strykkappor/senskydd i "onödan"??

F

feenie

Jag har alltid plockat på hästen strykkappor eller senskydd både fram och bak både vid träning och uteritter, hon stryker sig bak framförallt, men även om hästen inte hade strykt sig så hade jag satt på skydd, för jag är av uppfattningen att det är en enkel försäkring mot skador, iofs kanske mest i terrängen.

Nu skall jag köpa en häst till och sa till min kompis att jag måste iväg och köpa skydd. Hon frågade mig varför och jag nämnde det med "skadeförsäkringen"

Enligt hennes uppfattning hade det gått inflation i skydd på hästarnas ben och att de skulle vara bättre för hästarna att gå utan och att man bara skall sätta på vid absolut behov ??

Jag kan inte se att ett par strykkappor skulle kunna göra skada.
Så därför måste jag fråga alla er andra, är det dumt att sätta på skydd på en häst som inte stryker sig? Ett skydd kan väl inte ge så mycket stöd, som en linda vilket även jag fattar att man inte skall rida varenda pass med.

Vad har ni för uppfattning?
 
Sv: strykkappor/senskydd i "onödan"??

Jag tänker precis som du. Använder alltid senskydd fram på min häst, och vid uteritter och hoppning även bakskydd och boots. Han har lätt för att trampa sig, så därför behövs bootsen bak. Dock ser jag det också som en billig "försäkring" att använda benskydd.
 
Sv: strykkappor/senskydd i "onödan"??

Är lite delad i min åsikt. Har alltid använt benskydd på min häst, har haft honom snart två år. Alltid "för säkerhets skull". han strök sig inte innan jag fick honom. Nu slits skydden fortare och fortare. han har lagt sig till med strykningar, kanske för att han lärt sig att det inte gör ont att slå i benen i varandra? Så jag får gott fortsätta emd skydd. Men hellre det än att aldrig använda det och sen stå med en onösig skada. Tar ju bara en halv minut att skydda alla ben liksom.
 
Sv: strykkappor/senskydd i "onödan"??

Jag var ett tag väldigt noga med benskydd, både fram och bak, men har blivit allt mer "slarvig" på senare tid.

Jag använder skydd då jag rider ut "som vanligt", alltså i alla gångarter, och alltid då jag hoppar. Då jag löshoppar på lägre höjder brukar jag inte alltid sätta på skydden. Då jag rider ut i buskig terräng med mkt kvistar och stenar som de kan skära benen på är jag noga med att sätta på och även om jag går genom bäckar lr dylikt.

Annars så använder jag inte skydd då jag ska ut på enklare turer, skritturer t.ex., och inte heller alltid då jag rider dressyr. Om hästarna kan gå ett dressyrprogram utan skydd så ska de ju naturligtvis även kunna träna utan.

När jag sätter på skydd bak på stoet som jag rider så ser jag ju att hon stryker sig, men på något sätt måste hon ju ha förstått vad skydden är bra till, för utan skydd så stryker hon sig inte alls... :confused: En mkt smart dam...
 
Sv: strykkappor/senskydd i "onödan"??

Jag är som dig, har alltid skydd runt om när jag rider. Är mkt irriterad att jag inte får ha det om jag tävlar dressyr.

Vet att en och annan har sin häst lindad istället för skydd, det på häst som varit skadad och behöver extra stöd. Jag blev tom rekommenderad själv att ha det på min häst under en period både i hagen och vid ridning. Equiterapeften sa att det gav sunt stöd efter en lätt vrickning.

Läste i Ridsport att forskning gjorts på hästar angående skydd bra eller dåligt. Hästen sprang på rullband, och de gjorde mätningar i leder, senor osv på "veterinärt vis".
De kom fram till att det slet mindre på hästen med skydd än utan. Och det fanns inget belägg att hästen skulle bli svag av att använda skydd.
 
Sv: strykkappor/senskydd i "onödan"??

Jag har bara benskydd på när jag hoppar.

Har dock alltid på boots när jag rider o i hagen på min stora häst, annars är både skorna avtrampade o ballarna blodiga...:eek:
 
Sv: strykkappor/senskydd i "onödan"??

Vad har ni för uppfattning?[/QUOTE]




Jag använder skydd på min ponny fram, när jag fick honom slog han i ganska mycket, fast några skydd hade dom inte på honom.. :crazy: Men som andra sagt också, till olika ändamål har man ju skydd. :)
 
Sv: strykkappor/senskydd i "onödan"??

Jag har aldrig använt benskydd på mitt sto. Hon varken slår sig eller stryker sig eller kliver på sig så det är helt onödigt.
Valacken har heller aldrig benskydd vid ridning eller lugn körning av samma anledning, det behövs inte, men när han går jobb har han boots fram och gamascher bak för annars går han på sig.
Om hästen inte behöver skydd så ska man inte ha det på den anser jag.
 
Sv: strykkappor/senskydd i "onödan"??

annvänder skydd runt om och boots när jag klättrar. Hon har aldrig haft ett enda sår på benen men jag tänker inte ta av skydden för att testa. Jag har dem mer för att hindra att skador uppkommer.
 
Sv: strykkappor/senskydd i "onödan"??

Som en hovis sa som jag pratade med för ett tag sen...

"Om hästägarna kunde BERÄTTA att hästen går på sig, och var så skulle det underlätta mitt jobb betydligt." :D

Visst, vissa hästar behöver skydden, men jag använder aldrig skydd förrän de behövs om det inte gäller tävling.
 
Sv: strykkappor/senskydd i "onödan"??

KL

Använder stryk kappor runt om vid all ridning/tömkörning/annat arbete, samt senskydd/lindor vid ansträngande arbete.

tycker strykskydd är som att hockey spelare använder skydd. som billig och självklar försäkring mot ev. skador helt enkelt.

har aldrig upplevt att en häst som inte tidigare strykt sig börjat stryka sig pga skydd användning.

ser skydden som en del av utrustningen under arbete helt enkelt, och har aldrig haft skador/sår heller. skydd eller inte skydd som anledning - återigen: billig försäkring anser jag.
 
Sv: strykkappor/senskydd i "onödan"??

När jag vill se om hästen stryker sig vid snabbjobb, så sätter jag på skydd som vanligt - men drar med vit tavelkrita på dom, då ser jag om hästen stryker sig och är i behov av skydd.
 
Sv: strykkappor/senskydd i "onödan"??

jag har skydd eller lindor runt om förutom när jag bara är ute o skrittar, ska köpa skalpers till bak eftersom han gärna slår på sig o inte kan ha boots eftersom han får värre mugg av det.
 

Liknande trådar

Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
31 331
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 940
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 21-årig medryttare/skötare till en D-ponny sedan drygt ett år tillbaka. Innan den här hästen så har jag arbetat ideellt som...
2
Svar
26
· Visningar
4 786
Senast: Grazing
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 671

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp