Storlek på sele?

Bansan

Trådstartare
Ska beställa en sele till min 9-månaders rottis, som ska passa henne även när hon växt till sig lite till...
Men jag har inte riktigt greppat hur man bedömer storlekarna 1,2,3,4,5 osv när det gäller hundar.

Någon som har bättre koll som kan tipsa mig om vilken storlek jag ska beställa?
 
Sv: Storlek på sele?

Så här ser storlekstabellen ut för selar från Boett,
borde ju inte skilja sig så väldigt mycket från andra
selar (så länge storlekarna inte är utländska):

strl.01 = Chihuahua
strl.02 = Papillion
strl.03 = Shih tzu
strl.04 = Mops
strl.1 = Jack Russel
strl.2 = Cavalier
strl.3 = Cocker Spaniel
strl.4 = Border Collie
strl.5 = Labrador
strl.6 = Schäfer, Rottweiler
strl.7 = New Foundland
 
Sv: Storlek på sele?

Min schipperke har en helt inspänd 3a och min RR/Amstaff har en 6a. Jag tog en 3a till den lilla eftersom hon har sådan jättekrage av päls och behöver lite space. Jag skulle nog tippa på att du ska ha en 6a. Sen vet jag inte om det är samma strlmått på olika märken. Prova i en djuraffär och beställ sedan?:idea:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 611
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 540
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 652
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Funderade lite på vart jag skulle lägga tråden men lägger den här på Hund och så får moderatorn flytta om den passar bättre någon...
2
Svar
27
· Visningar
2 963
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp