Stort dilemma.

Sv: Stort dilemma.

Läste hela tråden nu... Förstod att det handlar om dagmatte. Det MÅSTE ju gå att lösa. När du börjar jobba på riktigt sedan så har du ju dessutom råd med hunddagis :).

Lycka till!
 
Sv: Stort dilemma.

Det känns helt orimligt att en hund som inte går att placera om skulle klara av en dagmatte eller ett hunddagis... Båda två alternativen är ju mer stressande än att få en ny matte/husse.
 
Sv: Stort dilemma.

Jag tror att dagmatte/husse om du hittar en bra sådan är det bästa alternativet!

Synd du inte bor här nere i skåne för en av mina bästa kompisar har varit dagmatte i flera år till en trevlig tik, men nu har familjen småbarn och alltså mamma/pappalediga och dom har valt att ha hunden hemma utom en vardag i veckan.

Dessutom så har denna tik juvercancer ( är nyligen opererad) och ingen vet väl hur länge hon kommer kunna leva ett bra hundliv.

Min kompis älskar denna passe hund och gör precis ALLT för att den ska ha det så bra det bara går.

Hoppas verkligen du hittar en BRA dagmattte/husse så att du kan behålla din lilla hund.
/KT
 
Sv: Stort dilemma.

Det känns helt orimligt att en hund som inte går att placera om skulle klara av en dagmatte eller ett hunddagis... Båda två alternativen är ju mer stressande än att få en ny matte/husse.

Så tänker jag också. Jag förstår inte hur den ska klara av en dagmatte om den inte klarar av att bli omplacerad.
 
Sv: Stort dilemma.

Nej, det är väl en poäng i det, i och för sig.

Men som jag förstod det så vat TS problem att hon inte hittade någon dagmatte, och att hon inte hade råd med hunddagis. Dessutom funkade ju hunden hemma hos syrran och hos föräldrarna, så varför skulle den INTE kunna funka hos en dagmatte eller på ett bra och lugnt hunddagis (kanske i egen box)?
 
Sv: Stort dilemma.

Nej, det är väl en poäng i det, i och för sig.

Men som jag förstod det så vat TS problem att hon inte hittade någon dagmatte, och att hon inte hade råd med hunddagis. Dessutom funkade ju hunden hemma hos syrran och hos föräldrarna, så varför skulle den INTE kunna funka hos en dagmatte eller på ett bra och lugnt hunddagis (kanske i egen box)?

Hon har svårt för nya människor - MEN inga större problem med de som är hundvana och som vet att man inte "kastar" sig över en skygg hund, utan låter henne komma till dem. Hundar är faktiskt värre, hon vill inte ha någon som tjuter/slänger sig över/tränger henne i hörn över sig. då får hon panik :crazy: Detta gör allt så mkt svårare.
(hon ha blivit överfallen minst fyra gånger i sitt liv, så litar inte på hundar man möter ute)

Har lite lappar ute och vänner som ska kika runt om de hittar något som kan hjälpa mig. Hunddagiset som finns här ligger för långt bort för oss (har inte tillgång till bil) samt att jag tror det skulle vara lite väl stressande för henne som har så svårt att slappna av bland andra hundar.
 
Sv: Stort dilemma.

Dagmatte alt. någon som kommer enbart för att rasta en gång om dagen tror jag skulle fungera om man låter Tindra och personen lära känna varandra innan.

Omplacering vill jag inte genomföra för att jag inte vill att hon ska börja vandra runt :crazy: är tyvärr troligt då hon är VÄLDIGT speciell.
 
Sv: Stort dilemma.

Jag tycker inte det är ett alternativ att ha i hjäl en frisk tvåårig hund för att man inte kan hitta hundvakt i ett halvår. Lösningar finns alltid om man kluyrar tillräckligt. Kan hon intr följa med på praktik?

Jag läser till sjuksköterska, så att hon följer med är inte ett alternativ. Det gäller inte heller bara ett halvår, för jobba i sommar hade jag också tänkt samt att nästa vår är det praktik igen. sen är jag klar och ska jobba heltid - förhoppningsvis. Men då hoppas jag att allt har löst sig så att jag kan ha henne kvar.
 
Sv: Stort dilemma.

Dagmatte alt. någon som kommer enbart för att rasta en gång om dagen tror jag skulle fungera om man låter Tindra och personen lära känna varandra innan.

Omplacering vill jag inte genomföra för att jag inte vill att hon ska börja vandra runt :crazy: är tyvärr troligt då hon är VÄLDIGT speciell.


Ja har dagmatte då vet du att hon inte kan fortsätta att vandra runt. Jag förstår ditt tänkande.
Kul att vi ändå fått ifrågasätta och komma med frågor och du har tagit det på rätt sätt :)
 
Sv: Stort dilemma.

Ja har dagmatte då vet du att hon inte kan fortsätta att vandra runt. Jag förstår ditt tänkande.
Kul att vi ändå fått ifrågasätta och komma med frågor och du har tagit det på rätt sätt :)

Jag kan säga att jag mår mkt bättre nu då jag fått "ventliera" det hela lite. Såg allt i svart då jag postade tråden, nu känns det ändå som att det kommer att gå att lösa! Tack för hjälpen får jag väl säga :)
 
Sv: Stort dilemma.

Du säger att omplacering inte är ett allternativ och då tänker du på hundens bästa. Men att en dagmatte är det?
Känns som du så gärna vill ha kvar hunden (förstår det) och inte är villig att släppa henne helt?
Frågan är ju vad som är bäst för hunden, ett daghem eller ett livslångt hem.
Vad är bäst, att hon får olika miljöombyten, kanske har svårt att hitta trygghet eller att hon kanske får ETT miljöombyte, om du nu hittar en bra människa som KAN ta hand om henne hela hennes liv.

Vill ej vara elak och jag vet att du vill tänka på din hunds bästa.
Fodervärd först, sen köp?

//Mimmi

fan va segt jag skriver då, kommit ca 10 nya inlägg sen jag börja med mitt ;) föstår nu hur du tänker.
 
Sv: Stort dilemma.

Jag tycker inte det är ett alternativ att ha i hjäl en frisk tvåårig hund för att man inte kan hitta hundvakt i ett halvår.

:bow: Håller helt med! Och som någon annan skrev så klarar dom oftast mer än vad man tror. Om hon har fungerat hos dig så finns det väl inget som säger att hon inte skulle kunna trivas och må bra hos en annan husse/ matte? Jag skulle aldrig avliva en ung frisk hund bara för att den inte passade in i mitt liv just då, eller för att man inte orkar anstränga sig för att hitta en lösning åt situationen.

Hoppas allt ordnar sig för er.
 
Sv: Stort dilemma.

:bow: Håller helt med! Och som någon annan skrev så klarar dom oftast mer än vad man tror. Om hon har fungerat hos dig så finns det väl inget som säger att hon inte skulle kunna trivas och må bra hos en annan husse/ matte? Jag skulle aldrig avliva en ung frisk hund bara för att den inte passade in i mitt liv just då, eller för att man inte orkar anstränga sig för att hitta en lösning åt situationen.

Hoppas allt ordnar sig för er.

Nu gäller det som sagt inte bara ett halvår... men har ev. fått tag i en person som kan rasta henne dagtid och föredelen med detta är att hon då får vara hemma i sitt hem - där hon är trygg. Om det inte blir så kommer hon att få vara hos min syster, som trots att hon är allergisk kommer att ta hand om min älskling. hon är lite mer orolig där men tror att det är för att hon är i bur. Kommer att skaffa kompostgaller istället och sätta för ingången till sovslkoven - syster vill inte ha henne i sängen, vilket jag helt klart kan förstå. Så det verkar lösa sig trots allt.
 
Sv: Stort dilemma.

Vill bara säga att jag också pluggar till SSK och har ungefär samma problem som du, med undantag att jag som tur är har lösningar på mina problem.

Som jag ser det så har jag råd som färdig SSK att ha min hund på hunddagis. Men det är ju mycket pengar som man ska vara villig att lägga.

Skönt att det verkade lösa sig ändå!:)
 
Sv: Stort dilemma.

hmm, råd att ha henne på hunddagis som färdig javisst! Men eftersom jag inte planerar att köpa bil i första taget (inget som behövs i Umeå) så kommer jag inte att ta mig till Hunddagiset. Så det är inte det som är kruxet...

Just nu är hon hos min syster på dagaran och det verkar funka bra. Tyvärr inte fått något besked från den ev "rastaren".
 
Sv: Stort dilemma.

hej en sak tänkte du inte på de innan du köpte hund,jag tycker de är fel att hon ska få somna in inte hunden som valde dig som ägare,menar inget illa men köper man en hund måste man förstå ansvaret,försök o hitta nån hundvakt annars kan du ju höra av dig till den kennel du köpt kanske de kan han hitta en annan ägare till vovven lycka till anna.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 476
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 776
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Min hund dog idag. Vi var ute på promenad och plötsligt kunde hon inte gå. Jag bar hem henne och hon slutade andas medan jag satt i...
2
Svar
39
· Visningar
8 405
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Jag de senaste månaderna försökt att skaffa en vuxen hund. Jag har letat på Facebook och blocket utan lycka. Om jag får svar så blir jag...
2
Svar
26
· Visningar
2 049
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp