Stringtrosor på 14-åring

Eller ett tecken på att inte alla lever efter samma snäva sexualiserande synsätt som många uppenbarligen gör än idag.

Ja, så kan man se det, men oavsett det så borde det inte vara en gåta varför en del reagerar på nakna rumpor. Oavsett om man tycker det är fel eller rätt, så verkar det okunnigt att inte förstå varför.

Ungefär som att jag förstår varför nynazister gillar norska invandrare men inte etiopiska, även om jag inte alls håller med dem eller tycker vi borde följa deras värdering. Begripa, dela och följa en värdering är olika saker.

*driver iväg och funderar på om detta hade kunnat hända en son - en tråd om sonens val av kalsonger på öppet nätforum*

Kvinnokroppar är möjligen mer sexualiserade än manskroppar, men jag tror nog att en stringkalsong hade väckt viss uppmärksamhet den också. Allrahelst som jag får intrycket att stringkalsonger är ovanligare än stringtrosor, och folk brukar reagera mer på sånt som är ovanligt.

Inte läst hela tråden, men jag håller med tidigare talare om att du är mossig.

Jag hade föreslagit för min dotter om att åka och kolla på lite skönare string. Finns ju bra mycket snyggare varianter (om det är trådvarianten hon har). Dra en dag på stan med fika och lite gott snack. Bäddat lite för framtiden och de senare tonåren. Signalerat att du kan prata med mig - jag blir inte arg. Vara lite skön som det inte alltid är så lätt att vara.

Min mamma har många gånger tyck att jag haft ideer som hon egentligen hade velat skrika NEJ åt men så länge det inte var en fara för mig lät hon mig pröva och stå för konsekvenserna av mitt handlande. Resultatet? Jag kände att jag kunde prata med mamma om nästan allt och även bolla mina ideer med henne. Så var lite smart, en stringtrosa är inte hela världen. Bädda för en god kommunikation istället, det lär du tjäna på.

oavsett det så borde det inte vara en gåta varför en del reagerar på nakna rumpor.

Det kan också uppfattas som väldigt nonchalant och ignorant att inte läsa vad andra skriver. Jag har inte någonstans mig veterligen skrivit att det för mig är en gåta att vissa människor uppenbarligen sexualiserar kläder som inte syns för det är ju så det är, en trosbeklädd rumpa under vanliga kläder är 1) inte naken och 2) omöjligt att se hur den är klädd och 3) även om den därunder det yttre tyglagret är iklädd string så är den ju inte naken.

Ja, både ATT det är så och att det är ett problem blir ju högaktuellt och understödjs av de här frågorna. Kvinnor får inte välja fritt bland underkläder, för det kan vara ett statement till resten av världen. Eller inte. Bara att det diskuteras visar ju på orimligheten.

Varför är det orimligt att kläder betyder något?

Känns lite som den här diskussionen är en "modernare" variant av heltäckande baddräkt vs bikini...
Och då som många säger är det ju ett synligt plagg... Här pratar vi om ett plagg som på sin höjd syns (ibland mer eller mindre) när man böjer sej framåt..

Det finns många olika typer av trosor som får mej att känna mej "finare" eller om man så vill "sexig" det är inte enbart string utan mer faktorer spelar in på de...
Som någon skrev, snobben på ett par string är väl knappast inköpta för att va "sexiga" ?

Så ja TS och alla andra som skulle reagera på string oavsett orsak... Ni överdriver...
Smaken är som baken - delad. Vissa gillar string andra tycker det är obekvämt och opraktiskt mm men att ta illa upp över hur man klär sej ? Det hoppas jag vi hoppar över... Man ska kunna gå naken utan att det är för att det är "sexigt"... Det är naturligt...

Om man hårddrar den här diskussionen förstår jag varför våldtäktsoffer får höra "men du hade ju kort kjol och stringtrosor på dej" ... :banghead:

Det kan också uppfattas som väldigt nonchalant och ignorant att inte läsa vad andra skriver. Jag har inte någonstans mig veterligen skrivit att det för mig är en gåta att vissa människor uppenbarligen sexualiserar kläder som inte syns för det är ju så det är, en trosbeklädd rumpa under vanliga kläder är 1) inte naken och 2) omöjligt att se hur den är klädd och 3) även om den därunder det yttre tyglagret är iklädd string så är den ju inte naken.

Men du skrev ju att du "ser inget i det [stringtrosan] som kan vara laddat"?

Och det är alltså den nakna rumpan som är det som kan vara laddat. Av vad du skrev att döma verkade du inte känna till det.

Det var det inlägget jag svarade på, och helt enkelt förklarade vad det är som kan vara laddat med en stringtrosa.

Alltså... Så här tänker jag.
Jag skulle akta mig noga för att lägga min och andra värderingar hos dottern. Inte att "somliga anser det sexigare", "jag tycker det är fult" eller så.
Utan antingen hade jag tvättat dem och hållit käft.
Eller så hade jag, om relationen är mer sådan och beroende på hur trosorna ser ut, diskuterat lite underlivs- och underklädeshygien och köpt några vettiga string om det är det ungen vill ha. Det är ju vissa material t.ex. som stänger in snippan för mycket så att man lättare får svamp och liknande, sånt hade jag pratat om och föreslagit att till vardags är det bäst med bomull. Alltså om hon köpt den mer fancy typen av string som inte lämpar sig lika bra för all day, every day användande.

Men att lägga på en 14-åring att "dina underkläder är sexualiserade" hade jag passat mig noga för.

@Monifa och jag hoppas att jag inte hade föreslagit att hon skulle kolla på skönare string. Hon kanske tycker att dessa är optimala. Av de jag har provat tillhör trådvarianten de mer bekväma. Möjligen hade jag kunnat ge ett presentkort till sjysst underklädesbutik där hon kan shoppa loss i födelsedagspresent eller så.

Men du skrev ju att du "ser inget i det [stringtrosan] som kan vara laddat"?

Och det är alltså den nakna rumpan som är det som kan vara laddat. Av vad du skrev att döma verkade du inte känna till det.
.

Men är du på riktig?
En stringtrosa som är under kläder och därmed inte syns är inte samma sak som en naken rumpa och är som alla andra underkläder man har under kläderna till vardags inte ett skit sexuellt laddade om man inte gör dem till det, som du uppenbarligen gör.
Hade 14-åringen köpt sig ett genomskinligt set med trosor som är öppna i grenen, bh med öppning för bröstvårtorna samt matchande höfthållare och strumpor så hade det varit en något annan sak, men vanliga vardagstrosor?

Men är du på riktig?
En stringtrosa som är under kläder och därmed inte syns är inte samma sak som en naken rumpa och är som alla andra underkläder man har under kläderna till vardags inte ett skit sexuellt laddade om man inte gör dem till det, som du uppenbarligen gör.
Hade 14-åringen köpt sig ett genomskinligt set med trosor som är öppna i grenen, bh med öppning för bröstvårtorna samt matchande höfthållare och strumpor så hade det varit en något annan sak, men vanliga vardagstrosor?

Nej, jag har förstått att det inte är en grej för dig. Men du verkar inte kunna förstå att det är en grej för en del andra?

Det är ju obegripligt. För mig är det t ex inte en grej att gå med håret bart - men jag kan ju ändå begripa att det kan vara en grej för andra. Jag knatar inte in i en ryskortodox kyrka utan nåt på huvudet och står som ett komplett frågetecken om folk tittar. Alldeles oavsett om det är en grej för mig personligen, så kan jag ju begripa om det verkar vara en grej för andra. Jag kan fatta att saker som inte är en grej för mig ändå kan vara en grej för andra.

Eller är problemet att du inte förstår skillnaden mellan att begripa och dela en värdering?

Känns lite som den här diskussionen är en "modernare" variant av heltäckande baddräkt vs bikini...
Och då som många säger är det ju ett synligt plagg... Här pratar vi om ett plagg som på sin höjd syns (ibland mer eller mindre) när man böjer sej framåt..

Det finns många olika typer av trosor som får mej att känna mej "finare" eller om man så vill "sexig" det är inte enbart string utan mer faktorer spelar in på de...
Som någon skrev, snobben på ett par string är väl knappast inköpta för att va "sexiga" ?

Så ja TS och alla andra som skulle reagera på string oavsett orsak... Ni överdriver...
Smaken är som baken - delad. Vissa gillar string andra tycker det är obekvämt och opraktiskt mm men att ta illa upp över hur man klär sej ? Det hoppas jag vi hoppar över... Man ska kunna gå naken utan att det är för att det är "sexigt"... Det är naturligt...

Om man hårddrar den här diskussionen förstår jag varför våldtäktsoffer får höra "men du hade ju kort kjol och stringtrosor på dej" ... :banghead:

Och om vi hårdrar den åt andra hållet så förstår jag varför kvinnor finner sig i att gå i sjukt obekväma utstyrslar som vuxna - färg i ögonen, snöre i rumpan, snäv kjol så man inte kan ta ut steget eller springa, skäggstubb i grenen, spetsiga skor med klack, tunna strumpbyxor mitt i vintern... Den listan kan ju tyvärr göras väldigt lång. Klär man en vuxen man i kvinnokläder, med string och allt, så tycker de ju oftast att det är galet obekvämt, man kan knappt röra sig. Det är såklart inte bekvämare för kvinnor, men de har sedan barnsben fått vänja sig vid obekväma kläder, med motivationen att då är man fin, och så ska man vara för sin egen skull.

Jag är inte säker på att den vinkeln är mindre problematisk. Normen som gör att en hel del kvinnor känner att de blir finare med ett snöre i rumpan.

Men är du på riktig?

Vi är ju alla nakna under trosorna, oavsett deras utformning :sneaky:

TS: String är inget att hetsa upp sig för. Det är bara en variant av trosor. Om än sjukt obekväma enligt min mening men det är klart att en del tycker de är sköna.

Min rumpa är inte ett dugg sexuellt laddad för mig själv oavsett den är iklädd string eller något annat och inte vet jag, jag kanske är konstig men jag har inte för vana att gå omkring iklädd trosor bland folk faktiskt...
Undantaget är när jag byter om på gymmet/badhuset och jag tvivlar på att min trosklädda rumpa är mer "sexuellt laddad" att titta än min helnakna rumpa och dito kropp.

Om andra tycker min stringklädda rumpa är sexuellt laddad att se på, så är det faktiskt inte mitt problem. Jag klär mig i det jag trivs i och vad andra tycker är rätt oväsentligt för min del eftersom jag inte lägger in någon sexuell värdering i valet av vanliga vardagsunderkläder.
Om det finns NÅGOT idag som är laddat, så är det just rumpor...! ;) Finns knappt en tjej på bloggar, insta etc som inte intar den TYPISKA posen med svank och utstickande rumpa, snett bakifrån. Antingen med tajta byxor på, eller stringbikinitrosa. Rumpa, gärna stor och rund (oftast photoshoppat om du frågar mig...) is da thing.

Däremot skulle jag inte reagera om dottern valde sådana när hon skulle köpa trosor. Börjar man lägga sig i en sån detalj som förälder, blir man antagligen bara sedd som hopplös och jobbig och så göms allt annat undan också, för att slippa gnäll. Det finns allvarligare saker än stringtrosor.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur gamla känner ni er? Och hur gamla tror folk att ni är? Jag är dryga 40, och jag kände mig länge mycket äldre än jag egentligen var...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
7 019
Senast: Lazy Lady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 145
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 186
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar