storlek på hästen?

Sv: 20 cm ?

Tack för alla svar :D
islandshästar är väldigt starka och det är därför dom orkar bära så mkt .. ungefär som shettisen. Men man bör ändå inte sätta världens fettpaket på ponnyn eller någon som är väldigt lång. :smirk:

Jag har fått lärt mej 10-20 cm lägre än ryttarens längd, och att 20 cm är då på gränsen. 10-15 cm är alldeles lagomt. MEN detta är ju bara siffror, och alltså inget man ska förlita sej till! Det kan nog mer användas som lite av en vägledning..., absolut inte som "hela sanningen".

Jag var nånstans rint 168cm när jag red och tävlade min C-ponny på 138cm. Visserligen var jag liten och spinkig men lång var jag, men det gick bra. Vi vann sista hopptävlingen vi red (LA) så han hade inga problem med min storlek.
Har du en c-ponny nu är det säkert inga problem men du bör nog inte köpa en.

Hej.
Ponnyn jag hade tänkt att köpa är 140 cm :D Alltså maxad C !!
Jag är 158 har jag för mig (något runt 158 iaf ) och är liten o spinkig.
Är 13 år. Är maxad C för liten ??

Det där är ju mest ett ungefär. Jag är ca 174, och rider hästar i alla möjliga storlekar nästan. Kan ju säga att det finns c-ponnyer jag känner mig betydligt mer lagom på än vissa stora hästar, fast de egentligen inte borde vara för små enligt det där. Det beror helt på om hästen är kraftig eller inte, lång eller kort etc.

Om du använder ögonen och tittar högst upp på detta forum så ser du att det sitter en längd/vikttråd fastklistrad där för att man ska skriva om det DÄR!!!

Nejj, den är inte förliten just nu. Men du borde titta på dina föräldrar. Är de långa båda två är ju chansen att du blir det också- då kanske det är dumt att köpa c-ponny nu.

*lånar knapp*

jag är 178 och rider på en arab som är ca 152-155 något sånt... :angel:

tintilar skrev:
Hästen ska vara ca 10cm lägre i manken än vad ryttaren är lång. Det är vad jag fått lära mig iaf.
Är eg. bara ett mått att gå efter om man är osäker.
Ops, då blir det problem för mig. Jag är 166 och hästen 173..........

Sv: klarar islänningar så mkt?

alltså, vad är det som gör att islänningar klarar så mkt mer än andra hästar, både längd och viktmässigt..dom är ju inte grövre än en tex shettis eller russ.. och dom ser inte så jätteannorlunda ut heller...
har hört att det beror på sättet man rider islänningen på, men det borde ju betyda att om man rider ett russ på islandshästens vis så kan man vara i princip hur lång å tung som helst?!

jag förstår inte det där..snälla förklara för mig :confused: :crazy:

elina_elina skrev:
alltså, vad är det som gör att islänningar klarar så mkt mer än andra hästar, både längd och viktmässigt..dom är ju inte grövre än en tex shettis eller russ.. och dom ser inte så jätteannorlunda ut heller...
har hört att det beror på sättet man rider islänningen på, men det borde ju betyda att om man rider ett russ på islandshästens vis så kan man vara i princip hur lång å tung som helst?!

jag förstår inte det där..snälla förklara för mig :confused: :crazy:
Ja vad beror det på?
Har hört att Islänningar mognar så långsamt
och får mer "satta" starka muskler än andra snabbväxande hästar....

hej hej!!! vad tycker ni om detta då.
om man är ca 163 lång och väger runt 55kg. och rider en ponny då på 130cm. är det för stort/tungt?.
men om vi istället säjer samma vikit och längd men hästen byts ut mot en islandshäst på 130cm hur blir det då??? tacksam för många svar=)

Gullan86 skrev:
hej hej!!! vad tycker ni om detta då.
om man är ca 163 lång och väger runt 55kg. och rider en ponny då på 130cm. är det för stort/tungt?.
men om vi istället säjer samma vikit och längd men hästen byts ut mot en islandshäst på 130cm hur blir det då??? tacksam för många svar=)
Helt normalt i det fallet.

Ja tänk om man visste liksom.......har funderat
mycket över det där med varför Islänningar är så mycket starkare?

vad ska jag göra?

min lilla älskling är en welsh mountain (kraftig) på 120 cm och jag är 174. jag vet att jag är för lång men han protesterar inte eller nått. vi har en väldigt speciellt "relation" mellan oss eftersom jag är typ den enda som tycker om honom. vi tar bara lugna turer i skogen och ibland nån galopp. han tycker det är jätte kul att få komma ut i skogen och att få nån som pysslar om honom. tycker ni att jag kan ta dom små turerna i skogen på honom ???

Sv: Längd och vikt sammanfogad tråd

till DIANA : det var ett tag sen du skrev men jag har det precis likadant! :D Min c-ponny är 140, (egentligen 141-142 harkel...) Jag är 168 och väger 54 kg.. Jag är itne alls för stor för henne.. Hon är en kraftig New Forest och jag tror jag kommer kunna rid ahenne ett ganksa bra tag till eftersom jag inte växer mer :D Hurra för små hästar ;)

Sv: storlek på hästen?

Jag rider Islänningar, är 15 år, 170 lång och väger 55kg. Brenna är 137cm och Skreppur 145cm. Brenna är ju rätt liten, men de är ju så starka! Hon har inte haft problem med mig.. Skreppur stoor..! :banana:

Shettis?

Skulle vilja veta vad ni anser vara för tungt/långt för en shettis (ca. 100-105 cm, normalbyggd, möjligtvis åt det lite kraftigare hållet). Är 50 kg/155 cm för mycket för en sådan? :confused: Är lite nyfiken...

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 983
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 862
Hästmänniskan Skulle gärna vilja ha lite hjälp om vilken storlek på häst som skulle passa mig bäst . Jag är en tjej på 25 år som till våren tänkte...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 998
Ridning Jag började fundera på ridskolor och ekonomi och hästmaterial och kom på många frågor som ni gärna får svara på. Var ligger ridskolan...
Svar
0
· Visningar
742
Senast: ridelev
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka