Sv: Vårmammor 2010 &Co del 19 <3

Grejen med ett stängt forum för mig, skulle vara att man kan vara lite mer öppen om personliga saker som man inte vill att närstående ska kunna ta del av, inte för att stänga ut personer som man stör sig på!

Det var tanken med stängt forum för mig också. Kontroll över vilka som läser och inte vilka som skriver, eller hur man ska uttrycka sig för att det inte ska bli fel.

Halvt knapplån

Oj, vilken diskussion det blev! Jag känner att jag vill förtydliga det jag skrev om att jag bara ville att de på listan ska vara med. Jag ställer mig inte heller bakom att någon som har varit eller är aktiv i tråden ska uteslutas, absolut inte! Däremot tycker jag inte att "vem som helst" ska bjudas in och då menar jag att halva Buke ( =många personer som aldrig tidigare skrivit i vår tråd) skulle med. Grejen med ett låst forum för mig är att kunna vara mer privat och vara säker på att "vem som helst" inte läser det jag skriver.

Om nu Bollens man är snäll och fixar ett forum till oss, så har Bollen mitt fulla förtroende att också besluta vilka som ska få använda forumet. Vore tråkigt om det inte blir något av det hela bara för att vi inte kan komma överens.

Först ser vi alltså några inlägg där olika skribenter närmar sig frågan om vem som ska uteslutas (det är fullt möjligt att det finns fler som skrivit samma typ av inlägg, jag har inte lusläst alltsammans flera gånger):

Men ifall det inte är en som är med oss, då borde den inte vara i vårat forum ändå? eller????

Jag håller med också, att vi kör på namnlistan.

AKB, tror jag förstår vad du menar!

Och så en person som har vett att ta bladet från munnen och säga ifrån:

Och eftersom ingen vågar skriva det så gör jag det, för jag antar att det är Mabuse ni pratar om för hon är den enda som är aktiv i tråden men inte med på listan.

Sedan skrev jag mitt förra, rätt arga inlägg.

Och fick svar:

Det jag faktiskt skäms för var att jag inte reagerar för det som skrevs utan jag blundade för det och gick vidare.

Det tycker jag är ett bra svar, alla ser vi mellan fingrarna med dumheter ibland, det är inte så bra, men det är så det är.

Nu tycker jag att du drar oss alla över en kam, blir lite irriterad faktiskt.

Sen så tycker jag kanske inte att den här tråden tar priset i att vara elak, då upplever jag tråden om hur man hinner med hästar-sambo-pengar osv är betydligt värre med diverse påhopp på tex Macken22 och hur folk har sagt kommentarer i stil med att de inte förstår hur man skaffar barn om man bara träffar dem 1-2h varje vardag och bara har agerat spermadonator osv. Sen om jag inte minns fel så startades det till och med en tråd på senior som uppenbarligen handlade om det macken skrivit.

Jag drar inte alla över en kam, men jag sitter heller inte och granskar exakt vem som skrivit vad. Det kom en följd väldigt otrevliga inlägg i frågan om uteslutning. De som vet att de inte deltog, vet ju det. Får man anta. (Även om det ligger i mobbingens natur att var och en gör så lite att det liksom inte räknas.)

De där inlägget tog priset i att aktivt utesluta en person, mobbing i den meningen. Jag ser en stor skillnad i att diskutera uteslutning av en person, och att diskutera föräldraskap-tid-arbete-könsroller. Jag tycker att en stor del av poängen med just ett öppet och hyfsat anonymt forum som det här, är just att man kan diskutera sådant som hur man organiserar sin familj i relation till tex yrkeslivet.

Man kan tack vare det få syn på att de mönster man lever med inte är individuella problem (eller att de i vissa fall kanske är det), som i fallet med män som ser sina barn väldigt lite, eller som i fallet med familjer där arbetsuppgifterna följer könsrollerna strikt. Detta kan man lätt diskutera utan att lämna ut andra och utan påhopp. Varför kvinnor går in och försvarar sina män efter att själva ha skrivit om hur lite de männen ser sina barn, är jag lite oklar över. Jag menar att man kan ha större nytta av buke genom att göra på andra vis, tex genom att se det generellt giltiga i många av de där problemen.

Att sedan starta en tråd om hur mycket tid som tillbringas med barnen och hur man tänker, som spin-off och på en annan del av forumet - nej, jag ser inte det som påhopp överhuvudtaget. Dessutom är det i så fall ett påhopp av en trådstartare på en väsentlig andel av alla småbarnsfäder (eftersom de är den grupp i samhället som jobbar mest, småbarnsmödrar jobbar minst). En person kan inte mobba tusentals personer, så går det inte till. Tvärtom, den tråden försöker lyfta diskussionen till den mer generella och samhälleliga nivån. (En nivå som många kvinnor just på Förälder tycks göra allt de kan för att förhindra varandra att teoretisera på, man kan fråga sig varför.)

Diskussionen om det personliga tidspusslet är samtidigt en diskussion om vårt samhälle och om våra könsroller och om mycket annat, där Macken eller du elelr jag kan vara illustration om vi vill, eller låta bli. Att ta det så personligt att man jämför det med att aktivt utesluta en till sist namngiven person ur en social gemenskap, är i mina ögon obegripligt. Och feltänkt.

Och så blir ju den där vuxenmobbingen extremt tydlig i en tråd som den här, där det är så mycket gullande. Det gör saken än värre, som jag ser det. Gullande på vissa villkor, liksom.

Senast ändrad:
*Kl*

Hjälp vad hände här inne :confused:

Jag har läst alltsammans och jag fattade det aldrig som om att man försökte stänga ute t ex Mabuse först Viv tog upp det, men jag kan ju vara lite trög ibland :o men jag hoppas då verkligen inte det är tanken med ett låst forum.

Enklast när (och nu om) forumet blir klart är väl att man skickar ett pm till Bollen så man får lösenordet om man är intresserad av att följa med dit?! Antar att personer som aldrig skriver i den här tråden har något intresse av att följa med.

Lånar din knapp för att jag håller helt och hållet med dig.

Ang slutet forum
För mig liksom för många andra så handlar inte ett lösenordsskyddat forum om att stänga någon som vill vara med ute. Utan att stänga informationen som skrivs där inne. Jag vill inte att mina arbetsgivare, klasskamrater, grannar eller personen jag möter på gatan skall kunna kartlägga mitt liv utan att jag vet om det. Jag har helt klart varit mer öppen om vissa personliga saker än vad jag borde. Men stödet kändes just då viktigare än riskerna. Men i efterhand så känns det inte helt bra. Jag hade dock gärna sett att jag i fortsättningen kunde söka samma stöd utan att behöva fundera över mina digitala fotspår.

För min del så spelar det alltså ingen större roll om det är 20 användare eller 100 användare. Men jag har gärna en viss uppfattning om vilka dessa 100 användare är. Buke där man inte ens behöver vara medlem för att läsa, är för öppet för den informationen som jag skrivit om mig själv.

Slutligen så hade jag sett det som en förlust om inte Mabuse ville följa med.

*kl*

Gör ett försök till att bryta den dåliga stämningen som blev genom att visa er årets julkort som vi tog idag. Nu när det äntligen kommit massa snö(som vi hoppas får ligga kvar till jul)
DSC_3742.jpg

Gud vad han är sig lik från din avatar. Bara lite större, men samma min och uppsyn :) Ursöt!

jag borde med fota till julkorten, vi har fått hela 5 mm snö:p

Sriver aldrig men har läst från första början,vill läsa vidare :)

Jag bir nästan lite chockad över att det finns andra som följer oss, men det är en tankeställare med :crazy: Allt för ofta glömmer jag bort att vem som helst kan läsa här.

Skulle citera viv med men jag fattar ännu inte hur man citerar flera samtidigt :confused:

Haha ja den minen är verkligen han! :)
Hade så gärna velat haft med mini på bild också men fick passa på nu när syster är här uppe med sin systemkamera. Mini får vara med nästa år ist. :)

Kollar brevid ordet 'citat-svar' där har du en liten knapp. Tryck på den så att den blir röd på alla inlägg du vill citera något ifrån. När du kommer till sista du vill citera ifrån så trycker du direkt på 'citat-svar'. Då kommer alla in i samma inlägg och så får du radera bort den text du inte vill citera precis som vanligt. :)

*kl*

har en väldig lugn dag än så länge. Sambo och A åkte iväg en sväng och E har sovit i sin korg i snart tre timmar. jag var tvungen att peta lite på henne för att se så hon andades :crazy:
Under tiden har jag sorterat barnkläder. Nu ska det bara hysas fram till nästa barnloppis, jag blir så sentimental när jag ser de ursöta kläderna som barnen haft...
Gravidkläderna ligger i en hög i väntan på att grannen ska komma och prova dem.

I morgon är det shopping i Ullared som gäller:bump: Jag vill ha klart alla julklapparna då, resten av veckan måste jag städa och fixa julmaten. Vågar inte be sambon göra den för då rymmer han säkert. Han är väldigt trött på julborden nu :D

Nu hoppas jag att min hals och öron inte blir sämre för då spricker mitt schema för veckan

Jag bir nästan lite chockad över att det finns andra som följer oss, men det är en tankeställare med :crazy: Allt för ofta glömmer jag bort att vem som helst kan läsa här.

Kan inte göra annat än att hålla med :o just det faktum att många följer oss utan att tillkännage sig är skrämmande. Blev faktiskt lätt förnärmad nu men samtidigt något man får räkna med, men jag har själv väldigt svårt att förstå vad andra som aldrig skriver något här inne har för glädje av att läsa om oss, våra barn och ibland vardagliga bekymmer :crazy: jag läser så gott som aldrig någon tråd utan att visa att jag finns, okej kanske nån men jag fortsätter inte följa tråden om jag känner att jag inte har något att bidra med. Men som jag skrev tidigare, det är ju detta som är med ett öppet forum, alla får/kan läsa!

Alla som skrivit och skriver här inne har man ju på sätt och vis börjat lära känna mer eller mindre och betraktas som vänner, och just därför skulle jag tycka att det kunde vara skönt att ha ett ställe där man kunde fortsätta vara lika öppen nu när verkligheten börjar komma i kapp en. Jag har inte många vänner i min närhet här hemmavid som jag vill och kan dela mycket av det jag delat med mig av här inne.

Kl
Har försökt formulera nått klokt att skriva ang hela uteslutningsdebatten. Men det blev inge bra. Den som vill läsa klokheter får istället läsa om Lottchs inlägg där det fanns mycket av den varan.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 126
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 185
Senast: Rie
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 929
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar