Strö i hästtransport- bevis!!

Silkisif

Trådstartare
Nu är det så att jag behöver styrka att man måste ha strö i transport under färder längre än 30 minuter.

Någon vänlig själ som kan länka till där det står exakt vad som menas med längre transport, gärna lag om det nu finns.

Sv: Strö i hästtransport- bevis!!

Det ska väl numera vara strö i transporten oavsett transporttid?

Titta på Jordbruksverkets hemsida.

---
Golvet ska vara försett med lämpligt strö- eller bäddmaterial eller ha motsvarande funktion som säkerställer djurens hygien och komfort, om inte annat framgår av dessa föreskrifter. Materialet ska vara av god hygienisk kvalitet.
---
källa: SJVFS 2010:2
http://www.jordbruksverket.se/download/18.7caa00cc126738ac4e8800012169/2010-002.pdf

Senast ändrad:

Med den skrivningen så skulle jag tolka det som att det räcker med att ha en gummimatta t.ex. I alla fall i en transport där hästen står upp hela resan (normal tvådelad transport).

Risken med gummimatta är att den blir hal om hästen kissar eller bajsar löst. Därför rekommenderas att man har ett strö som kan suga upp fukt, spån eller torv är mer lämpligt än halm.

I samma veva skriver de om ventilationen o vad händer när man kör med lilla luckan nere när ströet har blivit riktigt torrt? Jo det virvlar damm. Som bäddat för transportsjuka vid långa färder eller illa för dammkänsliga individer.

Torv är katastrof på vintern- fryser som bekant.

Mycket sant, ibland känner man "damned if you do, damned if you don't" med alla regler...

*KL*

Bara jag som upplever att det blir halt med strö. Eller är det vi som har en konstig transport? :D

Testa pappersströ i transporten. Suger upp bra och yr inte omkring i samma utsträckning som spån. Vi har spån i boxen och papper i transporten.

Mina hästar skulle aldrig kissa i släpet o därför har jag bara strö längst bak.

Lite dubbeltydigt som vanligt :)

Om man läser pdf:en som Lovisa hänvisar till så står det:

"Golvet ska vara försett med lämpligt strö- eller bäddmaterial eller ha motsvarande funktion som säkerställer djurens hygien och komfort, om inte annat framgår av dessa föreskrifter. Materialet ska vara av god hygienisk kvalitet."

Det kan man ju tolka som att en gummimatta skulle vara tillräckligt.

På Jordbruksvetkets hemsida som heter "Transport av hästar" så står det ingenting om strö för kortare transporter, medans det för transporter över 5mil tydligen är annorlunda:
"Golvet ska vara halkfritt, slätt och täckt med lämpligt strö- eller bäddmaterial."

Å andra sidan kan man nog inte lita alldeles på det som skrivs på själva hemsidan, det är ju en tolkning och förenkling av reglerna och de som skriver har nog inte alltid koll eller har missuppfattat.

Det står ju också på samma sida under rubriken "Det här gäller alla kortare transporter": "Utrymmet där hästen transporteras ska vara utformat så att hästen kan stå upp och, om det behövs, ligga ned i naturlig ställning."
NÄR behöver en häst ligga ned under en kortare transport?
HUR ordnar man det i en hästtransport?
Last ska ju vara säkrad, och varken fram-eller bakbom gör ju nytta om hästen ligger ned :D
Enda gången, som jag kan tänka mig, är om hästen är skadad eller sjuk och då får man ju inte transportera hästen. detta har de själva påpekat ett par rader upp.

Ännu snurrigare formulerat var det i början på förra året se den här tråden :angel:

Jag har också pappersströ i släpet, fast uppblandat med spån och halm. Funkar bra :)

Det står ju också på samma sida under rubriken "Det här gäller alla kortare transporter": "Utrymmet där hästen transporteras ska vara utformat så att hästen kan stå upp och, om det behövs, ligga ned i naturlig ställning."
NÄR behöver en häst ligga ned under en kortare transport?
HUR ordnar man det i en hästtransport?
Last ska ju vara säkrad, och varken fram-eller bakbom gör ju nytta om hästen ligger ned :D
Enda gången, som jag kan tänka mig, är om hästen är skadad eller sjuk och då får man ju inte transportera hästen. detta har de själva påpekat ett par rader upp.

Ännu snurrigare formulerat var det i början på förra året se den här tråden :angel:

Jag mailade ju jordbruksverket angående när en häst ska behöva ligga ner under en kortare transport och framförallt vem som ska avgöra om det kan anses behövas (själv anser jag det inte behövs alls under en kortare färd) men jag har fortfarande inte fått något svar

KL

Får man ha "sandlådesand"? Det tycker jag skulle funka fint, har dock inte provat...

Jag fattar inget alls av att de ska kunna lägga sig:confused: föl undantaget.

Man får väl ej heller transportera mer än 8 h. i sträck utan att lasta ur eller var det vattna,......:confused:

Men länstyrelsen egna inspektörer verkar inte kunna sitt jobb. min kompis fick en inspektion o anmärkning på att unghästarna gick ute mer än 11- elva timmar- puckon!:mad:

De var 2 st o gav sig inte o kompisen frågade om de ansåg att det var rätt att ha unghästar på box i 13h. hon fick en skriven anmärkning på detta. för den som inte heller vet så är det 16 h.

hon är ju oxå sdn som inte tänker att de måste vara ute alla timmar även om det är snöstorm o hästarna fryser- som många verkar göra idag-:crazy:

Jag fattar inget alls av att de ska kunna lägga sig:confused: föl undantaget.

Inte jag heller det är ju farligt om en stor vuxen häst lägger sig ned i släpet. Jag ringde till Jordbruksverket och fick prata med en person som först hävdade att står det så, så ska det vara så. När jag argumenterade emot och sa att det sista jag vill är att hästen ska lägga sig ner i transporten med tanke på hur trångt och ostabilt ett släp faktiskt är så blev han lite fundersam och erkände att han kunde ju inte så mycket om hästar, hans område var fjäderfän (hur kan häst och fjäderfä ligga under samma avdelning egentligen har dom någonting alls gemensamt?) men jag skulle maila till hästansvarig som fortfarande inte svarat. Detta var innan ändringen gjorde för ett tag stod att hästar ska kunna ligga ner punkt slut, inget om det behövs.

Den stora frågan är väl egentligen vem som ska avgöra om det kan anses behövas?

Ditt och axels inlägg bekräftar onekligen en del fördomar jag har om våra byråkrater.

Fördomar:confused:
Nej verklighet!

Den som inspekterade hos mig sa- det finns färdiga fönster med galler.

Ja men vad är det jag har? förutom att de ingår i boxdörren. glas/ galler i övre delen.

EDIT. Läste som om jag hade fördomar utan grund....

Ja fast personen jag pratade med hade ingen hästkunskap och det var inte hans område så han gjorde så gott han kunde, läste på hemsidan och konstaterade vad det stod. Men sen höll han med om att det lät ju lite orimligt.

Det stora problemet är väl att häst, fjäderfä och vilt sorterar under en och samma enhet. När då alla hästkunniga hoppat över staketet och rymt kopplas alla samtal med frågor angående häst till en vild- eller hönshjärna ;). Inte så bra egentligen hade varit bättre man fått återkomma när hästarna var hemma igen.

Så byråkraten vad det inget fel på men byråkratin är en annan femma :)

Senast ändrad:

Ja o hur fungerar det ihop med Transportsyrelsens krav på att de ska sitta fast- i boxvariant i lastbil eller med väggar o så att deras rörelsefrihet begränsas- står vända i eller emot färdriktningen.

Jag har en häst som väger 800+ o det känns bara den flyttar en fot....

Senast ändrad:

Jag har en häst som väger 800+ o det känns bara den flyttar en fot....

körde sto + föl och hade då flyttat mellanväggen lite så fölungen skulle få plats bredvid mamman. Stoet vägde ca 500 och började väva i släpet, det var verkligen inte roligt, fy vad det gungade. Detta alltså med en relativt liten häst men jag fick sänka hastigheten för det kändes som om släpet skulle börja vobbla när som helst.

Har även en häst som varit på väg att lägga sig ner i släpet ett par gånger och det gungar duktigt, som tur var stod jag still vid dessa tillfällen

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Hur många handläggare krävs det för att förstå att man inte orkar mer? Sedan december 2023 har jag bollats mellan Arbetsförmedlingen...
Svar
2
· Visningar
567
Senast: IngelaH
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 860
Senast: Derivata
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 452
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka