Sv: Vårmammor 2010 &Co del 19 <3

Tack goa Michellan för dina blombilder. Jag älskar blommor och trädgård, men har aldrig vågat mig på orkidéer. Men nu blev jag så sugen när du visade dina bilder så jag funderar på att prova :p

Jag är lite förvånad över den här i mina ögon rätt naiva tron att en tråd på buke, som är ett helt öppet forum, skulle kunna fungera som något slags privat rum, där man kan vara anonym och där man kan skriva vad som helst. Alla här är väl ändå rätt rutinerade internetanvändare? Jag blir nästan lite orolig när flera låter så där naiva, vad som helst kan ju hända er om ni inte kommer ihåg att hela världen kan se er hela tiden på nätet.

Kalla mig naiv om du vill. Men jag ser det inte så.

Jag kan helt enkelt inte förstå hur en "utomstående" kan sitta och lägga ner timmar på att följa 19 trådar om oss som hängt ihop sedan ett par månader innan barnen kom ut, tjatar om vardagen osv. Jag fattar verkligen inte vad man får ut av det, alls. När man inte skriver ett endaste inlägg.

Men ni får väl göra vad ni vill med eran tid ;)

Vad jag kan se i den tråden "dömer" ingen dig, däremot är det några som dels är lite förvånade över ett väldigt könsstereotyp upplägg av vardagens praktikaliteter, dels vill jag minnas några som tycker att du verkar ha ditt hus till ett väldigt högt pris. Men det har ju inget med att "döma" att göra.
.

Varför har vi huset till ett högt pris? Ser inte vart alla kan få det ifrån. Jag har ju skrivit att det mesta var klart innan vi fick barn. Vi pratar inte arga snickaren varning (vi fick för övrigt inte vara med eftersom vi hade det för fint och ordningsamt, inget rukel som de letade efter)

Varför skulle vi köpa ett "färdigt" hus för 4-6 miljoner och behöva jobba konstant för att kunna betala räntorna? Då måste vi låta vårat barn gå heltid på förskola och det känns inte som rätt prioritering. Nu har vi låga lån med tanke på att vi bor i 08-område.

(Klipper in lite som jag hade tänkt skriva i ett annat inlägg).

Ofta kommer min man hem vid 18-18.30 men som jag skrev till Mabuse har han faktiskt flex från kl 16 (sommaren 15) och försöker vara hemma tidigt. Men i perioder när de har leveranser som ska vara klara är det inte möjligt att gå vid den tiden. Hela hösten har det varit mycket.

Han brukar ta semester i juni för att när alla går på semester i juli-aug så kan han gå vid 15, för då kommer inte en säljare fem i och har något superviktigt som måste lösas innan han går för dagen.
Han följer med på alla läkarbesök mm som våran dotter har gått på för han är verkligen mån om att veta allt och vara delaktig.

Men nu har vi valt att hon ska få trygghet genom att få vara hemma så länge som möjligt och inte stoppas in på dagis innan tre års ålder. Detta gör att vi måste göra avkall på vissa saker.
Jag har rätt att ha henne på heltid på dagis och då hade jag kunnat jobba extra och vi hade haft råd med t ex en nyare bil.

Pratade med min man om vad han tyckte, han tyckte vi hade haft ovanligt lite problem med våran bil. Saker som han har kunnat fixat med viss felsökning. Men hjälp av ett speciellt dataprogram kan han felsöka felkoder, det kanske tar en stund att göra det. Men sen när han inte finner vad felet är har han fått gå ut på bilforum för att försöka finna svar. Det tar tid.

Sen kan man tänka sig att lämna in på verstad, vist. Frigör tid. Men säg att det kostar 1000 kr att fixa handbromsen. För att jag ska kunna betala det måste jag jobba en natt= 10h ifall jag får ut 100 kr i timmen efter skatt. Eller så gör han det en timme och jag behöver inte ta extra skift.

Vist vi är väldigt uppdelade, men jag kan inte påstå att jag gör så mycket hushållsarbete. Han städar nogrannare än vad jag gör. Jag är ingen mönstermänniska eller försöker höja min man till något. För han är som män är mest, jag måste säga till om vissa saker för att det ska ske. Han kan mycket väl sätta sig framför tv:n när han kommer hem och jag kan störa mig på det. Men då brukar jag helt sonika säga till, typ gör du det medans jag gör det.

Jag hatar att städa och fixa, men försöker hålla allt på en nivå där jag kan lägga minimalt med tid på det. Vi ser till så att hemmet är "städat" på kvällen innan vi går och lägger oss. Då pratar jag inte moppade golv och dammsugna lister. Men disken är fixad, leksakerna bortplockade och sånt.
Jag strycker tex aldrig några kläder, vill han ha något struket får han göra det själv. Däremot försöker jag hänga det så att det aldrig ska behövas.

Jag har vänner vars sambo har sagt att han tänker inte ändra sitt liv bara för att de har fått barn.
Min man har valt att göra det. Han har slutat med en del tidskrävande saker för att få vara hemma med sitt barn. Precis som att jag har gjort uppoffringar.
Jag sa redan när jag blev gravid att jag tänker inte ge upp mina hästar, men valde att sälja en eftersom jag redan innan kände att tre var en för mycket.

Han är med sitt barn större delen av helger/lediga dagar, då jag kan få chansen att rida ut i ljuset. Efter att vi ätit lunch och så brukar han kunna fixa med lite av varje ifall. Nu har vi faktiskt inte renoverat "stort" sen i somras, förutom några fönster som det var kris med. Men nu kommer han vara ledig över jul och då ska det sista rummet bli klart, där ska en polare till honom även hjälpa till.
Han ser till att jag får tid med hästarna, för att han vet att jag behöver det för att orka.
Han har även valt att lägga pengar på en skorstensrenoverare som kommer i veckan för att dra skrostenen eftersom han inte orkar med det nu. Han vill hellre vara hemma och mysa med sin familj under hösten då han har haft mycket på jobbet.

Men skit! Hade skrivit ett jättelångt och supersmart inlägg och så fick telefonen tvärspunk och *poff* så var det borta. Orkar definitivt inte skriva om allt på mobiltangentbordet.

Men Lottch, provar sätta in bild så ser vi om jag lyckats lista ut hur man gör det via iphonen
dsc01819_176688354.jpg

Ja men det är väl klart att du ska prova på med orkidéer :) fina blommor som är roliga att pyssla med (inte för att jag pysslar så mkt mer än ger dem vatten men iaf). Jag klarade aldrig av dem i lägenheten men här i huset trivs de och blommor om och om igen.
Älskade små blommor :love: utökade familjen orkidé i fredags med den som är på bilden längst ner. Passar på när man får presentkort på plantagen!

Kalla mig naiv om du vill. Men jag ser det inte så.

Jag kan helt enkelt inte förstå hur en "utomstående" kan sitta och lägga ner timmar på att följa 19 trådar om oss som hängt ihop sedan ett par månader innan barnen kom ut, tjatar om vardagen osv. Jag fattar verkligen inte vad man får ut av det, alls. När man inte skriver ett endaste inlägg.

Men ni får väl göra vad ni vill med eran tid ;)

Jag håller verkligen med om detta, jag förstår verkligen inte hur det kan vara intressant för någon "annan"!

Jag kan gå in i andra trådar och kika lite här på förälder men nä det är inga trådar jag följer som jag inte har intresse i och har jag intresse så har jag ju även en åsikt...

På andra delar av forumet är det ju lite annorlunda, kan tex läsa på hästvård om olika "sjukdomar/skador" utan att skriva just för att man kan lära sig något, men i en tråd med specifika personer som "känner" varandra så finner jag verkligen inget intresse att följa dem!

Jag som försöker följa vårmammar 2012... GÖr det halvhjärtat. Läser inlägg men orkar oftast inte ens svara. Vet itne riktigt vad jag ska skriva, jag "känner" inte de personerna ju... (förutom dig då, men du skriver knappt där heller)

*kl* God kväll på er, det var inte igår direkt. ;) Hoppas allt är bra med alla, har sträckläst ( :eek: ) den här tråden för att försöka få en aning om vad alla har för sig, men något långt svarsinlägg blir det verkligen inte. Det är jag alldeles för trött för..
Meeeen.. på tisdag em påbörjar jag min FL och då kommer ni inte undan - för jag har saknat mig blå efter er hela hösten och har tjuvläst lite här och där men aldrig skrivit något. :D

HEJ ZODY OCH VÄLKOMMEN TILLBAKS, eller vad man säger :D Du är saknad och så efterlängtad och nu längtar jag verkligen till tisdag och att få höra mer från dig, kram!

Jag är inte heller så aktiv i 2012 tråden, varför när den här finns?

Sen så tycker jag inte att du ska behöva sitta och försvara hur ni väljer att leva ert liv, det finns ju ingen annan som ska sitta och bestämma att ni har fel när det uppenbarligen fungerar för er. Ibland förstår jag inte hur folk orkar lägga ned sÅ mycket tid och energi på att klanka på någon annan.

På samma sätt som jag inte förstår hur någon utomstående kan tycka att det är rouge att följa vår tråd.

@michellan: fina blommor är väl aldrig fel? ;) precis som kaktus är de enda orkidéer jag lyckas med brudorkideer, alla "konstiga" jag försöker köpa dör bara. :o

Höll på att börja grina häromdagen när jag såg att cementbilen kört över Temlans magnolia. :( får köpa en ny i vår åt henne och mini.

Yes box. Ta en kruka av lämplig storlek, fyll med jord (jag var som vanligt seg med att ta undan de sista krukorna så kunde återanvända gammal tomatjord ;)). Ta 4-5 björkslanor av lämplig längd, dvs beroende på hur hög gran du vill ha. Stick ner dem jämnt fördelat längs krukans kanter och knyt ihop med ståltråd i toppen - nu har du alltså en "kon". Sen knatar du ut i skogen med sekatören och hämtar ett redigt lass med kvistar. Lägg dem kors och tvärs mellan slanorna, lämpligtvis långa kvistar längst ner och allt kortare mot toppen ;) Jag försökte se till att kvistarna hakade fast som hullingar i slanorna så att de sitter riktigt bra och det verkar de göra för hittills har inga stormvindar rått på Ernst.

Däremot trasslade sig ena kissen in i ljusnätet så att det gick sönder. Kuuul, 250 spänn åt fanders..

Glömde ju..

Vi har en enkel fotoskrivare, enbart för "vykorts"storlek.. Den kostade inte så mycket alls när vi köpte den för ja, ca 5 år sedan, kanske 1500 kr?
Hittade en nyare variant till den vi har här. Kostar inte ens 900 kr. Så det är ju helt klart inom en rimlig nivå tycker jag. Men då blir det ju som sagt bara standardstorleken som man kan printa ut själv. Men väl för att fylla album och fotoväggar och julkort. hihi

själv klippte jag ner mitt magnoliaträd i somras.. Men det vägrar dö ;) hahaha. Eller buske kanske jag skall säga.
Jag vill eg inte ta bort det/den, men växten passar inte där den var planterad. Skall prova att gräva upp och flytta den i vår.

Sen så tycker jag inte att du ska behöva sitta och försvara hur ni väljer att leva ert liv, det finns ju ingen annan som ska sitta och bestämma att ni har fel när det uppenbarligen fungerar för er. Ibland förstår jag inte hur folk orkar lägga ned sÅ mycket tid och energi på att klanka på någon annan.

Tänkte precis samma sak, tycker inte att du behöver försvara hur ni har valt att göra, macken. Det du skrev här ovan (det där långa till petruska) är precis allt det du redan skrivit i den andra föräldra-tråden och inget du ska behöva älta här och var inne på buke. Tycker ni verkar ha det kanon och så länge det fungerar bra för alla parter så är det väl det absolut viktigaste :)

En fråga bara, som kanske är skitkorkad :o Men fungerar en fotoskrivare som en vanlig skrivare, eller det går bara att skriva ut foto på den?

Känns som om jag måste försvara vårat upplägg. För att folk på forumet verkar tycka att jag/min man är dumma i huvudet som väljer att prioritera och leva som vi gör.
Men jag klankar inte ner på de som heller lever i en lägenhet eller inte har bil. jag skulle inte vilja leva så. Men jag ifrågasätter inte deras prioriteringar. Tycker de att det viktigaste i deras förhållande är att dela lika på hushållsarbetet så vist. fine för dem. Men jag blir ledsen och det svider verkligen i hjärtat på mig när det kommer påstående om att min man inte umgås med sitt barn. Att han bara är spermadonator och bank tex. Eller att de timmar han lägger ner på sitt barn inte är tillräckligt. Att vi försöker lösa saker utifrån våra förutsättningar.

Tänkte precis samma sak, tycker inte att du behöver försvara hur ni har valt att göra, macken. Det du skrev här ovan (det där långa till petruska) är precis allt det du redan skrivit i den andra föräldra-tråden och inget du ska behöva älta här och var inne på buke. Tycker ni verkar ha det kanon och så länge det fungerar bra för alla parter så är det väl det absolut viktigaste :)

Håller med jag med. Det enda som betyder nått är att ni trivs med hur ni har det. Allt annat skall folk strunta i.

Jag tycker personligen att det var alldeles oerhört (för) många ifrågasättningar av hur ni löst det i den där tråden. :crazy:

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 103
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 184
Senast: Rie
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 905
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar