Studier + barn = omöjlig kombination?

Sv: Studier + barn = omöjlig kombination?

Jag tror aldrig riktigt det är rätt exakt perfekt läge att skaffa barn. Dessutom kan man inte bestämma över dem ;) Bara för det är rätt och man försöker betyder det inte att man blir gravid då.

Jag skulle t.ex. inte ha ett barn som är född senare än 1 september, sonen kom 22 oktober. Nästa barn skulle inte födas före 1 mars helst, och är beräknad till 12 januari!

När jag var hemma med sonen när han var nyfödd gick jag in som ordförande i en motorförening med många aktivt (och framgångsrika) tävland juniorer och seniorer och ca 250 medlemmar.

Jag studerar till jurist och har BF i mars. Kan ju säga som så, att studera och vara gravid är ingen barnlek. Nu var väl inte min planering exemplarisk, då jag lyckades att bli gravid på en jäkligt tuff utbildning under den tyngsta terminen. Att vara konstant trött (uppe ca 7 ggr/natt), så illamående att man inte får mat i sig, ha ont m.m. har inte gjort underverk för betygen.
Det har även varit en hel del bråkande för att få ”laga förfall” för frånvaro vid UL och likn. Tack och lov har min seminarielärare varit ganska förstående och mest skrattat när jag och min förvirrade hjärna tappar bort oss mitt i ett resonemang. Men mycket av detta handlar ju om hur du kommer att må under graviditeten, hur tillmötesgående din utbildning är och hur viktiga betygen är (för oss är det a och o).

Var dock och pratade med syon och blev glatt överraskad över att de kommer att ge mig dispens så jag kommer att få gå med min gamla klass när jag börjar igen. Det känns underbart.

Det där håller jag med om, man vet aldrig hur man kommer att må under graviditeten. Jag hade inte räknat med att det skulle vara så jobbigt, hamnade efter ganska mycket efter under vårterminen så jag fick plugga igen det under sommaren istället.

Vilken termin läser du?

Framförallt hade jag inte räknat med att bli så jäkla korkad :crazy:. Det är ju ett smärre helvete att hänga med i Hellners resonemang :p.
Syon tyckte att jag skulle gå på lektionerna så länge som möjligt. Känner jag att jag inte orkar med tentorna så skjuter jag på dem och tar igen det i slutet av sommaren. Skulle det gå åt helsike eller jag riskerar att få dåliga betyg så får jag väl läsa om kurserna.

Vart pluggar du?

Fast man behöver ju inte vara gravid för att känna sig lite smått bortkommen i hellners resonemang, om man säger så ;) Men jag har blivit mer segtänkt, eller kanske snarare ofokuserad, och det blev ju ganska jobbigt när man hade typ tusen sidor att läsa.
Men det låter smart som du gör, gå på så mycket du orkar, resten går alltid att läsa igen sen. Men sen är det ju inte (enligt mig) hela världen om man lyckas mindre bra på nån kurs..
Pluggar i stockholm :)

Ska förresten tillägga att jag läste på sjukgymnastprogrammet innan. Där hade det inte varit några som helst problem att vara gravid (många var). Lugnare tempo, flexiblare undervisning, tillmötesgående lärare, mer kamratskap emellan studenterna och inte någon betygshets. Dessutom så betraktas man som gravid och ffa nyfödda barn som intressanta objekt att undersöka och göra tester på.

Så väldigt mycket handlar nog om vilken utbildning man läser.

Finns det ingen som fortsatt läsa när bäbisen var liten /nyfödd? Utan att behöva ta ut långt studieuppehåll??

Min styvsyster fortsatte direkt att göra färdigt sina juridikstudier efter första barnets födelse. Lilla Alice låg tyst o snäll i vagnen på föreläsningarna.

Själv funderar jag på att läsa till hösten, då är mitt barn ca 7 månader. Men den utbildning jag tänker på är inte studiestödsberättigad så jag måste jobba samtidigt eller ta ut föräldrapenning deltid. Få se hur det fungerar om jag blir antagen.

Jag skulle aldrig acceptera att kurskamratern skulle få andra möjligheter bara för att de har barn. Inte heller skulle jag acceptera att grupparbeten måste planeras efter just denna person.
Låter väldigt märkligt.

Jag tycker det är schysst att försöka hjälpa varandra så mycket som möjligt oavsett om det handlar om att den man för tillfället anpassar sig till är förälder, har en sjuk anhörig som behöver hjälp, är funktionshindrad etc.

Så länge den man hjälper/anpassar sig efter drar sitt strå till stacken ser jag inte problemet med att göra det man kan för att underlätta.

Jag är oerhört tacksam för att jag under mina studier har kunna åka hem till min då dödssjuke far (ja, jag kom undan ett par obligatoriska moment men fick såklart komplettera på andra sätt) samt åka hem på hans begravning.

Jag har även haft en kattunge som jag var tvungen att mata var tredje timme och jag är tacksam att både mina kursare och lab-handledaren okejade att jag cyklade hem och matade honom var tredje timme. Min handledare erbjöd sig till och med att montera en liten matningsmaskin (som man tydligen använder på labråttor) på honom så att jag kunde få sova på nätterna.

Jag tycker det är schysst att försöka hjälpa varandra så mycket som möjligt oavsett om det handlar om att den man för tillfället anpassar sig till är förälder, har en sjuk anhörig som behöver hjälp, är funktionshindrad etc.

Så länge den man hjälper/anpassar sig efter drar sitt strå till stacken ser jag inte problemet med att göra det man kan för att underlätta.

Jag är oerhört tacksam för att jag under mina studier har kunna åka hem till min då dödssjuke far (ja, jag kom undan ett par obligatoriska moment men fick såklart komplettera på andra sätt) samt åka hem på hans begravning.

Jag har även haft en kattunge som jag var tvungen att mata var tredje timme och jag är tacksam att både mina kursare och lab-handledaren okejade att jag cyklade hem och matade honom var tredje timme. Min handledare erbjöd sig till och med att montera en liten matningsmaskin (som man tydligen använder på labråttor) på honom så att jag kunde få sova på nätterna.

Jag tycker att det låter väldigt schysst att folk försöker göra så det går bra för den med barn. Det är säkert inte alltid det lättaste att sitta hemma hos nån annan en halv dag med en bebis - sovning o matning o sånt.

Men jag förstår att folk kan bli bittra över det också. Fast det känns lite tråkigt att det ska behöva bli så.. Allt är inte rättvist (zsara/zsara) å kan man underlätta för nån är det väl schysst :)

Jag tänker mest på att det mycket väl kan finnas andra saker i livet som är jobbigt, inte bara barn. Ska då alla få dessa förmåner?
Eller vem bestämmer vems liv som är tillräckligt jobbigt för att få extra förmån?

Jag ser inte varför någon ska få mer förmåner än andra bara för att den personen har fått barn.

Ska jag få extra förmåner för att jag behöver mata hästarna?

Jag kan själv tänka mig att skaffa barn mitt i studierna men då kommer jag ta studieuppehåll och sedan när jag börjar skolan igen så skulle jag aldrig kräva elelr förvänta mig specialbehandling.

Att vara frånvarande för att gå på begravning eller för att man ska föda är en sak. Precis som att man kan vara frånvarande när man är sjuk. Men jag reagerade mer över att de gravida personerna som beskrevs verkade få åka lite i gräddfil överlag.

Jag känner förövrigt lite samma sak som du. Min sambo är väldigt praktisk när det gäller barnfrågan.
Vi ska båda ha fast jobb, bra ekonomi, vara tillräckligt gamla osv..
Han har sagt tidigare att han inte vill ha före 30.
Om vi väntar på att jag ska utbilda mig färdigt + komma igång i arbetslivet så kommer vi hamna där, runt 30.
Men jag längtar väldigt mycket redan nu.. Har alltid sagt att jag vill ha innan 25 eller iallafall däromkring..

Suck..

Jag tänker mest på att det mycket väl kan finnas andra saker i livet som är jobbigt, inte bara barn. Ska då alla få dessa förmåner?
Eller vem bestämmer vems liv som är tillräckligt jobbigt för att få extra förmån?

Jag ser inte varför någon ska få mer förmåner än andra bara för att den personen har fått barn.

Jag kan själv tänka mig att skaffa barn mitt i studierna men då kommer jag ta studieuppehåll och sedan när jag börjar skolan igen så skulle jag aldrig kräva elelr förvänta mig specialbehandling.

Att vara frånvarande för att gå på begravning eller för att man ska föda är en sak. Precis som att man kan vara frånvarande när man är sjuk. Men jag reagerade mer över att de gravida personerna som beskrevs verkade få åka lite i gräddfil överlag.

Ja, jag tycker att alla som behöver hjälp i någon form ska få den... inom rimliga gränser såklart. Människor blir sjuka, de blir gravida, deras anhöriga blir sjuka och kanske tom. dör... saker och ting händer och jag ser inte det orimliga i att omgivningen försöker stötta på det sätt som går. Om det sedan blir så tungt att studierna helt enkelt inte klaras av, då ska man sjukskrivas (och jag vet, det är inte så himla lätt idag).

Jag säger inte att någon har rätt att kräva specialbehandling, däremot ser jag inte det svåra eller orimliga i att omgivningen (chef, kollegor, kursledare, studiekamrater, vänner) stöttar på det sätt de kan.

Ska du få extra "förmåner" för att mata hästarna? Nej, men det vore väl trevligt om dina kursare tex. vid ett grupparbete försöker lägga det så att du hinner iväg och mata dem i tid? Om det passar alla.

Jag hade flera kursare som hade hund. Det var väl aldrig några problem att grupparbeten efter att alla hade rastat sina hundar.. tex.

knapplån

Jag tycker att man får prata om de ut två olika perspektiv. Ett, om att alla får ta ansvar för hur ens egen vardag ser ut och detta skall inte behöva inverka på klasskamraterna. Det andra är att det händer oss alla oväntade saker då vi kan behöva extra hjälp.

Barnet i sig är lika lite anledning att särbehandlas som min häst är för mig. Det är någon stans ett val man har gjort och får stå konsekvenserna för. Jag skulle ex aldrig kräva att grupparbeten skall ske på min sida av staden bara för att jag skall få nära till stallet och kunna ta in hästarna på bestämd tid. Utan får anpassa mig till att alla tycker det är skönt att inte ha flera timmars restid och man får mötas på mitten. Bara för att jag snart kommer att ha ett barn att hämta på dagis betyder inte det att jag får rätt ta av Lisas shoppa smink tid. Hur oviktigt jag än anser att det är att ha 100 olika nyanser på läppglans. Är det nu så att man igenom lite planering kan underlätta varandras vardag så är det en självklarhet. Men att samma person, hela tiden ensidigt skall få fördelar bara för ett frivilligt val som denna person har gjort tycker jag är fel.

Sedan så tycker jag alltid att man skall hjälpa och ställa upp för varandra. Särskilt när det händer oväntade saker i livet. Alla behöver som sagt förr eller senare extra stöttning. Händer det något med min häst så blir jag glad att mina kompisar stöttar mig, blir en släkting sjuk, en själv eller ens barn så är det samma sak.

Är det någon som förstår mitt något långa och flummiga resonemang? Jag är för trött för att hålla en röd tråd.

Blir du tjurig över att personen med barn får extra med pengar också?

Det finns säkert dom som utnyttjar att dom är gravida eller har barn, men alla är inte så. Sen tycker jag fortfarande att det är schysst att underlätta för sina medmänniskor om man har möjlighet, istället för att sätta sig på tvären "om h*n får ska jag också...".

Senast ändrad:

Ja, jag tycker att alla som behöver hjälp i någon form ska få den... inom rimliga gränser såklart. Människor blir sjuka, de blir gravida, deras anhöriga blir sjuka och kanske tom. dör... saker och ting händer och jag ser inte det orimliga i att omgivningen försöker stötta på det sätt som går. Om det sedan blir så tungt att studierna helt enkelt inte klaras av, då ska man sjukskrivas (och jag vet, det är inte så himla lätt idag).

Jag säger inte att någon har rätt att kräva specialbehandling, däremot ser jag inte det svåra eller orimliga i att omgivningen (chef, kollegor, kursledare, studiekamrater, vänner) stöttar på det sätt de kan.

Ska du få extra "förmåner" för att mata hästarna? Nej, men det vore väl trevligt om dina kursare tex. vid ett grupparbete försöker lägga det så att du hinner iväg och mata dem i tid? Om det passar alla.

Jag hade flera kursare som hade hund. Det var väl aldrig några problem att grupparbeten efter att alla hade rastat sina hundar.. tex.

Ja men det där håller jag verkligen med om! Bra svar :)

Nej det bryr jag mig inte om. Av någon anledning ser jag det inte riktigt som samma sak.

Jag går första terminen till sjuksköterska nu och om allt går enligt mina planer blir jag gravid nån gång till våren och får min första i början av 2011. Då tar jag alltså en paus efter tredje terminen och hoppar nog på utbildningen igen till höstterminen sen. Alltså tänkte jag vara hemma ett halvår ungefär men det får man väl se lite hur det känns när man väl är där.

Blir du tjurig över att personen med barn får extra med pengar också?

Det finns säkert dom som utnyttjar att dom är gravida eller har barn, men alla är inte så. Sen tycker jag fortfarande att det är schysst att underlätta för sina medmänniskor om man har möjlighet, istället för att sätta sig på tvären "om h*n får ska jag också...".
OBS min fetmarkering!!

Lånar en fras men svaret är mest en allmän reflektering. Ville mest visa var jag fick mina funderingar ifrån och hoppas att det är ok.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag tror eller hoppas i alla fall att ingen människa fungerar så. Det är väl självklart att man anpassar sig till andra om det inte har någon (eller liten) betydelse för en själv. Man hjälper väl även alltid varandra vid större och mindre kriser. Men detta är ju ett givande och tagande även om förhållandena kan bli ojämna. Någon kan behöva mer hjälp än någon annan.

Men det vi diskuterar nu (eller i alla fall jag :o) är väl när det börjar kännas rejält, är konsekvent och ensidigt? Alltså att föräldrar konsekvent skall få underlättning p g av att de är föräldrar.

På min utbildning har vi väldigt mycket undervisningsgrupper med väldigt olika tider. Ett visst datum och klockslag öppnas dessa (via nätet) och sedan är det först till kvarn som gäller. Resultatet är att grupperna med bäst undervisningstider och bäst lärare (väldigt avgörande för hur mycket seminarierna ger) försvinner på ca 2 sekunder (skojar inte). Skall föräldrarna få välja först?

På min förra utbildning var valet av klinikplacering väldigt viktigt för kvalitén av utbildningen. Stockholm är också ett stort län. Jag såg med fasa på risken att ha otur i lottningen, bli placerad norr om Norrtälje (ca 2 h enkel resa) och försöka kombinera det med hästen (ytterligare 30 min åt andra hållet och kollektivstall utan upplyst ridbana). Istället för att kanske gå på en mycket närmre och mer givande placering på ex Astrid Lindgren. Skall föräldrarna få välja först? Har någon minnesbild att detta faktiskt var uppe för diskussion men rann ut i sanden :confused:.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 979
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 370
Senast: Enya
·
Fritid Jag jobbar med ett väldigt socialt yrke, något som jag trivs med men på ledig tid så vill jag typ vara själv och bara ta det lugnt. Det...
2
Svar
33
· Visningar
1 531
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar