Studier + barn = omöjlig kombination?

Sv: Studier + barn = omöjlig kombination?

Har du någon aning om de stannade hemma länge när de var nyfödda?

Mer pengar tycker jag inte att jag har sen jag började plugga :( . Men jag har också ett rätt flexibelt schema, och det är skööönt. Kul att höra att det fungerar så bra för dig!

Eller barnteckningar i läroböckerna ;)

Nu förstår jag! Det är därför man köper böcker istället för att låna på bibblan :p . Tänk, det måste bli mycket enklare att komma ihåg vad som skrivs om det finns lite fina teckningar bland all text !

Överlag skulle jag säga att studier är att föredra framför vanligt jobb när man har små barn. Studierna är oftast mycket friare än de flesta vanliga arbetstider. Jag pluggade när sonen var liten, och tycker att det var en idealisk kombination.

Men då hade jag ju dagis åt honom. Det har man ju inte till en nyfödd. Är du ensamstående? Annars kan väl bebis pappa vara föräldraledig, så slipper du avbryta studierna? En av mina manliga kollegor tog det första halvårets ledighet med sin bebis, just för mammans studiers skull.

Jag har haft studieuppehåll några år nu (inte pga. barn egentligen) och återgår till studierna i november, då är sonen nästan 1 år gammal. Jag har bara 6 månader kvar innan jag är färdig så jag jobbar deltid och tar studiebidrag, pappan kommer vara föräldraledig.

Syrran pluggade till förskolelärare, på distans, när hon hade barn. Två barn. Tror yngsta var mellan 4 och 6 månader när syrran började plugga. Pappan var hemma och kombinerade med fackligt arbete så han tog väl inte ut full FP. Syrran tog fullt studielån.

Min pappa utbildade sig till lärare när jag var liten. Han började innan jag föddes och blev färdig någon gång efteråt så han pluggade medan jag var spädis.

Så visst går det.

Överlag skulle jag säga att studier är att föredra framför vanligt jobb när man har små barn. Studierna är oftast mycket friare än de flesta vanliga arbetstider. Jag pluggade när sonen var liten, och tycker att det var en idealisk kombination.

Men då hade jag ju dagis åt honom. Det har man ju inte till en nyfödd. Är du ensamstående? Annars kan väl bebis pappa vara föräldraledig, så slipper du avbryta studierna? En av mina manliga kollegor tog det första halvårets ledighet med sin bebis, just för mammans studiers skull.

Det är så jag resonerar också, att det borde fungera bättre att studera än att jobba när man har smått i huset.

Jag är förlovad, och inga barn på gång... :( . Sambon tycker att det inte skulle fungera eftersom jag pluggar. Ekonomi och tid och så. Han har fast jobb och tjänar rätt bra, men vill inte stå och betala allt själv.

Han tänker fruktansvärt rationellt, medans jag oftast kombinerar rationellt med känslotänk.

Så det är därför jag startade tråden, för att se om det bara är jag som över över-positiv till att kombinera studier och barn, eller om det fungerar i verklignheten också :)

Jag börjar läsa Ma C nu om ett par veckor, sonen är 6 månader. Sen när han börjar på dagis så kommer jag plugga heltid. Får se hur det går.

Jag är glad att jag inte har pluggat heltid nu när han varit liten, passat på att njuta av honom istället.

Ta dig inte vatten över huvudet, dom är bara små en gång! (När o om du väl skaffar.) Men som många sagt, tror det är bra att plugga medan dom är små - lite mer flexibelt o så.

De i min klass som har fått barn under terminerna har alla varit i skolan som vanligt. Även tjejerna. Visst missar de en och annan föreläsning hit och dit, men det gör vi andra också titt som tätt.

Grupparbeten och sådant är det dock värre med. Där får man ju se till att vara hemma hos personen som har barn, eller så får man ge den personen uppgifter som den kan göra enskilt hemma. Personerna med barn åker lite räkmacka jämfört med oss andra, eftersom skolledningen även hjälper dem lite extra med studievägledning etc. De får det mer planerat för sig än vad vi andra får.

Bäst är väl att få barn i början av sommaren, vara föräldraledig hela sommaren och sen när det är dags att börja terminen så får ens partner vara föräldraledig. Man är ju hemma rätt så mycket när man pluggar så man får massor med tid tillsammans med barnet i alla fall.

Denna veckan hade vi tex föreläsning kl 13.00-15.00 på måndagen och samma på tisdagen. "Ledigt"/egna studier idag och imorgon och hemtenta på fredag. Andra veckor är värre, men vi brukar aldrig vara heldagar i skolan. Det beror ju på vilken utbildning man går också förstås, men hos oss är det en del ledig tid.

Men hur har de gjort vid tiden kring förlossningen? Har de varit i skolan hela tiden innan och börjat igen typ dagen efter förlossning?
Hur gör de då med amning?
Antar att det då är pappan som är hemma med barnet?

Väldigt nyfiken :)

Grupparbeten och sådant är det dock värre med. Där får man ju se till att vara hemma hos personen som har barn, eller så får man ge den personen uppgifter som den kan göra enskilt hemma. Personerna med barn åker lite räkmacka jämfört med oss andra, eftersom skolledningen även hjälper dem lite extra med studievägledning etc. De får det mer planerat för sig än vad vi andra får.

Jag skulle aldrig acceptera att kurskamratern skulle få andra möjligheter bara för att de har barn. Inte heller skulle jag acceptera att grupparbeten måste planeras efter just denna person.
Låter väldigt märkligt.

Jag skulle aldrig acceptera att kurskamratern skulle få andra möjligheter bara för att de har barn. Inte heller skulle jag acceptera att grupparbeten måste planeras efter just denna person.
Låter väldigt märkligt.

håller till viss del med. Låter inte riktigt rättvist.

Låter väldigt märkligt.

Jag tycker att det låter väldigt schysst att folk försöker göra så det går bra för den med barn. Det är säkert inte alltid det lättaste att sitta hemma hos nån annan en halv dag med en bebis - sovning o matning o sånt.

Men jag förstår att folk kan bli bittra över det också. Fast det känns lite tråkigt att det ska behöva bli så.. Allt är inte rättvist (zsara/zsara) å kan man underlätta för nån är det väl schysst :)

Senast ändrad:

Min son är 8 månader och jag pluggar för fullt men pappan är hemma på heltid nu. Jag tycker ändå det är rätt tufft men ändå friare än att jobba. Jag ska plugga 4 terminer till, så det blir dagis sen. Vår ekonomi blir helt klart sämre eftersom jag inte kan ta studielån så vi får leva på mannens lön. Det känns trist att i min ålder inte ha en bra inkomst och leva på min man, men det viktigaste som jag ser det är att jag läser till ett yrke som jag faktiskt vill jobba med.

Men jag förstår att folk kan bli bittra över det också. Fast det känns lite tråkigt att det ska behöva bli så.. Allt är inte rättvist (zsara/zsara) å kan man underlätta för nån är det väl schysst :)

Ge och ta :) Jag hade kunnat hjälpa till att underlätta för någon med barn, eller häst, eller vad det nu är, ifall den personen inte tar det som en självklarhet att man ska ställa upp och göra det.

Jag tror det beror på, från situation till situation, hur jag skulle göra.

Nej så trist att inte kunna få ta studielån, men, som du skrev, du får se vad den här utbildningen kommer ge dig tillslut. Och fördelen med att inte ta studielån är ju att du slipper studielånet :p

Ge och ta :) Jag hade kunnat hjälpa till att underlätta för någon med barn, eller häst, eller vad det nu är, ifall den personen inte tar det som en självklarhet att man ska ställa upp och göra det.

Jag tror det beror på, från situation till situation, hur jag skulle göra.

Nej men så ouppfostrad får vi hoppas att ingen är, att man tar en sån sak för givet :)

Det är så jag resonerar också, att det borde fungera bättre att studera än att jobba när man har smått i huset.

Ja, jag tycker det.

Sen kan man ju inte säga vad små barn kostar i drift. I en familj som lever ett dyrt liv, kostar även barnen mycket, och i en familj som lever billigt kostar inte barnen särskilt mycket. (I min familj har vi under barnens uppväxt gått från jättbilligt liv, till betydligt dyrare. Idag skulle jag inte "kunna" dra runt en bebis på studiemedel, men när jag gjorde det var jag ensamstående och det gick bra.)

Har man tex ingen bil, behöver man inte ens en bilbarnstol. Om du fattar hur jag menar? Har man bilar, båtar, hästar, hus och sommarstuga, blir det väldigt mycket att barnanpassa, och det drar iväg. I de familjerna är nog inte heller billigaste begagnade barnkläderna riktigt ett alternativ, heller.

Är det barnet ni tycker olika om, eller är det mer en krock mellan lite olika livsstilar?

Är det barnet ni tycker olika om, eller är det mer en krock mellan lite olika livsstilar?

Sambon har gått från "barn -aldrig i livet" till att tycka att "barn - ja det ska vi ha... när du har jobb, fast inkomst osv..."

Det är väl det jag känner är lite jobbigt, för jag har insett att det aldrig kommer bli perfekt tillfälle att skaffa barn. Dessutom skulle jag gärna ha barn medans jag är ung och kroppen ska klara av en graviditet.

Sen ÄR vi väldigt olika uppfostrade, och haft väldigt olika livsstilar innan vi flyttade ihop :)

Men, jag kan ju inte tvinga honom att bilda familj, han ska ju vilja också. Så alla fördelar med att plugga + barn kommer jag suga åt mig nu och berätta vid lämpligt tillfälle!

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 978
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 370
Senast: Enya
·
Fritid Jag jobbar med ett väldigt socialt yrke, något som jag trivs med men på ledig tid så vill jag typ vara själv och bara ta det lugnt. Det...
2
Svar
33
· Visningar
1 531
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Passar inte med min hund :(
  • Skällande hundar