade öron ena dagen och för att nästa dag bara stå och kika på en under lugg och då visste man att hon ville "jagas", ja för jag tror att det var en lek för henne. Hon hade skitkul
.
De allra flesta dagar stod hon dock bara still och lät sig hämtas, hon var en drottning av högsta rang
.
Hon älskade att vara ute och ridas och sista åren red vi bara i skogen (gammal tant då) men ibland var det bara som att hon inte kunde låta bli att retas med mig.
Höll på så i 15 år, sista gången veckan innan hon togs bort, fast då pågick det inte så länge eftersom hon inte mådde så bra.
Vi var på diverse ledarskapsträningar och testade andra trix, funkade utmärkt de dagar hon kände för det.
(och framför allt när vi var på kurs för när vi inte var hemma lyssnade hon alltid och skötte sig exemplariskt, en riktig skitunge helt enkelt, eller skittant
). (fast nog var det vansinnigt irriterande ibland när man hade bråttom och inte hann "leka" med henne i 30-60 min....
)
Till TS har inte läst hela tråden men när du tar in din häst, blir den då ensam i stallet? Är det så att du lämnar kompisarna för att komma in i ett tomt stall? Hur är han om andra går med in?
Eftersom han även verkar stressa innan så...
Har han flyttat runt mycket krävs det nog mycket ledarskapsträning för att han ska lita på just dig skulle jag tro.