storlek på hästen?

Sv: storlek på hästen?

jag tycker också det såg helt ok ut ;)

har själv en fråga jag brukar rida d-ponnyer. är 167 lång och väger 56kg

har en medryttarhäst som är 143 ett varmblod och ganska nätt är jag förstor för henne?
kännde mig i längsta laget när jag provred men hon som hade henne tykte det såg ok ut, och nu tycker jag inte att jag känner mig aldeles förstor...

på ridklubben brukar jag rida en korsnings ponny på 144 (av den grövre typen) och det känns helt ok ;)
kommer inte bli så mycket längre jag hoppas jag kommer kunna rida ponny hela livet de är då mysiga :)

jag har en shettis som är ca 1,10 och jag är ca 1,60 och väger ca 45kg och rider henne barbacka i skritt och lite trav. Så länge man bara håller sej till det så verkar vi inte ha något problem, jag får hålla in henne hela tiden då hon är så pigg ocg tycker det är skit kul att vara ute. men skulle aldrig få för mej att hoppa eller galopera med henne. så det beror ju helt på vad man menar för ridning.

Jag rider en c-ponny (138 hög) och jag är 163 lång o väger 50 kg. Känner mig inte för stor på något sätt och ponnyn verkar inte besvärad av att jag rider honom :) Har fått höra av en kompis att jag borde börja rida större häst, men min ridlärare tycker gott att jag kan fortsätta rida Banjo.

Föresten så ska vi "tävla" i morgon - stafetthoppning :love:

Sv: är jag för stor?

Till tivooli. Japp du e för tung men ok lång. Jag rider i westernsadel på en d ponny 1,42 mkh. Jag väger 54 kg utan kläder o sadel. Man får tänka på att det är mycket som väger , inte bara du. Jag e vuxen o har ridit ponny sen jag var barn och jag e inte större nu än när jag var 14. OM BENEN INTE HÄNGE LÄNGRE NED ÄN DÄR MAGEN SLUTAR E DE OK. Man kan ju alltid börja hoppa , då har man ju korta läder. `=-). Jag tycker att vikten är mer avgörande än både längd o ålder. Vi vill väl att våra älskade hästar ska orka bära oss många timmar i veckan , eller?

Hi. Du bör nog överväga om du inte ska börja att rida från marken i stället. Det går alldeles utmärkt att träna hästen utan att man behöver sitta på den . Det fungerar ungefär som tömmkörning fast du går bredvid hästen. Jag tycker inte du ser så förfärligt stor ut , men jag reagerar på hur du gör och hur halsen muskler ser ut, något är inte riktigt bra med träningen på den ponnyn. Funder på hur du ska kunna gör för att det ska bli så bra som möjligt för dig och din dotters ponny i tränings syfte.:p

Sv: vikt och längd???

om en tjej är 163cm och väger 54kg,tycker ni att det är okej att hon rider en korsning mellan shettis/islänning(den är grov),som är välbyggd.ca 126cm om hon rider den 3g i veckan max 30min per gång,mesta dels skritt???? vad tycker ni?? eller väger hon för mkt?

Jag rdier min maxade shettis. Jag är 160 lång och väger 45 kg. men det är också bara lättare ridning. det är inga problem. men man märker ju på hästen om den har ont av det!

Sv: Längd och vikt

När jag red på ridskola så sa man att 20 cm högre än hästen är ganska bra mått, vet inte hur många som har denna teori.Själv rider jag ju islandshäst å sånt stämmer ju inte då :smirk:
Jag är 172 å mitt lila sto är 128 å min valack är ca 140 men blir större.

Jag har alltid lärt mig att du ska Precis kunna Se över hästens manke - då är den lagom hög.

KL: Jag är 170 cm och rider maffiga d-ponnyer samt stor häst.. Men å andra sidan väger jag 52 kg så mäter man rent viktmässigt kan jag baserat på er här rida väldigt små ponnyer...

Ärligt talat skulle jag ALDRIG sätta upp någon på mer än absolut MAX 40 kg på min shettis - rejält, kompakt byggd med en mankhöjd på 96. Och då är 40 kg endast KORTARE stunder - fem till tio minuter. Det handlar inte om hur mkt dödvikt hon kan ta eller ej - det handlar om HUR många kilon som kan bli snedplacerade på en väldigt liten yta. Är hon jävlig mot tjejen som rider henne så tar jag eller mor den dusten från backen med tömkörning, alt så övertar jag tyglarna och låter tjejen sköta skänklarna. ALDRIG att jag skulle sätta mig på henne i dags läget..

Senast ändrad:

Där har du HELT fel!
KLart hon kan rida hästen!
En stor shettis/shettis-russ är väldigt viktbärande och klarar av att arbeta helt normalt med en ryttare som väger 50kg.
Själv är jag 160cm o väger ca 48kg o rider runt på en stor shettis (115m.h) dagligen! Vi har de jätteskoj o hon klarar av mig hur lätt som helst! Man måste ju dock kunna sitta i en bra balans, men annars är det inga problem! Jag o minshettis både hoppar o racear o rider dressyr, ingen tränare har någonsin påpekat ngt! Så de e bara att köra på ett tag till, de ska nog inte skada!!:laugh:

Jag är en 18åring på 170cm och väger 46, jag har ridit en D-ponny och snacka om att det blir obalans! Jag känner mig alldeles för lång. Det gör nästan ont att galoppera och trava blir bara att studsa upp och ned hela tiden...

Jag håller nu på och letar häst hur hög borde den minst vara då?:/ plz help

Sv: ???????

Längden är väl förmodligen en smaksak, men väger ryttaren 50 kilo kan h*n ju inte vara hur lång som helst. En 50-kilos ryttare på en 700-kilos häst låter ju som spagatvarning?

Behöver inte alls vara spagatvarning. jag är 170 och väger 46 så ingen spagatvarning där inte..;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 983
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 862
Hästmänniskan Skulle gärna vilja ha lite hjälp om vilken storlek på häst som skulle passa mig bäst . Jag är en tjej på 25 år som till våren tänkte...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 998
Ridning Jag började fundera på ridskolor och ekonomi och hästmaterial och kom på många frågor som ni gärna får svara på. Var ligger ridskolan...
Svar
0
· Visningar
742
Senast: ridelev
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka