storlek på hästen?

Sv: storlek på hästen?

Beror väldigt mycket på hästen,

Jag är 166 och har en häst på 162 vilket jag tycker är så otroligt lagom som det bara kan bli.

men beror ju mycket på steg och byggnaden på hästen huruvida man passar eller inte.

Kommer förmodligen få väldigt mkt kommentarer nu.

Jag är ca 160 då som sagt och jag undrar om jag kan rida en ponny på 120 (kraftigt russ)??

*lånar knapp*

Har inte läst hela tråden, men tänkte iallafall lägga in mitt "bidrag" så slipper jag starta ny tråd...;)

Jag ska ev. bli medryttare på ett varmblod på ca 155. Jag är 1.75 och vägr ca 75 kg. Jag är rädd att jag ska vara för stor - vad tror ni? Varmblod är ju ganska nätta i typen...

Heej!! En shettis kan bära 100 kg säger man om den är stor och välmusklad men man bör nog vara lite lättare. Jag rider shettisar på 1m fortfarande och är 1,46 cm lång och är 12 år! Men jag väger bara 35 kg! :banana:

hon kan fortfarande rida honom om hon inte väger för mycket! 40 kg max skulle jag sätta på mina sköthästar! :p

Love*Laika skrev:
Kommer förmodligen få väldigt mkt kommentarer nu.

Jag är ca 160 då som sagt och jag undrar om jag kan rida en ponny på 120 (kraftigt russ)??

svårt att säga, jag rider ett russ på 1.28 och hon har stark rygg och kraftig nacke och jag känner mig ok på henne, kanske lite lång men hon klarar mig. jag är 160. det beror väl på vad du ska göra, promenadridning visst dressyr/hoppning tveksamt

hejhej, jag hade en häst på 174, oh jag va 165lång o vägde 50kg. så jag tror inte att du är för lång. Tycker att inte storleken spelar så stor roll, Huvudsaken är att man är ett bra teame :D :D

Sv: ???????

Mina Islandshästar har jag satt max 85kg på.
På Islandshästridkolan har de 90-100kg.
Vad sägs om det?
Hästarna väger ju inte mer än ca 400kg

det finns "regler" om hur tung ryttaren får vara beroende på hästens vikt. det finns också teorier om att man är lagon längd om man kan stå med armen utsträckt. (90 graders vinkel mellan armen och höften. jag är inte så bra på att förklara..) då ska amren/handen kunna vila på hästens manke. alltså är man lagom längd om hästens manken är liite lägre än axelhöjd. om hästens manke är längre ned är man för lång för hästen. man får väl se fjordningar, islänningar och russ m.m som undantag..

20 cm ?

Hejsan. Hoppas detta inlägg passar bäst in här :D
Har hört nånstans, nångång att det inte ska skillja mer än 20 cm (upp el ner :P ) mellan hästens mankhöjd och ryttarens längd ?
Det låter ju kanske okej på endel höjder men väldigt konstigt på vissa :confused: Kanske bara har drömt de :) :d

Sv: 20 cm ?

ja, kanske det. Isåfall skulle jag ju ha en maxad D eller liten häst.. är inte det lite stort ?
Undrar om en C- ponny (138cm) är för litet för mig då ?
Jag är 158 ungefär.. :(

Jag skulle säga att en C ponny är för liten för dig. Kanske inte om man tänker på vikt och så för ponnyns skull (vad vet jag) men för att det ska se proportiornerligt ut. D ponny är nog mer lagom.

malu

Haha!
För mig gäller 45 cm :D
Haha! Min islandshäst är 130 cm och jag 175 cm :smirk:

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Men måtten blir väl lite annorlunda med islänningar? Nog för att det ser konstigt ut med en gubbe på 1.90 och en isis på 1.30..:D

Jag tycker aldrig man ska förlita sig på siffror. Fråga ist. din tränare om du är för stor. Jag tycker det inte låter för stort! Jag är 163 cm och rider en 140 cm... Så det är relativt lagom ;)

Hästen ska vara ca 10cm lägre i manken än vad ryttaren är lång. Det är vad jag fått lära mig iaf.
Är eg. bara ett mått att gå efter om man är osäker.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 987
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 869
Hästmänniskan Skulle gärna vilja ha lite hjälp om vilken storlek på häst som skulle passa mig bäst . Jag är en tjej på 25 år som till våren tänkte...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 998
Ridning Jag började fundera på ridskolor och ekonomi och hästmaterial och kom på många frågor som ni gärna får svara på. Var ligger ridskolan...
Svar
0
· Visningar
742
Senast: ridelev
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod