Svår att fånga i hagen

Sv: Svår att fånga i hagen

* Gå ut - ge godis. Gå in. Lämna hästen i hagen. Gör så ett par gånger innan du plockar in den.
* Lär den komma på inkallning, ropa, godis, klapp, greja med grimma, godis. Gå iväg. Lämna den i hagen.

Att du kommer och pillar betyder inte alltid att den ska in. Och ska den in så är det trevligt - det är då ni rider, gör roliga saker, den får beröm, får känna sig duktig och viktig! Är det så att den kommer in klockan två, rids, och står sedan i boxen? Eller går den ut igen på eftermiddagen?

Jag skulle inte sluta rida, däremot är det viktigt att ridningen/träningen också är på hästens villkor. Den ska inte bara släpas iväg och tvingas harva omkring, det ska vara positivt och trevligt. Den gamle sure jag har här älskar paddocken, han får aldrig så mycket beröm som när vi är där... ute i skogen får han bara någon klapp med jämna mellanrum... ;)
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Hej!

Har själv 3 hästar, en shettis, ett varmblod samt en nyinköpt islänning. Inga problem vid hämtning i hagen. Ge inte upp. Jag visslar på mina och när de kommer så får de alltid en morotsbit eller hästgodis. De vet också att det finns mat inne i stallet (kraftfoder) när de kommer in. Min islänning 1,5 år kallar jag på med hans namn och han kommer alltid.

Tappa inte humöret för det sk vara tryggt att komma till dig. Lycka till!

MVH
Liselotte
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Jag har en häst som inte gick att fånga i hagen.....jag började med att ha med mig godis ut i hagen och hon fick en bit när jag fick komma tillräckligt nära så hon kunde ta den ur handen, sen gick jag iväg. Vilket resulterade i att hon följde efter och kom fram när jag stannade, då fick hon en till godis och en klapp, och jag gick iväg innan hon vände bort. Nästa gång fick hon bara godis vissa av gångerna hon kom fram, så gick jag iväg, när hon kom fram klappade jag lite på henne och gick iväg osv.....räckte med två tre gånger i hagen sen dess har hon varit den som varit först fram till mig i hagen. Däremot får jag fortfarande inte hålla i hakskägget när jag sätter på grimma som jag kan göra med de andra och kan inte komma från sidan, utan ska stå framför henne och sätta på den, då är det ok tycker hon och funkar det för henne så funkar det för mig. Så mitt tips är inte att gå efter hästen utan att få hästen att gå efter dig....
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Haha! (Förlåt att jag skrattar) Jag försökte fånga min kuse i minst 40min varje dag i somras, även på vintern... (Många gånger funderade jag på att ha fyrhjuling och lasso till hjälp) Det kunde vara spöregn, som varat i flera timmar, och man såg hur han frös. Men han skulle ändå inte fångas...

Det jag gjorde var att jag hade med mig ett rep och band i en staketstolpe, och sedan motade jag in honom i ett hörn och band för, så han inte kom någonstans. Då gick han gladeligen med på att få på sig grimman och följa med in =P Men det tog ett tag innan jag kom på de ska jag säga=P

Efter ett tag så vart han sjuk, hovböld. Och efter alla turer med denna så är han helt plötsligt väldigt villig att bli fångad. Jag drar slutsatsen att han inte har velat bli fångad eftersom han associerat mig med smärta, eftersom de gjorde väldigt ont när jag red. (Han var ohalt väldigt länge och visade inga tecken på smärta av den, trots att den antagligen suttit i bra många månader)
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Att hålla på med hästar betyder att man måste ha tålamod även fast vädret uselt och man helst vill vara inne. Ta på dig regnkläder. Men du måste bestämma dig för att det här ska gå, och då måste du gå in till 100 procent för det. Om du tar några dagar, nån vecka och tränar med honom. Ignorerar honom när han springer och berömmer honom när han närmar sig. Var noga med att ge mycket beröm när han kommer ända fram till dig, så han känner att han gör rätt. Det måste vara bättre att träna varje dag så att han lär sig oavsett om vädret. När han sedan blir bättre på att komma till dig är du glad att du tog dig tid och lärde honom. Desto längre det går, desto osäkrare blir han ju.

Du skrev att när du precis ska ta tag i grimman springer han oftast iväg, hur kan du då hinna ge honom en morot och sedan lugnt fästagrimskaftet i grimman?

Du kan köpa en klicker som är till hundar, det finns på vanliga djuraffärer och går lika bra att använda till hästar. Ta dig tid för just honom när du tränar, släpp inte ut hundarna just då eller träna med honom på något avslkilt ställe.
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Orkade inte läsa alla kommentarer. Men när jag fick min polla hade jag samma problem. Hon var från ett stuteri där hon gått i en gigantisk hage med andra hästar hela livet.

När hon kom till mig fick hon först gå själv i en större hage, och hon ville aldrig komma. Av osäkerhet eller rädsla. Men jag körde på hennes taktik och lät inte henne komma till mig. Eftersom hagen är stor orkar man inte jaga runt hästen i full fart, utan jag driver på henne i lagom fart, alltså skritt :) Vill hon inte komma till mig får hon minsann inte stå och beta heller. Utan hon får gå och gå och gå, direkt hon tittar på mig eller stannar så stannar jag och backar undan ett steg, tar gärna ett steg mot hennes rumpa i bland för att vicka igång motorn. Och berömmer är hon kommer mot och till mig. Nu för tiden kommer hon (nästan) alltid i full fart och hälsar med en gnäggning.

En häst väljer oftast den lättare utvägen så när hon kommer till dig släng inte på grimman utan klia och beröm en liten stund, går hon undan då så driv på henne i skritt igen, så hon får gå och gå och gå.

Detta har funkat bra för mig :)
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Tänk om. Fånga låter som om den vore vild. Hämta! Ta in.

Hästen ska vilja komma till dig.

Gå ut till hästen många gånger o gulla utan att ta in den.
Ge den en morot o ropa dess namn. Jag säger kom- om de inte redan kommit.

:bow::bow:

Mitt i prick!

Alla hästar kommer om man ger dom ett motiv till det. Ridhusridning är knappast motiverat för att komma.

Fattar inte metoden att jaga runt en krake i en hage och kalla denna klappjakt för fina "ord" och NH..
Sånt gör mig förbannad. Och så totalt respektlöst mot hästen ifråga :mad:

Är inte ett dugg förvånad över svårfångade hästar som i stort sett ställs upp på gången, borstas, sadlas och rids i fyrkanter och volter utan att knappt fått pissa innan.

En häst skall tycka att det är kul att komma till matte.
Inte ett elände då den ganska fort lär sig vad som händer senare..

Hästar har en otroligt mindre hjärna än människan..så hur kan den då vara smartare i sådana här fall??
Rannsakning och tankeställare vore inte helt fel...nej

AM
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Många tar hästen direkt innan ordinarie måltid o rider en kanske hungrig o kissnödig häst.

Mina kommer fastän vi åker till ridhus ganska ofta.

De är ganska smarta eller har lärt sig rutinerna.
Den äldre o ej blonde är förresten smart. Igår hade den öppnat dörren till den blondas box o båda stog inne o åt hö:bow:

Båda ställer sig ofta o kissar innan de kommer:rofl::love:

Om inte så får de tid att kissa o äta innan vi åker.

Inget NH-tjafs här inte o mindre rutinerade kommenterar att hästarna är så "snälla" som lastar sig själva o står lugnt o fint på träningsstället.
De tror att man bara kan uppnå detta genom psykisk drillning= NH. När det i själva verket är konsekvent o vettig hantering. Att man ger hästarna lite eget utrymme o tillit.
 
Senast ändrad:
Sv: Svår att fånga i hagen

Nh är ett hanteringssätt. :) inget "hästprat" som det lät som att du antydde? Jag är inte NH fokuserad, men använder mycket "NH hjälp". Det är bara ett av alla tusentals "tränings-tjaffs", säg inte bu före du vet om det verkligen fungerar eller ej. Gick snabbt att lära min häst i hagen med hjälp av en form av join-up, alltså göra det jobbigt att inte komma och behagligt att komma :) Sen finns det säkert en miljon andra sätt som fungerar lika bra, man måste hitta det som passar ens häst och en själv :)
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Jag föredrar en häst som vill komma till mig istället för en som ser mig som det minst obehagliga alternativet.

Själv lägger jag alltid något i krubban när jag tar in min häst, låter henne få komma in i boxen och äta och eventuellt kissa, innan jag gör det jag ska göra med henne. Jag har en häst som nästan alltid kommer till mig i hagen och som aldrig är svår att fånga.
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Kan inget annat än hålla med Görel. Vill inte ha en häst som kommer till mig pga att den vet att den annars kommer bli runtjagad tills den ger upp. Jag vill att min häst ska komma till mig av egen fri vilja, inte för att den inte har något alternativ.
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Maktkamp är nog inget uttryck jag är beredd att hålla med om. Men som många andra har skrivit här innan är det en bra idé att din häst förknippar momentet när du kommer för att hämta honom i hagen som något roligt, trevligt. Något som fungerade för mig och mitt busfrö till häst var att till en början ge henne lite kraftfoder i en speciell foderhink (jag hade en sån där svart gummi-krubba) inne i hagen samtidigt som jag stod och borstade och pysslade lite med henne eftersom det (efter mat) var det bästa hon visste. Två dagar efter det stod hon vid grinden och väntade på mig och efter det började jag ta ut henne ur hagen och ge henne kraftfodret utanför och släppte sen inne henne i hagen igen. Så fortsatte vi ett tag och allt eftersom tiden gick fick hon äta sitt kraftfoder allt närmare stallet.

Det behöver inte handla om att ge hästen mat, utan att den förknippar att du kommer med grimman, sätter den på hästen och tar ut honom ur hagen med det bästa han vet. Som tillexempel att bli borstad eller kliad på ett speciellt ställe.

Gör man ett moment som är lite svårt och jobbigt tillnågot som är roligt brukar det gå lättare. En sak som kan vara bra att tänka på är att FOKUSERA PÅ DET DU VILL ATT HÄSTEN SKA GÖRA och belöna det med vad hästen nu gillar och lägg inte fokus på allt du inte vill att hästen ska göra.
 
Sv: Svår att fånga i hagen

kl.

Det som den här mannen gör i nedanstående videor kallas också för NH även om han själv inte gör det. Och hästarna litar på honom och söker hans sällskap, inte för att han ger dem godis och är en skojig farbror, utan för att han är en trygg ledare. Det finns en mängd videos med både skygga och aggressiva hästar. Dessa är ett axplock. Video nummer 2 är särskilt intressant. Notera hur hästen slappnar av på slutet och blir gosig med mulen i ansiktet på honom trots att den i inledningen var mycket stressad.

http://youtu.be/0-TLrFq9gXg
http://youtu.be/NVdkHyocpF0
http://youtu.be/FHyPWkg8POw
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Jag föredrar en häst som vill komma till mig istället för en som ser mig som det minst obehagliga alternativet.
:bow::bow:
Jag mår illa av NH.

häromdagen backades en häst som har överskottsenergi uppför en backe x antal ggr.
Har man heller ingen kunskap om att hästar inte vill gå emot hård vind med spöregn så fattas det all empati.

Hade det varit min granne hade han gett tanten en fetsmäll.

våga rid hästen o ge den vad den behöver så behöver man inte drilla dem i förebyggande.

Terror används för att få fienden att lyda! Det funkar.
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Så min häst tycker att jag är obehaglig när hon gnäggar och kommer till grinden, och kommer med mig lös utan grimma? :) Kan gärna filma detta om det är så att ni behöver bevis. Jag tror på en trygg ledarfigur som dom litar på i vått och torrt, och som dom vet menar allvar. Och inte på mutor :) allt beror på hur man tolkar saker och ting. Sen finns det sämre nh, och bätte nh. Precis som i alla andra hanteringssätt. Finns miljoner olika "nhgurus" och jag tror varken på 7games eller att inte se hästen i ögonen. Men jag tror starkt på att om hästen ser mig som en trygg ledare kommer den också vilja vara hos mig.

Jag mår illa av folk som kommer till ridskolan och tror att spöet ingår i den normala utrustningen och som sparkar hästen till att springa. Men inte alla rider så, som sagt, det finns bättre och sämre hästhantering.
 
Sv: Svår att fånga i hagen

hästar är inte människor, dom tycker inte att du är dum när du avvisar dem och ber dem flytta på sig för att du ska komma fram, utan ju mer jag avvisar min häst och ber henne akta på sig, ju mer speciellt blir det att få komma fram och mysa med mig. Sen myser jag självklart med min polla varje dag, och hon myser gärna tillbaka. :) men allt sker på mina vilkor.
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Det var du själv som skrev att hästen skulle tycka att det var jobbigt och obehagligt att inte komma.

Min häst kommer också springande mot mig, hennes föl som inte ville fångas och la sig ner när hon skulle ledas gnäggar numera när jag kommer och galopperar till mig. Utan någon nh. Stoet kan gå lös bredvid mig och lyder röstkommandon. Ingen nh där heller.

Jag tror också på en trygg ledarfigur men för mig handlar det om hur man uppnår det.
 
Sv: Svår att fånga i hagen

hästar är inte människor, dom tycker inte att du är dum när du avvisar dem och ber dem flytta på sig för att du ska komma fram, utan ju mer jag avvisar min häst och ber henne akta på sig, ju mer speciellt blir det att få komma fram och mysa med mig. Sen myser jag självklart med min polla varje dag, och hon myser gärna tillbaka. :) men allt sker på mina vilkor.
Jag vet inte vad jag ska säga:mad:

maktmissbruk kanske.

Jag gillar när mina hästar tar trevliga initiativ o föser sällan bort dem.
De tycker att jag är en trevlig prick tror jag.
 
Sv: Svår att fånga i hagen

ja, det är en hantering jag tror på, att när hästen inte kommer så¨får hon heller inte för mig stå och beta och ignorera mig fullständigt. Jag tränger aldrig in henne eller liknande men låter henne promenera på tills hon vänder sig och kommer till mig, gör ingen stor sak av det hela utan strosar på lagomt avsånd och smackar lite om hon börjar beta eller titta på något annat, ser hon på mig berömmer jag och backar undan ett steg, när hon kommer till mig kliar jag henne och berömmer. Sen kommer hon lös med mig, behöver aldrig lägga på grimma. :)

jag har väl aldrig sagt att erat sätt är fel? klart ni lyckas få hästarna att komma med godis osv :) Det är ni som klankar ned på andras hanteringssätt och tror att erat är det enda bra. Jag har skrivit att det finns tusen olika sätt och flera som fungerar, detta är vad jag tror på. sen får man väl välja själv vilket sätt man tycker funkar för just en själv och ens egen häst :) sen finns det hästar som ger fan i godis och inte kommer hur mycket du än proppar i dem, då kan det väl bra att ha ett annat sätt? :)

jag ger inte godis från handen av den orsaken att jag inte vill ha en naffsande häst som tigger för min häst är en sådan som skulle börja göra det, era hästar kommer glatt av godis och min häst kommer glatt till mig :) är det då värt att klanka ned på andras sätt? Alla har sina åsikter, och det är bara roligt att dela med sig av dem och få tips. Men att sitta och säga att nh får en att må illa? vilken nh då? det finns tusentals olika sätt att tolka och använda nh. Man lär sig mer av att ta in än att gå och tro att man själv vet bäst. Jag har inget emot erat sätt, men detta är mitt tips och hur jag tror funkar bäst att hantera min häst :)
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Du är inte så gammal va?

Tror du att hästarna kommer bara för att få godis?

då tror du helt fel.

en belöning= lön för mödan som du oxå kommer att vilja ha när du börjar jobba. Den får man EFTER utfört arbete. En muta ger man innan om man tror att den förstår syftet.

din häst VET att den kommer att bli trakasserad om den inte gör som du vill.

hur kul kan det kännas... för hästen?
Uppgiven.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 220
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp