Är det inte mest en förolämpning att någon tror att man är yngre än vad man är? Att man på något sätt upplevs som naiv och oerfaren, så att man inte riktigt haft förmågan att dra nytta av de år man haft hittills? Fast det är å andra sidan också baserat på underliggande fördomar om ålder, helst skulle jag nog vilja att ålder hamnade en bit längre bak i priolistan av vad människor tänker på när de möter nya människor.
Jo, i rätt många sammanhang uppfattar jag det som nervärderande, även om den som säger det verkar mena det som en komplimang. Framförallt i yrkessammanhang, där åtminstone jag tycker mig se sambandet att de som ens kommenterar folks antagna ålder också är de som inte värderar mig efter kompetens utan efter andra yttre faktorer.
När hamnar ni i situationer att folk ska gissa ålder? Jag har varit med om att barn gör det och de har ju oftast noll koll, men vuxna? Att prata ålder är så väldigt avlägset för mig, vet ärligt talat inte ens hur gammal jag är. Någonstans mellan 35-38 år, men exakt år måste jag räkna på.
Jag tycker folk rätt ofta verkar vilja placera folk i fack, och att ha en uppfattning om ålder går väl i där. Annars är det som sagt mest i sammanhang där man av någon anledning behöver avslöja sin ålder som folk reagerar med förvåning (vilket ju visar att de har en uppfattning, även om vi aldrig pratat om det).
Jag tänker ju att ”plagg efter ålder” ändras med generationer. Det som för mig är ”tantkläder” (t.ex sånt min mormor hade på sig) var ju sånt den generationen hade i typ 20-30-årsåldern också. Tantkläder när jag är gammal kommer garanterat vara något annat, men yngre generationer kommer ändå se det som tantkläder.
Bland 20-åringarna här är sånt som jag kan tycka är neutralt, tex jeans och kavaj till jobbet, tydligt "inte ungdomligt". Precis som att mina sneakers tydligen är sådana som "medelålders" har (antingen Joe Nimble eller ett par helt vanliga adidas). Det är nog som vanligt, man har en tendens att tro sig vara mer neutral och "som alla andra" fast andra kan utläsa en del av ens val ändå.