storlek på hästen?

Sv: storlek på hästen?

Islänningar är ju jättestarka, brukar ride sådana väldigt ofta, för en del är ju 80 kg inte något problem.

hur har de kommit fram till detta då? varför kan en islandshäst bära så mycket när ett russ inte kan de? jag har aldrig fattat vad de fått de ifrån att just islandshästen är så otroligt stark?

Pga att rasen är så 'orörd' maybe? Styrkan har inte avlats bort, som den har på många andra raser. Samma sak gäller shettisar... Vad jag tror i alla fall..

Sv: Hur mkt kan en nordis bära?

Hannyy skrev:
Hej alla !
ja vart lite nyfiken .. är det ngn som vet hur mkt en nordsvensk kan bära ? :D

hannyy :banana:

Vi rider två på min nordsvensk ibland och hon e lika pigg och busig för det. De är ju väldigt starka så över 100 kg e inga problem.

Jag har vart på island ett par gånger och fick där veta att väldigt många islandshästar har ryggproblem pga för stora ryttare, då är det inte alltid just vikten som va ett problem utan att tunga ryttare ofta är längre och då blir balansen konstig. Men även vikten har inverkan, som när riktigt långa tunga män rider på riktigt små islandshästar. Det avlivas iaf en hel del på island bla pga detta, finns även i sverige rygg problem hos rasen. :(

de e det jag menar, tror att de e överdriviet det där med att islandshästen orkar mer än andra. vuxna män på över 80kg tycker jag ska hålla sig till nordsvenskar...vet inte, halvblod kanske orkar den vikten med. e inte expert på viktbärande hästar;)

Är 163 rider fortfarande D-ponny, men känner mig inte för lång....

*Gotlandsrusset* skrev:
de e det jag menar, tror att de e överdriviet det där med att islandshästen orkar mer än andra. vuxna män på över 80kg tycker jag ska hålla sig till nordsvenskar...vet inte, halvblod kanske orkar den vikten med. e inte expert på viktbärande hästar;)

Halvblod kan bära den vikten sålänge de inte är rangliga, och om ryttaren e riktigt lång så krävs det ju bra balans.
Det finns ju tunga ryttare som tävlar hoppning.
Men det ser hemskt ut när de sitter på små islandshästar med fötterna "i marken" :( Det är nog lite överskattat

Sv: ???????

Jag tycker att cirka 20- 30 cm över hästen höjd är väl helt OK. Sen får man se till ras. ålder, kondis när det gäller vikten hos ryttaren. Är man lite mullig kan man ju faktist rida häst ändå. Det räker med smalisar i andra sporter.

De e som mian1 säger...
Titta i vtrinär böcker...

HA EN BRA DAG :)

Jag är drygt 170cm lång och får lättare svindel på hästar som över 160cm :o . Därför rider jag numera på mindre. en D-ponny som är 147 (".3") och det ser inte så konstigt ut. Känns inte alls att jag egentligen är för lång för henne.
Obs! "ögonblicksbild", snälla titta inte på form eller sits..

grynet-sida-skritt-ludd

och denna är blott 3 cm högre, och där känner jag som en fluga när det bär iväg---

haly-lerum1-ludd

Du ser inte ett barr för stor ut. Ser jättefint ut! :rofl:

Men alla skriver ju här: "Är 168 och väger 50 kg, är jag för lång då". 50 kg? Då kan man fasen rida shettis :eek:.

Jag är 164, väger kanske 58-60 kg, är smal och nöjd. Är alla andra benrangel eller :)? Jag rider maxad C-ponny, det fungerar utmärkt. Han är lagom, jag är lagom :D. Mindre C-ponnyer blir jag ngt lång för men annars går det...

Jag väger 50 kg, och är 174 cm lång....och jag rider allt från stora D-ponnyer till hästar som är 175 i mkh...Visst ser det inte så jätte proportonerligt ut när jag rider hästar som är 175 i mkh, men det funkar faktiskt ganska bra! :D

Senast ändrad av en moderator:

Min häst är 148 cm hög och jag är 172. Tycker inte på något sätt att han känns för liten för mig! Han är ju också ganska kraftig.
ryver3.jpg

Jag har funderat på det här med hur lång/hur mycket man ska väga för att rida olika hästar. Hur vet man att nordsvenskar, islänningar och shettisar är viktbärande? Har man gjort någon form av tester för att utvärdera deras hållbarhet med tunga ryttare i jämförelse med andra raser? Eller är det bara "gissningsstatistik"?

Jag har också funderat över det här med viktbärande häst. Jag har fått intrycket av att den gängse uppfattningen är att en grov häst är viktbärande, och vikttabellen tidigare i tråden är ännu ett exempel. Där är min lilla fundering att en tung häst = mer slitage på knän och andra leder. Om man sedan lägger till 100 kg ryttare på det så måste ju slitaget bli ännu större. Kontra en smäckrare häst som har mindre av sin egen kroppsvikt på benens leder, de borde väl ha större tollerans mot extra kilon? Tittar ni någonting på hur hästens ben är byggda för att avgöra hur viktbärande den är, eller är det bara den "övre delen" av hästen som avgör?

Whirlie skrev:
Jag har funderat på det här med hur lång/hur mycket man ska väga för att rida olika hästar. Hur vet man att nordsvenskar, islänningar och shettisar är viktbärande? Har man gjort någon form av tester för att utvärdera deras hållbarhet med tunga ryttare i jämförelse med andra raser? Eller är det bara "gissningsstatistik"?

Jag har också funderat över det här med viktbärande häst. Jag har fått intrycket av att den gängse uppfattningen är att en grov häst är viktbärande, och vikttabellen tidigare i tråden är ännu ett exempel. Där är min lilla fundering att en tung häst = mer slitage på knän och andra leder. Om man sedan lägger till 100 kg ryttare på det så måste ju slitaget bli ännu större. Kontra en smäckrare häst som har mindre av sin egen kroppsvikt på benens leder, de borde väl ha större tollerans mot extra kilon? Tittar ni någonting på hur hästens ben är byggda för att avgöra hur viktbärande den är, eller är det bara den "övre delen" av hästen som avgör?

Jag vet inte hur man kommit fram till sånt. Tror det är mer att raser som inte är avlade på så mycket, där man inte blandat in andra raser, är mer viktbärande. Men det behöver ju inte stämma. En tung häst behöver inte få mer slitage på benen. Om det kanske är en korsning, då kan proportionerna bli fel. Så att den får stoor kropp men tunna ben.
Min nordsvensk tex, hennes ben är ju anpassade till hennes kropp så det sliter inte mer än det gör på någon annan häst. Däremot har tex shirehästar svaga fram knän men det beror ju delvis på aveln. Har däremot inte märkt av det på min shirehingst. Det är nog olika.
Tror däremot inte att islandshästar är så viktbärande som många tror. Män på 180 och 100kg+ på tex en islänning på 135 cm, det ser skrämmande ut.

Sv: vikt och längd???

Varför inte leda/tömköra/longera hästen istället för att sitta på den.?
Det spelar ju ingen roll om hon ändå bara ska ut ca 30minuter o nästan bara skritta..
Bättre att gå bredvid än att sitta på.. :crazy:
O behövs det jobbas med formen kan man ju tömköra, eller försöka hitta mindre ryttare.

Sv: Längd och vikt sammanfogad tråd

äntligen ett vettigt svar =)
jag rider också mina shettisar. jag är 155 cm lång o väger 52.
och är 22 år =) min ena shettis är 96 cm. han har jag precis ridit in och det går super bra, han har mycket muskler från körningen och har fått det var ridningen med nu. rider honom 1-2 dar i veckan, + att en annan tjej som är mycket mindre rider honom 1 gång i veckan. funkar alldeles umärkt. ska rida in min andra shettis nu som är 3 år och 104 cm. han är väldigt stort byggd och han orkar mig utan problem redan nu =)

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 983
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 862
Hästmänniskan Skulle gärna vilja ha lite hjälp om vilken storlek på häst som skulle passa mig bäst . Jag är en tjej på 25 år som till våren tänkte...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 998
Ridning Jag började fundera på ridskolor och ekonomi och hästmaterial och kom på många frågor som ni gärna får svara på. Var ligger ridskolan...
Svar
0
· Visningar
742
Senast: ridelev
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka