Sv: Vårmammor 2010 &Co del 19 <3

Jag inser att jag gjorde bort mig innan. Och att jag aldrig skulle skrivit nåt alls.
Men som jag skrev innan, det är absolut inte min sak att avgöra vem som får komma in och läsa eller ej.

Hördu, är det inte enklare att du säger rätt ut? Istället för att först insinuera och hoppas på att de andra läser mellan raderna och utesluter mig, och sen backa när någon reagerar negativt på vad du skriver? För nu blir intrycket varken snällt eller rakryggat, tycker jag.

Att be andra utesluta någon inför den personen ifråga är rätt elakt, och att sen backa är lite fegt. Du får väl stå för vad du sagt, även om det var elakt?

Hur skulle du själv känna det om en kurskompis på din nya utbildning sa så att du hörde det att jag hoppas att inte AKB får vara med när vi ska fika efter skolan? Hur skulle du känna om du hörde att någon klasskompis hade sagt så till din son?

Självklart kan man inte tycka om alla, men man kan bete sig renhårigt mot alla. Tycker jag.

Känns som om vad som än skrivs kommer att missuppfattas just nu. Skriver det helt enkelt såhär:
Min spontana åsikt är att de som är med på listan, som den sett ut en lång tid, är de som ska vara med i ett ev eget forum. Sen har jag inte stenkoll på om någon saknas på listan. Jag vill ex inte att vi hoppar över de som inte varit aktiva i slutet.

Inlägget ovanför ang fb-gruppen var ett försök att skämta till det eftersom vi som har fb pikar dem som inte har och tvärtom så "skäller" de på oss om vi kommenterar en bild eller inlägg från fb här utan att visa den på buke

*kl*

jag tror det kommer bli knasigt om vi ska ha vårat slutna form
OCH den här tråden. Tror aldrig att det kommer att hålla båda ställena levande. Blir lite tjatigt/tråkigt om det bara skrivs svammel i den ena och privata saker i den andra. Då känns det bättre att pm:a ut det man vill få ur sig till dom som vill lyssna. Tror tyvärr att fler kommer att falla bort än att komma tillbaka i det nya forumet.

Vilka som 'får' hänga med till nya tråden lägger jag mig inte i. Blir glad om jag får hänga med.

Jag är riktigt klumpig när det gäller att uttrycka mig, jag vet, Sorry isf.

Det var inte formuleringen, utan önskemålet om uteslutning som var "klumpigt" (minst sagt), tycker jag, Jag vet inte hur man skulle kunna formulera en önskan om att någon ska uteslutas inför den personen så att det blir trevligt. För det är inte särskilt trevligt att göra så.

Alltså, jag är ledsen att du uppfattar mig som hård, jag skriver likadant här i som i resten av forumet, men normerna för vad som är hårda diskussioner är väldigt annorlunda i den här tråden mot resten av forumet. I den här tråden är det på gott och ont lite "myspysstämning" med mycket pepp och uppmuntran, och väldigt lite ifrågasättande och debatt. Och gott så, men kommer då någon som jag, som mest skriver i andra delar av Bukefalos och bara ibland i den här tråden så blir det förståss lite kulturkrock ibland. Ta det för guds skull inte personligt! Sen lever jag väldigt annorlunda liv än många andra i tråden, klart man tycker olika då! Men det är ju just det som är det roliga med Bukefalos, man får höra hur folk man aldrig skulle träffa på i sin vardag tänker och tycker. :)

(Tänker på aneka där, tänk om du, liksom min syster. Får sitta hela julaftonen med värkar;) Men mini kanske är på gång nu??:D)

Nope ingen Mini påväg ut :( Har gett upp om att han nånsin kommer ut blandat med hoppet om att jag faktiskt har en vecks på mig för att slippa pricka julafton. :crazy:

Jag tror med att det blir svårt med två ställen. det känns vemodgt om bukeföljetongen skulle ta slut. samtidigt som det skulle vara skönt att kunna skriva och diskutera mera privata saker med er som jag inte vill ta upp härinne pga en del i min närhet vet vem jag är.

Orkar inte citera ifrån mobilen. Men ditt "Ta det inte personligen" Det är ju det jag gör. Min önskan om att utesluta är för att jag till 95% av gångerna du skrivit till mig varit så hård i tonen att jag uppriktigt blivit riktigt ledsen.
Så vi går väl om varann där, du känner dig mobbad av mig och jag av dig
Vet inte vad jag ska göra för att ställa denna diskussionen någelunda till rätta? Du kan väl vara vänlig och berätta det för mig.
Vill bara ställa allt till rätta, om det nu går...

*kl*

Vill inte ta något parti, men det känns som om det privata forumet har blivit lite uppstissad, för mig är det självklart att alla som är aktiva i tråden ska få vara med samt de som står på listan. Det är väl egentligen ingenting att diskutera, med tanke på allt vi har delat hittills. Graviditet, bra och dåliga förlossningar, föräldraskap, skratt och tårar

Håller med Viv om att det var lite välja till idrotten känsla härinne och jag tog också illa vid mig, kanske för att jag nästan alltid blev vald sist. Tänker inte ta någons parti då jag bara skummat igenom vad som skrivits, men som sagt, för mig är det självklart att alla som är aktiva ska få vara med.

Fungerar det inte med det privata forumet så är det ju bara att flytta tillbaka hit. No harm done så att säga...

. Ta det för guds skull inte personligt! Sen lever jag väldigt annorlunda liv än många andra i tråden, klart man tycker olika då! Men det är ju just det som är det roliga med Bukefalos, man får höra hur folk man aldrig skulle träffa på i sin vardag tänker och tycker. :)

Äh, du lever/skriver annorlunda bara för att provocera :devil::p

(Och vet du, min man har faktiskt flex från kl 16 på vintern och 15 på sommaren, så han kommer inte alltid hem så sent att han knappt hinner träffa S)

*kl*

Håller med Viv om att det var lite välja till idrotten känsla härinne och jag tog också illa vid mig, kanske för att jag nästan alltid blev vald sist. ..

Själv vart jag knappt vald sist en engång,. Utan var slasket som inget lag ville ha. Ni vet det står två kvar och de sger att rästen kan ni ta för att slippa ha en i samma lag... :(
(lite OT)

*kl*

Vill inte ta något parti, men det känns som om det privata forumet har blivit lite uppstissad, för mig är det självklart att alla som är aktiva i tråden ska få vara med samt de som står på listan. Det är väl egentligen ingenting att diskutera, med tanke på allt vi har delat hittills. Graviditet, bra och dåliga förlossningar, föräldraskap, skratt och tårar

Håller med Viv om att det var lite välja till idrotten känsla härinne och jag tog också illa vid mig, kanske för att jag nästan alltid blev vald sist. Tänker inte ta någons parti då jag bara skummat igenom vad som skrivits, men som sagt, för mig är det självklart att alla som är aktiva ska få vara med.

Fungerar det inte med det privata forumet så är det ju bara att flytta tillbaka hit. No harm done så att säga...

Du säger ungefär det jag tänker så +1 på det. Och jag håller med dig Mabuse, om att det är mest mys och pepp här i tråden och inte särskilt mycket diskussion. Det är därför jag gillar den så mycket, det är alltid trevligt och avspänt här inne. Förutom igår då. Även för mig känns det som att ett privat forum självklart ska innehålla listan och aktiva. Så väldigt ofta är det inte som någon utifrån hoppar in att det blir någon svår gränsdragning. Och jag sällar mig till dem som inte är odelat positiva, utan hoppas att det funkar så att vi hänger här som vanligt men har en plats för det mest privata och personliga.

Du säger ungefär det jag tänker så +1 på det. Och jag håller med dig Mabuse, om att det är mest mys och pepp här i tråden och inte särskilt mycket diskussion. Det är därför jag gillar den så mycket, det är alltid trevligt och avspänt här inne. Förutom igår då. Även för mig känns det som att ett privat forum självklart ska innehålla listan och aktiva. Så väldigt ofta är det inte som någon utifrån hoppar in att det blir någon svår gränsdragning. Och jag sällar mig till dem som inte är odelat positiva, utan hoppas att det funkar så att vi hänger här som vanligt men har en plats för det mest privata och personliga.

Håller med dig i allt du skriver här ovan :)

Kl
Förresten, har hängt upp mig på diskussionen om fumligheten mellan par typ på Facebook etc. och nog retar jag halvt ihjäl mig på allt gullegullegull som vissa har och om hur rosenröd deras vardag är. Å ena sidan kan det ju vara så, tänk vad härligt! Men å andra sidan tror jag det år en fasad många håller upp.
Och så började jag fundera på hur vi är och vad jag skriver. Iblsnd blir det nog lite gullegullegull och att jag har en SÅ fin vardag etc och likadant i bloggen :o . Men i mitt fall (och la ske i många andras?) är det mest ett skydd gentemot min familj. Alltså, jag tycker inte att jag har rätt att hänga ut det negativa i mitt liv som innefattar andra, tror jag. Jag tycker att negativa saker mellan sambo och mig, eller mamma och mig etc rör ju ingen annan än oss. Ja nej det gör väl det positiva också egentligen, men det är ju inte jobbigt att hänga ut på samma vis som det negativa skulle vara. Förstår ni hur jag menar?

Absolut. Jag tycker inte att bloggar eller andra sociala medier är en lämplig plats för att hänga ut sin smutsiga byk, mao sina konflikter och bekymmer. Många menar ju att de bloggar som en sorts terapi och dagbok, men då tycker jag att man ska göra detta anonymt av hänsyn till inblandade. Jag hade blivit skogstokig och faktiskt tagit mig en rejäl funderare över vårt förhållande om min man skaffat FB och använt det för att skriva om våra diskussioner och gräl. Jag vet att jag kan ventilera lite här ibland när jag är frustrerad, men då är det mer generella saker som jag skulle kunna säga till vem som helst. Typ att jag blir irriterad när han inte visar något intresse för julpynt utan hellre slappar ;) för "alla" som känner oss så pass väl att de skulle kunna identifiera mig här vet också att det är vi i ett nötskal. Jag vill göra, han vill chilla :D

Förresten, vad hemskt på nyheterna att 80 katter dött efter en brand hos Djurskyddet i en annan kommun (hörde inte vilken). Känns lite extra eftersom våra tossingar är adopterade via dem.

Tror jag ska gå ut och fixa in julgran nu innan hovis kommer. Hade sett ut en perfekt vid ridbanan men funderar nu på att ta en liten istället och ha på ett bord eller fönster. Vore skönt att slippa vakta H och katterna..

Vi ska också ut och hugga julgran, när S vaknat ur sin middgsslummer. Först ska jag ut och vattna mina stackars hästar på lösdriften... Funderar på att ha en liten och stor i år. Har köpt ett gäng plastkulor ( gråter lite inombords, för jag hatar plastkulor, jag älskar fina glaskulor :cry: ) tills S är stor nog att inte välta granen. Antar att jag måste köpa glitter snart också... Hatar glitter. Haha, herregud vad bitter jag låter, men fina enkla julgranar är det finaste jag vet.

Den lilla granen tänkte jag ha till jullunchen då sambons familj och min familj äter tillsammans i vår jaktstuga. Den tänkte jag göra mer barnvänlig och blinga fullt ut med smällkarameller (satt och gjorde igår och fyllde med gottegodis) och glitter så att ungarna kan ha lite julgransplundring innan de far. :)

Jag har ju en blogg och jag håller med dig om att jag inte tycker att det är okej att hänga ut folk på den. Jag brukar skriva halvironiskt med en glimt i ögat om det mesta, men det privata får min gamla "analoga" ;) dagbok ta.

Inte riktat till dig nu modett, men jag tycker att det är viktigt att man kan respektera att alla är olika och har plöja åsikter och olika sätt att lägga fram dem, precis som att de som gör en ledsen ska kunna be om ursäkt och kunna försvara sig, precis som den som blivit ledsen måste kunna förlåta och gå vidare osv. Vår samtalsterapeut sa, mycket poetiskt, att man kan se på allt genom två fönster, och det stämmer faktiskt väldigt bra.

@macken: skönt att höra att det inte bara var jag som var en av de sista två att bli vald. (måste lägga till att jag inte var mobbad på något sätt, jag var och ÄR bara jävligt kass på idrott av alla de sorter. Ingen balans, ingen bollkänsla och dessutom bollrädd osv. :p ) förstår faktiskt inte varför de inte bara räknade 1-2-3-4 ochvså blev man indelad i lag, så var det oftast på högstadiet och gymnasiet, för jag kan än idag känna, jag vet inte hur man ska beskriva det, skammen? Rädslan? Självförtroendet i botten? När man stod där och såg alla andra bli valda utom en själv...

KL

Jag är inte "vårmamma" (fattar inte ordet riktigt, ärligt talat, när man väl har fått barn är man väl förälder hela tiden, inte bara på våren) men har av en ren slump råkat läsa lite i den här tråden. Jag måste säga att jag är lite skakad över de sista sidornas diskussion.

Är det verkligen ingen som verkligen skäms över sina egna försök att stänga ut en person, och dessutom skriva om detta fullt öppet här??!!! Och inte bara skäms över att denna strävan har "uttryckts klumpigt"??!!

Är det bara jag som lätt kan föreställa mig trådar där i princip vem som helst i den här tråden på engagerade sätt skulle kunna bekymra sig över att ett visst barn inte får vara med, eller över att vissa barn inte låter andra vara med, eller över att idrottslärarna fortfarande tillämpar de där gräsliga sätten att välja lag?

Finns det någon här som skulle se mellan fingrarna om barnen behandlade varandra som flera här uppenbarligen utan bekymmer behandlar andra?

Jag brukar rätt ofta på Förälder studsa över hur mycket möda som läggs ner för att barnen ska bli allmänt perfekta som vuxna, och hur lite självkritik och självanalys som vanligtvis är kopplat till dessa planer på framtida perfektion, men det här tar tammefan priset. Jag har aldrig sett något liknande i den vägen mellan vuxna. Och det i skydd av att vara så himla fina, myspysiga peppande föräldrar som är såååå kärleksfulla mot barn. Jag är skakad, faktiskt. Det är djupt obehagligt och direkt skrämmande.

förstår faktiskt inte varför de inte bara räknade 1-2-3-4 ochvså blev man indelad i lag, ...

Så har mina gympalärare alltid gjort så länge jag kan minnas men jag vet inte om det var så mycket bättre. Var man inte bra så var det iaf ingen passade bollen eller såg till att man fick vara med och spela, "men du kan ju ingenting" :crazy: Nej det är svårt att kunna när man aldrig får prova.

Jag förstår precis hur du menar och jag tror också att det är så det är för det mesta, det man skriver påverkar ju inte bara en själv.

Jag är med i en stängd grupp på FL där vi är några tjejer, typ 7 st, som gjorde lite som en egen mammagrupp där vi sågs ibland och diskuterar massor i forumet. Där är det väldigt högt i tak och vi kan alla vara öppna om både bra och dåligt på ett annat vis än vi kunde när den tråden var öppen.

Jag hänger gärna med till en privat fortsättning av denna tråd och tycker att det är självklart att alla som är med på listan/här och diskuterar ska få vara medbjudna.

Just nu vet jag faktiskt inte vilket ben jag ska stå på. Jag vet inte om jag ska skämmas för något jag har skrivit eller inte.
När jag skrev i mitt första inlägg ang lösenord så var inte tanken från mig att utestänga någon som är aktiv i tråden. Egentligen inte heller utestänga någon som varit aktiv och kanske vill vara aktiv igen. Det jag faktiskt skäms för var att jag inte reagerar för det som skrevs utan jag blundade för det och gick vidare.

Nu tycker jag att du drar oss alla över en kam, blir lite irriterad faktiskt.

Börjar med att replika över kommentaren på namnet, när den här tråden startades så hette alla sånna trådar vårmammor, sommarmammor osv, just för att vi skulle få barn ungefär samtidigt och kunde följa varandra under grav och förlossning och sen dess har namnet hängt kvar. Vi har varit inne på att ändra till föräldrar 2010 eller liknande, men det har ute blivit av, vet inte varför, för vi är ju inte bara föräldrar med barn födda mellan mars och maj här.

Sen är det väl ingen som försvarar något som skrivits om någon? Jag reagerade också negativt och hade kommentaren gällt mig hade jag blivit uppriktigt ledsen och faktiskt slutat skriva i den här tråden. Jag tycker att man kan ta sånna saker per pm om man upplever att någon sårar en. På sätt och vis var det "tur" att det var mabuse, för en människa med mer tåga har jag inte sett härinne.

När vi började prata om ett privat forum var inte tanken att utesluta någon, det hoppas jag att alla härinne håller med mig om, för då ser jag inte vitsen med att ha det överhuvudtaget, det var just för att vissa saker vill man inte ta på ett forum som är helt öppet för alla att läsa, men som man ändå behöver skriva av sig om.

Jag håller med dig till fullo om att stämningen drogs ned när det blev sånt snack om vem som skulle få vara med och inte och om man skulle utesluta någon. För mig var det så självklart att alla som är aktiva i tråden skulle vara med att jag inte kunde tänka mig att någon skulle börja peka ut personer som inte skulle få vara med, som sagt, sånna saker tycker jag att man ska ta per pm med personen det gäller, inte hänga ut någon.

Och sen hade jag blivit förbannad på mitt barn om jag fick reda på att hon behandlat någon så och försökt frysa ut någon, det är inte okej någonstans och jag tror aldrig att jag skrivit motsatsen här. Sen så tycker jag kanske inte att den här tråden tar priset i att vara elak, då upplever jag tråden om hur man hinner med hästar-sambo-pengar osv är betydligt värre med diverse påhopp på tex Macken22 och hur folk har sagt kommentarer i stil med att de inte förstår hur man skaffar barn om man bara träffar dem 1-2h varje vardag och bara har agerat spermadonator osv. Sen om jag inte minns fel så startades det till och med en tråd på senior som uppenbarligen handlade om det macken skrivit. Är det hög vuxennivå?

KL

Jag är inte "vårmamma" (fattar inte ordet riktigt, ärligt talat, när man väl har fått barn är man väl förälder hela tiden, inte bara på våren) men har av en ren slump råkat läsa lite i den här tråden. Jag måste säga att jag är lite skakad över de sista sidornas diskussion.

Förstår du verkligen inte varför tråden heter vårmammor 2010?

Är det verkligen ingen som verkligen skäms över sina egna försök att stänga ut en person, och dessutom skriva om detta fullt öppet här??!!! Och inte bara skäms över att denna strävan har "uttryckts klumpigt"??!!

Hur menar du nu? Är detta riktat till AKB?
För vad jag vet så är det väl ingen annan som har skrivit om det?
Protester har dessutom kommit
.

Är det bara jag som lätt kan föreställa mig trådar där i princip vem som helst i den här tråden på engagerade sätt skulle kunna bekymra sig över att ett visst barn inte får vara med, eller över att vissa barn inte låter andra vara med, eller över att idrottslärarna fortfarande tillämpar de där gräsliga sätten att välja lag?

Det är varken okej på idrotten eller i denna tråd. Så visst tror jag att alla i tråden skulle kunna engagera sig i en sådan tråd. Lika som flera har engagerat sig i frågan här och protesterat.

Finns det någon här som skulle se mellan fingrarna om barnen behandlade varandra som flera här uppenbarligen utan bekymmer behandlar andra?

Nej, det hoppas jag att det inte finns!

Jag brukar rätt ofta på Förälder studsa över hur mycket möda som läggs ner för att barnen ska bli allmänt perfekta som vuxna, och hur lite självkritik och självanalys som vanligtvis är kopplat till dessa planer på framtida perfektion, men det här tar tammefan priset. Jag har aldrig sett något liknande i den vägen mellan vuxna. Och det i skydd av att vara så himla fina, myspysiga peppande föräldrar som är såååå kärleksfulla mot barn. Jag är skakad, faktiskt. Det är djupt obehagligt och direkt skrämmande.

Vuxenmobbing har jag varit med om på de flesta arbetsplatser jag har arbetat på, så för mig är det inte förvånande att det finns på ett forum. Men det är på inget vis okej på något av ställena.
Att det bara skulle vara på föräldrarforumet håller jag inte alls med om. Hela buke och internet pyser av det. Senior är väl nersvärtat av eländet. Påhopp utan dess like finns överallt.

Nu vill jag poängtera att jag på inga vis ställer mig bakom någon uteslutning utav Mabuse!
Hela grejen är absurd och, jag håller med, skrämmande!
Man behöver inte hålla med varandra i alla (eller ens några) frågor och åsikter.

Grejen med ett stängt forum för mig, skulle vara att man kan vara lite mer öppen om personliga saker som man inte vill att närstående ska kunna ta del av, inte för att stänga ut personer som man stör sig på!

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 129
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 185
Senast: Rie
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 937
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18