storlek på hästen?

Sv: storlek på hästen?

Min unghäst har växt ifrån mig eller :confused: Jag är 163cm och mitt treåriga sto 176cm och rätt grov. Blir förmodligen närmre 180cm är jag alldeles för kort :confused: Har lite smått fått panik det ska ju se bra ut på dressyrbanan!!!! Kanske bäst att byta ner några storlekar???? :cry: eller finns det någon här som är så kort och rider en så STOR häst och det ser bra ut??? Kan tillägga att jag väger 78kg (är alltså inte så smäcker......)

Sv: ???????

mian1 skrev:
I boken "Hästveterinären" finns en lista över hästens vikt och lämplig maxvikt på ryttare + utrustning.

300 kg häst - 50 kg ryttare
350 kg häst - 58 kg ryttare
400 kg häst - 67 kg ryttare
450 kg häst - 75 kg ryttare
500 kg häst - 83 kg ryttare
550 kg häst - 92 kg ryttare
600 kg häst - 100 kg ryttare
650 kg häst - 108 kg ryttare
700 kg häst - 116 kg ryttare

Längden är väl förmodligen en smaksak, men väger ryttaren 50 kilo kan h*n ju inte vara hur lång som helst. En 50-kilos ryttare på en 700-kilos häst låter ju som spagatvarning?

Enligt den där listan behöver jag inte ha skuldkänslor för min vikt :angel: . DÅ kan ja glatt rida på min dponny som jag faktiskt inte är för lång för :d

Fick en fråga i stallet som jag inte riktigt kan svara på ! Kan någon hjälpa mig med det ?
Åldersgräns för tävling av B-ponny ?
Jag har fått för mig att det är
A- ?
B-13
c- 16
D-18

Men för ett tag sen frågade jag det själv här och fick då svar för att det itne stämde.. i mina öron lät svaret riktigt konstigt för då skulle jag få rida en A ponny nu !?

:confused:

Det ska ju se lite fint ut när man rider så man inte är för lång för hästen.. men ja, snälla svara =D

Jag vet bara att det är islänningar man ska vänta ett tag med.
Den shettisen vi har nu reds in när han var 3 har jag för mig..

Jag rider en (ponny) han är något mellan 1,48 - 1,50 cm hög.
Han är ganska kraftig och jag själv är 1,68 cm lång. Ganska
normal byggd. (Något smal kanske). Själv tycker jag inte att
jag är för stor. Och jag har inte hört någon annan klagat.
Inte ens min ridlärare. :crazy: Men men, alla tycker olika ! ;)

Du är nog inte för stor för din häst heller, även om det är i längsta laget. Så länge det funkar är det bra ^^

svåra frågor, de där borde va ganska individuellt.. eller.. asså jamenar både häst och ryttare kan vara olika byggda och se olika stora ut på olika stora hästar.

jag har iaf en ponny(de där lät kaxigt) som är 147,9 cm över manken och är själv 167,5 cm över spånet å vägen max 58kg, jag väger ganska olika, från 54-58kg så men ja är nog inte direkt för tung för honom ja känner mej alldeles jätte lagom. ´han är ju iförsej lite biffig, okej då fetto alvarligt talat. ingen som sagt att ja är förstor heller.

jag har hört att om man är för lång så förflyttas tyngen på hästen till framdelen mer, stämmer de? då måste de va bra å va kort och rund?

HEJ!
Kan jag tävla min d-ponny fast jag snart fyller 18, på tävlingar för stor häst? Hon är super maxad d-ponny.

Sv: är jag för stor?

Notorius skrev:
Du är för lång, det borde du väl märka själv ?

Man är ALDRIG för lång såvida man inte själv tycker det!!! :) :)
Hästen bryr sig väl inte om benen hänger under magen!!

Jag är 164cm och jag brukar rida på 1m shettis! Det är kul för man vet att kan inte behöver oroa sig om man trillar av!

Jag tycker bara att man kanske ska låta bli hoppning och liknande...

Min kompis som väger ca. 60 kg och är 170cm fick FLERA gånger rida en welsh på 115cm på RIDSKOLAN! Och det gick alldelles utmärkt!

annoj skrev:
HEJ!
Kan jag tävla min d-ponny fast jag snart fyller 18, på tävlingar för stor häst? Hon är super maxad d-ponny.

Bara om hon är slutmätt över 148cm för då är hon stor häst...
Eller har jag fel :confused:

Ragge_ skrev:
Fick en fråga i stallet som jag inte riktigt kan svara på ! Kan någon hjälpa mig med det ?
Åldersgräns för tävling av B-ponny ?
Jag har fått för mig att det är
A- ?
B-13
c- 16
D-18

Men för ett tag sen frågade jag det själv här och fick då svar för att det itne stämde.. i mina öron lät svaret riktigt konstigt för då skulle jag få rida en A ponny nu !?

:confused:

Det ska ju se lite fint ut när man rider så man inte är för lång för hästen.. men ja, snälla svara =D

Kolla här: Stallbacken Jag har för mig att det står där...

Ragge_ skrev:
Har dom inte höjt en cm ?
Jag vet inte?! Jag har aldrig varit med i tävlingsammanhang så jag vet inte vilka regler som gäller :angel:
Jag tänkte bara på det jag läst i alla böcker 0-148cm=ponny.
Men du har säkert rätt :D Dom har nog hunnit ändra det mina böcker är ju itne de färskaste :bump:

Det finns inget värre än när man insett att man borde kanske gå upp till storhäst.
Själv är jag 166,5 cm och rider en D-ponny på 146,5 cm och väger 51 kg. Men fått höra att jag är för lång, stämmer det?!
Det finns inget roligare än att rida ponny och nu när jag hittat mitt livs kärlek, Jervis Bay.(d-ponnyn som jag pratade om där uppe)
Efter den hemska förlusten av min ögonsten.
Känns jobbigt om jag måste förlora honom, har endast ridit han i ett år. :(

Det är tillåtet att starta D-ponny på storhäst tävlingar. Men du måste fixa "hästlicens" (ej ponny-licens) om du ska tävla regionalt.

Mer praktiska detaljer har jag inte koll på... mer att det inte är tillåtet att starta med ponnyer igen (med annan ryttare) för än man har registrerat ryttar/ägarbyte hos ridsportförbundet. (kostar ca 300 kr tror jag)

Lånar en bra tråd!

Har blivit erbjuden att ta hand om en new forest som är 144 cm hög, normalbyggd. Själv är jag ju vuxenryttare, ca 169 lång och väger 65 kg. Känner ju instinktivt att jag är för stor för en ponny trots att den idag rids av en tjej som har samma mått som jag själv ungefär...

Kan det vara så att man, bara för att man "passerat ponny-stadiet" tror att det inte fungerar? Jag har ju inte provat pållen ännu och kan därför inte känna efter hur det känns! Funderar lite eftersom jag hade just en new forest för 12 år sen då jag var 16 och egentligen antagligen inte vägde mer eller var längre än vad jag är nu. Då kände jag mig inte för stor...

Min jydske häst (som en grov ardenner) kan bära mig (65 kg) och stalltjejen (40 kg) utan några bekymmer! Dra gör han hur mycket som helst!

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 983
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 862
Hästmänniskan Skulle gärna vilja ha lite hjälp om vilken storlek på häst som skulle passa mig bäst . Jag är en tjej på 25 år som till våren tänkte...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 998
Ridning Jag började fundera på ridskolor och ekonomi och hästmaterial och kom på många frågor som ni gärna får svara på. Var ligger ridskolan...
Svar
0
· Visningar
742
Senast: ridelev
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka