Svår att fånga i hagen

Sv: Svår att fånga i hagen

Jag ger aldrig godis. Min häst börjar tigga förskräckligt mycket om man ger henne godis. Däremot får hon mat i krubban när hon kommer in. Krubban är rätta platsen för mat.
 
Sv: Svår att fånga i hagen

D

din häst VET att den kommer att bli trakasserad om den inte gör som du vill.

hur kul kan det kännas... för hästen?
Uppgiven.

Jaha, så det är därför hästen gnäggar när den kommer? Av uppgivenhet? :grin: Jag tror du dels förmänskligar hästen och dels väljer att missförstå.
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Jag kan inte ha häst som går undan, därav, går de undan så går jag efter tills de inte går undan. Jag kan inte heller ha hästar som vänder sig om och tigger och vill bo i fickan. Inte så att jag misunar dem en morot eller äpple, men det ska aldrig vara självklart att de får.

Om det är maktmissbruk att hästen gör som man vill, då vet jag inte vart jag ska ta vägen, för mina är arbetskamrater och arbetshästar. Valsar nån iväg kan jag lika gärna bli av med en hand eller fot om jag ens överlever. Jag tar hellre den diskutionen lös i hagen när hästarna kan gå undan, och gå undan, och gå undan. Inte tränga bara att de inte får göra som de vill. Sen ger jag lov att gå och så börja om. Till slut kommer de självmant, och då då tycker jag det är dax för moroten. Och att de kommer fram självmant är höjden av underkastelse! Nästan mer än jag vill veta av, för de ska ju ha kvar hästbeteendet, de är ju hästar!

Vad som är trakasseri och inte i sammanhanget går att diskutera, men för mig handlar det om när man inte ger hästen en möjlighet att välja bort. I detta fall så väljer hästen bort "besväret" genom att komma fram! Tar man det lugnt funkar det, hetsar man funkar inget. Detta är en väg att gå.

Ptr
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Du är inte så gammal va?

Tror du att hästarna kommer bara för att få godis?

då tror du helt fel.

en belöning= lön för mödan som du oxå kommer att vilja ha när du börjar jobba. Den får man EFTER utfört arbete. En muta ger man innan om man tror att den förstår syftet.

din häst VET att den kommer att bli trakasserad om den inte gör som du vill.

hur kul kan det kännas... för hästen?
Uppgiven.

Just att du var tvungen att lägga en sådant kommentar bevisar att du känner att det inte fanns mer vettigt att komma med från din sida. Jag har inte hoppat på ditt sätt att hantera hästen. Men personen som startade tråden bad om förslag, jag gav mitt förslag och du ditt. Min ålder har inte med saken att göra. Du valde att hoppa på mitt förslag och skriva saker som "jag mår illa av nh" "du är inte så gammal va" osv. Du har ju bevisat själv att ålder inte säger så mycket :)

Sen har jag tuuusen saker att lära, för jag kan omöjligt ha varit kring hästar lika länge som en person som levt 40år och har inte samma erfarenheter. Men man kan snappa upp fel saker i livet, och rätt saker. Jag väljer att göra det jag tycker låter vettigt och rätt. Men jag är noga med att inte trycka ned någon annan som har ett annat hanteringsätt för då kommer jag nog sitta och bråka med var och varannan person, vilket det ändå känns som man gör här på buke, tråkigt nog.
 
Sv: Svår att fånga i hagen

+1 på den.

Jag undrar förresten varför det inte har kommit några negativa kommentarer angående länkarna jag postade igår eftersom nh tydligen är så dåligt? Det är väl när argumenten tryter som det kommer kommentarer likt den du svarat på.
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Ger heller inte godis från handen, däremot kan jag ge nått gott bara för att när hästen varit duktig, kanske ses som en förstärkning lr nått. Men det är helt apropå och man ser nästan hur förvånad hästen blir.( Lite som att bli bjuden på champagne en tisdag efter en tuff dag på jobbet, man blir både överraskad å glad. Men skulle man dricka champagne varje dag så försvinner ju tjusningen lite. Mjölk är oxå gott. )
inte som mutor, gör detta så får du en godis. Och tänk att vissa blir så fokuserade bara på godiset, har man inte godis är man inte vatten värd. Nej det är ju ingen vidare relation, vet de som gör så och även vad gäller barnuppfostran. Där jag jobbar så har min brukare sagt att jag måste ge hunden en godis varje gång jag kommer och varje gång jag går för att han är van :crazy:... Men alla gör ju som de vill, men en förskräckligt trevlig hund annars. Tror han gillar mig skarpt fast jag ger sällan godis, men ingen elak tant för det och tjocka hundar ska inte äta en massa hela tiden. Ja nu kom jag visst in på hundar fast detta är ett hästforum :laugh:, men ni fattar.. samma princip.
 
Senast ändrad:
Sv: Svår att fånga i hagen

Jag ger aldrig godis. Min häst börjar tigga förskräckligt mycket om man ger henne godis. Däremot får hon mat i krubban när hon kommer in. Krubban är rätta platsen för mat.

Har jag rätt när jag gissar att hon stått i ett ridskolestall någon period av sitt liv? De hästarna (de på ridskolorna alltså) kan jag tänka mig lätt får sådana ovanor som sedan kanske är svåra att bli av med, men normalt tror jag inte det är någon större risk att få en häst som tigger bara för att man ger den en godbit från handen någon gång emellanåt, så länge man har lite omdöme och inte går till överdrift förstås.
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Stämmer. Jag har för mig att jag brukar skriva det då och då. Men hon kan vara så jäkla jobbig så numera ger jag inga hästar mat ur handen utom vid exeptionella tillfällen. Hennes avkommor har jag lyckats fostra utan godis.
 
Sv: Svår att fånga i hagen

+1 på den.

Jag undrar förresten varför det inte har kommit några negativa kommentarer angående länkarna jag postade igår eftersom nh tydligen är så dåligt? Det är väl när argumenten tryter som det kommer kommentarer likt den du svarat på.

I video två, som jag kollat nu ett antal gånger UTAN ljud ser jag en orent travande hingst.

Den är inte aggressiv men osäker på vad det är frågan om. Den planerar en reträttväg i nedre hörnet men ser ganska fort att gubben inte är farlig.

Det där kan man se när vi får nya unghästar. Håller stenhårt koll på exakt var vi är. Fast vi "klämmer inte till dom" utan har allt tid i världen att låta dom komma till oss i stället..

Ett problem som försvinner ganska snabbt då dom märker att vi inte är köttätande djur..

Vad är det för något jag ska bli imponerad av tycker du?

(och viktigast, hur många vill nu inte härma denna gubbe, jaga runt en paddock, ingen koll på hästens signaler, som i sin tur hoppar över staketet? Bara för att gubben på videon kan? Utrycka sig så fint som att "sända iväg för det är jobbigare än att komma" )

I en annan video, utan ljud, så springer en vit häst med en bunt med får.

Hästen har tidvis en rep runt halsen. Och tidvis springer häst-människa tafatt i en skapligt stor hage.

Ska titta senare på nästa.

Men hittils ser jag kanske inte riktigt vart du vill komma...
Eller vad som är häftigt.


Det finns en mängd videos med både skygga och aggressiva hästar. Dessa är ett axplock.
Aggressiva hästar är för mig något helt annat. Sådana slickar öron, går till regelrätt anfall och hoppar inte undan trots att du har en skyffel i handen....
Sådana har vi också haft, och problemet löstes på lite olika sätt.

Men som sagt, har inte kollat video tre..återkommer..

AM
 
Sv: Svår att fånga i hagen

I video två, som jag kollat nu ett antal gånger UTAN ljud ser jag en orent travande hingst.

Den är inte aggressiv men osäker på vad det är frågan om. Den planerar en reträttväg i nedre hörnet men ser ganska fort att gubben inte är farlig.

Du missar mycket genom att titta utan ljud.

Hingsten är halt vilket också framgår av berättarrösten. Som jag förstod det skulle den behandlas men den var inte behandlingsbar p.g.a. sin extrema skygghet då den inte tillät någon att röra den.

Om du tittar noga så har hästen inte alls planerat någon reträtt i hörnet. Den stoppas i hörnet genom Klaus kroppsspråk.

Här är ytterligare en video som visar vad man kan göra med kroppsspråket.

http://youtu.be/MRJ8kFZZpWw


Det krävs en del skicklighet att kommunicera med hästar på deras eget språk. Jag känner ingen som kan göra det han gör t.ex. longera en häst i full frihet utan att ens ha grimma på den. Jag lär mig hellre det här än hur man bäst använder en graman, inspänning eller liknande. Det känns mest hästvänligt.
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Håller med låt hästen komma till dej.Tänk även på att hästar har väldigt gott minne och dom känner av vilka energier man har( tex arg,rädd,osäker).Team work ömsesidig respekt och förtroende.Ett exempel var när jag lånat ut en häst i några veckor till en tjej och hon säger att den inte går att fånga i hagen.Jag åker dit ställer mej i hagen(en väldigt stor sommarhage) säger inte ett ljud gör ingenting så får hästen syn på mej kommer i full galopp och stannar bredvid mej.
 
Sv: Svår att fånga i hagen

kl.

Det som den här mannen gör i nedanstående videor kallas också för NH även om han själv inte gör det. Och hästarna litar på honom och söker hans sällskap, inte för att han ger dem godis och är en skojig farbror, utan för att han är en trygg ledare. Det finns en mängd videos med både skygga och aggressiva hästar. Dessa är ett axplock. Video nummer 2 är särskilt intressant. Notera hur hästen slappnar av på slutet och blir gosig med mulen i ansiktet på honom trots att den i inledningen var mycket stressad.

http://youtu.be/0-TLrFq9gXg
http://youtu.be/NVdkHyocpF0
http://youtu.be/FHyPWkg8POw

Jag tittade bara på andra filmen, och bara början, men jag måste säga att jag inte var impad alls... har bara läst Hempfling och inte sett honom jobba. Tyckte inte det såg trevligt ut alls att han trängde in hästen i hörnet, sedan är han fram och kladdar hästen i ansiktet innan den bjudit in honom...
Nä, nu blev jag besviken faktiskt..
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Just att du var tvungen att lägga en sådant kommentar bevisar att du känner att det inte fanns mer vettigt att komma med från din sida. Jag har inte hoppat på ditt sätt att hantera hästen. Men personen som startade tråden bad om förslag, jag gav mitt förslag och du ditt. Min ålder har inte med saken att göra. Du valde att hoppa på mitt förslag och skriva saker som "jag mår illa av nh" "du är inte så gammal va" osv. Du har ju bevisat själv att ålder inte säger så mycket :)

Sen har jag tuuusen saker att lära, för jag kan omöjligt ha varit kring hästar lika länge som en person som levt 40år och har inte samma erfarenheter. Men man kan snappa upp fel saker i livet, och rätt saker. Jag väljer att göra det jag tycker låter vettigt och rätt. Men jag är noga med att inte trycka ned någon annan som har ett annat hanteringsätt för då kommer jag nog sitta och bråka med var och varannan person, vilket det ändå känns som man gör här på buke, tråkigt nog.

+1 på den
Axel gillar att provocera tror jag, det är inte så mycket att göra åt. Du, precis som jag, vet att vi gör bra saker med våra hästar. Och det är det viktigaste. :idea:
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Här är ytterligare en video som visar vad man kan göra med kroppsspråket.

http://youtu.be/MRJ8kFZZpWw


Det krävs en del skicklighet att kommunicera med hästar på deras eget språk. Jag känner ingen som kan göra det han gör t.ex. longera en häst i full frihet utan att ens ha grimma på den. Jag lär mig hellre det här än hur man bäst använder en graman, inspänning eller liknande. Det känns mest hästvänligt.

Alltså, nej, såå himla skicklig behöver man inte vara. Jag kan med lätthet longera unghästen i full frihet utan grimma, nu har vi inte börjat jobba med samling eller så ännu, men har jag bara visat honom att jag gillar att han håller sig på en cirkel runt mig så gör han det i tid och otid så snart han är lös :idea: det blir lite jobbigt ibland om jag försöker instruera maken när han tränar sin häst, och min bara far runt mig i en cirkel och ber om uppmärksamhet :rofl:
Äldre hästen har mer flykt i sig, och där avgör dagsformen om vi kan jobba helt löst med samling på volten, men bra dagar gör han alla gångarter löst på cirkel runt mig.

Och då är jag inte ens särskilt duktig :angel:

Men jag håller med, jag vill hellre lära mig att få hästen att jobba själv med sin kropp, än att jag ska hålla på och dra och slita i honom. Vet inte om Hempfling var en sån inspiration bara..
Mike däremot :love:
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Hej Hej
Har inte riktigt läst alla inlägg i tråden vilket jag kanske borde göra innan jag postar, men såg att du fått lite länkar på filmer. Här är en till länk till en film som jag tycker är bra just på ämnet att få sin häst att vilja bli fångad i hagen, den är lång och det finns en fortsättning som du kan leta upp själv på nätet.
http://www.youtube.com/watch?v=bz9JqYhN05s
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Hej Hej
Har inte riktigt läst alla inlägg i tråden vilket jag kanske borde göra innan jag postar, men såg att du fått lite länkar på filmer. Här är en till länk till en film som jag tycker är bra just på ämnet att få sin häst att vilja bli fångad i hagen, den är lång och det finns en fortsättning som du kan leta upp själv på nätet.
http://www.youtube.com/watch?v=bz9JqYhN05s

Hinner inte kolla hela nu, har bara sett början, men vill bara säga att det var en otroligt trevlig början. Han börjar med att berätta att detta är en extrem häst, så det kan bli tal om extrem hantering, för att matcha hästens energi. Så att folk fattar att det han kommer visa är inte något man ska/behöver göra normalt sett. Han pratar om att bli hästens partner och vän, inte ledare.
Han beskriver det han ser och ser fort att hästen är rädd, inte aggressiv, samt hur man ser det.

Mycket trevligt :love:

Enda trista att ljudet är lite sprakigt, samt att hans härliga danska(?) dialekt sabbas av någon hemsk skånsk(?) inblandning :p

Ska kolla vidare sen, tack för ett bra tips!
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Jag tyckte den var bra! Det är så här jag gjorde när jag lärde min häst komma i hagen, dock gick det fortare och var ju självkalrt inte lika extrem!

Visst sa han att hästen var blind på ett öga? eller hörde jag fel?
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Vid 28 min ca: DET kallar jag en joinup :love: åh, bara se på henne hur hjärncellerna arbetar... lilla pyret :love:
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Jag tror den bara var vanvårdad? Missar lite då och då eftersom jag försöker jobba samtidigt.. :angel:

Precis såhär fick vi jobba med vår lilla när han kom. Jag kallar det joinup, för det är vad det är, men inte Monty-style..
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 220
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp