Svår att fånga i hagen

Sv: Svår att fånga i hagen

Fint att han tar upp det här med hormonerna, att han gissar på hormonell obalans när han ser att hon visar tecken på brunst och att det kan vara en del av beteendeproblemet.
Han nämnde ju innan att hästen varit hyfsat snäll i början, antagligen var väl hormonerna obefintliga då, men nu när hon kommit upp i hull så rejsar de kanske på för fullt... Och man vet ju hur man kan bli då :devil: finns ingen hästviskare som rår på mig då :angel:
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Så bra att du förtydligade det, att det var en extrem häst det handlade om, men tanken är den samma. Jag hade en gammal islandshäst för flera år sedan som var helt omöjlig att fånga tills vi provade detta, han var inte extremt rädd på något sätt, lite skygg men väldigt snäll. Att ge honom godis fungerade inte, han tog godiset kvicksnabbt och sen for han i väg. Det var en lek för honom att inte bli fångad, men vilken skillnad det gjorde att "fånga" honom på det viset som filmen visar. Hela relationen till hästen blev en helt annan, och sen vart jag fast i PNH träsket....:angel:
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Låt hästen komma till dig! du ska inte behöva springa runt i hagen flera timmar innan du får tag på honom. Ignorera honom när du är i hagen och han bara springer runt. Ha tålamodet, efter en stund ( kan vara en lång stund) tröttnar han på att springa runt och blir nyfiken på dig, och kommer fram till dig. Men när han närmar sig dig, kasta dig inte över honom och ta tag i grimman, han ska kunna stå vid dig utan att springa iväg. För att träna det här kan du ju börja klickerträna med honom.

Ha, det där hade jag kunnat gjort i timtal med min gammelhäst, hon hade aldrig någonsin kommit om hon hade varit på det humöret.
Hon kunde komma galopperandes med spetsade öron ena dagen och för att nästa dag bara stå och kika på en under lugg och då visste man att hon ville "jagas", ja för jag tror att det var en lek för henne. Hon hade skitkul :grin:.
De allra flesta dagar stod hon dock bara still och lät sig hämtas, hon var en drottning av högsta rang :angel:.
Hon älskade att vara ute och ridas och sista åren red vi bara i skogen (gammal tant då) men ibland var det bara som att hon inte kunde låta bli att retas med mig.
Höll på så i 15 år, sista gången veckan innan hon togs bort, fast då pågick det inte så länge eftersom hon inte mådde så bra.
Vi var på diverse ledarskapsträningar och testade andra trix, funkade utmärkt de dagar hon kände för det. ;) (och framför allt när vi var på kurs för när vi inte var hemma lyssnade hon alltid och skötte sig exemplariskt, en riktig skitunge helt enkelt, eller skittant :love:). (fast nog var det vansinnigt irriterande ibland när man hade bråttom och inte hann "leka" med henne i 30-60 min....:devil:)

Till TS har inte läst hela tråden men när du tar in din häst, blir den då ensam i stallet? Är det så att du lämnar kompisarna för att komma in i ett tomt stall? Hur är han om andra går med in?
Eftersom han även verkar stressa innan så...
Har han flyttat runt mycket krävs det nog mycket ledarskapsträning för att han ska lita på just dig skulle jag tro.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 220
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp